کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۸۵۶
تاریخ خبر:

پرتیراژترین ماشین‌های داخلی سال گذشته

پرتیراژترین ماشین‌های داخلی سال گذشته

کوئیک و پژو‌ پارس گوی سبقت را در تولید ربودند

هفت صبح|‌ طبق روند هر سال که آمار تولید خودرو اعلام می‌شود، امسال نیز در بهار، آمار تولید خودرو در سال 1402 توسط وزارت صمت اعلام شد. دفتر صنایع خودرو وزارت صمت به تازگی آمار تجمیعی تولید خودرو در کشور را منتشر کرده است.

 

بر اساس آمار تجمیعی اسفند ۱۴۰۲، مجموع تولید تمام خودروهای سواری در کشور در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند‌ ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۹۰۶ دستگاه رسیده ‌‌که در مقایسه با تولید یک میلیون و ۷۰ هزار و ۷۸۷ دستگاهی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، افزایش حدود ۶ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که تعداد کل ون‌های تولید شده در سال ۱۴۰۲ در کشور ۳ هزار و ۷۰ دستگاه بوده ‌‌که در مقایسه با ۳ هزار و ۱۶۶ دستگاه ون تولید شده در سال ۱۴۰۱ کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

 

یکی از نکات قابل‌توجه در آمار منتشر شده نیز به رشد ۳۲ درصدی تولید انواع وانت در کشور باز‌می‌گردد. استقبال خوب مشتریان ایرانی از پیکاپ‌های دو دیفرانسیل آفرودی باعث شده است که آمار تولید وانت‌ در کشور از ۱۲۵ هزار و ۶۳۳ دستگاه در سال ۱۴۰۱ به ۱۶۶ هزار و ۳۰۳ دستگاه در سال ۱۴۰۲ برسد.بر اساس این آمار، جمع کل تولید خودرو در کشور در تمام کلاس‌های خودرویی در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۲۳۶ هزار و ۴۲۰ دستگاه بوده ‌ که این میزان با رشد ۸ درصدی در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۳۳۸ هزار و ۸۵۶ دستگاه رسیده است.در این پرونده با توجه به آمار اعلامی سراغ شش خودروی پر تیراژ داخلی در سال 1402 رفته‌ایم. کوئیک و پژو پارس بیشترین میزان تولید را داشته‌اند. مشخصات خودروهای اعلامی به این شرح است:

 

  

کوئیک‭ ‬GX-L‭ / ‬سایپا - قیمت‭ ‬423‭ ‬میلیون‭ ‬تومان

 

کوییک سایپا توانسته رتبه اول پرتیراژترین‌ها را به خود اختصاص بدهد. در سال گذشته در مجموع ۱۹۵۲۶۲ دستگاه از خانواده کوییک در گروه خودروسازی سایپا تولید شده است. قیمت کارخانه این خودرو 359میلیون 974 هزار تومان است. سایپا کوییک به عنوان محصولی با ظاهر جدید اما از یک پلتفرم قدیمی در سال 1396 توسط گروه خودروسازی سایپا به بازار معرفی شد و به دلیل قیمت مناسب و طراحی قابل قبول به سرعت توانست جایگاه خود را در بازار پیدا کند.

 

البته متاسفانه بیشتر تغییرات این محصول نسبت به پدرش تیبا به پارامترهای ظاهر محدود می‌شود و در خصوص بسیاری از ویژگی‌های فنی نظیر ایمنی، شتاب و پیشرانه تغییر محسوسی به‌وجود نیامده است. مدتی پس از عرضه موفق کوییک، سایپا نسبت به ارائه نسخه‌های دیگر نظیر مدل R یا همان دو‌رنگ، نمونه اتوماتیک مجهز به گیربکس CVT و همچنین نسخه‌های فول با پسوند پلاس اقدام کرد تا طیف گسترده‌تری از مشتریان را به خود اختصاص دهد. سایپا به مدت بسیار کمی پس از عرضه کوییک، اقدام به معرفی دو خودروی کوییک R و کوییک R پلاس کرد.

 

پژو‭ ‬پارس‭/ ‬ایران‌خودرو - قیمت‭ ‬870‭ ‬میلیون‭ ‬تومان

 

پژو پارس – TU5 که قیمت کارخانه آن 275 میلیون تومان است، در رده دوم پر‌تیراژها قرار گرفت. خودرویی که حرف و حدیث بسیار بر‌سر ادامه تولیدش به دلیل عدم رعایت استانداردها داغ بود. دست آخر هم با یک اختلاف قیمت عجیب نسبت به کارخانه در بازار برای فروش حضور دارد.

 

خودرویی که دست آخر مشخص نیست توقف تولید شده؟ فعلا تولید می‌شود؟ یا برای ثبت‌نامی‌ها جایگزین دارد. خانواده پژوپارس ایران‌خودرو نیز با ۱۵۸۰۷۸ دستگاه دومین محصولی است که بیشترین میزان تولید را داشته است. این دو خودرو یعنی به همراه کوئیک تنها خانواده محصولی هستند که در مقیاسی بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه تولید شده‌اند.

 

حوالی سال 1379 بود که شرکت ایران‌خودرو قید تولید پژو ۴۰۶ را زد و در عوض به سراغ پروژه‌ای پرسودتر رفت و نمونه فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ را تحت عنوان «پرشیا» به بازار معرفی کرد. پژو پرشیا که بعداً به پارس تغییر نام داد، از لحاظ فنی و ساختار پلتفرم، تفاوتی نسبت به مدل ۴۰۵ ندارد‌ اما نمای جلوی آن با الهام از پژو ۴۰۶ طراحی شده و طرح پشت این خودرو نیز به‌طور کل در قیاس با نسخه اولیه تغییر کرده است.

 

پژو‭ ‬207‭/ ‬ایران‌خودرو - قیمت‭ ‬740‭ ‬میلیون‭ ‬تومان

 

پژو ۲۰۷ با ۱۳۱۴۸۲ دستگاه تولید نیز در بالای لیست پرتیراژها قرار دارد. قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ دنده‌ای (فرمان هیدرولیک) ۸۵‌گانه، 334 میلیون تومان است. خودرویی که ما در کشورمان به عنوان 207 می‌شناسیم، چیزی نیست جز نسخه فیس‌لیفت شده پژو 206 که در بازارهای جهانی با نام 206 پلاس شناخته می‌شود. این محصول چراغ‌های جلو، کاپوت و برخی قسمت‌های دیگر را از 207 به عاریت گرفته و در برخی نقاط دیگر نظیر چراغ‌های عقبی، دستخوش اصلاحات شده ‌ اما در باطن همان 206 قدیمی است. د

 

ر واقع پژو 207 واقعی علاوه بر اختلاف‌های ظاهری، از نظر خصوصیات فنی نظیر پیشرانه و سطح ایمنی نیز نسخه متفاوتی به حساب می‌آید. به عنوان مثال پژو 207 موفق شده 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro-NCAP دریافت کند که یک ستاره بیشتر از 207i (یا همان 206 پلاس) است. البته با تمامی این صحبت‌ها و علیرغم تکراری بودن خصوصیات فنی، این محصول موفق شده به فروش مناسبی در کشورمان دست یابد.

 

یکی از دلایل این موفقیت مربوط به سیاست ایران‌خودرو در توقف عرضه پژو 206 اتوماتیک بوده تا با این روش اختلاف سطح میان محصول جدید، با نسخه‌های عادی 206 بیشتر به چشم آید.

 

ساینا‭/ ‬سایپا -  قیمت‭ ‬438‭ ‬میلیون‭ ‬تومان

 

 

ساینا S دوگانه با قیمت کارخانه 283میلیون تومان است. ساینا به همراه پژو 207 در یک لیست قرار می‌گیرند.ساینا با تولید ۱۱۶۳۹۱ دستگاه در لیست پرتیراژها قرار دارد. ساینا به عنوان یک خودروی اقتصادی ارزان‌قیمت مزیت‌هایی مثل فضای کابین نسبتاً قابل قبول (بزرگ‌تر از خانواده 206) همراه با سواری متوسط، شتاب اولیه کافی و هزینه نگهداری مناسب را به شما ارزانی می‌دارد. همچنین در نسخه‌های فول‌آپشن (پلاس)، به امکانات خوبی تجهیز شده که برخی از آنها حتی در خودروهای کمی گرانتر هم دیده نمی‌شوند.

 

همین موارد در کنار طراحی اندکی به‌روزتر از امثال تیبا و پراید، (و صد البته به لطف شرایط خاص کشور) ساینا را به خودرویی پرطرفدار تبدیل کرده است. هرچند در این بین مشکلاتی مثل ایمنی نامشخص، کیفیت پایین متریال و مونتاژ، صدای بالای پیشرانه در دورهای بالا و فرمان‌پذیری نه‌چندان خوب باعث شده که این ماشین هم مثل برادرش تیبا بیشتر برای ترددهای شهری مناسب باشد.

به‌خصوص که نمونه اتوماتیک مقداری در شتاب‌گیری کندتر از مدل دنده‌ای عمل می‌کند و در سبقت‌گیری‌ به اندازه مدل دنده‌ای چابک ظاهر نمی‌شود.به هرحال در نسخه خودروی ارزان گزینه بدی به شمار نمی‌آید.

 

دنا‭/ ‬ایران‌خودرو - قیمت‭ ‬800‭ ‬میلیون‭ ‬تومان

 

دنا، سورن، تیبا و شاهین هم از‌جمله خودروهایی هستند که میزان تولید آنها بالاتر از ۵۰ هزار دستگاه قراردارد. تارای ایران‌خودرو نیز سال گذشته در تیراژ ۴۹۸۴۰ دستگاه به تولید رسیده است.قیمت کارخانه دنا 349 میلیون تومان است.

 

دنا در سال 1393 به بازار کشورمان معرفی شد؛ خودرویی به ظاهر جدید که روی یک پلتفرم کاملاً قدیمی مشترک با پژو 405 توسعه یافته بود و با تغییرات عمدتاً ظاهری نسبت به سمند، با حرف و حدیث‌های فراوان و قیمت گران‌تر از برادرش، در سبد محصولات ایران‌خودرو قرار گرفت. در واقع دنا را می‌توان نسخه فیس‌لیفت شده و تکامل‌یافته از سمند دانست که با طراحی ظاهری جذاب‌تر، کابین شکیل‌تر و آپشن‌های بیشتر، به‌روزرسانی شده بود و می‌توانست جایگزین مناسبی برای اسب پیر ایران‌خودرو باشد؛ اما از آنجایی که خودروسازان وطنی به این راحتی‌ها دست از سر تولیدات قدیمی خود برنمی‌دارند، تولید سمند و حتی پدربزرگ دنا یعنی 405 هم در کنارش ادامه یافت.

 

در هر صورت دنا ساده به عنوان نسخه پایه این محصول شناخته می‌شود و با اینکه در جایگاهی بالاتر از سمند قرار می‌گیرد اما در مقایسه با برادران ارتقاء یافته خود نظیر دنا پلاس، پلاس توربو و نسخه اتوماتیک از آپشن‌های کمتر و قیمت ارزان‌تر برخوردار است.

 

شاهین‭/ ‬سایپا - قیمت‭ ‬720‭ ‬میلیون‭ ‬تومان

 

قیمت کارخانه شاهین جی 435 میلیون تومان است.شاهین در لیست تولید 50 هزار دستگاه قرار دارد. سایپا در پروژه ساخت شاهین فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرد. در ابتدای کار همه چیز عالی پیش می‌رفت و شرایط برای عرضه خودرویی روی پلتفرم اصلاح شده تویوتا یاریس با پیشرانه برلیانس سری H300 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید مهیا بود‌ اما تحریم‌های مجدد آمریکا دو گزینه آخر را منتفی کرد تا سایپا با پلتفرم SP100 تنها بماند. با این حال زحمات زیادی برای طراحی و توسعه این خودرو صورت گرفته بود و نمی‌شد آن را به حال خود رها کرد؛ از این رو مهندسان سایپا تصمیم گرفتند با تکیه بر توان داخلی و بهره‌گیری از داشته‌های قبلی خود پروژه نیمه‌کاره شاهین (که در آن زمان رهام نامیده می‌شد) را تکمیل کنند. البته این کار به قیمت از دست رفتن برخی ویژگی‌های مورد نظر اولیه تمام شد اما در هر صورت شاهین توانست با خصلت‌های فنی متفاوت روی خط تولید برود.

 

از ویژگی‌های جدید شاهین می‌توان به موتور اصلاح شده M15 که حالا با تجهیز به توربوشارژر M15TC نامیده می‌شود و گیربکس 5 سرعته دستی (با ضرایب اصلاح شده) اشاره کرد.

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۹۸۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر