کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۴۹۳
تاریخ خبر:

ایستگاه اول المپیک و توقف راه‌آهن پاریس

ایستگاه اول المپیک و توقف راه‌آهن پاریس

پاریس امنیتی‌ترین روزهای خود را برای تامین امنیت مسابقات تجربه می‌کند

هفت صبح| شبکه سریع‌السیر فرانسه در خطوط غرب، شمال و شرق کشور دچار اختلال شده و حدود 800هزار مسافر را تحت تأثیر قرار داده است. بر اساس گزارش روزنامه لوموند، این اختلال‌ها، قطارهای یورواستار بین پاریس و لندن را نیز تحت تأثیر قرار داده و باعث تأخیرهایی در آستانه مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ طی روز گذشته شده است. شرکت راه‌آهن ملی فرانسه روز جمعه ۲۶ ژوئیه اعلام کرد ‌ شبکه سریع‌السیر این کشور به دلیل «اقدامات خرابکارانه» از جمله آتش‌سوزی‌های عمدی دچار اختلال شده است.

 

این شرکت افزود ‌ این اقدامات خرابکارانه به منظور مختل کردن شبکه سریع‌السیر فرانسه انجام شده و بسیاری از مسیرها باید لغو شوند و وضعیت تا «حداقل تمام تعطیلات آخر هفته» ادامه خواهد داشت تا تعمیرات انجام شود. این حملات در حالی انجام شد که پاریس با حضور ۷۵۰۰ ورزشکار، ۳۰۰ هزار تماشاگر و جمعی از شخصیت‌های برجسته برای مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک آماده می‌شود.

 

شرکت راه‌آهن ملی فرانسه تاکید کرد: «این حمله‌ای گسترده است که با هدف فلج کردن شبکه حمل و نقل سریع‌السیر فرانسه انجام شده است.» این شرکت افزود که حملات به خطوط آتلانتیک، شمالی و شرقی آسیب زده است و خط جنوب شرقی تحت تأثیر قرار نگرفته چرا که «یک اقدام خرابکارانه خنثی شده است.» به گفته این شرکت، «آتش‌سوزی‌های عمدی برای آسیب رساندن به تأسیسات آغاز شده است» و ترافیک در خطوط آسیب‌دیده «به شدت مختل» شده است.

 

قطارها به خطوط دیگری منحرف شده‌اند؛ اما برنامه تعداد زیادی از آنها باید لغو شوند. این شرکت از مسافران خواسته است که سفرهای خود را به تعویق بیندازند و از ایستگاه‌های قطار دوری کنند. ژان-پی‌یر فارانداو، مدیر عامل شبکه راه‌آهن ملی فرانسه گفت ‌ 800هزار مسافر تحت تأثیر اختلالات قرار گرفته‌اند.

 

افزایش جو و مخاطرات امنیتی

پاتریس ورگریت، وزیر حمل و نقل فرانسه، روز جمعه گفت ‌ «حمله گسترده» به شبکه راه‌آهن سریع‌السیر یک «عمل جنایتکارانه غیرقابل قبول» بوده است. او افزود ‌ عواقب «بسیار جدی» برای ترافیک راه‌آهن در طول تعطیلات آخر هفته وجود خواهد داشت و ارتباطات به سمت شمال، شرق و شمال غرب فرانسه به میزان نصف کاهش خواهد یافت. هفته گذشته نیز وزیر کشور فرانسه اعلام کرد ‌ یک سرباز در ایستگاه راه‌آهن پاریس توسط مردی مسلح به چاقو هدف حمله قرار گرفته و زخمی شده است.

 

سه روز پیش هم زنی استرالیایی مورد تجاوز گروهی در خیابان‌های پاریس قرار گرفت. فرانسه در هفته‌های اخیر به دلیل نزدیک شدن به مرحله نهایی آماده‌سازی برای میزبانی المپیک، در حالت آماده‌باش قرار داشته است. بازی‌های المپیک روز جمعه طی مراسم «افتتاحیه‌ای مجلل و با امنیت بالا» در محل رودخانه سن آغاز شد. وزیر کشور فرانسه در روزهای اخیر اعلام کرد ‌ حدود هزار نفر به ظن جاسوسی از حضور در این بازی‌ها منع شده‌اند.

 

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، فرانسه پیشینه‌ حدود یک میلیون نفر از داوطلبان، کارکنان و افرادی را که برای ورود به مناطق امنیتی در جریان المپیک درخواست داده بودند، بررسی کرد. این اقدام بخشی از تلاش‌های امنیتی برای حفظ ایمنی بازی‌های المپیک است. طبق این گزارش، این بررسی‌ها منجر به منع حضور حدود ۵ هزار نفر شد که از این تعداد، هزار نفر به ظن «جاسوسی و دخالت‌های خارجی احتمالی» مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.

 

تدابیر امنیتی برای مراسم افتتاحیه

مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک پاریس روز جمعه تحت تدابیر شدید امنیتی در قالب یک جشن باشکوه روی رودخانه سن برگزار شد. این اولین بار است که بازی‌های المپیک تابستانی خارج از یک استادیوم و در یک فضای شهری برگزار می‌شود. با این حال، برپایی چنین نمایش بزرگ و چشمگیری نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای است که در آن شدید‌ترین تدابیر امنیتی برای خنثی کردن هرگونه تهدید تروریستی لحاظ شده است.

 

مسئولان برگزار کننده این بازی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند که دست‌کم ۵۰ هزار نیروی پلیس مسئولیت حفظ نظم و امنیت در منطقه ایل‌دو فرانس را که پاریس در آن واقع شده، برعهده خواهند داشت. مقیاس تدابیر امنیتی در نظر گرفته شده پیش و در طول برپایی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس بسیار چشمگیر و بزرگ گزارش شده است. به گزارش رسانه‌های محلی، علاوه بر ۵۰ هزار نیروی پلیس و شبه‌نظامی، حدود ۱۰ هزار سرباز و ۲۰ هزار نگهبان خصوصی نیز برای این ماموریت بسیج شده‌‌اند.

 

منطقه امنیتی ویژه‌ای به طول ۶ کیلومتر برای مراسم افتتاحیه این بازی‌ها در امتداد رود سن گسترده شده است که حدود ۳۰۰ هزار تماشاگر دارای بلیت و تعداد بی‌شماری ساکن و گردشگر در ساختمان‌های اطراف را در خود جای می‌دهد. برای بالا بردن بیشتر ضریب امنیتی و افزودن یک لایه محافظتی مکمل، منطقه پرواز ممنوعی به شعاع ۱۵۰ کیلومتری اطراف پاریس یک ساعت پیش از آغاز مراسم در ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی (۱۷:۳۰ به وقت جهانی) به اجرا در آمدند. وضع چنین دستورالعملی منجر به زمین‌گیر شدن یا تغییر مسیر تمامی پروازها در یکی از شلوغ‌ترین مراکز فرودگاهی اروپا شد.

 

آماده‌باش کامل در پاریس

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه در گفتگو با شبکه خبری ب‌اف‌ام در کشورش تاکید کرده است که برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک به عنوان مهم‌ترین تورنمنت ورزشی جهان، از جمله بزرگ‌ترین کار‌هایی است که یک کشور می‌تواند انجام دهد. وی در این خصوص بر چالش‌های تأمین امنیت چنین رویداد مهمی در شرایط کنونی با توجه به مسائل ژئوپلیتیک و تهدید‌های تروریستی موجود تأکید کرده است.

 

فرانسه برای حملات تروریستی که از پیش با آن مواجه شده و نیز تهدید‌هایی از این دست که کار را بسیار دشوار می‌کند، به حالت آماده‌باش درآمده است. فردریک پچنار، رئیس سابق نیروی پلیس فرانسه، با تأکید بر خطرات ذاتی چنین عملیات پیچیده‌ای، خاطرنشان کرد: «امنیت صد درصدی وجود ندارد.» مسئولان برگزار‌کننده خط ویژه‌ای را برای تردد اتوبوس‌های حامل ورزشکاران و جا‌به‌جایی آنها از محل اسکان تا مکان برپایی مسابقات و بالعکس، در خیابان‌های پاریس برقرار کرده‌اند.

 

از سوی دیگر، تک‌تیراندازهایی در طول مسیر روی پشت بام‌های مجاور مستقر شدند تا مراقب تهدید‌های احتمالی باشند. نیروی دریایی با استفاده از قایق‌های مجهز به غواص و سونار، مسیرهای آبی را گشت‌زنی کرد تا هرگونه خرابکاری با مواد منفجره یا تلاش‌ احتمالی برای نفوذ به مناطق حفاظت شده را شناسایی کند. تمام قایق‌های شرکت‌کننده در رژه ورزشکاران و همچنین شناورهای پهلو گرفته در طول مسیر، تحت بازرسی دقیق سگ‌های بمب‌یاب و کارشناسان خنثی‌سازی بمب قرار گرفتند. تردد شناورها روی رودخانه در هر دو جهت نیز متوقف شد. (لوموند، رادیو فرانسه و اپوک تایمز)

 

کدخبر: ۵۶۳۴۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر