کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۵۲۷
تاریخ خبر:

اگر برف آمد سراغ این غول‌پیکرها بروید

اگر برف آمد سراغ این غول‌پیکرها بروید

بهترین خودروهای آفرودی بازار برای فصل سرد.

روزنامه هفت صبح، مرتضی کلیلی |‌ ‌در‌ هفته گذشته که بخش‌های شمالی کشور بارش ‌‌برف را تجربه کردند، با چرخی در فضای ‌مجازی و پیج‌های خودرویی‌ فیلم‌های آفرود در برف زیادی را مشاهد‌ه کردیم؛ ‌‌یک خودروی کی‌ام‌سی‌‌ که از یک شیب نسبتا تند بالا رفت و خود را به نوک قله رساند. شخصی که این صحنه را فیلم می‌گرفت، می‌گفت «اینه قدرت کی‌ام‌سی».

 

یا فیلمی از 4 ‌‌تویوتا اف‌جی کروز که در یک جاده پر‌برف‌ در دامنه کوه ‌به راحتی عبور می‌کردند ‌‌یا ‌‌تویوتا‌ لندکروزرهای شوتی‌ها در کردستان که از کوهستان‌‌های برفی و خطرناک با سرعت و بدون مشکل در حال تردد بودند. ‌‌این فیلم‌ها ما را بر این داشت تا در پرونده امروز 6 ‌خودروی آفرود تقریبا ارزان‌قیمت و قابل دسترس که کمتر به آنها پرداخته شده را به‌طور خلاصه بررسی کنیم.

 

البته جای خالی آفرودرهای قلدری مثل ‌‌جیپ میوت، جیپ شهباز، جیپ سیمرغ، شورولت بلیزر K۵، نیسان پاترول، میتسوبیشی پاجرو، تویوتا لندکروزر VXR و GXR ، تویوتا هایلوکس، وانت نیسان پیکاپ، موسو، کاپرا2 بهمن موتور و... کاملا احساس می‌شود.

 KMC T8 کرمان‌موتور/ قیمت: یک میلیارد و 650 میلیون تومان 
KMC
‌پیکاپ T8 ‌‌پرطرفدار و دوست‌داشتنی این روزهای کرمان‌موتور ‌ که ‌‌می‌توانید در کوهستان و کویر و جنگل و برف با آن لذت آفرود را تجربه کنید. KMC T8 ‌ با پیشرانه ۴‌سیلندر ۲‌لیتری توربوی بنزینی که ۱۷۴‌اسب بخار قدرت و ۲۹۰‌نیوتن‌متر گشتاور دارد، عرضه می‌شود. ‌نیروی تولیدی پیشرانه T8 از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی راهی چهار‌چرخ می‌شود.

 

نسخه دیزلی این خودرو نیز در برخی بازارها عرضه شده که با 1/9 لیتر ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.دارنده این خودرو به ما می‌گوید: سواری ‌کی‌ام‌سی با وزن 1965 کیلوگرمی،  فرمان‌پذیری نرم، تسلط خوب‌ به اطراف و عملکرد مناسب سیستم تعلیق و گیربکس در برف با چنین قیمتی برای این خودرو راضی‌کننده بود. من در جاده کوهستانی برفی به مشکلی برنخوردم. ‌

 

فقط ‌خشکی سیستم تعلیق خودش را در چاله‌ها بعضا نشان می‌دهد که به نظر من قابل چشم‌پوشی است.‌ قطعاً اگر ‌خودرو تیونینگ شده باشد (مثل اضافه کردن صندوق‌ آهنی و تجهیزات آفرود در قسمت بار و...) یا سرنشینان خودرو بیشتر باشند، با سنگینی خودرو، سواری T8 هم نرمتر می‌شود. ‌البته خودرویی که شرایط قسطی مناسبی کرمان‌موتور برای آن در نظر گرفته و در اقدامی عجیب قیمت بازار آن کمتر از قیمت کارخانه است. یعنی یک‌میلیارد و 430 میلیون تومان!

 

‌نیسان رونیز / قیمت:  مدل 1383 / یک میلیارد 

رونیز برفی
‌ رونیز ‌ شاسی‌بلند آفرودی ‌‌که در فاصله سال‌های 1382 تا 1389 توسط پارس‌خودرو به تولید می‌رسید. ‌خودرو بانک درباره رونیز نوشت:  نیسان رونیز از قابلیت‌های آفرودی مناسبی برخوردار است و در کنار آن نیز ظاهری قابل قبول را ارائه می‌دهد.


در طراحی داخلی صندلی‌های ردیف عقب در رونیز مانند سینما کمی بالاتر از صندلی‌های ردیف جلو هستند و همین باعث شده است تا سرنشینان عقب دید خوبی هم به اطراف داشته باشند که این برای آفرود رفتن و طبیعت‌گردی یک نکته مثبت است.


  نیسان رونیز توانایی‌های حرکتی خوبی برای آفرود دارد اما از نظر امکانات رفاهی و ایمنی ‌ ضعیف است. زیر کاپوت نیز ‌ رونیز هیچ فرقی با پیکاپ ندارد. موتور 2/4 لیتری 4 سیلندر این خودرو از نوع تنفس طبیعی انژکتوری می‌تواند 150 اسب بخار قدرت و 208 نیوتن متر گشتاور تولید کند.


این نیرو توسط توسط گیربکس 5 دنده دستی به هر دو محور خودرو انتقال می‌یابد. نکته قابل توجه اینکه ‌رونیز ‌به امکانات لازم برای آفرود مانند دنده‌کمکی و پلوس خلاص‌کن نیز مجهز است. ‌‌پیج رونیزسوارن ‌ را که بررسی می‌کردیم این خودرو در برف و عبور از سنگلاخ و شیب تند کوهستان کم نمی‌آورد ‌.


پاژن ‌/ قیمت مدل 1390 حدود 800 میلیون تومان 
پاژن
پاژن‌‌؛ گزینه‌ نسبتا ارزان‌قیمت برای علاقه‌مندان به آفرود که در برف و گل معجزه می‌کند.‌ از زمانی که لندروور دیفندر برای نخستین بار در ایران مونتاژ شد تا آخرین سری این خودرو که توسط شرکت مرتب‌ با نام پاژن و موتور هیوندای روانه بازار مصرف شد، ‌دیفندر همچنان ‌ یکی از بهترین‌ اتومبیل‌های آفرودر دنیاست‌.


پاژن هم که از میانه دهه 80 خورشیدی تا اوایل دهه 90 توانست دوره نسبتا موفقی را در بازار ایران پشت سر بگذارد، یکی از مدل‌هایی است که همچنان مورد استفاده علاقه‌مندان به آفرود ‌است. ‌ پاژن البته ذاتا نمونه ایرانی شده لندرووری است که در اسپانیا مونتاژ شده و به موتور کره‌ای مجهز است. ‌در مورد پاژن 3000 هم این شرکت با طراحی و نصب یک کیت ظاهری به تغییر فرم جلوپنجره و چراغ‌های پاژن پرداخته ‌است.


‌‌پاژن‌ با داشتن سیستم شاسی و فنربندی مخصوص قادر است نه‌تنها وزن 1900 کیلوگرمی خود را به خوبی تحمل کند بلکه تجربه یک آفرود لذتبخش ‌ در مسیرهای صعب و سنگلاخی و برفی برای پنج سرنشین را فراهم می‌کند. ‌پاژن با داشتن موتوری ‌ 161 اسب بخاری ‌ و 245 نیوتن‌متری‌‌ در مسیرهای بیابانی و برفی کم نمی‌آورد.

 

‌تویوتا لندکروز سری 70 / قیمت نهایت 800 میلیون تومان 
25230_Toyota-J70-Series-2
جان‌سخت، با‌کیفیت، ساده و قابل اطمینان‌‌؛ این را حسین ریاحی به‌طور خلاصه می‌گوید که این خودرو را مورد آزمایش قرار داده. مدل‌های متنوعی از سری‌70 در بازار ‌وجود دارد که احتمالا فراوان‌ترین آنها نمونه‌های مدرن‌تر وارداتی سال 2010 به بعد هستند که ‌با لقب تویوتا پانکی شناخته می‌شوند‌. سری‌70 همانند سری‌40 در نسخه‌های مختلف سه‌در، پنج‌در، وانت تک‌کابین، دو‌کابین، نفربر ‌ و شاسی به تولید رسید ‌. ‌


افرادی که اهل آفرود ‌باشند، لندکروزر ‌سری‌70 را خواهند پسندید.‌ لندکروزر سری‌70 هم با موتورهای مختلف دیزلی و بنزینی در بازار ‌موجود است. مدل وارد‌شده دارای موتور 6سیلندر وی‌شکل با حجم 4‌لیتر است. این موتور ‌از سال 2014 به موتورهای لندکروزر سری‌70 اضافه شد‌‌. قدرت تولیدی این موتور در سری‌70 معادل 228 اسب بخار ‌است.


این موتور در سری‌70 تنها به همراه یک گیربکس 5‌دنده دستی عرضه می‌شود. ‌ سری به صفحات تویوتاسواران ‌‌بزنید تا ببینید چگونه این مدل از تویوتا لندکروزرها که اکثرا در دست شوتی‌ها در کردستان است، با این تویوتاها در برف چند متری در دامنه‌های خطرناک کوهستان بدون ذره‌ای ضعف جولان می‌دهند. زنجیرچرخ برای این خودرو؟! یک شوخی بی‌مزه‌‌!

 

‌فوتون تونلند / مدل 1402/ یک میلیارد و 885 میلیون تومان 
فوتون تونلند
‌ مناسب برای برای طبیعت‌گردی؛ ‌ فوتون زیرمجموعه ‌‌خودروساز‌ چینی یعنی گریت‌وال ‌‌محسوب می‌شود. ‌‌این پیکاپ ‌‌در نسخه‌های بنزینی و دیزل دنده‌ای عرضه شده و اخیرا فیس‌لیفت آن هم به بازار آمده. کیفیت فوتون کاملا در بازار ایران به اثبات رسیده است. ظاهر فوتون‌تونلند اتوماتیک سبک پیکاپ‌های ژاپنی است.


‌شبیه ‌‌تویوتا هایلوکس‌‌. در پیکاپ اتوماتیک ایران‌خودرو دیزل به پیشرانه ۲‌لیتر توربوشارژ TGDI مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۲۳۸ اسب‌بخار و نهایت گشتاور ۳۶۰‌نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه‌دنده ۸‌سرعته اتوماتیک AT ساخت ZF به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود. در فیلمی که از صفحه فوتون‌سواران دیدیم، این خودرو در برف به ارتفاع حدود یک‌ متری با گردش هر چهارچرخ حسابی جولان می‌داد‌.


از‌جمله تجهیزات ایمنی خودروی یاد‌شده نیز می‌توان به ترمز ضد قفل، توزیع‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری‌ و... اشاره داشت. در نوع دستی اما پیشرانه ۲‌لیتری توربوی این خودرو با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر در دسترس است و یک گیربکس ۵سرعته دستی ‌نیرو را به تمامی چرخ‌ها می‌فرستد.‌وزن این خودرو حدود ۱۹۰۰ کیلوگرم بوده و ظرفیت بارگیری آن نیز یک تن است.این خودرو در بازار ارزان‌تر از کارخانه است یعنی یک میلیارد و 89 میلیون تومان!

 

‌کلوت مکث‌موتور / مدل‌‌1402 اتوماتیک/ یک میلیارد و 873 میلیون تومان 
کلوت برفی 3
تازه‌وارد در ‌دسته ‌خودروهای آفرودی را می‌بینید. ‌پیکاپ‌ها خودروهایی که این روزها فقط برای کاربری تجاری نیستند و بسیاری از عاشقان آفرود و سفر را ‌ مجذوب خود کرده‌‌. مکث‌موتور از طرفی با موفقیت در ارائه نسخه دستی‌‌، کلوت اتوماتیک را در اردیبهشت 1401 رونمایی و ‌به بازار عرضه کرد.


کلوت AT  با ‌‌‌گیربکس 6‌سرعته اتوماتیک و همچنین تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی مناسب مانند سیستم کنترل پایداری، سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده و‌... می‌تواند آسایش و راحتی شما را در سفرهای درون‌شهری و ‌ طبیعت‌گردی فراهم کند. کلوت دارای موتور‌ 4/2لیتر توربوشارژ میتسوبیشی است که حداکثر قدرت 215 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 320 نیوتن متر در 2000-4000 دور در دقیقه را برای عاشقانش فراهم می‌کند.


مصرف سوخت این خودرو 12/6 لیتر در هر 100 کیلومتر با حجم باک 72 لیتری است. کلوت با وزن حدود 1950 کیلوگرمی توانایی حمل بار به میزان یک تن را داراست. این خودرو هم در بازار ارزان‌تر از قیمت کارخانه است یعنی یک میلیارد و 560 میلیون تومان!

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۵۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر