کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۵۳۰
تاریخ خبر:

مرگ دردناک خانم دکتر؛ جزئیات ضیافت‌ مرگبار پزشکان شیرازی

مرگ دردناک خانم دکتر؛ جزئیات ضیافت‌ مرگبار پزشکان شیرازی

در مورد مسمومیت پزشکان با مشروب تقلبی در شیراز چه می‌دانیم؟

هفت صبح| یک دورهمی با جمع پزشکان استان فارس بیشتر از یک هفته پیش به مراسم عزا تبدیل شد. آنها 29 نفر بودند. ۲۹ نفر مهمان با تخصص‌های مختلف از قلب و چشم و زنان که بنا بر اخبار رسمی شش نفرشان به خاطر مصرف مشروب تقلبی (متانول) دچار مسمومیت شدید شده و در بیمارستان بستری می‌شوند. کار چند نفر به دیالیز می‌رسد و در اوج ناباوری یکی از دوستانشان را از دست می‌دهند. یک منبع موثق به روزنامه هفت صبح می‎‌گوید که بررسی‌ها نشان داده علت مسمومیت این افراد وایتکسی بوده که در الکل مشروب آنها وجود داشته. با اینکه اطلاعات بسیار کم و ضد و نقیضی از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شده بررسی‌ها نشان می‌دهد به جز یک نفر که الکل مصرف نکرده بود، همه مهمان‌ها در بیمارستان بستری و به کلیه و جوارح داخلی آنها آسیب وارد می‌شود. طوری که تعدادی از آنها اکنون نیازمند به دیالیز شده‌اند.

 

دکتر فرزانه اکبری

 

نام او فرزانه اکبری است. همان پزشک زنی که همکاران برایش سیاه‌پوش ‌شده‌اند. متخصص پوست و مو که در صفحه اینستاگرامی‌اش درباره روتین پوستی، تزریق ژل، بوتاکس و مراقبت‌های پزشکی نوشته. پست آخر اما آگهی تدفینش است که سه‌شنبه چهارم اردیبهشت برگزار شده. او رتبه هفتم تخصص رشته خودش بوده و مطبی در شهر جهرم، 200 کیلومتری شیراز داشته. دکتر اکبری اصالتا اهل جهرم است و همین موضوع باعث شده بسیاری از کانال‌ها به اشتباه بنویسند که این حادثه در شهر جهرم رخ داده. یک منبع موثق به روزنامه هفت صبح می‌گوید این مراسم مهمانی در باغی نزدیک به شیراز برگزار شده.  همسر این پزشک، دکتر فرید شهریور، تخصص چشم پزشکی داشته. او هنوز در کماست و روایت‌ خبرگزاری تسنیم تایید می‌کند که او هر دو کلیه‌اش را از دست داده. این روزها تصاویر کوه‌نوردی و دره‌نوردی این زوج بین پزشکان بازنشر و برایشان پیام تسلیت نوشته می‌شود. آنها در اینستاگرامشان عکس‌های مشترکی در دانشگاه، بیمارستان و کلاس‌های آموزشی دارند  و طبق آنچه در پروفایل اینستاگرامشان نوشته شده هر دو عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بوده‌اند.

 

 

تازه چند روز است که خبر مرگ و بستری شدن این پزشکان از گروه‌های کوچک تلگرامی و صفحات پزشکان در اینستاگرام به رسانه‌ها رسیده. این رسانه‌ها همان روز سه‌شنبه  چهارم اردیبهشت همزمان با تدفین دکتر اکبری اخبار را منتقل کردند. دیروز اما روشن شد که پرونده قتل آنها به دادسرای جنایی و امنیتی این شهر رسیده و قاضی و دادستان به آن ورود کرده‌اند. معاون دادستان شیراز دیروز خبر داده که سه نفر از عوامل این حادثه را بازداشت کرده‌اند و افراد دیگری هم تحت تعقیب هستند. پزشکان بومی منطقه می‌گویند که همه مهمان‌ها مسموم شده بودند اما دادستانی دیروز تعداد افراد مسموم را 6 نفر اعلام کرده. البته تاکید دادستان شیراز این است که به جز این 6 نفر بقیه مهمانان بعد از اقدام‌های اولیه پزشکی  ترخیص می‌شوند.

  

پازل‌های گم‌شده ماجرا

 

حدود ده روز از این واقعه می‌گذرد اما هنوز اطلاعات  منتشر شده در خبرگزاری‌های معتبر هم تناقض زیادی باهم دارند که شامل این موارد می‌شود:

 

 

با اینکه این حادثه با عنوان مهمانی مرگبار پزشکان معروف شده اما دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید همه افرادی که مسموم شدند پزشک نبوده‌اند و دوم اینکه مسموم‌شده‌ها شامل همه مهمان‌ها نمی‌شود. یک اظهار نظر از سوی این معاون این دانشگاه است که «ظاهرا این اتفاق در یک میهمانی شخصی رخ داده است و پزشکان حاضر در این مراسم اکثرا از بخش خصوصی بودند.» این مقام مسئول به خبرنگار تسنیم گفته که ترجیح می‌دهیم در این مورد صحبتی نشود. به گفته او به‌خلاف آنچه درباره تعداد مراجعه زیاد به بیمارستان پس از این میهمانی مطرح شده است، اما ورودی زیادی به بیمارستان نداشته‌ایم.

 

مقام‌های رسمی به نوع ماده نوشیدنی اشاره‌ای نداشته‌‌اند اما برخی از پزشکان محلی علت مرگ را مصرف متانول اعلام کرده‌اند. پزشکان در روزهای اول این حادثه حرف از آلوده بودن شراب دست‌ساز می‌زدند. حتی یکی از صفحات پرطرفدار پزشکی به این شایعات واکنش نشان داده و نوشته مسمومیت الکلی با شراب پیش نمی‌آید. اما نکته همین است که مسمومیت با متانول چیزی نیست که پزشکان متخصص از نشانه‌های آن بی‌خبر باشند و این فرضیه را تقویت می‌کند که شاید ماده مسموم کننده متانول نبوده.

 

 

نکته دیگر مربوط به مرگ پزشک جهرمی می‌شود. اگرچه پزشکان او را یکی از قربانیان این حادثه معرفی کردند اما خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی گزارش داده که علت فوت دکتر فرزانه اکبری در دست بررسی است و «شایعات در فضای مجازی صحت ندارد». این رسانه به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که « پزشکی قانونی علت مرگ او را محرمانه، به اطلاع خانواده‌اش خواهد رساند.‌»

 

  

جزئیاتی درباره زمان این ماجرا نیز گفته نشده اما با توجه به اینکه تدفین این پزشک سه شنبه برگزار شده ممکن است این حادثه پنجشنبه سی‌و یکم فروردین رخ داده باشد.

کدخبر: ۵۵۷۵۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر