کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۹۴۶
تاریخ خبر:

توئیتر؛ شبکه اجتماعی محبوب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

توئیتر؛ شبکه اجتماعی محبوب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

صفحات نامزدهای ریاست‌جمهوری در شبکه‌های اجتماعی چه وضعیتی دارد؟

هفت صبح| اینکه کدام نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به طرح صیانت چراغ سبز نشان خواهد داد و کدام یک با آن مخالفت خواهد کرد احتمالا موضوعی است که می‌توان درباره‌اش حدس‌هایی زد اما تا اینجای کار تمام آنها دارند از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ خودشان و مواضع رای جمع کن و وعده‌های پرشور استفاده می‌کنند. بیایید ببینیم هر کدام از آنها در کدام شبکه اجتماعی بیشتر طرفدار دارند؟

  

این صفحه مال ما نیست

 

یکی از حاشیه‌دارترین صفحات بین صفحات نامزدهای انتخابات در شبکه‌های اجتماعی به توئیتر سعید جلیلی مربوط است. این اکانت که 290 هزار دنبال کننده دارد و درست ده سال پیش ساخته شده همیشه به عنوان صفحه جلیلی در توئیتر شناخته می‌شد و حتی کمی قبل از اعلام نامزدی‌اش با نوشتن یک «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» به همراه عکسی که آماده شدن جلیلی را نشان می‌داد به صورت ضمنی خبر از حضور انتخاباتی او داد.

 

مدتی بعد هم توئیتی از همین حساب منتشر شد که می‌گفت فیلتر بودن توئیتر توجیه ندارد و در روز اول دولت مجموعه‌ای از احکام صادر می‌شود.

 

کمی بعد اعلام شد که دفتر او رسما وجود چنین اکانتی را که اصالتا متعلق به جلیلی باشد تکذیب کرده است اما بعدتر وقتی اعلام شد که این نامزد انتخابات برای فعالیت‌های انتخاباتی از مردم کمک مالی تقاضا کرده است، تصاویر فیش‌های واریزی به حساب او جهت شفافیت، از همین اکانت منتشر شد.

 

بنابراین می‌توان حدس زد که قرار نیست اصالت این صفحه رسما تایید شود و در واقع حضور جلیلی در توئیتر گردن گرفته شود اما از طرفی نمی‌توان از ظرفیت‌های این شبکه اجتماعی هم برای پیشروی در مبارزات انتخاباتی چشم‌پوشی کرد.

 

در اینستاگرام اما نمی‌توان دقیق گفت که کدام صفحه متعلق به سعید جلیلی است. یک صفحه قدیمی‌تر با نزدیک به ۱۰۰۰ پست که ۸۸ هزار دنبال کننده دارد و صفحه‌ای دیگر که جدیدتر است و ۴۵ هزار دنبال کننده و ۱۷ پست کاملا انتخاباتی دارد. و صفحه‌ای سوم با ۲۵ هزار دنبال کننده. د

 

ر مورد اکانت اول نکته‌ای که جالب به نظر می‌رسد این است که وقتی پایین‌تر می‌رویم به پست‌هایی کاملا بی‌ارتباط با جلیلی می‌رسیم که این موضوع اصالت آن را زیر سوال می‌برد اما در مورد دو اکانت دیگر که مخصوصا صفحه‌ای ۲۵ هزار دنبال کننده دارد نمی‌توان مطمئن بود چون کاملا ویژگی‌های لازم برای اینکه معتبر باشند را دارند.

 

نکته جالب و مهم این است که جلیلی در شبکه اجتماعی ایرانی ایتا هم برو بیای زیادی دارد. کانال او در ایتا نزدیک به ۵۰ هزار دنبال کننده دارد و از این جهت از بقیه نامزدها با اختلاف بالاتر است. برای همین خیلی‌ها به شوخی می‌گویند که در ایتا جلیلی رئیس‌جمهور می‌شود در توئیتر پزشکیان.

  

پزشکیان و لشگر توئیتری‌ها

 

حالا که صحبت از پزشکیان شد باید بگوییم که او در ایتا کانالی که تیک آبی داشته باشد ندارد اما در توئیتر و اینستاگرام صفحاتی دارد که آنها را گردن می‌گیرد.

 

مسعود پزشکیان که نامزد اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود در توئیتر ۱۶۳ هزار دنبال کننده دارد و فقط صفحه دیگری متعلق به خودش با ۳۰ هزار فالوئر را دنبال می‌کند. او صفحه پر فالوئرتر را سه سال پیش راه انداخته و با صفحه دیگرش از سال ۲۰۱۵ در توئیتر بوده است.

 

پزشکیان در اینستاگرام هم تقریبا همینقدر دنبال کننده دارد یعنی ۱۶۳ هزار نفر. او در بخش توضیحات صفحاتش در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌نویسد: همسر، پدر، پدربزرگ.

 

صفحه او در اینستاگرام اگرچه به سه سال پیش بر می‌گردد اما می‌دانیم که حضور او در این شبکه اجتماعی تقریبا ده ساله است چرا که یک بار در این بین صفحه‌اش از دسترس خارج شد و صفحه دیگری راه‌اندازی کرد که خودش در این مورد در همین صفحه توضیح داد.

  

بیشترین دنبال کننده

 

اگرچه شوخی که به آن اشاره کردیم می‌گفت که در توئیتر پزشکیان رئیس‌جمهور است اما باید حواسمان باشد که آن شوخی به ذائقه توئیتری‌ها اشاره داشت وگرنه برتری عددی در میزان دنبال کننده‌های توئیتر در بین تمام نامزدها با محمدباقر قالیباف است. او در توئیتر بیشتر از ۲۹۴ هزار دنبال کننده دارد و نزدیک به ۵ سال هم از حضورش در این شبکه اجتماعی می‌گذرد.

 

صفحه او دو اکانت دیگر را دنبال می‌کند یکی صفحه منتسب به آقای خامنه‌ای یا همان خامنه‌ای دات آی آر و دیگری صفحه منتسب به سردار سلیمانی. در اینستاگرام اما فعالیت صفحه رسمی محمدباقر قالیباف نسبت به بقیه نامزدها تعریفی ندارد. او در این شبکه اجتماعی نزدیک به ۱۴ هزار دنبال کننده دارد که چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد چون مدت زیادی از راه‌اندازی این صفحه نمی‌گذرد.

 

اکانت تیک آبی دار قالیباف در ایتا هم نزدیک به ۲۲ هزار دنبال کننده دارد که نسبت به صفحه سعید جلیلی واقعا کم اقبال به نظر می‌رسد.

  

نامزد تیک آبی دار توئیتر

 

در بین نامزدهای بیشتر مطرح انتخابات این فقط علیرضا زاکانی است که اکانتش در توئیتر تیک آبی دارد که این نشان می‌دهد برای گرفتن تیک آبی استفاده از برخی مزایای آن پرداخت دلاری به شبکه اجتماعی ایکس صورت می‌گیرد.

زاکانی از حدود چهار سال پیش در توئیتر است و کلا ۱۰۵ هزار دنبال کننده دارد و فقط اکانت خامنه‌ای دات‌آی‌آر را دنبال می‌کند. جالب اینکه زاکانی در حالی تیک آبی توئیتر را گرفته که در اینستاگرام حضور چندانی ندارد و چند صفحه منتسب به او در اینستاگرام دیده می‌شود که همگی حدود ۵ هزار یا کمتر دنبال کننده دارند و بعید است که واقعا متعلق به خودش باشند.

یکی از آنها با بیشترین دنبال کننده یعنی حدود ۵ هزار نفر که در توضیحات نوشته «صفحه رسمی» او است چندان فعال و پرکار به نظر نمی‌رسد. جالب است که او هم انگار روی توئیتر حساب ویژه‌تری باز کرده است. کانال رسمی او در ایتا هم فقط حدود ۷ هزار نفر دنبال کننده جذب کرده است.

  

فعالیت آرام در غیرایرانی‌ها

 

قاضی‌زاده هاشمی هم نامزدی است که تقریبا در تمام شبکه‌های اجتماعی حضور دارد اما توئیترش پرشورتر است. او در توئیتر بیشتر از ۶۶ هزار دنبال کننده دارد و فعالیتش به نزدیک شش سال پیش بر می‌گردد.

صفحه رسمی قاضی‌زاده در اینستاگرام هم از سوی نزدیک به ۵۰ هزار نفر دنبال می‌شود و آن هم صفحه باسابقه‌ای است. او در ایتا اما چندان جلب توجه نمی‌کند و او صفحه‌ای رسمی در این شبکه اجتماعی ندارد. چند صفحه‌ای که با اسم او فعالیت می‌کنند هم همگی کمتر از دو هزار دنبال کننده دارند.

  

دارای تیک آبی اما فالوئر کم

 

مصطفی پورمحمدی هم از جمله نامزدهای توئیتر دوست انتخابات است چرا که او هم نه تنها در این شبکه اجتماعی بیشتر از بقیه فعال است بلکه تیک آبی گرفته اما در نهایت حتی با کمک همین تیک هم فقط توانسته نزدیک به ۴۵۰۰ نفر دنبال کننده داشته باشد. این موضوع وقتی غم انگیزتر می‌شود که بدانیم او نزدیک به چهار است که در توئیتر فعالیت دارد. وضعیت او در بقیه شبکه‌های اجتماعی هم تعریفی ندارد تا جایی که صفحه‌ای که بتوان به او نسبت داد در اینستاگرام دیده نمی‌شود و کانال‌های حامی او در ایتا هم همگی کمتر از دو هزار دنبال کننده دارند.

 

کدخبر: ۵۶۰۹۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر