کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۰۵۴
تاریخ خبر:

واردات خودرو شتاب گرفت؛ عجب!

واردات خودرو شتاب گرفت؛ عجب!

گفته‌های غیرقابل باور رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سرعت واردات خودرو

هفت صبح| داود منظور را خاطرتان هست؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه که یک بار هم در هفت‌صبح پروفایلی برای او و سوابقش کار کردیم. همان فردی که اعلام کرد: «تخصیص ارزهای کشور برای واردات خودرو به‌صرفه نیست.»

 

او فروردین ماه امسال به خبرگزاری ایسنا گفته بود:« فرض می‌کنیم که سال ۱۴۰۳ حدود دو - سه میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود. می‌دانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرو اختصاص دهیم در حالیکه داخل کشور ظرفیت تولید 1/5  میلیون خودرو را داریم.» اگرچه بعد از آن داود منظور در صفحه مجازی خود این گفته را تکذیب ‌ و اعلام کرد:« ضمن تکذیب هر‌گونه اظهار‌نظر منتسب به اینجانب در سال جاری نسبت به موضوع واردات خودرو، تاکید می‌کنم مواضع دولت در این خصوص توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع‌رسانی می‌شود.»

 

همان زمان هم مشخص نشد واقعا منظور این موضوع را درباره واردات خودرو گفته بود یا فشار رسانه‌ها و واکنش‌ها باعث تکذیب آن شد. اما یادمان نمی‌رود در آذرماه 1402 نیز داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در رابطه با واردات خودرو گفت : «واردات خودرو و تخصیص ارز به این موضوع به صلاح کشور نیست.»

 

حالا تسنیم گفته جدیدی از داود منظور درباره واردات خودرو  رامنتشر کرده است. او با اشاره به افزایش شتاب واردات خودرو در سال جاری گفت: «تنظیم‌گری بازار خودرو توسط وزارت صمت در حال انجام است. به تازگی نیز ثبت نام خودروهای برقی آغاز شده است.» اما سوال اینجاست آقای منظور از کدام شتاب سخن می‌گویید!

   

از کدام شتاب سخن می‌گویید؟!

 

بهترین دوره واردات خودرو در ایران مربوط به سال 1393 است. دوره‌ای که برایش تیتر زدند رکورد واردات خودرو شکست. ۱۰۲ هزار دستگاه خودرو به ارزش ۲ میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار به کشور وارد شد. در 10 ماهه نخست سال 1393، درمجموع ۷۱ هزار و ۶۹۰ دستگاه خودروی سواری وارد کشور شد؛ از برندها هم که بگوییم اسم‌ها را با تریلی هم نمی‌توان یدک کشید. برندهایی که نه از کشورهای حاشیه بلکه از کشور مادر وارد می‌شدند.

 

در این میان خودروهای هیوندای با ۳۳۳۹۵ دستگاه بیشترین سهم را در واردات خودرو به خود اختصاص دادند. طی این مدت درمجموع ۱۰۸۴۴ دستگاه هیوندای سانتافه وارد کشور شد و به این ترتیب این خودرو توانست عنوان نخست در میان خودروهای وارد شده به کشور را نیز از آن خود کند. پس از هیوندای، خودروهای کیا با ۱۳۰۰۶ دستگاه رتبه دوم خودروهای وارد شده به کشور را در اختیار داشتند.

 

پس از این دو برند کره‌ای، تویوتای ژاپن با ۸۲۳۴ دستگاه در رتبه سوم خودروهای وارد شده به کشور در ۱۰ ماه نخست سال 1393 قرار گرفت. در میان برندهای چینی حاضر در بازار آن زمان ایران، در 10 ماهه نخست 1393، جیلی درمجموع ۶۳۸۵ دستگاه خودرو وارد کشور کرد. در میان برندهای لوکس وارداتی به ایران نیز ب‌ام‌و با ۲۸۹۰ دستگاه خودرو بیشترین سهم را به خود اختصاص داد ضمن آنکه لکسوس توانست با ۱۰۸۴ دستگاه خودرو رتبه دوم را از آن خود کند و از مرسدس بنز پیشی بگیرد.

 

در این دوره در مجموع ۷۱۹ دستگاه مرسدس بنز، ۱۶ دستگاه پورشه و ۱۲ دستگاه مازراتی هم وارد کشور شد. حالا خودتان با آمار واردات خودرو در 11 ماهه سال 1402 مقایسه کنید.

   

واردات فقط 8هزار دستگاه!

 

مطابق آمار گمرکات کشور، در 11 ماهه سال 1402، 8 هزار و 40 دستگاه خودروی سواری به ارزش 157 میلیون دلار وارد و از گمرکات کشور ترخیص شده است.  گفتنی است، در سال 1401 نیز 411 دستگاه خودرو سواری به ارزش 13 میلیون و 384 هزار دلار وارد کشور شد. از برندها و محصولات‌شان هم بهتر است نگوییم که همه رگه چینی دارند و خیلی هم خدمات پس از فروش‌شان مشخص نیست چون از کشور مادر به ایران نیامده‌اند. حالا روی چه حسابی مسئولان امر از شتاب واردات خودرو می‌گویند ما خبر نداریم.

 

 

کدخبر: ۵۶۰۰۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر