کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۴۳۸
تاریخ خبر:

بدشانسی‌های شیخ حسینه| آنچه در بنگلادش می‌گذرد

بدشانسی‌های شیخ حسینه|  آنچه در بنگلادش می‌گذرد

تا همین 10روز قبل، شیخ حَسینه، نماد موفقیت در اجرای سیاست‌های اقتصادی و سیاسی بود

هفت صبح|  تصاویر منتشرشده از آنچه در بنگلادش می‌گذرد، هولناک است. خشونت ظاهرا از هر دو طرف در جریان بوده و تعداد کشته‌شدگان مدام بالاتر می‌رود. پیش از این اتفاقات، بنگلادش به‌عنوان یک نمونه بسیار خوب از رشد اقتصادی و پیشرفت در منطقه‌ای به شدت فقیر دانسته می‌شد. تا همین 10روز قبل، شیخ حَسینه، نماد موفقیت در اجرای سیاست‌های اقتصادی و سیاسی بود.

 

شیخ حَسینه، یکی از زنان قدرتمند آسیا به حساب می‌آید که به آرامش و اقتدارش شناخته می‌شود. البته چهره او به دلیل مرگ صدها نفر در طول روزهای گذشته، به شدت مخدوش شده است. او بارها با شورش نیروهای نظامی، بدقلقی غربی‌ها و تظاهرات‌های خیابانی روبه‌رو بوده. شاخص آزادی رسانه در بنگلادش، یکی از پایین‌ترین شاخص‌ها در بین کشورهاست.

 

در کنار این مسائل، او وضعیت اقتصادی بنگلادش را بهبود چشم‌گیری بخشیده و باعث ارتقای جایگاه زنان و کیفیت زندگی آنها در کشورش شده است. هند، همسایه بنگلادش که به مدت یک دهه و نیم یکی از قوی‌ترین حامیان حکومت شیخ حَسینه بوده، با دقت شرایط این کشور را زیر نظر دارد. شیخ حَسینه هرچه با هندی‌ها و روس‌ها روابطی حسنه دارد، از پاکستانی‌ها دوری کرده است.

 

شیخ حسینه واجد در سال 1947 متولد شده و 77سال سن دارد. حسینه برای دو دهه، در قدرت بوده و تنها فردی در بنگلادش است که طولانی‌مدت‌ترین دوران نخست‌وزیری را داشته. حَسینه هر بار که در انتخاباتی شرکت کرده است، تقریبا همه می‌دانستند که نامش از صندوق رای بیرون خواهد آمد. برخی از نهادهای نظارتی بین‌المللی، او را متهم به دخالت در نتایج انتخابات می‌کنند و معتقدند انتخابات در بنگلادش، امری آزاد نیست.

 

حَسینه دختر اولین رهبر پسااستعماری بنگلادش است که به عنوان یکی از چهره‌های برجسته مخالف هیات نظامی حاکم بر کشور در سراسر دهه ۱۹۸۰ ظاهر شد. او بین سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ و از سال ۲۰۰۹ به بعد به‌عنوان نخست‌وزیر بنگلادش فعالیت داشته است. بنگلادش یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک در جهان شناخته می‌شود و حسینه به دلیل بهبود حقوق و شرایط تقریبا چهار میلیون نفری که در این صنعت کار می‌کنند، مورد ستایش قرار گرفته است.

 

با همه این‌ها، در سال‌های اخیر تردیدهایی در مورد شرایط کار این کارگران به وجود آمده است. هیچ زنی در جهان مدرن مانند شیخ حسینه نتوانسته مدتی طولانی در سِمت خود باقی بماند. در حقیقت او طولانی‌ترین مدت رهبری یک کشور را به‌عنوان یک زن دارد.

 

حسینه بارها تاکید کرده که خواهان برقراری دموکراسی در بنگلادش است اما ناظران سیاسی در آسیا بر سر این موضوع شک دارند. باوجود اینکه خدمات شیخ حسینه نمی‌تواند مورد انتقاد زیادی قرار بگیرد، اما نحوه سیاست‌ورزی او حداقل برای بنگلادشی‌ها، همراه با سخت‌گیری بوده است.

 

رقیب جدی او در کشور، یک مادر و پسر هستند. خالده ضیا، که پیش از این نخست‌وزیر بنگلادش بوده و پسرش طارق رحمان، مخالفان سرسختی برای شیخ حسینه هستند. اما حسینه آنها، گروه‌ و حزبشان را متهم به تروریستی‌بودن کرده و می‌گوید طارق رحمان قصد دارد دموکراسی در بنگلادش را زیر پا بگذارد.

 

این ادعای او از آنجایی که طارق رحمان در سال 2018 حمله به کارزار انتخاباتی رقیب را تدارک دید و باعث زخمی‌شدن شیخ حَسینه و مرگ 20نفر شد، موردتوجه قرار می‌گیرد. تا سال 2009، فقر و گرسنگی این کشور را در زمره فقیرترین کشورهای جهان قرار داده بود؛ با این‌حال، مدیریت حسینه باعث شد تا اوضاع با سرعتی باورنکردنی عوض شود. گفته می‌شود حالا رشد اقتصادی بنگلادش آماده است تا رشد اقتصادی هند را پشت سر بگذارد.

 

با همه این‌ها، معترضان نظام سهمیه‌بندی را بر شیخ حسینه نبخشیده‌اند. دادگاه عالی این کشور البته ماجرای سهمیه 30درصد در دانشگاه‌ها را لغو کرده و باعث‌شده تا خشونت‌ها تا اندازه‌ای آرام بگیرد. با این‌حال بسیاری این وضعیت را آتش زیرخاکستر می‌دانند.

 

کدخبر: ۵۶۳۴۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر