کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۲۵۴
تاریخ خبر:

میدان‌ در دست یحیی| پیام‌های ویژه در انتخاب رهبر‌ جدید حماس

میدان‌ در دست یحیی| پیام‌های ویژه در انتخاب رهبر‌ جدید حماس

چند نکته در مورد سنوار و انتخابش به ‌عنوان رئیس دفتر حماس

هفت صبح| ‌انتخاب یحیی سنوار به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس و جانشین اسماعیل هنیه، پیامی روشن به معنای ادامه مقاومت برای اسرائیل و طرف‌های غربی داشت. یحیی سنوار رهبر حماس حالا کلیدی‌ترین چهره این جنبش است که در غزه حضور دارد. او از بین گزینه‌هایی مانند محمداسماعیل درویش، مرد کمتر شناخته شده‌ای که نامش روز سه‌شنبه از سوی رسانه‌های عربی مطرح شد، خلیل الحیه، معاون هنیه و خالد مشعل، رهبر پیشین و شناخته شده حماس انتخاب شده است. اینجا چند نکته را در مورد سنوار و انتخابش به ‌عنوان رئیس دفتر حماس بخوانید:

 

1- انتخاب سنوار که به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین چهره‌های گروه حماس که اسرائیل ماه‌هاست به‌دنبال او می‌گردد، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. یحیی سنوار، 63 ساله که سال‌ها در سرزمین‌های اشغالی زندانی بوده، از قول برخی، معمار حملات هفت اکتبر شناخته می‌شود. جنبش حماس با انتخاب او به نظر دنبال این بوده است که به تل‌آویو بفهماند حماس با ترور اسماعیل هنیه، تبدیل به جنبشی مرده نخواهد شد و حالا برای مقابله با اسرائیل از همیشه جدی‌تر است. پیش از این انتخاب، بنیامین نتانیاهو در ادعاهایی، سنوار را مرده‌ای متحرک می‌دانست.

 

 2-تحلیل‌گران معتقد بودند اسرائیل تا زمانی که یحیی سنوار در غزه زنده است، دست از بمباران این باریکه و کشتار فلسطینی‌ها برنمی‌دارد. سنوار تنها اسرائیلی‌ها را خشمگین نکرده است. او در فهرست سیاه اتحادیه اروپا و آمریکا هم قرار دارد. طبق گزارش‌ها نتانیاهو مدت‌هاست که با استفاده از خبرچین‌ها و ابزارهای دیگر به‌دنبال سنوار می‌گردد. او در این زمینه کوچک‌ترین موفقیتی کسب نکرده و حالا انتخاب سنوار از میان گزینه‌های دیگر، دهن‌کجی سنوار و حماس به او به حساب می‌آید.

 

 3-یحیی سنوار استاد مخفی‌کاری و مخفی شدن از تیررس دشمنان شناخته می‌شود. یکی از همبندان او در زندان سال 2017 به خبرگزاری فرانسه گفته بود: او در نهایت آرامش تصمیم می‌گیرد، اما در دفاع از منافع حماس دارای دیدگاه‌های سازش‌ناپذیرانه است.

 

4-سنوار که در اردوگاه پناهندگان خان یونس در جنوب نوار غزه متولد شده است، پس از تاسیس حماس توسط شیخ احمد یاسین و آغاز نخستین انتفاضه فلسطینی‌ها در سال ۱۹۸۷ به این گروه پیوست. گفته می‌شود او کمی بعد، اقدام به ایجاد سازمان امنیت داخلی حماس کرد و رهبری آن را برعهده گرفت. دو سال بعد از پیوستن به حماس، اسرائیل با ادعای دست داشتن سنوار در ربودن و کشتن دو اسرائیلی‌، او را به حبس ابد محکوم کرد. در واقع به چهار بار حبس ابد! یحیی سنوار یکی از طولانی‌ترین زندان‌ها را در سرزمین‌های اشغالی گذراند و 22 سال در زندان باقی ماند و در نهایت هنگام تبادل زندانیان فلسطینی با سرباز ربوده شده، گیلاد شالیت، در سال ۲۰۱۱ آزاد شد. او در این سال‌ها زبان عبری را آموخته و مشهور است که شناخت دقیقی از اسرائیلی‌ها و نقاط ضعفشان دارد. 

 

5-سنوار به‌ عمل‌گرایی مشهور است و تقریبا با احدی بر سر مسئله فلسطین شوخی ندارد. او البته معتقد است که فلسطینی‌ها ترجیح می‌دهند حقوق خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز به دست آورند، اما در حقیقت در سال‌های گذشته تبدیل به دشمن اصلی نتانیاهو شده است. کسانی که با سنوار مراوده داشته‌اند او را شخصیتی کاریزماتیک می‌دانند که در این زمینه حتی از شخصی چون خالد مشعل، چهره شناخته شده فلسطینی،  محبوبیت بیشتری دارد. در طی سال‌های اخیر او به ندرت از غزه خارج شده و تنها به دفعات محدود به مصر رفته است. البته او در سال‌های قبل یک بار هم سفری به تهران داشته. سنوار، برخلاف دیگر چهره‌های حماس علاقه‌ای به پوشیدن کت‌وشلوار از خود نشان نمی‌دهد و لباس‌های ساده‌تری به تن‌ می‌کند.

 

یکی از دفعاتی که ارتش اسرائیل مدعی ترور سنوار در غزه شده بود، او با انتشار تصویری خندان از خود بر روی مبل خانه‌اش در یکی از خیابان‌های خان‌یونس، توانست خشم تل‌آویو را دو چندان کند. شبکه «اسکای نیوز» نیز به نقل از برخی تحلیلگران سیاسی فلسطینی نوشت که انتخاب السنوار برای ناظران یا حتی آن‌هایی که در داخل اسرائیل هستند، شوکه‌کننده بود زیرا اگر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل هم به دنبال مذاکره با حماس باشد باید با مردی که زیر زمین است، مذاکره کند بر عکس هنیه که برای همه قابل مشاهده بود و مذاکره با او نیز راحت‌تر بود.

 

6-همانطور که گفتیم، سنوار از بین دو گزینه مطرح دیگر برای رهبری دفتر سیاسی حماس، انتخاب شد. این انتخاب البته موقتی است و انتخابات در زمانی بهتر در بین گروه حماس انجام خواهد شد. تا پیش از این، بسیاری معتقد بودند خلیل الحیه که معاون هنیه بود و چهره‌ای نزدیک به ایران و قطر و ترکیه است، کنترل دفتر سیاسی جنبش حماس را به دست بگیرد. البته خالد مشعل از او مشهورتر بود. اما اظهارنظرهایش در مورد انقلاب‌های عربی و انتقاد از بشاراسد در طول سال‌های جنگ داخلی سوریه باعث شده بود تا یحیی سنوار، با انتخاب مشعل، با وجود اینکه یکی از مهم‌ترین چهره‌های حماس است، چندان موافق نباشد. 

 

7-الاخباردیروز نوشت:‌ اسرائیلی‌‌ها از ابتدای طوفان الاقصی شهید اسماعیل هنیه را به عنوان یکی از شخصیت‌های بسیار متعصب فلسطینی می‌دانستند که بر وحدت موضع فلسطینی‌ها در مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا، با شرایطی که حماس از ابتدا تعیین کرده بود؛ یعنی عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، برقراری آتش بس کامل، بازسازی نوار غزه و رسیدن به یک معامله درست برای تبادل اسرا، تعهد کامل داشت و هرگز از این مواضع عقب‌نشینی نکرد.

 

8- در واقع با انتخاب سنوار میدان و دیپلماسی در گروه حماس با هم ادغام شدند. یادمان باشد با شهادت محمد ضیف(که در واقع همرده سنوار محسوب می‌شد) یحیی  سنوار در حال حاضر ارشدترین فرمانده نظامی حماس محسوب می‌شود.

 

کدخبر: ۵۶۴۲۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر