کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۸۶۸
تاریخ خبر:

راز محبوبیت جک| چگونه یک اتومبیل چینی توانسته برای خود اعتبار و اعتماد کسب کند؟‌ ‌

راز محبوبیت جک| چگونه یک اتومبیل چینی توانسته برای خود اعتبار و اعتماد کسب کند؟‌ ‌

آیا آپشن‌ها و خدمات رفاهی و ایمنی این خودروها مطرح است؟ یا پای مشخصات فنی و موتور محصولات برند جک در میان است؟

هفت صبح | در روزهایی که مشاهده می‌کنید برخی نسبت به خودروهای چینی‌ گارد عجیبی دارند، برخی شرکت‌های خصوصی خودروساز اقدام به مونتاژ از برندهایی کرده‌اند که اتفاقا بین مردم طرفدار هم دارند. جک از آن دسته برندهایی است که توسط کرمان‌موتور به ایران آمده و مونتاژ و داخلی‌سازی می‌شود و طرفداران خود را هم دارد که اتفاقا کم نیستند.

1

یکی از برندهای خودرویی که توانسته در ایران فروش خوبی داشته باشد، برند جک است. این برند از سال ۱۳۹۱ با JAC S5 وارد ایران شد و جزو پرفروش‌ترین برندها نیز محسوب می‌شود. 15 مدل خودرو از برند جک توسط کرمان‌موتور به ایران آمده است. (جک اس 5، جک جی4، جک اس 3، JAC J5، J3، JAC KMC K7 ، JAC KMC T8، جک کی‌ام‌سی تی‌9، جک توجوی سدان)

 

نکته قابل توجه هم این است که از این برند همه مدل خودرویی در هر سگمنتی یافت می‌شود. سدان، کراس‌اوور و پیکاپ. دنده اتومات و دستی و حتی خودروی برقی. در واقع تنوع محصول بالایی از این برند در ایران موجود است. حال سوال اینجاست؛ دلیل استقبال مردم از این برند چیست؟ آیا آپشن‌ها و خدمات رفاهی و ایمنی این خودروها مطرح است؟ یا پای مشخصات فنی و موتور محصولات برند جک در میان است؟

کی ام سی

در کنار این موارد باید به نقش خودروسازی کرمان‌موتور در خدمات پس از فروش، ایجاد شرایط فروش مناسب و همچنین مونتاژ محصولات مختلف این برند اشاره کنیم. البته که اعتراض‌هایی همیشه درباره این محصولات از سوی متقاضی وجود داشته ‌ اما نحوه مدیریت مناسب این مسائل توسط خودروساز خصوصی نیز دارای اهمیت است. در این گزارش به مواردی که باعث شده تا از محصولات برند جک در ایران استقبال شود، اشاره خواهیم کرد.

 

1/ فنی و موتور خوب محصولات جک

یک زمانی به طور مثال می‌گفتند ‌‌جک اس 5 که جزو قدیمی‌های مونتاژ در کرمان‌موتور است، موتور میتسوبیشی دارد. البته این گفته صحیح نیست ولی باید به این موضوع اشاره کرد که موتور جک اس 5 و میتسوبیشی در یک رده قرار می‌گیرند. نقش پیشرانه توربوشارژ در موفقیت جک S5 غیرقابل انکار است. بدون این پیشرانه قدرتمند، این خودرو به جایگاه فعلی خود در بازار دست پیدا نمی‌کرد.

 

در‌خصوص پیشرانه جک S5 نظرات مختلفی وجود دارد؛ برخی معتقدند ‌ این موتور مشابه موتور میتسوبیشی است‌ اما این موضوع به طور کامل صحیح نیست.موتور جک S5 با کد HFC4GA3.1D شناخته می‌شود و توسط خود جک در کارخانه ژیانگهوای به تولید می‌رسد. بااین وجود، شباهت‌های انکارناپذیری بین این موتور و موتور 4G63 میتسوبیشی مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده مهندسی معکوس دقیق جک از این موتور است. حتی زمانی که اس 5 به بازار آمد رقیبی چون چری تیگو 5 داشت که به هیچ عنوان از ‌ لحاظ توانایی حرکتی تیگو 5 به گرد پای اس5 هم نرسید. مبحث استهلاک موتور که بماند.

 

2/ به‌روزرسانی خوب محصولات

یکی از دلایلی ‌ که محصولات جک در ایران طرفدار دارد، به‌روزرسانی خوب این محصولات است. مثلا وقتی اس 5 دنده‌ای سال 1393 توسط کرمان‌موتور به بازار آمد، ظرف سه روز ظرفیت پیش‌فروش این خودرو تمام شد. در سال 1400 هم فیس‌لیفت این خودرو با موتور جدید راهی بازار شد. یا مثلا جک جی‌4 که ارزان‌ترین سدان مونتاژی است، به جایی رسید که هم صادرات برایش انجام می‌شود هم کرمان موتور امتیاز تولید این خودرو را از شرکت جی‌ای‌سی خریداری کرده و با کمک گروه مپنا در حال توسعه یک خودروی برقی بر اساس این خودرو است و در سال ۱۴۰۲ از مدل مفهومی آن با نام ایگل رونمایی کرد. 

 

3/ خدمات پس از فروش و قطعات خودروهای قدیمی

یکی دیگر از دلایلی که شاید بتوان برای استقبال از محصولات جک که با کرمان‌موتور در ایران تولید می‌شود ذکر کرد؛ خدمات پس از فروش و همچنین مدیریت خوب بحران در این شرکت است. دو مشکل برای دو محصول کرمان موتور به‌وجود آمده بود که برای همین برند جک بود. یکی مشکلی که برای جک جی4 به‌وجود آمد و دیگری KMC J7 یا همان جک J7 که دچار مشکل شده بود و مردم در فضای مجازی درباره آن می‌نوشتند.

 

کرمان‌موتور طی یک فراخوان به‌طور رایگان سعی کرد این مشکل را در محصولات خودش از بین ببرد. در واقع حلقه مفقوده در شبکه خودروسازی و واردات ایران، خدمات پس از فروش مناسب است. یکی از دلایلی که کرمان‌موتور موفق بوده، این است که اولا برند جک جزو خودروسازان رده بالای چین است. دوما وقتی کرمان‌موتور محصولی از جک را به ایران می‌آورد، تولید انبوه و عرضه مناسب را انجام می‌دهد و همزمان نیز قطعات این خودروها را در حجم زیاد در بازار و نمایندگی‌ها موجود می‌کند. برندی مانند مدیران‌خودرو به سرعت مدل محصولاتش را تغییر می‌دهد و در کنار آن قطعات یدکی محصول را موجود نمی‌کند. برای همین بر فرض مثال خودرویی مثل ام‌وی‌ام‌های قدیمی دیگر قطعاتش در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یافت نمی‌شود. 

 

4/شرایط فروش اقساطی

به جرات می‌توان گفت دلیل استقبال از محصولات مختلف جک در ایران، شرایط فروش اقساطی کرمان‌موتور است. واقعیت این است خرید یک ماشین در ایران با توجه به قیمت‌ها راحت نیست. کرمان‌موتور جزو شرکت‌هایی است که فروش اقساطی را برای محصولاتش درونی کرده است. به‌طوری که با یک پیش پرداخت و پرداخت اقساط در هر سه ماه می‌توان صاحب یکی از محصولات جک شد ‌ که سود عجیب و غریبی هم روی اقساط کشیده نمی‌شود. حتی خودروسازان دولتی هم چنین شرایطی را برای فروش محصولات خود نگذاشته‌اند و در پرداخت دو مرحله‌ای این اقدام را انجام می‌دهند. 

 

5/ داخلی‌سازی به هر قیمتی!

در پایان این گزارش باید به موضوع مهمی اشاره کرد. چون گزارش درباره محصولات جک در ایران است، مشخصا در این موضوع می‌گوییم؛ وقتی محصولات اولیه به ایران آمدند و تا حدودی داخلی‌سازی انجام شد اعتراض‌ها به مشکلات خودروها کمتر بود. واقعیت این است شرکتی مانند کرمان‌موتور به خوبی از پس داخلی‌سازی محصولاتی که از برند جک وارد کرده برآمده است.

 

اما فقط یک شرکت متولی این امر نیست‌ گاهی اعتراض‌هایی به محصولات در فضای مجازی دیده می‌شود اما وقتی قید الزام داخلی‌سازی را به کار می‌بریم، باید بدانیم پای قطعه‌ساز نیز در میان است. وقتی دستگاه‌ها قدیمی است و قطعه خوبی به دست خودروساز نمی‌رسد چگونه باید خودروساز داخلی‌سازی کند و محصول خوبی ارائه دهد؟ قید الزام با رعایت همه موارد باید اجرا شود و فقط خودروساز مقصر عدم کیفیت نیست. اگرچه ‌ استقبال از برند جک که در ایران محصولات زیادی را دارد و کرمان‌موتور متولی آن است، همچنان بالاست.

 

کدخبر: ۵۶۶۸۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر