کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۶۶۴
تاریخ خبر:

ینگه دنیا| رویای دور خانه‌دار شدن در آمریکا

ینگه دنیا| رویای دور خانه‌دار شدن در آمریکا

کاهش توانایی خرید خانه توسط آمریکایی‌ها

هفت صبح| بر اساس اطلاعات منتشر شده در روز جمعه از شبکه خبری ان‌بی‌سی درباره توانایی خرید خانه توسط آمریکایی‌هایی که هنوز نتوانستند سقفی برای خود داشته باشند و مستاجرند، حاکی از آن است که دشواری خرید مسکن در ماه می با نیم واحد کاهش به  82/2درصد رسید.

این کاهش به عواملی از جمله بهبود عرضه و کاهش فعالیت خریدار بستگی داشت. اما در طرف دیگر ماجرا، شاخص هزینه خرید خانه که شامل قیمت مسکن، هزینه‌های وام و بیمه می‌شود، برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین حد خود در تاریخ این کشور رسید. داریل فیرودر، اقتصاددان ارشد ردفین می‌گوید: «قیمت‌های بالا همراه با نرخ‌های بالای وام مسکن به این معناست که خرید مسکن برای کسانی که مجبور به تأمین مالی خرید خانه‌شان هستند، بسیار سخت و دور از دسترس است.»

گفتنی است، میانگین قیمت فهرست یک خانه متوسط در ۷۰ درصد از شهرستان‌های آمریکا از می ۲۰۲۳ تا می ۲۰۲۴ به طور متوسط ۲۲ هزار دلار افزایش یافته است. براساس تجزیه و تحلیل شبکه خبری ان‌بی‌سی از داده‌های ردفین، میانگین قیمت یک خانه در این کشور، حدود ۴۴۴ دلار است که بیش از ۷۵ هزار دلار بیشتر از توان پرداخت یک خانواده با درآمد متوسط است.

این وضعیت سبب شده است تا معاملات مسکن در سراسر کشور رو به کاهش باشد و شاخص رقابت در بازار مسکن به کمترین حد خود در دهه گذشته برسد. به علاوه، آمارها حاکی از افزایش سن خریداران مسکن در آمریکا طی دو دهه اخیر بوده است، به گونه‌ای که متوسط سن خریداران مسکن در آمریکا به ۴۹ سال رسیده و متوسط سن افرادی که برای اولین بار خانه می‌خرند، به ۳۵ سال افزایش یافته است.

در نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ و دهه ۱۹۹۰ شرایط به صورت پایدار پیش می‌رفت اما در اواسط دهه ۲۰۰۰، شاهد افزایش انفجاری در قیمت مسکن بودیم که در نهایت به حباب مسکن و سقوط متعاقب آن ختم شد. گفتنی است این عامل را به عنوان عاملی مهم و تاثیرگذار در رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ شناسایی کردند. وام‌های مسکن با اعتبار پایین نقشی اساسی در این سناریو ایفا کردند، زیرا برای خریدارانی با اعتبار ضعیف صادر می‌شدند و سپس در اوراق بهادار به ظاهر جذاب‌تری برای مؤسسات مالی قرار می‌گرفتند.

یعنی مردم برای حفظ اموال و دارایی‌شان به دلالی و واسطه‌گری بین موسسات مالی و بانک‌ها روی آوردند. در واکنش به رکود اقتصادی و برای تحریک تقاضای اقتصادی، فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش داد و در نتیجه نرخ وام مسکن هم با کاهش مواجه شد. در حالی که این اقدام با هدف تسهیل مالکیت خانه انجام شد  اما در عوض در سال‌های بعد به افزایش قابل‌توجه قیمت مسکن نیز کمک کرد. علاوه بر این، ورود نسل جدید به بازار خرید خانه باعث افزایش تقاضا شد.

به‌طور همزمان، کمبود ساخت‌وسازهای جدید و افزایش سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها که واحدهای مسکونی را به املاک اجاره‌ای تبدیل می‌کنند، منجر به کمبود عرضه شد و فشار صعودی بر قیمت‌ها وارد کرد. در نتیجه تمام این تفاسیر و اوصاف، میانگین قیمت خانه در حال حاضر به‌طور تقریبی ۶ برابر متوسط درآمد خانوار در آمریکاست. این شکافی است که براقتصاد این کشور تأثیر مهم و البته مخربی بر‌جای می‌گذارد.

 

کدخبر: ۵۶۱۶۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر