کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۱۴۳
تاریخ خبر:

این سه زن | سومین خانم هم در کابینه پزشکیان پست گرفت

این سه زن | سومین خانم هم در کابینه پزشکیان پست گرفت

درباره رئیس جدید سازمان محیط زیست و اشتراک او با دو زن دیگر حاضر در‌ کابینه چه می‌دانیم؟

هفت صبح| ‌خانم شینا انصاری، به عنوان سومین زن وارد کابینه مسعود پزشکیان شد. او به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد. حالا پزشکیان دو معاون و یک وزیر زن دارد. درباره خانم انصاری چه می‌دانیم و وجه اشتراک جالب توجه او با دو زن دیگر کابینه چیست؟

 

خانم شینا انصاری متولد سال ۱۳۵۲ در تهران است. خانواده او آملی هستند. شینا در لغت به معنای سعی و تلاش است. مادر خانم انصاری دبیر شیمی و پدرش دبیر زبان انگلیسی دبیرستان‌های آمل بوده‌اند.

 

او سال ۱۳۷۵ در رشته مهندسی کشاورزی گیاه‌پزشکی از دانشگاه بوعلی سینای همدان مدرک لیسانس گرفته و سه سال بعد مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی گرایش بیماری‌شناسی گیاهی از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گرفته است. او هم‌چنین دکترای مدیریت محیط زیست را هم از همین دانشگاه دارد. او در رساله دکترای خود روی موضوع برنج در استان مازندران کار کرده است. 

 

خانم انصاری از سال ۱۳۷۹ و سن ۲۷ سالگی با قبولی در آزمون استخدامی سازمان حفاظت محیط زیست مشغول به کار در این سازمان می‌شود، دو سال بعد سرپرست اداره تازه تاسیس محیط زیست شهرستان ری می‌شود، در سال ۱۳۸۴ معاون اداره کل محیط زیست استان تهران می‌شود، پنج سال بعد معاون فنی اداره کل محیط زیست استان البرز می‌شود و در سال ۱۳۹۲ بعد از ۱۳ سال خدمت در این سازمان، مدیرکل دفتر پایش فراگیر آلودگی سازمان حفاظت محیط زیست می‌شود. او شش سال در این دفتر کار می‌کند و در این مدت، آن طور که سایت خبری جماران گفته سامانه پایش کیفی هوای کشور را ایجاد می‌کند. او در مرداد سال ۱۳۹۸ مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران می‌شود. 

 

نکته جالب توجه در مورد انصاری این است که او ظاهرا چند سالی درگیر بیماری سرطان بوده و خاطرات خود در جریان این بیماری و رهایی از آن را در کتابی به نام «گَتِ مریضی» به معنای بیماری بزرگ در زبان مازندرانی در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده است.

 

دو خانم دیگری که تاکنون وارد کابینه شدند عبارتند از خانم زهرا بهروزآذر متولد سال ۱۳۶۰ و دارای مدرک دکترای کارآفرینی از دانشگاه تهران و خانم فرزانه صادق مالواجرد متولد سال ۱۳۵۵ و دارای مدرک دکترای شهرسازی از دانشگاه آزاد. خانم بهروزآذر با حکم رئیس جمهور به عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری منصوب شده و خانم صادق با موافقت مجلس به عنوان دومین وزیر زن بعد از انقلاب، وزیر راه و شهرسازی شده است. 

 

 نکته اشتراک این سه نفر اما کار کردن با یک مرد است: پیروز حناچی. خانم انصاری از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بوده است. پیروز حناچی که در آن زمان شهردار تهران بود او را به این سمت منصوب کرده است. خانم بهروزآذر از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران بود. او نیز با حکم حناچی به این سمت منصوب شده بود. 

 

خانم صادق اما برای مدت کوتاهی در دوره حناچی به عنوان مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران منصوب شد و پس از آن توسط هم استانی‌اش یعنی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به عنوان معاون شهرسازی و معماری وزارت راه منصوب شد. اما در سالیان دور یعنی در دهه ۸۰ که حناچی سمت معاونت معماری و شهرسازی وزارت را به عهده داشت خانم صادق از کارمندان و نیروهای او بود. 

 

جالب است بدانید که حناچی پیش از جلسه رای اعتماد و در حالی که برخی در رای‌آوری فرزانه صادق به دلیل تردید برخی نمایندگان مجلس تردید داشتند در مصاحبه‌ای به شدت از او حمایت کرد و گفت: 

 

«خانم صادق از جمله مدیرانی هستند که پله‌های ترقی را از لایه‌های پایینی وزارت راه وشهرسازی از کارشناسی تا مدیرکلی و معاونت شورای عالی معماری و شهرسازی پیموده‌اند. بنابراین ایشان از جنس بدنه این وزارتخانه هستند و ساختارهای این مجموعه را به خوبی می‌شناسند...ایستادگی و شهامت خانم صادق در معاونت شهرسازی در برابر اعمال نفوذها و دفاع وی از حقوق عموم مردم، در کارنامه ایشان درج شده و حسن سابقه ارزند‌ه‌ای به شمار می‌رود.»

 

 این مورد آخر در واقع اشاره‌ای است تلویحی به ماجرایی که باعث شد مهرداد بذرپاش پس از دو سال، همکاری با فرزانه صادق را قطع و او را از سمت معاونت شهرسازی وزارت مسکن برکنار کند. سایت خبری تین‌نیوز که سایت تخصصی در حوزه وزارت راه و شهرسازی است دلایل این برکناری را اینطور بیان کرده است:

 

«مخالفت با تخریب بافت‌های تاریخی در حرم امام رضا و حرم شاه چراغ در شیراز، مقاومت در برابر افزایش حریم و توسعه افقی شهرها در راستای تامین زمین برای اجرای وعده دولت سیزدهم مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن نهضت ملی و همچنین علنی کردن تخلف شهرداران کلانشهرها به خصوص شهرداری تهران در کمیسیون‌های ماده ۵ شهرداری.»

 

البته بعد از برکناری، خانم مالواجرد که فرزند شهید بابک صادق مالواجرد هستند؛ به عنوان مدیرعامل سازمان اموال و املاک کوثر (هلدینگ اقتصادی بنیاد شهید) منصوب شدند. به هر حال می‌توان گفت حناچی ۶۱ ساله که عضو کمیته‌های مشورتی انتخاب دولت چهاردهم بود، اصلی‌ترین پایه و اساس برای اضافه شدن این افراد به کابینه بوده است. 

 


 

کدخبر: ۵۶۵۱۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر