کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۷۲۳
تاریخ خبر:

جولان اشرافزاده‌های گرانقیمت با پلاک‌های موقت در تهران| ماجرا چیست؟

جولان اشرافزاده‌های گرانقیمت با پلاک‌های موقت در تهران| ماجرا چیست؟

تهرانی ها بعد از سال‌ها شاهد حضور گران قیمت ترین خودرو های جهان هستند

هفت صبح| مدتی است در سطح شهر خودروهایی با برندهای بنام و مطرح دنیا با پلاک گذر موقت ‌مشاهده می‌شوند. به قدری رو‌یت این خودروها برای مردم جذاب است که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از عکس و فیلم این خودروها، پُر شده است. خودروهایی که به دلیل قانون واردات خودرو و منعی که برای ورود یکسری خودروها به دلیل حجم موتور و کشور واردکننده وجود دارد، به طور عادی برای خرید و فروش به ایران نخواهند آمد.

پلاک گذر موقت

این خودروهای پلاک گذر موقت هم عبوری هستند. اما چرا در چند وقت اخیر این خودروها را بیشتر مشاهده می‌کنیم؟ حتی در پلتفرم‌های فروش خودرو، گاهی آگهی فروش این خودروها به چشم می‌خورد؛ در صورتی که خرید و فروش خودرو با پلاک موقت قانونی نیست. 

 

خودروی گذر موقت چیست؟

خودروهای گذرموقت به خودروهایی گفته می‌شود که در مدت ‌زمان محدودی اجازه تردد در کشور دارند و پس از پایان مهلت قانونی باید از کشور خارج شوند. البته این خودروها می‌توانند در مناطق آزاد حضور داشته باشند اما حضور آنها در سرزمین اصلی درمدت زمان محدودی ممکن است.

IMG-20240831-WA0027(1)

شاخصه اصلی این خودروها درج حرف « گ » روی پلاک‌شان است و شامل خودروهای لوکس و بسیار لوکسی است که واردات قانونی آن به کشور ممنوع است ولذا برخی اشخاص از امکان قانونی ورود موقت برای استفاده آنها در کشور استفاده می‌کنند.مبدا ورود این خودروها به کشور نیز معمولا کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌خصوص امارات‌، کشور عراق و استان کردنشین آن؛ اربیل‌، افغانستان‌، گرجستان و ترکیه است و بیشتر شامل خودروهای آمریکایی مانند دوج و کادیلاک و شورولت و بیوک  وموستانگ یا مدل‌های خاص بنز و ب.ا.م ‌ می‌شود که حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی دارند.

 

خرید و فروش پلاک موقت‌ها ممنوع است

براساس مواد ۵۰ و ۷۰ قانون گمرکات‌، خودروهای پلاک گذر موقت شماره‌گذاری دائمی نمی‌شوند، مالکیت خودروهای گذر موقت امکان نقل و انتقال را ندارند و به تبع ، امکان خرید و فروش و واگذاری حتی به‌صورت موقت نیز برای مالکان این خودروها وجود ندارد.

IMG-20240831-WA0019

چرا گذر موقت‌ها را این روزها بیشتر می‌بینیم

علت اینکه خودروهای گذر موقت را این روزها بیشتر می‌بینیم ماجرا به قانونی که تیرماه سال گذشته تصویب شد بازمی‌گردد. گمرک ایران دربخشنامه ۲۱ تیرماه سال گذشته تسهیلاتی برای ورود موقت خودروهای سواری به کشور درنظر گرفت. این بخشنامه مهلت تردد خودروهای سواری ورود موقت توسط اتباع خارجی و ایرانی مقیم خارج از کشور از تمام کشورها را حداکثر ۵ ماه «بدون تمدید» تعیین کرد.

IMG-20240831-WA0017

علاوه بر این، پیش از صدور این بخشنامه، خودروهایی که وارد کشور می‌شدند تنها می‌توانستند از مبدا برخی کشورهای خاص وارد شوند اما این بخشنامه گمرک این محدودیت را نیز از میان برداشت تا هر خودرویی با مبدا هر کشوری بتواند به صورت موقت وارد سرزمین اصلی شود.بااین حال گمرک ایران اعلام کرده که با قاطعیت دربرابر تخلفات مربوط به تمدید پروانه تردد خودروهای گذرموقت ایستاده و به هر نحو؛ حتی درصورت وجود وکیل و داشتن هرنوع وکالت، مهلت پنج ماهه تردد این خودروها را تمدید نخواهد کرد.

 

فلسفه گذر موقت‌ها

فردی که خارج از کشور زندگی می‌کند، اقامت دائمی کشور ساکن را دارد و 90 روز به ایران ورود نکرده باشد می‌تواند با ماشین شخصی خودش به ایران بیاید. پنج ماه هم می‌تواند در ایران بیاید. اما مشکل اینجاست که نباید این خودروها را خرید و فروش کرد. حتی اوایل دهه 90 شرکت‌هایی که اقدام به خرید و فروش خودروهای گذر موقت می‌کردند به زندان رفتند. این ماشین کالای قاچاق در واقع محسوب می‌شود چون وکالتی فروخته شده ‌ و فقط اعتبار تردد 5 ماهه دارد.

 

چه خودروهای گذر موقتی این چند وقت در شهر دیدیم؟

اولین مرسدس بنز G۶۳ پیکاپ وارد شده به کشور نام کامل آن Brabus ۸۰۰ Adventure XLP دارد. البته که این ماشین گذر موقت است و حدود 60 میلیارد تومان قیمت دارد. ‌بنتلی فلایینگ اسپور‌ هم وارد کشور شد. این خودرو با موتور 12 سیلندر W شکل 6 لیتری تویین توربو به صورت گذرموقت از کشور امارات وارد ایران شده است. موتور 12 سیلندر ‌بنتلی فلایینگ اسپور‌ 616 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته مدل‌های مختلف جیپ و ب‌ام‌و‌، بنز و...خودروهای دیگر هم با پلاک موقت به کشور آمده‌اند.

 

کدخبر: ۵۶۵۷۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر