کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۴۳
تاریخ خبر:

ینگه دنیا| فصل سقوط رویای آمریکایی؟

ینگه دنیا| فصل سقوط رویای آمریکایی؟

آیا مردم فکر می‌کنند می‌توانند به رویای آمریکایی برسند؟

هفت صبح|  «رویای آمریکایی» عبارتی نام‌آشنا و صدساله است. در وصف آن آمده است که درون مرزهای آمریکا، هر کسی می‌تواند با تلاش و اراده به موفقیت‌هایی ورای حد تصور برسد. شاهدی بر این ادعا، ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود. او که اجدادی آفریقایی و فقیر داشت، توانست در بهترین دانشگاه آمریکا تا مقطع دکترا تحصیل کند و به عنوان سناتور وارد مجلس سنا شود و از آنجا به کاخ سفید برسد.

 

امروزه اما شرایط دگرگون و این رویا کمرنگ شده است، به نحوی که تنها حدود نیمی از آمریکایی‌ها، یعنی ۵۳ درصدشان می‌گویند ‌ این رویا هنوز زنده است و به حیاتش ادامه می‌دهد. ۴۱ درصد از مردم این کشور می‌گویند ‌ زمانی برای مردم امکان دستیابی به رویای آمریکایی وجود داشت اما دیگر چنین نیست و این مسیر مسدود شده است. البته بر‌اساس نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو از ۸۷۰۹ بزرگسال آمریکایی، ۶ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند ‌ این رویا هرگز و در هیچ زمانی امکان حلول نداشته است. حال بیاییم به این ایده از دریچه‌های مختلف بنگریم.

 

 سن

آمریکایی‌های ۵۰ ساله و بالاتر بیشتر از بزرگسالان جوان می‌گویند که رویای آمریکایی هنوز امکانپذیر است. ۶۸ درصد از بزرگسالان ۶۵ ساله و بالاتر و همچنین ۶۱ درصد از ۵۰ تا ۶۴ ساله‌ها نیز این ایده را تایید می‌کنند. در مقایسه، تنها از هر ۱۰ بزرگسال زیر ۵۰ سال، چهار نفر، معادل ۴۲ درصد می‌گویند ‌ دستیابی به رویای آمریکایی هنوز برای مردم امکانپذیر است و از این رو، این ایده برای اکثریت جوانان آمریکایی رنگ باخته است.

 

 درآمد

در حالی که ۶۴ درصد از آمریکایی‌های با درآمد بالا می‌گویند رویای آمریکایی هنوز وجود دارد، تنها ۳۹ درصد از آمریکایی‌های کم‌درآمد نیز همین ایده را تایید می‌کنند و در این بین شکافی ۲۵ درصدی پدید آمده است. آمریکایی‌های با درآمد متوسط،  در میانگین قرار دارند و ۵۶ درصد از آن‌ها می‌گویند که رویای آمریکایی هنوز امکانپذیر است.

 

حزب‌گرایی

در حالی که ۵۶ درصد از جمهوری‌خواهان می‌گویند که تحقق رویای آمریکایی هنوز امکانپذیر است، ۵۰ درصد از دموکرات‌ها این ایده را تایید می‌کنند.

 

تحصیلات

اکثریت ۵۷ درصدی از بزرگسالان با مدرک لیسانس یا تحصیلات بالاتر می‌گویند که رویای آمریکایی همچنان ممکن است. این میزان برای تحصیلات دیپلم و کمتر از آن توانسته تنها ۵۰ درصد را با خود همراه کند.  

 

آیا مردم فکر می‌کنند می‌توانند به رویای آمریکایی برسند؟

آمریکایی‌ها همچنین در مورد اینکه آیا فکر می‌کنند به‌طور شخصی می‌توانند به رویای آمریکایی برسند یا خیر، اختلاف نظر دارند. حدود سه نفر از هر 10 نفر، ۳۳ درصد، می‌گویند که به آن دست یافته‌اند، در حالی که سهم کمی بزرگتر، ۳۶ درصد، می‌گویند ‌ در راه رسیدن به آن هستند. ۳۰ درصد دیگر می‌گویند ‌ این ایده برای آنها دور از دسترس است. 

 

نژاد و قومیت

۳۹ درصد از بزرگسالان سفیدپوست، ۱۵ درصد از سیاه‌پوستان، ۱۹ درصد از بزرگسالان اسپانیایی‌تبار و ۳۴ درصد از بزرگسالان آسیایی می‌گویند رویای آمریکایی در زندگی‌شان محقق شده است. این آمار نشان می‌دهد که شکاف نژادی در راه رسیدن به رویای آمریکایی وجود دارد.

 

کدخبر: ۵۶۲۲۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر