کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۸۰۵
تاریخ خبر:

سوءقصد به عمو برنی

سوءقصد به عمو برنی

آیا پای آنارشیست‌های آمریکایی در میان است؟

هفت صبح| به گزارش رسانه‌های آمریکایی، یک آتش‌افروز مظنون به اتهام آتش‌زدن دفتر «برنی سندرز»، سناتور آمریکایی دستگیر شد. شانت سوگومونیان، ۳۵ ساله، به استفاده از آتش برای آسیب‌رساندن به ساختمانی در شهر برلینگتون در ایالات ورمونت، جایی‌که دفتر سندرز در آن قرار دارد، متهم شده است و به گفته وزارت دادگستری آمریکا، ویدئوی امنیتی نشان می‌دهد که مظنون، مایعی را در نزدیکی درب بیرونی دفتر طبقه سوم می‌پاشد و سپس با فندک، شعله آتش را به جان این درب می‌اندازد.

 

دادستان برلینگتون اعلام کرده که آتش‌سوزی به بیرون درب دفترِ سندرز آسیب رسانده و باعث تخلیه آبپاش‌ها در سراسر ساختمان شده و آب‌پاش‌ها قبل از رسیدن آتش‌نشانان، آتش را خاموش کرده‌اند. اگرچه سندرز، صبح جمعه در دفتر کار خود نبوده اما هنگام وقوع این حادثه، چند تن از کارکنان او در آن‌جا بودند که البته آسیبی به آن‌ها نرسیده است.

 

هنوز هیچ خبر و اطلاعیه رسمی برای دلیل این اقدام شرورانه منتشر نشده است اما رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی به گمانه‌زنی و نیت‌خوانی درباره این ماجرا پرداخته‌اند. برخی سوگومونیان را یکی از اعضای جنبش ماگا و طرفدار راستین ترامپ دانستند که از طعنه‌ها و کنایه‌ها و البته سخنان سندرز علیه ترامپ به ستوه آمده و تصمیم به این کار گرفته است. برخی دیگر او را یک هوادار ارتش و دولت اسرائیل دانستند که از فریاد مخالفت سندرز مقابل حمایت از اسرائیل در جنگ غزه آزرده شده و تصمیم به قتل این سناتور چپ‌گرا گرفته است. برخی هم معتقدند پای آنارشیست‌ها در میان است.

 

یکی از مشکلات مهمی که در طول دهه‌های گذشته، همواره گریبان دولت‌های مختلف آمریکا را گرفته، مسئله آنارشیست‌هاست.

 

به طور کلی این گروه یک ساختار اجتماعی جدید در آمریکا را ترویج می‌کند که مخالف وجود دولت در این کشور است. البته آنارشیست‌های آمریکایی، گروه گسترده و متکثری را در برمی‌گیرند که برخی از این گروه‌ها و زیر دسته‌ها، خشن یا مسلح هستند.

 

وجود یک گروه منسجم که از اعمال رفتار خشونت‌آمیز، قتل و ترور و کارهایی از این قبیل ابایی ندارد و خود را مخالف وجود دولت و هرگونه نظمی در کشور می‌داند، یک چالش مهم برای تمامی دولت‌ها، اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات به حساب می‌آید. یکی دیگر از نکات بارز و مشخصه‌های آنارشیست‌های آمریکایی که تا حدودی این گروه را از سایر گروه‌های مسلح و خشن این کشور جدا می‌کند، امتداد چند دهه‌ای آن و تهدید پایداری است که از جانب این افراد وجود داشته است.

 

حالا با آغاز کار برخی از کمپین‌های انتخاباتی و شروع زمزمه‌هایی درباره چندوچون انتخابات جدید و فهرست احتمالی افرادی که در آن شرکت خواهند کرد، دوباره سروصدای این گروه و تهدیداتشان به گوش می‌رسد.

 

آنارشیسم به عنوان یک ایده سیاسی، به طور رسمی از قرن نوزدهم در اروپا مطرح شد و در اواخر همان قرن به مرزهای آمریکا رسید. در سال ۱۸۸۶ کارگران آمریکایی که تحت تأثیر جنبش‌های چپ بودند و برای ثبت قانون ۸ ساعت کار در هر روز، دست به اعتصابی سراسری زده بودند، برای اولین بار اعلام وجود کردند.

 

این افراد برای اینکه میخ اول را محکم بکوبند، در پایان اعتصابات یک بمب بزرگ منفجر کردند و عده‌ای بر اثر موج‌انفجار به کام مرگ کشانده شدند.

 

در سال ۱۹۰۱ یکی از رهبران آنارشیست‌ها، ویلیام مک کینلی، رییس‌جمهور وقت آمریکا را ترور کرد و اعلام کرد تمامی دولت‌های این کشور فاسدند و دشمن اول طبقه فرودست جامعه به شمار می‌روند و ریختن خونشان واجب است. روسای جمهور بعدی که از ابراز وجود آنارشیست‌ها بیم داشتند و می‌ترسیدند که جان خود را از دست بدهند، سعی کردند که این افراد را شناسایی و از کشور اخراج کنند.

 

گفتنی است، این اقدام خشم آن‌ها را دوچندان کرد و آنارشیست‌ها برای اعتراض به این تصمیم دولتی، ۸ بمب بزرگ در ۸ شهر اصلی آمریکا منفجر کردند و سپس نقشه خود برای ترور الکساندر پالمر، وزیر دادگستری آمریکا را به اجرا درآوردند. فعالیت این گروه در اعتراض به حمله نظامی آمریکا به ویتنام اوج گرفت و در آن دوران ۲۵ بمب‌گذاری موفق توسط آن‌ها در شهرهای این کشور صورت گرفت.

 

البته این افراد در زمان صلح نیز از اقدامات خود دست نشستند و در سال ۱۹۹۹ و در خلال اجلاس وزیران کشورهای مختلف در سازمان تجارت جهانی در سیاتل به سمت نیروهای پلیس که تأمین‌کننده أمنیت اجلاس بودند، حمله کردند و با آن‌ها درگیر شدند‌. آنارشیست‌ها در سال‌های اخیر نیز به طور جسته‌وگریخته در اخبار حضور داشتند. برای مثال در سال ۲۰۱۶ و ماجرای اعتراض بومیان به خط لوله داکوتا، به آن‌ها پیوستند و برای باراک اوباما خط‌ونشان کشیدند و او را به ترور تهدید کردند.

 

این افراد در جریان جنبش «جان سیاه‌پوستان با ارزش است» نیز حضور فعالی داشتند و بخشی از این اعتراضات که با خشونت و زدوخوردهای شدید همراه بود و حتی پای گارد ملی را به اعتراضات کشید، مربوط به آن‌ها بود.

 

در ماه‌های اخیر فعالیت آنارشیست‌های مدرن، به ویژه در فضای‌مجازی آمریکا بیشتر و محسوس‌تر شده است. این افراد می‌گویند همان‌طور که مردم مشاهده کردند، سگ‌زرد برادر شغال است و جو بایدن و دموکرات‌ها هم نتوانستند کار خارق‌العاده‌ای انجام دهند و کارنامه آن‌ها چندان تفاوتی با کارنامه سیاه دولت منحوس دونالد ترامپ ندارد.

 

به‌همین‌خاطر آن‌ها بر خود واجب می‌دانند که پیش‌قدم شوند و شر دولت‌های ناکارآمد را از سر مردم آمریکا کم کنند و نگذارند این روند باطل پس از سال ۲۰۲۴ نیز ادامه داشته باشد. به همین دلیل برخی از رسانه‌های خبری و افکار عمومی گمانه‌زنی کردند که ممکن است جان جو بایدن، دونالد ترامپ و افراد دیگری که قرار است در این رقابت، شرکت یا تأثیر داشته باشند از جانب این افراد در خطر باشد. با تجربه گذشته و کارنامه‌ای که آنارشیست‌ها از خود به جا گذاشته‌اند، هیچ بعید نیست که بشنویم در یکی از تجمعات انتخاباتی یکی از نامزدها، بمبی منفجر شد و افرادی جان خود را از دست دادند و تعدادی دیگر نیز آسیب دیدند.

 

بر اساس داده‌ها و اطلاعات گردآوری شده و رسمی، از سال ۱۹۹۴ تا کنون ۹۸۳ عملیات خرابکارانه در آمریکا انجام شده است که سهم آنارشیست‌ها از این آمار ۱۳۰ عملیات بوده است.

البته لازم به ذکر است که عملیات‌های سایبری و مجازی در این آمار لحاظ نشده است. این گروه، افراد و نهادهایی را مورد حمله قرار می‌دهد که نمادی از قدرت یا اقتدار دولت‌ها هستند.

از سال ۱۹۹۴، ۵۶درصد از اهداف آنارشیست‌ها، نیروی پلیس، نظامیان و کارکنان دولت بودند. همچنین ۲۰درصد از اهداف را نیز ماشین‌آلات و خطوط لجستیک و ترابری دولتی را شامل می‌شدند.

۱۶درصد از اهداف ساختمان‌های دولتی و ۶درصد نیز افراد حقیقی غیر دولتی بودند. در ادامه، مروری بر سلاح‌هایی که از سال ۱۹۹۴ توسط این افراد استفاده شده است، خالی از لطف نیست. 76/6درصد حملات با مواد منفجره انجام شده است، ۱۰درصد از حملات انفرادی با سلاح سرد مانند شمشیر و چاقو و 6/6درصد نیز با اسلحه گرم انجام شده است.

 

بر اساس اطلاعات منتشر شده از این گروه‌ها در فضای مجازی، پیش‌بینی می‌شود آنارشیست‌ها در جریان رقابت‌های انتخابات ۲۰۲۴ با مواد منفجره و بمب‌گذاری حضور داشته باشند.

 

کدخبر: ۵۵۵۸۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر