کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۸۳۶
تاریخ خبر:

۹ هزار و ۷۰۹ دستگاه خودرو آخرین آمار وارداتی‌ها

۹ هزار و ۷۰۹ دستگاه خودرو آخرین آمار وارداتی‌ها

از وعده واردات 60 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال چه خبر؟!

روزنامه هفت صبح| ‌ آخرین آمار ترخیص خودروهای وارداتی تا تاریخ ۲۱ اسفند ماه 1402 به گفته محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک به این شرح است؛ حدود ۱۱ هزار و ۸۷۴ دستگاه سواری نو به گمرک اظهار شده و ۹ هزار و ۷۰۹ دستگاه ترخیص قطعی شده است.همچنین  حدود ۲۳۵ میلیون دلار و دقیق‌تر ۲۳۴ میلیون و ۵۶۰ هزار دلار ارزش خودروهای سواری بوده که از گمرک ترخیص قطعی شده است.

رضوانی‌فر ادامه داد: در فقره کشنده‌ها نیز ۷۳۹۴ دستگاه به گمرک اظهار شده است که ۶۴۴۲ دستگاه به ارزش حدود ۸۴۷ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است. به گفته رضوانی‌فر، آمار اظهار و ترخیص به هم نزدیک است و هر موردی به گمرک اظهار شود، فرآیند ترخیص نیز به سرعت انجام می‌شود.معاون وزیر اقتصاد گفت: ممکن است ماشین‌هایی خریداری شده باشد که در راه و یا در حال تخلیه باشد و هنوز به گمرک اظهار نشده باشد.  
 

حالا باید بعد از اعلام آمارها این سوال را از مسئولان مربوطه بپرسیم که وعده واردات 60 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال به کجا رسید؟ 29 مهرماه امسال بود که مهدی ضیغمی،معاون وزیر صمت ضمن اشاره به واردات خودروهای برقی از آبان، گفت: از نظر وزارت صمت واردات حداقل ۶۰ هزار خودرو تا پایان سال امکان‌پذیر است.

 

برنامه‌ریزی برای واردات خودرو با شرکت‌ها است و از نظر ما واردات خودرو برای شرکت‌ها تا ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال ممکن است ضمن اینکه شرکت‌ها تا ۳۵ تا ۴۰ هزار خودرو درخواست خرید داشته‌اند و به صورت خرد ارزشان را برای واردات دریافت می‌کنند و بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو تاکنون ارز تخصیص داده‌ایم و ان‌شاءالله تخصیص ارز نیز تسهیل می‌شود.

 

حال باید پرسید جناب ضیغمی اگر بهترین حالت یعنی واردات 11 هزار دستگاه خودرو تا اسفندماه را در نظر بگیریم 40 هزار دستگاه خودرویی که وعده وارداتش را داده بودید چه شد؟ از سوی دیگر باید به سراغ عباس علی‌آبادی، وزیر صمت رفت و پرسید این جملات را خاطرتان هست: «واردات خودرو به صورت ماهانه 10 هزار دستگاه و تا پایان سال، 60 هزار دستگاه صورت می‌گیرد.»

 

حالا وعده واردات 100 هزار خودروی برقی تا پایان سال که وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی در آذرماه امسال خبر داد بماند! خودروهای برقی که وزیر همه همت و اراده‌اش را به آن اختصاص داده و واقعیت این است که زیرساخت‌های لازم را در کشور برای ورود خودروهای برقی نداریم که خب عیب ندارد وزیر تلاش کند اما عدالت هم بین واردات خودروهای بنزینی و برقی و هیبریدی برقرار شود.

 

فعلا که وعده میزان تعداد واردات هیچ کدام از این خودروها محقق نشده است. بعد وقتی از کلمه واردات قطره‌چکانی استفاده می‌کنیم به مسئولان برمی‌خورد! 31 هزار نفر در سامانه خودروهای وارداتی ثبت نام کرده‌اند، با رقم 11 هزار دستگاه خودروی وارداتی و تعداد ثبت‌نامی‌ها خودتان مقایسه کنید تا ببینید چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود!

 

در آخرین روزهای سال بنویسیم فاطمی امین وزیر سابق صمت هم قبل از سال وعده‌های بسیاری داد و در نهایت در اردیبهشت جایش را به علی‌آبادی داد. باید دید تحقق وعده‌ها در حالی که فرمول قیمت‌گذاری دستوری و افزایش قیمت خودروها را شاهد هستیم به کجا می‌رسد.

 

کدخبر: ۵۵۴۸۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر