کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۴۳۳
تاریخ خبر:

‌رکوردشکنی موج مهاجرت ثروتمندان و فقرا در جهان

‌رکوردشکنی موج مهاجرت ثروتمندان و فقرا در جهان

پیش‌بینی می‌شود ‌بریتانیا از نظر مهاجرت میلیونرها در سال ۲۰۲۴ در رتبه دوم قرار داشته باشد

هفت صبح| دنیای امروز، عصر رونق مهاجرت است. به هر جای جهان که می‌نگری، عده‌ای چمدان بسته و زندگی چند ده ساله خود را در آن جای داده‌اند و روانه فرودگاه‌ها می‌شوند و می‌روند که دیگر بازنگردند. عده‌ای دیگر نیز از شهر و دیار خود رانده شده‌اند و دیگر سهمی از خاکی که خون ناف‌شان روی آن ریخته شده بود، ندارند و مجبورند بار سفر ببندند. در این بین، مهمانان ناخوانده‌ای به نام جنگ، گروه‌های افراطی، خفقان سیاسی، وضعیت وخیم اقتصادی و ... نیز میلیون‌ها میلیون از ساکنان جهان را بر آن داشته که ترک وطن کنند و نام‌شان در سیاهه مهاجران ثبت شود.

البته در جهانی که در تمامی امور، تبعیض را سرلوحه و سرمشق خود قرار داده، مهاجر صفتی است که به افراد ثروتمندی که ترک وطن می‌کنند گفته می‌شود و آن عده‌ای که آه در بساط ندارند و از سر اجبار خاک خود را ترک می‌کنند نیز پناهجو نامیده می‌شوند و اینگونه، عده بزرگی از مسافران جهان به دو دسته متفاوت و دور از هم تقسیم می‌شوند. اما باید بگوییم که پناهجویان و مهاجران در یک نقطه مشترک با هم تلاقی پیدا می‌کنند؛ هر دو در تلاشند به جایی بروند که در درجه اول از محل زندگی فعلی‌شان دور باشد، نه بهتر. 


فرار به سبک میلیونرها

بر اساس گزارشی جدید، پیش‌بینی می‌شود‌ ۱۲۸ هزار میلیونر در سال ۲۰۲۴ کشور محل اقامت‌شان را عوض کنند‌ که رقمی بی‌سابقه است. به گزارش بیزنس اینسایدر، داده‌های تازه‌ترین گزارش هنلی اند پارتنرز - شرکتی که به ثروتمندان مشاوره می‌دهد به کجا نقل مکان کنند تا از دارایی‌های‌شان محافظت کنند و آن را افزایش بدهند‌ــ نشان می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود امسال ۶۷۰۰ میلیونر به امارات متحده عربی نقل مکان کنند و آمریکا با جذب ۳۸۰۰ نفر دومین مقصد مهاجرت میلیونرهای جهان باشد.

با وجود این، آمریکا همچنان بزرگ‌ترین جمعیت میلیونرها در جهان را داراست و پس از آن، چین در رتبه دوم قرار دارد. این گزارش سالانه حاکی از آن است که انتظار می‌رود تعداد بی‌سابقه ۱۲۸ هزار میلیونر، افرادی که بیش از یک میلیون دلار دارایی نقدی دارند، در سال جاری مهاجرت کنند. این شرکت سال ۲۰۲۴ را «لحظه سرنوشت‌ساز در مهاجرت جهانی ثروت» نامیده است. محاسبه این شرکت بر اساس داده‌های مهاجرت میلیونرها در شش ماه اول سال ۲۰۲۴ است که شرکت اطلاعات ثروت نیو ورلد ولث تهیه کرده‌ و با نزدیک‌ترین عدد ۱۰۰ گرد شده است.

بر اساس این گزارش، چین در واقع در مسیر از دست دادن بیشترین شمار میلیونرها در سال ۲۰۲۴ قرار دارد‌ و پیش‌بینی می‌شود ۱۵ هزار و ۲۰۰ فرد دارای ارزش خالص بالا این کشور را ترک کنند. این رقم ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که باز هم چین بیشترین رقم خروج میلیونرها را داشت.پیش‌بینی می‌شود ‌ بریتانیا از نظر مهاجرت میلیونرها در سال ۲۰۲۴ در رتبه دوم قرار داشته باشد و احتمالا ۹۵۰۰ میلیونر این کشور را ترک می‌کنند.

این دو برابر رقم ۴۲۰۰ میلیونری است که در سال گذشته بریتانیا را ترک کردند. بریتانیا، به‌ویژه لندن، شاهد تنزل شدید جایگاهش به‌عنوان کانونی برای افراد فوق‌ثروتمند است. به گفته هانا وایت، مدیر اندیشکده موسسه دولت، تغییر سیاست‌هایی که افراد فوق‌ثروتمند را هدف قرار می‌دهد، عامل این وضعیت است. بر اساس این گزارش، امارات متحده‌عربی به لطف نبود مالیات بر درآمد، اعطای ویزای طلایی و سبک زندگی لوکس، خود را به مغناطیس جذب ثروت جهان تبدیل کرده است.

این سومین سال پیاپی است که امارات متحده عربی در صدر این فهرست قرار گرفته است. جذب و حفظ افراد دارای ارزش خالص بالا راهبردی مهم در روابط ژئوپلیتیکی است. دومینیک وولک، رئیس هنلی اند پارتنرز، گفت مهاجرت میلیونرها می‌تواند سرمایه و استعداد را به کشورهای میزبان تزریق کند و به‌‌منزله «منبعی بدون بدهی برای دولت‌ها» باشد.


پناهجویان بی‌پناه

شاید باورش کمی سخت باشد که از هر ۶۹ ساکن روی زمین در سال ۲۰۲۴، یک نفر لقب پناهجو را یدک بکشد و با یا بدون کوله‌باری مختصر از یک زندگی، خودش را برای زندگی کمی راحت‌تر و آسوده‌تر به نقطه‌ای خارج از مرزهای وطنش رسانده باشد. در سال ۲۰۲۴، تعداد پناهجویان زمین از مرز تاریخی ۱۲۰ میلیون نفر عبور کرد و بیش از پیش نشان داد که یکی از بحران‌های مهم روزگار ما، بحران پناهجویان است. پناهجویان در سال ۲۰۲۴، جمعیتی به میزان ‌1/5 درصد کل جمعیت جهان را دارند.

جالب است بدانید ۶۸ میلیون نفر از این جمعیت ۱۲۰ میلیون نفری، از کشورهای خود رانده شده‌اند و حتی اگر بخواهند، امکان بازگشت به وطن‌شان را ندارند. ۴۳ میلیون نفر به دلایل‌ متعدد اقلیمی، اقتصادی یا سیاسی بار سفر بسته‌اند و باقیمانده این جمعیت را پناهجویان جنگ‌زده تشکیل می‌دهند.اگر بنا بود پناهجویان را در یک مرز واحد جمع کنند و آن‌ها کنار هم یک کشور واحد را تشکیل دهند، امروز این کشور از منظر جمعیت در رتبه سیزدهم پرجمعیت‌ترین کشور جهان قرار داشت. (الجزیره، ایندیپندنت و آسوشیتدپرس)

 

کدخبر: ۵۶۱۴۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر