کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۳۳۴
تاریخ خبر:

غذا و مصرف‌گرایی، خط ثابت و تکرارشونده المپیک‌ها

غذا و مصرف‌گرایی، خط ثابت و تکرارشونده المپیک‌ها

گزارش‌ها از ۳۰ هزار تن غذای دست‌نخورده در المپیک پاریس خبر می‌دهند

هفت صبح| سازمان‌دهندگان المپیک ۲۰۲۴ می‌‌گویند بیش از ۳۰ هزار تن غذای باقی‌مانده از دهکده المپیک برای بانک‌های مواد غذایی در پاریس ارسال شده‌اند. غذاهایی که ورزشکاران، کارکنان و تماشاگران بازی‌های المپیک نمی‌خورند به نیازمندان در سراسر پایتخت فرانسه داده می‌شود. این بخشی از تلاش‌های برگزار‌کنندگان مسابقات المپیک برای کاهش تولید ضایعات مواد غذایی است.

 

برگزارکنندگان پاریس ۲۰۲۴ پیش‌تر اعلام کرده‌ بودند ‌ قصد دارند این رویداد را سازگار با محیط‌ زیست برگزار کنند و تولید کربن را در این مسابقات به حداقل برسانند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف در رستوران ورزشگاه‌ها از ظروفی غیر یک بار مصرف استفاده کردند و صندلی‌هایی از مواد بازیافتی ساختند. جورجینا گرنون که بر کاهش تولید کربن در المپیک پاریس به نصف در مقایسه با لندن در سال ۲۰۱۲ و ریو در سال ۲۰۱۶ نظارت می‌کند، گفت: «ما تلاش کرده‌ایم تا نحوه برگزاری این بازی‌ها را هم برای المپیک پاریس و هم برای رویدادهای دیگر تغییر دهیم. جمع‌آوری غذاهای باقیمانده نیز بخشی از این برنامه بوده است.»

 

ضایعات مواد غذایی منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان هستند. گرنون می‌گوید اگرچه دور ریختن غذاهای باقی‌مانده از بازی‌های المپیک منبع بزرگی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب نمی‌شود اما برگزار‌کنند‌گان این رویداد ورزشی سعی کرده‌اند در این مورد نیز به خوبی عمل کنند تا نشان دهند برای جلوگیری از تولید ضایعات مواد غذایی راه‌هایی وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت. برای کاهش تولید ضایعات مواد غذایی در المپیک پاریس قراردادی با سه سازمان‌‌ متخصص در این خصوص به امضا رسیده است، آنها سعی کرده‌اند تولید ضایعات مواد غذایی را پیش از تولید و در طول بازی‌ها به حداقل برسانند و اگر غذایی خورده نشد، آن را جمع‌آوری و بین نیازمندان توزیع کنند.  

 

گفتنی است روزانه حدود ۴۰ هزار وعده غذایی در طول بازی‌ها برای هزاران ورزشکار از بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه در دهکده المپیک سرو می‌شود. والری دو مارگری رئیس سازمان «لو شنو مانکان»، یکی از گروه‌هایی که غذا را از سایت‌های المپیک دریافت می‌کند، می‌گوید جمع‌آوری این غذاها به نیازمندان کمک زیادی می‌کند. به گفته او حدود ۱۰ میلیون نفر در فرانسه غذای کافی برای خوردن ندارند؛ این در حالی است که این کشور سالانه ۱۰ میلیون تن مواد غذایی را هدر می‌دهد.

 

او گفت: «در حالی که افرادی در این نزدیکی هستند که قادر به تغذیه مناسب نیستند ما نمی‌توانیم اجازه دهیم محصولات غذایی باکیفیت به سطل‌های زباله ریخته شوند.» نیکلاس دوبوا، مسئول یکی از انبا‌رهای این سازمان، گفت ‌ از ابتدای بازی‌ها تا روز سه‌شنبه، بانک مواد غذایی حدود ۳۰ تن غذا از سایت‌های المپیک جمع‌آوری کرده است. بخشی از غذاهای جمع‌آوری شده توسط بانک مواد غذایی به یک فروشگاه مواد غذایی در حومه شمالی پاریس، آورده شدند که مواد غذایی را با قیمت‌های بسیار پایین می‌فروشد.

 

جین موساگا، ۶۴ ساله‌ که ۹۰۰ یورو در ماه به عنوان بازنشستگی دریافت می‌کند، گفت: «این کار کمک زیادی به ما می‌‌کند.» او در ادامه افزود: «برای کسانی مثل ما که درآمد چندانی نداریم قیمت‌های اینجا بسیار مناسب است. به جای خرید از یک مغازه گران قیمت، ما در اینجا هزینه کمتری می‌پردازیم.» (یورونیوز)

 

‌ورزشکاران و گردشگران در المپیک پاریس ۲۰۲۴ با استقبالی فراتر از یک رویداد ورزشی متداول مواجه شدند و دلیل آن غذاهای لذیذی است که بهترین سرآشپزهای فرانسوی با بهترین مواد اولیه آن‌ها را تهیه کردند و همانطور که قرار بود، غذا‌ها در این المپیک «خیلی فرانسوی» عرضه شدند. البته غذاهای متداول و کلاسیک نیز سرو شدند. فیلیپ وورز مدیر و مسئول غذا و نوشیدنی، گفت: «این یک تنوع غذایی غنی است.

 

تعداد زیادی از دستور غذاها مبتنی بر گیاهان است و در دسترس عموم قرار می‌گیرد تا آن‌ها را امتحان و تجربه کنند.» او اضافه می‌کند: «من در این مورد کاملا اطمینان دارم که همه آن‌ها را دوست خواهند داشت و در آینده به برگزارکنندگان این مراسم پیشنهاد می‌دهند که همین راه را ادامه دهند و در مقایسه با آنچه پیش‌تر ارائه می‌شد، غذاهای گیاهی بیشتری عرضه کنند.» در این رویداد ورزشی با حدود ۵۰۰ نوع غذا از ورزشکاران پذیرایی شد.

 

آن‌ها می‌توانستند این غذاها را در رستوران‌های دهکده المپیک که ظرفیت پذیرش سه هزار و ۵۰۰ ورزشکار دارد، میل کنند. غرفه‌هایی هم برای عرضه غذای بیرون‌بر در نظر گرفته شده که یکی از ‌ آن‌ها ویژه غذاهای فرانسوی است. غذاهای مخصوص روز حاوی طیف گسترده‌ای از انواع سالاد، پاستا، گوشت کبابی و سوپ‌ها هستند و انواع پنیر و باگت مشهور فرانسوی هم عرضه می‌شود. دهکده المپیک یک نانوایی‌ مخصوص پخت نان فرانسوی هم دارد که باگت تازه و انواع دیگر نان‌ها را تولید می‌کند. حتی ورزشکاران می‌توانند خودشان هم نان‌ بپزند و بدین ترتیب پختن یک باگت فرانسوی خوب را هم به افتخارات‌شان بیفزایند. (یورونیوز و ایندیپندنت)

 

کدخبر: ۵۶۴۳۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر