کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۸۳۹
تاریخ خبر:

کدام رؤسای‌جمهور آمریکا هدف ترورهای موفق و ناموفق قرار گرفتند؟

کدام رؤسای‌جمهور آمریکا هدف ترورهای موفق و ناموفق قرار گرفتند؟

ترامپ اولین نامزد ریاست جمهوری آمریکا نیست که در مبارزات انتخاباتی هدف قرار گرفته است

تلاش برای ترور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، آمریکایی‌ها را شوکه کرده و نگرانی‌ها در مورد امنیت نامزدهای انتخاباتی را برانگیخته است. آقای ترامپ پس از اینکه در جریان یک تظاهرات در پنسیلوانیا در یک سوء قصد نافرجام مورد اصابت گلوله قرار گرفت، در حالی که خون از گوشش می چکید دیده شد. بر اثر شلیک گلوله در حین سخنرانی وی در شهر باتلر، یک تماشاگر کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. اف‌بی‌آی مرد مسلح مظنون را توماس متیو کروکس 20 ساله شناسایی کرده است که توسط سرویس مخفی در محل مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

آقای ترامپ 78 ساله در این باره نوشت: «با گلوله ای مورد اصابت قرار گرفتم که قسمت بالای گوش راستم را سوراخ کرد. فوراً فهمیدم که مشکلی وجود دارد که صدای وز وز، تیراندازی را شنیدم و فوراً احساس کردم که گلوله روی پوستم را می شکافد.خونریزی زیادی رخ داد، بنابراین متوجه شدم که چه اتفاقی می افتد.»

 

در سال‌های اخیر تلاش‌های متعددی علیه روسای جمهور ایالات متحده خنثی شده است. در سال 1994، فرانسیسکو مارتین دوران چندین گلوله به سمت کاخ سفید شلیک کرد و رئیس جمهور بیل کلینتون را هدف قرار داد که در داخل خانه بود اما آسیبی ندید. در سال 2008، دو طرفدار برتری‌طلبِ سفیدپوست به دلیل توطئه برای ترور باراک اوباما دستگیر شدند و در سال 2011، اسکار رامیرو اورتگا هرناندز چندین گلوله به سمت کاخ سفید شلیک کرد. او اوباما را "شیطان" می‌دانست. در حالی که رئیس جمهور در آن زمان در محل اقامت نبود و به کسی آسیب نرسید. اما نامزد جمهوری خواه اولین نامزد یا رئیس جمهوری نیست که مورد سوءقصد قرار گرفته است. در اینجا تاریخچه افرادی ارائه شده است که ترور شده اند یا از سوء قصد جان سالم به در برده اند:

 

تیراندازی به رونالد ریگان

در 30 مارس 1981، رئیس جمهور رونالد ریگان توسط جان هینکلی جونیور در خارج از هتل واشنگتن هیلتون، جایی که او به تازگی سخنرانی کرده بود، هدف گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد. او به سرعت به بیمارستان مجاور منتقل شد و در آنجا تحت عمل جراحی اورژانسی قرار گرفت، اما بهبود یافت و کمی بعد از دو هفته مرخص شد. چندین نفر دیگر نیز در جریان تیراندازی زخمی شدند، از جمله جیمز بردی، سخنگوی کاخ سفید که برای همیشه از کار افتاد. هینکلی به دلیل جنون بی گناه شناخته شد و مشخص شد که انگیزه او تحت تاثیر قرار دادن جودی فاستر بازیگری بود که پس از دیدن او در فیلم راننده تاکسی، شیفته او شده بود. او تحت مراقبت های روانی در بیمارستان سنت الیزابت در واشنگتن بود تا اینکه در سال 2016 به آزادی مشروط اعطا شد و تمام محدودیت های دادگاه در سال 2022 برداشته شد.

 

تلاش های ناموفق علیه جرالد فورد

در سپتامبر 1975، رئیس جمهور جرالد فورد با دو سوء قصد به فاصله زمانی 17 روز روبرو شد که هر دو در کالیفرنیا انجام شد، اما از هر دوی آنها جان به سلامت برد. اولین مورد در 5 سپتامبر اتفاق افتاد، زمانی که ، یکی از پیروان رهبر فرقه چارلز منسون، در حالی که فورد در حال بازدید از ساکرامنتو بود، اسلحه را به سمت فورد گرفت اما قبل از اینکه بتواند شلیک کند توسط ماموران سرویس مخفی دستگیر شد. او بعداً به حبس ابد محکوم شد اما در سال 2009 آزاد شد. در 22 سپتامبر، هنگامی که او از هتل سنت فرانسیس در مرکز شهر سانفرانسیسکو خارج شد، سارا جین مور به سمت فورد شلیک کرد اما گلوله با فاصله چند فوتی او اصابت کرد. او دستگیر شد و به حبس ابد محکوم شد، اما در سال 2007 آزاد شد. او بعداً در مصاحبه‌هایی ادعا کرد که انگیزه‌اش از تیراندازی آغاز یک قیام خشونت‌آمیز در ایالات متحده بوده است.

 

تلاش برای ترور فرماندار جورج والاس

جورج والاس، فرماندار آلاباما و نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا، در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی در سال 1972 در مریلند توسط آرتور برمر مورد اصابت گلوله قرار گرفت. والاس از تیراندازی جان سالم به در برد اما از کمر به پایین فلج شد. او به پیشنهاد ناموفق دیگری برای ریاست جمهوری ادامه داد و پس از این حمله، یک دوره دیگر به عنوان فرماندار آلاباما خدمت کرد. برمر ادعا کرد که انگیزه این حمله کسب شهرت بوده است. او به اتهام اقدام به قتل مجرم شناخته شد و به 53 سال زندان محکوم شد اما پس از 35 سال در سال 2007 آزاد شد.

 

ترور رابرت اف کندی

در 5 ژوئن 1968، سناتور رابرت اف کندی، نامزد اصلی ریاست جمهوری و برادر کوچکتر جان اف کندی، پس از سخنرانی در هتل سفیر در لس آنجلس توسط سیرهان سیرهان مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او روز بعد درگذشت. مرگ کندی در روز بعد مردم را شوکه کرد و منجر به تغییرات قابل توجهی در نحوه برگزاری مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری شد، به ویژه در مورد اقدامات امنیتی. سیرهان، یک مرد فلسطینی-اردنی، بعداً اعلام کرد که انگیزه او از تیراندازی، حمایت کندی از اسرائیل در درگیری با فلسطین بوده است. او به خاطر قتل کندی به اعدام محکوم شد، اما حکم او بعداً به حبس ابد تبدیل شد. او بارها از آزادی مشروط محروم شده و تا به امروز در زندان است.

 

ترور جان اف کندی

در 22 نوامبر 1963، رئیس جمهور جان اف کندی در حالی که سوار بر خودروی ریاست جمهوری در دالاس، تگزاس بود، توسط لی هاروی اسوالد مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. او به سرعت به بیمارستان منتقل شد و 30 دقیقه بعد مرگ او اعلام شد. معاون او، لیندون بی جانسون، دو ساعت پس از مرگش به عنوان جانشین او در نیروی هوایی وان سوگند یاد کرد. پلیس اسوالد را دستگیر کرد و او را به قتل رئیس جمهور کندی و یک افسر پلیس دالاس متهم کرد که او مدت کوتاهی پس از آن تیراندازی کرد. چند روز بعد، در حالی که اسوالد توسط افسران پلیس اداره پلیس دالاس منتقل می شد، توسط جک روبی، اپراتور کلوپ شبانه دالاس، به ضرب گلوله کشته شد. روبی به قتل اسوالد محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر حکم او لغو شد و او در سال 1967 قبل از برگزاری دادگاه جدیدش در زندان درگذشت.

 

تلاش ناموفق برای ترور هری اس ترومن

در 1 نوامبر 1950، دو ملی‌گرای پورتوریکویی، اسکار کولازو و گریسلیو تورسولا، تلاش کردند تا رئیس‌جمهور هری اس ترومن را ترور کنند، اما قبل از اینکه بتوانند وارد اقامتگاه او شوند، متوقف شدند. در آن زمان، ترومن در خانه بلر روبروی کاخ سفید زندگی می کرد، زیرا اقامتگاه رسمی رئیس جمهور در حال بازسازی بود. تورسولا در جریان این تلاش توسط یک افسر پلیس هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد و کولازو قبل از اینکه بتواند وارد خانه بلر شود متوقف شد. کولازو در سال 1952 محاکمه و به اعدام محکوم شد، اما ترومن حکم خود را به حبس ابد تبدیل کرد. پس از این حادثه، ترومن در سال 1952 یک همه پرسی را در مورد قانون اساسی جدید در پورتوریکو تصویب کرد که در آن کشور به "ایالت آزاد وابسته" ایالات متحده تبدیل شد.

 

تلاش برای ترور سناتور هیوی لانگ

در 8 سپتامبر 1935، سناتور و فرماندار سابق لوئیزیانا هوی لانگ در ساختمان کنگره لوئیزیانا توسط کارل وایس مورد اصابت گلوله قرار گرفت. مدت‌ها در ساختمان بود و در حال تصویب لایحه‌ای بود که قاضی بنجامین هنری پاوی، پدرشوهرش ویس را از سمت خود برکنار می‌کرد. لانگ دو روز بعد درگذشت و بعداً در محوطه کاپیتول ایالت لوئیزیانا به خاک سپرده شد. او یک سیاستمدار بسیار محبوب در ایالت خود بود و به عنوان نامزد احتمالی ریاست جمهوری برای رقابت در برابر فرانکلین دی روزولت در سال بعد معرفی شده بود.

 

ترور ویلیام مک کینلی

در 6 سپتامبر 1901، رئیس جمهور ویلیام مک کینلی توسط لئون چولگوس آنارشیست در نمایشگاه پان-آمریکن در بوفالو، نیویورک هدف گلوله قرار گرفت. او در ماه مارس همان سال برای دومین دوره ریاست جمهوری خود انتخاب شده بود. علیرغم اینکه وضعیت مک کینلی در ابتدا بهبود یافته بود، اما او هشت روز بعد درگذشت و معاون رئیس جمهور تئودور روزولت جانشین او شد. چولگوس 9 روز پس از مرگ مک کینلی به دلیل تیراندازی محاکمه شد و به اعدام محکوم شد. او در 29 اکتبر 1901 با صندلی برقی اعدام شد.

 

ترور جیمز گارفیلد

در 2 ژوئیه 1881، رئیس جمهور جیمز آ گارفیلد، بیستمین رئیس جمهور ایالات متحده، کمتر از چهار ماه پس از اولین انتخابش در ایستگاه راه آهن واشنگتن دی سی هدف گلوله قرار گرفت. گارفیلد کمی بیش از دو ماه بعد درگذشت و معاون او چستر آرتور جانشین او شد. تیرانداز چارلز جی گیتو، حامی جمهوری خواه بود که معتقد بود به خاطر تلاش هایش برای حمایت از پیشنهاد گارفیلد برای نامزدی حزب، پاداش دریافت می کند. خانواده‌اش قبلاً فکر می‌کردند که او از نظر روانی ناپایدار است، و او در آن زمان نامه‌هایی نوشت و اظهار داشت که امیدوار است تیراندازی به گارفیلد بتواند جناح‌های حزب جمهوری‌خواه را دوباره متحد کند. گیتو به اتهام قتل محاکمه و به اعدام محکوم شد و سال بعد به دار آویخته شد.

 

ترور آبراهام لینکلن

در 14 آوریل 1865، پرزیدنت آبراهام لینکلن، درست بیش از یک ماه پس از انتخاب شدنش برای دومین دوره ریاست جمهوری، توسط جان ویلکس بوث در تئاتر فورد در واشنگتن دی سی هدف گلوله قرار گرفت. او روز بعد درگذشت و اولین رئیس جمهور ایالات متحده شد که ترور شد و معاونش اندرو جانسون جانشین او شد. بوث از هواداران کنفدراسیون بود که امیدوار بود با حذف رهبر اتحادیه، این آرمان را احیا کند. تنها چند روز قبل از ترور، ژنرال کنفدراسیون رابرت ای لی پس از نبرد دادگاه آپوماتوکس - یکی از نبردهای نهایی جنگ داخلی آمریکا - تسلیم ژنرال اولیس اس گرنت اتحادیه شده بود.

 

منبع: آی‌نیوز
کدخبر: ۵۶۲۸۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر