کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۹۲۱
تاریخ خبر:

بحران در خاورمیانه تا کجا پیش می‌رود؟

بحران در خاورمیانه تا کجا پیش می‌رود؟

اسرائیل خود را برای پاسخ ایران آماده می‌کند که ممکن است شامل پرتاب موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادها باشد

هفت صبح| ‌ ترور اسماعیل هنیه در تهران و نقض حاکمیت سرزمینی و تجاوز به خاک ایران از سوی تل‌آویو در روزهای اخیر، خاورمیانه را در بحران و آماده‌باش فرو برده است. قیمت نفت در روز نخست اعلام خبر ترور، بالا رفت اما در روزهای بعدی تقریبا ثابت باقی ماند. اما دلهره بابت احتمال اختلال در عرضه طلای سیاه در بازار جهانی باعث شده تا نگاه‌ها به کوچک‌ترین تغییرات به بازار نفت جلب شود اما این تمام ماجرا نیست.

 

در ایران صحبت از خون‌خواهی شهید اسماعیل هنیه به‌طور جدی مطرح می‌شود. در ایالات‌متحده بایدن می‌گوید عمیقا نگران وضعیت متشنج در خاورمیانه است و نهادهای بین‌المللی، به‌عنوان ناظران اتفاقات اخیر، همین‌ها را تکرار می‌کنند. رسانه آمریکایی اکسیوس از قول دولتمردان آمریکایی نوشته که آنها معتقدند ایران در پاسخ به ترور هنیه، اسرائیل را هدف حمله قرار خواهد داد. آنها مدعی شده‌اند که حمله از دفعه قبل گسترده‌تر خواهد بود و ممکن است حزب‌الله هم ایران را همراهی کند. 

 

 سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل مدعی شده اسرائیل خود را برای پاسخ ایران آماده می‌کند که ممکن است شامل پرتاب موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادها باشد. این رسانه همچنین از افزایش سطح محافظت از نتانیاهو و وزیران دولت خبر داده است. رسانه‌های این رژیم نوشته‌اند در پی نگرانی از قطع ارتباطات بر اثر جنگ احتمالی، تلفن‌های ماهواره‌ای در اختیار وزرای نتانیاهو قرار گرفته است.

 

 هم‌زمان با خبرها در مورد احتمال تشدید تنش‌ها در منطقه و افزایش نگرانی‌های امنیتی، بسیاری از خطوط هوایی بین‌المللی، پروازهای خود به مقصد فلسطین اشغالی را لغو کردند. تل‌آویو پیشتر اعلام کرده بود که حریم هوایی خود در شمال را به دلیل نگرانی‌های امنیتی بسته است اما فرودگاه‌های بین‌المللی بن‌گوریون و رامون باز خواهند ماند، اما خطوط هوایی بین‌المللی ترجیح دادند به دنبال تشدید تنش‌ها و افزایش نگرانی‌های امنیتی، کلیه پروازهای خود به مقصد این رژیم را لغو کنند.

 

لوفت هانزا، ایربالتیک، فلای دبی، دلتا، یونایتد ایرلاینز، اتریش ایرلاینز، خطوط هوایی بروکسل، بریتیش ایرویز و ایر ایندیا از جمله خطوط هوایی بین‌المللی هستند که تا به حال کلیه پروازهای خود به مقصد فلسطین اشغالی را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

 

همچنین خط هوایی لوت لهستان اعلام کرد که بعد از تحلیل اوضاع امنیتی در منطقه، هشت پرواز خود را به سرزمین‌های اشغالی و لبنان لغو کرده است. خطوط هوایی ایتالیا هم اعلام کردند که پروازهایشان را به مقصد و از مبدا تل‌آویو تا ششم ماه جاری به تعلیق در آورده‌اند؛ همچنین خطوط هوایی دلتا نیز پیشتر اعلام کرده بودند که پروازهای خود بین نیویورک و تل‌آویو را لغو کرده‌اند.

 

در پی افزایش تنش‌ها در منطقه و نگرانی از بروز درگیری‌های احتمالی، شماری از خطوط هوایی از عبور از حریم هوایی ایران نیز اجتناب کردند. خط هوایی سنگاپور در بیانیه‌ای به رویترز گفت که ایمنی، اولویت اصلی این شرکت هواپیمایی است؛ بنابراین، به جای استفاده از حریم هوایی ایران از مسیرهای جایگزین استفاده می‌کند.

 

داده‌های سایت «فلایت رادار ۲۴» که موقعیت پروازهای مسافربری را نمایش می‌دهد، حاکی از این موضوع است که شرکت هواپیمایی تایوانی «اوا ایر» و خطوط هوایی چین هم برای پروازهای روز جمعه خود به آمستردام، پایتخت هلند از عبور از حریم هوایی ایران خودداری کرده‌اند.

 

 ترور هنیه در کشورهای ترکیه و پاکستان منجر به اعلام عزای عمومی شده. روز جمعه رسانه‌های اسرائیل از احضار قائم‌مقام سفیر ترکیه در تل‌آویو به وزارت‌خارجه اسرائیل خبر دادند. همزمان با قلدری اسرائیلی‌ها علیه ترکیه، ادعاهایی وجود دارد که در شمال اسرائیل به بیمارستا‌ن‌ها گفته شده هر فردی که می‌توانند را مرخص کنند و فهرستی از افرادی را تهیه کنند که در صورت بحران، از کار افتاده هستند و نمی‌توانند از خانه خارج شوند. برخی از آمارها هم می‌گویند میزان خرید موادغذایی در سرزمین‌های اشغالی 20درصد افزایش پیدا کرده است.

 

 دولت‌های برخی از کشورهای اروپایی به شهروندانشان توصیه کرده‌اند تا ایران را ترک کنند. فرانسه از شهروندان خود که هنوز در ایران به سر می‌برند، خواسته است که با توجه به ریسک تشدید تنش و درگیری نظامی در منطقه، ایران را ترک کنند؛ همزمان لهستان هم از شهروندانش خواست که از سفر به لبنان، ‌اسرائیل و ایران خودداری کنند.

 

 

کدخبر: ۵۶۳۹۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر