کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۰۶۰
تاریخ خبر:

چهارشنبه طلایی پزشکیان و قالیباف!| تمام وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان از سوی مجلس رای آوردند

چهارشنبه طلایی پزشکیان و  قالیباف!| تمام وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان از سوی مجلس رای آوردند

مروری بر آنچه باعث شد تا به رغم مخالفت اعضای پایداری، همه کابینه معرفی شده رای اعتماد بگیرند

هفت صبح| ‌به نظر می‌رسد چهارشنبه طلایی روز آخر مرداد همانقدر که بر وفق مراد مسعود پزشکیان بود یک ضرب شست از سوی محمدباقر قالیباف به فراکسیون پرقدرت انقلاب اسلامی در مجلس بود که اکثریت آن را اعضای جبهه پایداری تشکیل می‌دادند. قالیباف طی سه، چهار سال گذشته بارها از سوی اعضای این گروه و زیر شاخه نزدیک به آن‌ها در فضای مجازی یعنی عدالت‌خواهان گزیده شده بود.

 

هم او و هم لاریجانی و ناطق نوری. رتبه نازل قالیباف در انتخابات مجلس و بالانشینی جوانان پایداری این خصومت را بیشتر هم کرد اما در انتخابات ریاست مجلس قالیباف، ناگهان متوجه ظرفیت نمایندگان مستقل یا میانه‌رویی شد که از شهرهای دیگر به مجلس آمده بودند و با تکیه بر آرای آنان، جای خود را در منصب ریاست مجلس محکم کرد و حالا در بررسی کابینه پزشکیان با قاطعیت جلوی تحرک نمایندگان شاخص پایداری را ‌گرفت!

 

تمام وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان از سوی مجلس رای آوردند. این خبر غیرمنتظره‌ای بود که بعد از ظهر روز چهارشنبه مخابره شد. تا پیش از آنکه مسعود پزشکیان نطق خود را درحمایت از وزرا در مجلس به مدت 25دقیقه بیان کند، انتظار می‌رفت نمایندگان جبهه‌پایداری و مخالفان دولت اصلاح‌طلب پزشکیان زیر بار تایید دست‌کم چهار نفر از وزرای نزدیک به اصلاحات نروند اما برخلاف انتظارها، مستقلین و اصولگرایان نزدیک به قالیباف، با رای اعتماد به تمام اعضای کابینه، نشان دادند که کدام‌یک از گروه‌های سیاسی، دست بالا را در مجلس دارند.

 

عصر روز سه‌شنبه یک فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتی از برگزاری جلسه فراکسیون انقلاب با شرکت 159نماینده مجلس پرده برداشت. در آمار و ارقام ادعایی علی قلهکی آمده بود که بنا به آرایی که اصولگرایان نزدیک به پایداری دارند، چهار وزیر پیشنهادی یعنی ظفرقندی در وزارت بهداشت و درمان، صالحی‌امیری در وزارت میراث، میدری در وزارت کار و همتی برای وزارت اقتصاد در روز رای‌گیری با مشکل مواجه خواهند شد. او گفته بود از 159نماینده عضو فراکسیون انقلاب تنها 35نفر به محمدرضا ظفرقندی، ‌51نفر به سیدرضا صالحی‌امیری، 62نفر به احمد میدری و 73نفر به عبدالناصر همتی رای داده‌اند.

 

این درحالیست که حدنصاب برای انتخاب یک فرد به‌عنوان وزیر 146رای مثبت است. او پیش‌بینی کرده بود که با ‌این‌حساب، ظفرقندی رای نخواهد آورد و بقیه هم لب‌مرز هستند اما همتی شانس بالاتری برای جلب‌نظر مجلس دارد. اما تا سه‌شنبه شب، برای اصولگرایان و اعضای گروه پایداری، همه‌چیز منوط به تصمیم مستقلین یا نمایندگان نزدیک به محمدباقر قالیباف بود.

 

روز‌ چهارشنبه نمایندگان جبهه پایداری امیدوار بودند که اصولگرایان مستقل در چرخشی جانانه به سمت آنها، حداقل دو وزیر اصلاح‌طلب دولت مسعود پزشکیان را به وزارت‌خانه‌های مطبوعشان راه ندهند. اما نطق مسعود پزشکیان که در آن به نکات مهمی اشاره کرد و حتی از سوی برخی نطقی تاریخی دانسته شد، باعث شد تا نمایندگان مستقل با همراهی گروهی اقلیت در فراکسیون انقلاب اسلامی (پایداری‌ها)  تصمیم غیرمنتظره‌ای بگیرند و به تک‌تک وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم رای مثبت بدهند.

 

این اتفاق پیش از این در دولت اول اصلاحات هم افتاده بود اما یکی از نکات جالب‌توجه در زمان اعلام آرای نمایندگان، عدم‌اعلام تعداد آرای مخالف و ممتنع هر وزیر توسط محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بود. بعد از اعلام آرا مشخص شد که عزیز نصیرزاده، وزیردفاع با 281موافق بالاترین میزان رای را آورده است. صالحی وزیر ارشاد هم با 271رای از افرادی بود که توانست نظر مثبت زیادی را با خود همراه کند. مومنی وزیرکشور توانست 259رای به‌دست آورد و فرزانه صادق به‌عنوان تنها زن کابینه، 230رای آورد.

 

همانطور که علی قلهکی از جلسه فراکسیون انقلاب و نزدیکان به جبهه پایداری خبر داده بود، ظفرقندی با 163رای، صالحی‌امیری با 168رای و میدری با 191رای و همتی با 192رای، نسبت به دیگر وزرای پیشنهادی مورداستقبال کمتری قرار گرفته بودند که نشان از مقاومت نمایندگان اصولگرای نزدیک به پایداری برای رای‌دادن به فهرست وزرای پیشنهادی داشت.

 

رای آوردن تمامی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی نشان داد که نمایندگان جبهه‌پایداری، به‌عنوان نزدیکان به سعید جلیلی با وجود حضور پرتعداد در مجلس، در مقابل مستقلین و اصولگرایانی که به قالیباف نزدیک هستند، دست پایین را دارند. برخی از تحلیل‌ها از شکست بزرگ جبهه‌پایداری در مجلس یاد کرده‌اند. آنها پیش از این، سابقه شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری را هم داشتند و ظاهرا تصور می‌کردند مستقلین به‌دلیل ماهیت اصولگرای مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی، بیش از آنکه طرف یک دولت اصلاح‌طلب را بگیرند، از آنها حمایت خواهند کرد.

 

رسانه‌های نزدیک به اعتدالیون و اصلاح‌طلبان تصویری را از امیرحسین ثابتی، نماینده تهران که در روزهای اخیر به شدت مخالفت خود را با عباس‌عراقچی نشان داده بود، منتشر کردند که لحظه خروج او از صحن علنی مجلس، تصویری نمادین را به ذهن بیننده متبلور می‌کند. در کنار او، آنها تصویر دیگری از مهدی کوچک‌زاده نماینده دیگر تهران که عضو جبهه‌پایداری است، منتشر کردند که در آن، مسعود پزشکیان را در آغوش گرفته بود.

 

 در روزهای منتهی به رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت چهاردهم، محمدباقر قالیباف با دو چهره مهم جبهه پایداری یعنی امیرحسین ثابتی و حمیدرسایی بر سر ادعاهای آنها در زمان بررسی صلاحیت عباس عراقچی به بحث نسبتا تندی پرداخت و هر دوی آنها را به نحوی دعوت به سکوت کرد. قالیباف همچنین به مالک شریعتی عضو دیگر جبهه پایداری بابت اینکه شبنامه‌ای علیه یکی از وزرای پیشنهادی پخش کرده بود، با ذکر نام، تذکر جدی داد.

 

این رفتار رئیس‌مجلس شورای اسلامی در شرایطی رخ داد که پس از انتخابات مجلس، پایداری‌ها توقع داشتند عضو مهم فراکسیون انقلاب اسلامی یعنی محمود نبویان به جای قالیباف روی صندلی ریاست مجلس بنشیند. آنها تصور می‌کردند که بدنه اصول‌گرای مجلس بیش از همیشه به جبهه‌پایداری و آرمان‌های سعید جلیلی وفادار است و فرصت را برای داشتن دست بالا در مجلس فراهم می‌دیدند. پیش از این و تا پیش از شهادت ابراهیم رئیسی هم، جبهه‌پایداری فاصله معناداری با اصولگرایان همراه رئیسی داشت. از طرف دیگر رای آوردن تمام اعضای کابینه پزشکیان باعث شد تا اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، از در آشتی در آمده و همزمان پروژه وفاق ملی را موفق بخوانند.

 

مسعود پزشکیان در بخشی از نطق خود در مجلس به مسئله گرفتن تایید برخی از وزرا از جمله فرزانه صادق از سوی رهبری اشاره کرد. این صحبت‌های پزشکیان هرچند باعث شد تا نمایندگان در مورد رای دادن به وزرای پیشنهادی، فرصت را از دست ندهند اما صدای حمید رسایی از چهره‌های پررنگ جبهه‌پایداری را در آورد. او البته توئیت معاون پارلمانی رئیس‌جمهور را هدف قرار داد و گفت: «این ادعا که وزرا با تایید رهبری معرفی می‌شوند، درست نیست و قبلا دفتر رهبر انقلاب چنین موضوعی را تکذیب کرده‌اند. اگر رهبر انقلاب مخالفتی داشته باشند، از قبل اعلام می‌کنند و در ادامه مجلس است که تعیین می‌کند.»

 

 

کدخبر: ۵۶۵۰۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر