کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۷۵۲
تاریخ خبر:

ینگه دنیا| نوبت خدمت سربازی به زنان آمریکایی رسید؟

ینگه دنیا| نوبت خدمت سربازی به زنان آمریکایی رسید؟

عدم ثبت‌نام سربازی یک جنایت فدرال است و می‌تواند با جریمه نقدی یا مجازات زندان محکوم شود

هفت صبح| ‌بیش از ۲۵۰ هزار زن، هم‌اکنون در ارتش آمریکا خدمت می‌کنند. گفتنی است این رقم ‌‌از زمانی که وزارت دفاع در سال ۲۰۱۶ آخرین محدودیت‌های مبتنی بر جنسیت برای خدمت در ارتش را لغو کرد، افزایش ویژه‌ای یافته است. اما هنوز یک امکان برای زنان آمریکایی وجود ندارد و آن ثبت‌نام آنها برای خدمت سربازی است‌. بر اساس قانون آمریکا، بخش کثیری از مردان بین ۱۸ تا ۲۵ سال، ملزم به ثبت‌نام برای خدمت سربازی هستند.

عدم ثبت‌نام یک جنایت فدرال است و می‌تواند با جریمه نقدی یا مجازات زندان محکوم شود. همچنین، عدم حضور مردان در خدمت سربازی  می‌تواند منجر به از دست دادن صلاحیت برای مشاغل فدرال، شهروندی و کمک‌های دانشجویی دولتی از جمله وام‌های تحصیلی شود. ۴۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا در حال حاضر قوانینی دارند که بر اساس‌ آن به‌طور خودکار وقتی مردی گواهینامه رانندگی می‌گیرد یا برای ثبت‌نام در کالج و ادامه تحصیل درخواست می‌دهد، باید به سربازی رفته باشد.

اما موضوع این الزام برای زنان آمریکایی به مدت چندین دهه موضوعی بحث‌برانگیز بوده و همواره مخالفت‌هایی با آن وجود داشته است. اکنون، در بحبوحه کاهش سطح استخدام ارتش، کنگره نگاه دیگری به خود گرفته است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۱۹، تنها ارتش‌های اسرائیل، اریتره، مالی، مراکش، کره‌شمالی و تونس زنان را به خدمت سربازی فرا می‌خوانند. پنج کشور بنین، کیپ‌ورد، موزامبیک، نروژ و سوئد نیز از زنان می‌خواهند که برای سربازی ثبت‌نام کنند اما اجباری برای این قضیه وجود ندارد. 

این اولین بار نیست که قانونگذاران آمریکایی سراغ زنان برای خدمت سربازی رفته‌اند. مقامات آمریکایی در جنگ جهانی دوم به دلیل کمبود پرستار به ایده خدمت سربازی برای زنان نزدیک شدند، موقعیتی که در آن زنان مجاز به خدمت بودند و در نهایت، افزایش تعداد داوطلبان این حرکت را غیرضروری کرد.

این ایده تا دهه‌ها بعد مسکوت باقی ماند و هیاتی از کارشناسان نظامی به سفارش کنگره در سال ۲۰۲۰ پیشنهاد کردند که ثبت‌نام زنان برای خدمت سربازی به نفع امنیت ملی آمریکا و امری ملزوم و حیاتی است. البته باید بگوییم، پای زنان طی سال‌های متمادی به ارتش باز شده بود و تا امروز و طی دوره‌های مختلف، روی هم رفته ۳ میلیون زن از زمان انقلاب آمریکا در ارتش ایالات متحده خدمت کرده‌اند و امروز، 17/5 درصد از ارتش فعال را زنان تشکیل می‌دهند اما ماجرای خدمت سربازی، ماجرایی علی‌الحده بود.

یکی از مقامات پنتاگون خاطرنشان می‌کند که اکنون خلبانان زن جنگنده در نیروی هوایی آمریکا وجود دارند و همچنان زنان به عنوان بالاترین رتبه در نیروی دریایی و به عنوان فرمانده گارد ساحلی خدمت می‌کنند. او می‌گوید ‌ مردم اکنون این سوال را مطرح می‌کنند که اگر یک زن می‌تواند هر کاری را در ارتش انجام دهد، چرا نمی‌تواند مشمول خدمت سربازی شود. میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا نیز از این ایده حمایت کرده و گفته است: «من فکر می‌کنم که برای زنان نیز مناسب است که مانند مردان در ارتش کشورشان خدمت کنند.»

با کاهش سطح استخدام، کنگره به صرافت افتاد تا در مورد چگونگی اصلاح سربازی اجباری تصمیمی اتخاذ کند. این بحث دوحزبی اندکی پس از آن صورت گرفت که مجلس با ۲۱۷ رای موافق در برابر ۱۹۹ رای مخالف به تصویب قانون دفاع ملی رای داد. این لایحه، ۸۹۵ میلیارد دلار را برای هزینه‌های نظامی اختصاص داد.

به طور جداگانه، یکی از کمیته‌های سنا، طرحی را که خدمت سربازی زنان را اجباری می‌کرد ‌ در این لایحه گنجاند. این طرح در حالی پیگیری می‌شود که ان‌بی‌سی نیوز در سال ۲۰۲۲ گزارش داد که یک نظرسنجی داخلی وزارت دفاع نشان می‌دهد که تنها ۹ درصد از جوانان آمریکایی که واجد شرایط خدمت بودند، علاقه‌ای به انجام این خدمت داشتند که کمترین میزان از سال ۲۰۰۷ تا کنون است.

این وضعیت وخیم تنها محدود به ارتش آمریکا نیست و نیروی هوایی، گارد ملی هوایی و نیروهای ذخیره همگی در سال ۲۰۲۲ برای تامین سرباز مشکلاتی داشتند. با این حال، این بدان معنا نیست که خدمت سربازی برای زنان به همین زودی فعال می‌شود اما زنان جوان باید خود را برای خدمت زیر پرچم کشورشان آماده کنند. هرچند ‌ هنوز در‌ هر دو حزب، مخالفانی جدی و پر تعداد برای این قانون به چشم می‌خورد.

 

کدخبر: ۵۶۱۷۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر