کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۳۲۰
تاریخ خبر:

۷۲ ساعت در خواب و بیداری| همنشینی درام، ‌هیجان، ‌رفاقت و زیبایی ایرانی

72 ساعت در خواب و بیداری| همنشینی درام، ‌هیجان، ‌رفاقت و زیبایی ایرانی

از مبارزات هیجان‌انگیز مهران برخورداری تا شکست ناباورانه حسن یزدانی

هفت صبح| همیشه این طوری است. عیش و عشرت ما در ضیافت بزرگ قهرمانان به روزهای آخر موکول می‌شود. به روزهای درخشش کشتی و تکواندو و کاراته و وزنه برداری.(کاراته امسال جزو رشته‌های المپیک نبود البته)حالا هم این طوری شده است. در این 72 ساعت گذشته آن قدر به شوق آمده‌ایم، فریاد کشیده‌ایم و آه سر داده‌ایم که برای کل سهمیه سالمان کافی است.

 

فقط مبارزات سه تکواندو کار ایرانی را ببینید. هر سه نفر با چنگ و دندان و در اوج هیجان به سمت مدال‌های خود خیز برداشتند. مبینا و ناهید و آقای برخورداری. برای این که هیجان تکواندو برای ما به سر حد مرگ برسد کیمیا هم در ماجرا حضور داشت.

 

در کشتی فرنگی 4 مدال به دست آوردیم که هرچهارتای آنها دسترنج مبارزاتی سخت و باورنکردنی بود. در کشتی آزاد حسن یزدانی و امیرحسین زارع به فینال رسیدند تا فعلا به رکورد 9 مدال مجموع برسیم تا به لحاظ تعداد مدال فقط  از المپیک شگفت‌انگیز لندن پایین‌تر باشیم. (در المپیک لندن  2012 هفت تا طلا گرفتیم که سه تا‌ی آنها مال وزنه بردارها بود و 5 تا نقره و یک برنز و  قرار گرفتن در جایگاه دوازدهم جدول کلی)

 

این موفقیت را مدیون این آدم‌ها هستیم. مهروز ساعی خواهر کوچک‌تر هادی. زنی جنگجو و امروزی و در عین حال بسیار آرام که هدایت مبینا را به شکل مشخص تقبل کرده بود و البته خانم مداح که نمونه یک سرمربی مقتدر و مسلط است و هدایت ناهید کیانی را برعهده داشت. درکشتی فرنگی رنگرز برای این  که ثابت کند بهترین گزینه به منظور جانشینی محمد بنای افسانه‌ای است در کار هدایت تیم جوان خود سنگ تمام گذاشت و با یک گروه شش نفره،‌4 مدال المپیک به دست آورد. مجید افلاکی به عنوان سرمربی مهران برخورداری او را از یک تونل وحشت واقعی عبور داد و به فینال رساند. الان که از کشتی  آزاد حرف می‌زنیم نمی‌دانیم امیرحسین زارع که دیروز با اقتدار از سد قهرمان مشهور ترکیه گذشت در فینال چه خواهد کرد. 

 

امیرحسین زارع امشب برای کسب مدال طلا به مصاف پتریاشویلی از گرجستان می‌رود. اما در جریان دیدار نهایی وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد‌،‌ حسن یزدانی دارنده یک مدال طلا و یک نقره المپیک ‌مقابل ماگومد رمضان اف کشتی گیر روسی‌الاصل بلغارستان به روی تشک رفت و در همان ثانیه های نخست مبارزه از ناحیه کتف که چند ماه پیش آن را مورد عمل جراحی قرار داده بود، شدیدا احساس درد کرد.کار تا دقیقه پایانی یک بر یک پیش می رفت و یزدانی برنده مبارزه بود اما در دقیقه پایانی در خاک حریف نشست و در نهایت با نتیجه ۷ بر یک شکست خورد و از رسیدن به مدال طلای المپیک بازماند.

 

المپیک زیباترین اتفاق دنیای معاصر است. حتی زیباتر و انسانی‌تر از جام جهانی. این المپیک برای ما طعمی مضاعف و متفاوت داشت. المپیکی که هم زخم‌هایمان را به یاد آورد و هم آن منش خاص ایرانی را که چگونه می‌تواند مهربانانه آغوشش را برای همنوعان خود بگشاید. ایرانی بودن یک مفهوم است. یک ایده ویژه است. المپیک این نکته را ثابت کرد. در المپیک مسابقات پرهیجان کم ندیدیم‌. والیبال ایتالیا و ژاپن یا سوپر بسکتبالی که میان آمریکا و صربستان برگزار شد.

 

اما برای ما ایرانی‌ها مهران برخورداری پکیج هیجان و  آدرنالین بود. او در فینال وزن ۸۰- کیلوگرم مسابقات تکواندو المپیک ۲۰۲۴ پاریس مقابل «فیراس کاتوسی» از تونس در دو راند متوالی شکست خورد و به مدال نقره رسید اما او تا همین حالا به قهرمان المپیک برای ما ایرانی‌ها بدل شده. شیوه عبور او از سه حریف فوق‌العاده از ازبکستان و ایتالیا و کره‌جنوبی، هیجان‌انگیزترین مبارزاتی بود که ما در عمرمان دیده بودیم. بخصوص حریف ایتالیایی که با نوعی غرور و وتفرعن با مهران روبه‌رو شده بود و دست آخر در یک نبرد میلیمتری رقابت را واگذار کرد. برخورداری شجاع بود و جسور و دل ما را با خود برد.  

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۶۴۳۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر