کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۷۹۹
تاریخ خبر:

‌برای آخرین‌ بار

‌برای آخرین‌ بار

یک فهرست‌بندی مجمل از کارنامه 40ساله

روزنامه هفت صبح|‌ با شرایطی که در سینمای ایران حاکم است باید منتظر چهره‌های جدید و تازه نفسی در عرصه بازیگری سینما باشیم که نمی‌دانیم ثمره‌شان چه خواهد بود. پس بیایید این دوره را با هم مرور کنیم و یک‌بار برای آخرین‌بار بهترین ستاره‌های یک عصر چهل ساله را دسته‌بندی کنیم: 


یک: پانتئون:‌

لیلا حاتمی. او واقعا دختر سینمای ایران است. از کودکی جلوی دوربین بوده و از اوایل دهه هفتاد به یک ستاره بزرگ بدل می‌شود. بهترین فیلم‌هایش: لیلا،‌ رگ خواب، بی‌پولی، ‌من، در دنیای شما ساعت چند است؟ جدایی نادر از سیمین، ‌پله آخر. سریال موفقی مثل کیف انگلیسی کارنامه او را تکمیل می‌کند.

نیکی کریمی. از 18سالگی جلوی دوربین ظاهر شد و در 19سالگی و در دومین فیلمش به یک ستاره بدل شد. با کارنامه‌ای که نشان از تعهد کاری و حرفه‌ای او بوده است. او در عرصه فیلمسازی هم استعداد خود را نشان داده. بهترین فیلم‌ها: ‌سارا، عروس، دو زن، ‌بوی پیراهن یوسف، نیمه پنهان، دیوانه از قفس پرید، چهارشنبه 19 اردیبهشت. 

 

هدیه تهرانی. به عنوان یک چهره خاص وارد عرصه سینما شد و به تدریج و در روندی آرام به یک بازیگر بسیار خوب هم بدل شد. حس تعهد اجتماعی او و اشتیاق همیشگی‌اش برای کمک به عموم مردم همیشه زبانزد بوده است. بهترین فیلم‌هایش:‌ کاغذ بی‌خط، ‌چهارشنبه سوری، شوکران، روزهای نارنجی،‌ سلطان،‌ قرمز،‌ چتری برای دو نفر، بی‌همه چیز.

 

ترانه علیدوستی‌. از 18سالگی برای بازی در فیلم من ترانه 15 سال دارم کشف شد و بلافاصله جوایز جشنواره‌های فجر و لوکارنو و قاهره را به دست آورد. بعد از یک دوره نه چندان پرفروغ، ‌از دهه نود به سطح اول سینمای ایران بازگشت هرچند علایق اجتماعی و سیاسی‌اش مدام روند کار حرفه‌ای او را مختل کرده بود. بهترین فیلم‌هایش:‌ پذیرایی ساده، من ترانه 15 سال دارم، تفریق، ‌برادران لیلا، ‌آسمان زرد کم عمق،‌ کنعان و سریال شهرزاد.

 

سوسن تسلیمی. از میانه دهه پنجاه تا میانه دهه شصت. حضور این استعداد گیلانی عرصه تئاتر در وادی سینما کمتر از یک دهه به طول انجامید اما در همین سال‌های کوتاه هم کارنامه قابل احترامی بر جای گذاشت. بهترین فیلم‌هایش: مرگ یزدگرد، ‌چریکه تارا، ‌مادیان، ‌طلسم، باشو غریبه کوچک و سریال سربداران.

 

فاطمه معتمدآریا. بازیگر پرسابقه و با استعداد که نامش با نوعی از سینمای اجتماعی و استاندارد ایرانی همراه شده است. او متخصص بازی در درام‌های اجتماعی و پیام‌دار بود و همیشه کار خود را به‌بهترین وجه ممکن انجام می‌داد. بهترین فیلم‌هایش: روسری آبی، اینجا بدون من، ‌مسافران، گیلانه،‌ همسر، یک‌بار برای همیشه،‌ ریحانه و سریال آرایشگاه زیبا. 

 

اگر بخواهیم گروه بعدی را مشخص کنیم به نام‌هایی می‌رسیم که بیشترشان از ایران مهاجرت کرده‌اند: طناز طباطبایی، ‌‌مهناز افشار، گلشیفته فراهانی، ‌ویشکا ‌آسایش، مریلا زارعی، ‌فریماه فرجامی، ‌گلچهره سجادیه،‌ هانیه توسلی، ‌باران کوثری، ‌الناز شاکردوست و پریناز ایزدیار. 

 

دو: گروه سوم: افسانه بایگان، ‌پانته‌آ بهرام، بهنوش طباطبایی،‌ پانته‌آ پناهی‌ها،‌ ساره بیات، مهتاب کرامتی، هنگامه قاضیانی،‌ فرشته صدر عرفایی، ‌شبنم مقدمی، ‌الهام کردا و ‌لیلا زارع . 

 

سه: گروه ویژه:‌ نوستاره‌هایی که در روند صعودی کار خود با تلاطمات اجتماعی ‌فعلا متوقف شده‌اند و شاید بعدها فرصتی پیدا کنند تا توانایی‌های خود را دوباره نشان بدهند: هستی مهدوی و ماهور الوند از مهم‌ترین چهره‌های این نسل هستند و همین‌طور دیبا زاهدی، ‌محیا دهقانی  و ....

 

کدخبر: ۵۵۳۷۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر