کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۲۷۱
تاریخ خبر:

ورود ب.‌ام.‌و X۲ به ایران البته برای جانبازان | مشخصات فنی ب.‌ام.‌و X۲ وارداتی

ورود ب.‌ام.‌و X2 به ایران البته برای جانبازان | مشخصات فنی ب.‌ام.‌و X2 وارداتی

واردات خودرو به نام جانبازان به کام دلالان

هفت صبح| شرکت ب.‌ام.‌و در اوایل پاییز 1402، نسل دوم مدل X2 را معرفی کرد. تولید X2 مدل 2024 در کارخانه Regensburg کشور آلمان انجام شد. یکی از شرکت‌های واردکننده خصوصی درباره این ب.‌ام.‌و اعلام کرد این خودرو را به ایران می‌آورد اما مختص کسانی است که در سامانه جانبازان ثبت‌نام کرده‌اند. اما نکته مهمی که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت، دلالی‌ای است که برای خرید و فروش حواله خودروی جانبازان آغاز شده است. هم درباره مشخصات این خودرو خواهیم گفت و هم این موضوع که مگر ارزی وجود دارد که چنین خودروی گران‌قیمتی را به اسم سامانه جانبازان، شرکت‌ها وعده وارداتش را داده‌اند؟ در ابتدا مشخصات این خودروی لاکچری را بررسی می‌کنیم.

 

مشخصات فنی ب.‌ام.‌و X2 وارداتی

در بازار جهانی، X2 با دو پیشرانه عرضه می‌شود. نمونه پایه، یک پیشرانه ۲ لیتری با سیستم xDrive28i است که ۲۴۱ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت با کمک این پیشرانه به 6/2 ثانیه می‌رسد اما نسخه‌ای که شرکت واردکننده برای بازار ایران در نظر گرفته در دو دسته تعریف می‌شود؛ برای جانبازان 70 درصد و جانبازان 70 درصد ویژه که (دو پا یا دو دست قطع از مچ ‌ یا قطع نخاع یا نابینایی دو چشم یا ترکیب دو آسیب از آسیب‌های مذکور) محسوب می‌شوند.

2

برای جانبازان 70 درصد ب.‌ام.‌و وارداتی تا سقف 30 هزار یورو است و از پیشرانه سه سیلندر بهره‌مند است. این موتور 1/5 لیتری توربوشارژ، 140 اسب‌بخار قدرت و 220 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا 100 آن به 6/9 ثانیه می‌رسد و حداکثر سرعتش برابر 205 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت این محصول، برابر 7/3 لیتر در هر 100 کیلومتر است. 

 

برای جانبازان 70 درصد ویژه همین خودرو با حجم موتور 2هزار سی سی تا سقف 35 هزار یورو عرضه می‌شود. این خودرو به موتور 4 سیلندر 2000 سی‌سی مجهز است که با استفاده از سیستم توربوشارژر، قدرتی معادل 241 اسب بخار تولید می‌کند. همچنین، این خودرو به یک سیستم انتقال قدرت اتوماتیک 7 سرعته مجهز است.

 

کابین و امکانات ب.‌ام.‌و X2 وارداتی

اولین موردی که پس از ورود به کابین X2 به نظر می‌رسد، فضای بزرگ‌تر و جادارتر آن است. برای مثال، فضای زانو برای صندلی‌های عقب، به میزان یک اینچ بزرگ‌تر شده است. فضای بار نیز با وجود پنج صندلی، به ۷۱۶ لیتر می‌رسد. اگر صندلی‌های ردیف دوم را حذف کنید، یک فضای بار ۱۴۶۴ لیتر خواهید داشت. نمایشگر خمیده مرکزی از یک صفحه 10/25 اینچی اطلاعات و یک صفحه 10/7 اینچی اطلاعات و سرگرمی تشکیل شده است.

5

QuickSelect ابزاری است که برای انتخاب عملکردها کمک می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جدید، دوربین رو به کابین است که می‌تواند عکس و فیلم بگیرد. طبق اطلاعات رسمی ب.‌ام.‌و X2 وارداتی با امکانات و تجهیزات زیر عرضه می‌شود:کروز کنترل، ایربگ راننده و سرنشین جلو،کنترل پایداری، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، تهویه خودکار.حالا برویم سر فروش حواله این قبیل خودروها که هنوز شرایط مشخصی ندارند.

 

واردات خودرو به نام جانبازان به کام دلالان

در سایت ثبت‌نام مدل‌های مختلفی برای انتخاب جانبازان اعلام شده اما هنوز خبری از تحویل خودرو به ثبت‌نامی‌های قبلی نیست و به نوعی هیچ مسئولی اعلام نکرده چه تعداد خودرو برای جانبازان وارد شده و اصلاً ارز لازم به واردات این خودروها تأمین شده است یا خیر! حتی خودروهای ثبت‌نامی در دوره‌های قبلی نیز مانند نیسان ایکس تریل، لغو سیستمی شده است!

1

جانبازان مشمول ثبت‌نام خودروهای وارداتی می‌گویند: طی چندین مرحله، اطلاعیه‌های بنیاد شهید و وزارت صمت مقرر شد مراحل ثبت‌نام و ثبت سفارش خودرو توسط جانبازان و در دو شکل واردات شخصی (توسط جانباز یا نماینده قانونی او) و شرکتی (توسط شرکت‌های واردکننده) انجام پذیرد اما متأسفانه نه‌تنها خودرویی تحویل داده نشده بلکه جانبازان را با حجم زیادی از مشکلات روبه‌رو ساخته‌اند.

 

از یک طرف جانبازان توانایی تأمین هزینه خودروها را ندارند و از طرف دیگر با شرکت‌ها و دلال‌هایی روبه‌رو هستند که می‌خواهند با هزینه‌ای ناچیز حواله خودروهای ثبت‌نامی را از آنها بخرند.امروز دندان دلال‌های خودرو تیز شده و سعی می‌کنند 30 هزار جانباز مشمول این طرح را قانع کنند تا ماشین‌هایی را که هنوز وجود خارجی ندارد با قیمت ناچیز به آنها بفروشند.

 

خرید و فروش حواله‌های میلیاردی

دلال‌ها قیمت‌هایی  2 یا 3 میلیاردی  را برای خودروی جانبازان 70 درصد یا 70 درصد ویژه پیشنهاد می‌دهند و برای جانبازان کم‌تر از 70 درصد هم قیمت پایین‌تری پیشنهاد می‌کنند و چند برابر مبلغ واریزی، از خریدار سفته می‌گیرند.مسئولان بنیاد شهید و وزارت صنعت باید پاسخ دهند جانبازانی که توانایی تأمین هزینه‌های درمان خود را ندارند چگونه می‌توانند خودروهای وارداتی به کشور وارد کنند و چرا باید درگیر کارهای دلال‌بازی برای فروش حواله‌ها باشند. آیا دغدغه‌های معیشتی جانبازان با این تصمیمات غیر‌کارشناسی تأمین می‌شود یا فقط امتیازی برای دلال‌بازی عده‌ای خاص فراهم شده تا به نام جانباز خودروهای میلیاردی را وارد کشور کرده و سودهای بالایی را کسب کنند.

 

کدخبر: ۵۶۶۲۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر