کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۵۶۷
تاریخ خبر:

تویوتا یا تسلا؛ برنده بازی «بهترین» در جهان

تویوتا یا تسلا؛ برنده بازی «بهترین» در جهان

رقابت تنگاتنگ بین خودروساز آمریکایی و ژاپنی ادامه دارد

روزنامه هفت صبح| آمار پر‌فروش‌ترین خودروی دنیا، پرفروش‌ترین خودروی اروپا و آمریکا در سال 2023 عناوین عجیبی به ما می‌دهد اما شک نکنید بازی بین تسلا و تویوتا به شدت جریان دارد. یک سمت تسلای آمریکایی با تکنولوژی جدیدش و سمت دیگر خودروساز قدیمی و خوشنام ژاپنی. دهم بهمن ماه امسال سایت‌های خارجی خودرویی عناوین پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروساز جهان را منتشر کردند.

 

در حالی که جهان روی خودروهای الکتریکی مانور می‌دهد و همچنان خودروساز ژاپنی صدر‌نشین شد. البته که هنوز اطلاعات فروش شرکت‌ها کامل نشده ‌ و رقابت تنگاتنگ بین تسلا و تویوتا ادامه دارد. در ابتدا  تسلا مدل Y توانسته عنوان پرفروش‌ترین خودروی سال را از آن خود کند. اکنون اما تویوتا نیز توانسته آمار خود را تکمیل کند و حال اینطور به نظر می‌رسد که تویوتا کرولا به این مقام مهم دست یافته ‌ اما نحوه محاسبه آماری پرفروش‌ترین‌ها هم مهم است.

 

‌ تویوتا پرفروش‌ترین خودروی 2023 جهان 
تویوتا کرولا 2023 copy
طبق گزارشی که اتومبیل فارسی به نقل از شرکت Jato Dynamics منتشر کرده‌‌، این شرکت به صورت عمومی تایید کرد که آمار فروش جهانی محصولات تویوتا هنوز تایید نشده ‌. آنها البته با اطمینان گفتند که فروش جهانی تسلا مدل Y به قدری قابل‌توجه بوده که بعید است محصولات تویوتا بتوانند به آن نزدیک شوند.

 

حالا مشخص شده که این کار برای تویوتا چندان هم سخت نبوده و خودروساز ژاپنی خود دست به کار شده و با انتشار آمار رسمی جهانی فروش محصولات خود، تمام ادعاهای قبلی را رد کرده است. یکی از سخنگویان تویوتا گفته ‌ این برند به شکل رسمی، «تقریبا ۹۴۴ هزار دستگاه RAV4 و 1/64 میلیون دستگاه کرولا در سال ۲۰۲۳» فروخته است.

 

در مقایسه با گزارش اولیه که هفته پیش منتشر شد، فروش مدل RAV4 پایین‌تر بوده اما فروش کرولا بسیار بیشتر از آنچه ‌ قبلا تصور می‌شد، بوده است. با در نظر داشتن این آمار، کرولا توانسته از تسلا مدل Y که 1/23 میلیون دستگاه فروش داشته هم فروش بیشتری را به نام خود ثبت کند.از سوی دیگر، طبق گزارش رسانه‌های خودرویی خارجی؛ خودروسازی تویوتا موتور در سال2023،  11/2 میلیون دستگاه خودرو فروخته و برای چهارمین سال متوالی عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان را از آن خود کرد.

 

تسلا یا فولکس‌واگن در رتبه دوم؟ 
1تسلا
در گزارشی که موتور وان منتشر کرده‌‌، تسلا را در مقام دوم پرفروش‌های سال 2023 قرار داده ‌‌و البته که در سایر گزارش‌ها‌ مقام دوم را به فولکس‌واگن اختصاص داده‌اند.این تفاوت هم به این دلیل است ‌ که آمار فروش سالانه در برخی از بازارهای جهانی هنوز منتشر نشده ‌اما داده‌های اولیه JATO Dynamics و تحلیل صنعت خودرو نشان می‌دهد که تسلا مدل Y پرفروش‌ترین خودروی جهان بوده است.


داده‌های نهایی در سه ماهه دوم سال در دسترس خواهد بود. شاخص‌های این بازارها (آمریکا، کانادا و اکثر مناطق اروپا) نشان می‌دهند که تسلا مدل Y به تعداد 1/23 میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ فروخته شده است. این آمار، رشد ۶۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. البته رشد فروش سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۹۱ درصد می‌رسید. تسلا مدل Y در دو بازار اروپا و چین، عالی عمل کرده است.

 

هر دو منطقه، دو بازار بزرگ خودروهای برقی جهان هستند. طبق اطلاعات انجمن خودروسازان چین، بیش از ۴۵۶ هزار دستگاه خودرو مدل Y در این کشور فروخته شده ‌ که رشد ۴۵‌درصدی را نشان می‌دهد‌ اما برخی آمارها هم حکایت از این موضوع دارد که  گروه خودروسازی آلمانی فولکس‌واگن در سال ۲۰۲۳ با عرضه 9/2 میلیون خودرو در رتبه دوم فروش قرار گرفته است؛ اما توانست با مجموع درآمد ۲۸۴ میلیارد دلار به‌عنوان پردرآمدترین شرکت در این عرصه خود را معرفی کند.


تسلا مدل Y پرفروش‌ترین خودروی اروپا 
5 تسلا
تسلا مدل Y در هفت ماه از 12 ماه سال گذشته، صدرنشین جدول پرفروش‌ترین خودروهای اروپا بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که محبوبیت مدل Y روندی پایدار دارد. تعداد فروش: ۱۲۶۵۶۵ دستگاه. رشد فروش نسبت به  سال قبل: مثبت ۲۰۴ درصد. قیمت پایه: 54‌990 دلار. مدل Y  از باتری 67/6 کیلووات ساعتی بهره می‌برد.


داچیا ساندرو پر‌فروش‌ترین در اروپا‌ سال 2023 
3 ساندرو
داچیا ساندرو پرفروش‌ترین خودروی اروپا در سال 2023 شد. میزان فروش در سال 2023، ۲۳۵ هزار و ۸۹۳ دستگاه بوده است. داچیا ساندرو و تسلا مدل Y رقابت بسیار نزدیکی در کسب عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار اروپا در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند. سومین خودرو در لیست پرفروش‌های اروپا فولکس‌واگن تی‌راک، میزان فروش در سال ۲۰۲۳ ، ۲۰۶ هزار و ۴۳۸ دستگاه است.


فورد سری اف پرفروش در آمریکا سال 2023 
فورد5
فورد سری F در رتبه نخست لیست پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا به چشم می‌خورد. این خودرو در سال 2023 توانسته به آمار فروش 750 هزار و 789 دستگاهی دست پیدا کند که نسبت به سال 2023 از رشد 15 درصدی در فروش این پیکاپ حکایت دارد. فورد سری اف در حالی رکورد پرفروش‌ترین خودروی بازار آمریکا را به خود اختصاص داده که از این تعداد 24 هزار و 165 دستگاه سهم نسخه برقی F150 لایتنینگ است.

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۵۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر