کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۷۵۲
تاریخ خبر:

مرور یک پرونده مشکوک

مرور یک پرونده مشکوک

جسد مدیر داخلی سابق بوئینگ که علیه هواپیماهای تولیدی شرکت دست به افشاگری زده بود پیدا شد

‌روزنامه هفت صبح| یک:  در اولین هفته سال ۲۰۲۴، پانل ورودی یکی از پروازهای خطوط هوایی آلاسکا چندی پس از برخاستن از فرودگاه پورتلند در ایالت اورگان آمریکا از جای خود کنده شد و خلبانان پرواز را برای فرود ایمن هواپیما به زحمت زیادی انداخت، نهادهای تنظیم مقررات در ایالات متحده تصمیم گرفتند ۱۷۱ فروند از هواپیمای مدل «مکس ۹» را زمین‌گیر کنند.

 

درست دو هفته بعد از این حادثه، یک پرواز داخلی شرکت آل نیپون ایرویز ژاپن پس از پیدا شدن شکافی در پنجره کابین هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ به هنگام پرواز به فرودگاه مبدا بازگشت. سخنگوی این شرکت هواپیمایی گفت که پرواز ۱۱۸۲ به سمت فرودگاه تویاما در ژاپن پرواز می‌کرد اما پس از پیدا شدن شکاف در بیرونی‌ترین لایه از چهار لایه پنجره اطراف کابین خلبان، به فرودگاه ساپورو-نیو چیتوز بازگشت.

 

دو: خطوط هوایی آلاسکا سه هفته پس از این ماجرا اعلام کرد که گزارش‌های اولیه تکنسین‌های این شرکت حاکی از آن است که در برخی از این هواپیماها «قطعات شل و ول» مشاهده شده است. خطوط هوایی یونایتد، دیگر شرکت آمریکایی که از این مدل‌های بوئینگ در پروازهایش استفاده می‌کند نیز اعلام کرد که در بررسی‌های اولیه خود پیچ‌هایی را پیدا کرده است که نیاز به سفت شدن روی این پانل‌های خروجی داشتند.

 

یک منبع آگاه خبر داده است که شرکت یونایتد در بررسی‌های اولیه خود تاکنون نزدیک به ۱۰ هواپیما با پیچ و مهره‌های شل‌ و ول پیدا کرده است و این آمار ممکن است باز هم افزایش یابد. بوئینگ اعلام کرد که در تماس نزدیک با کلیه خطوط هوایی استفاده کننده از این مدل هواپیما است و در طول بازرسی‌ها با آن‌ها همکاری خواهد کرد. طولانی شدن این نگرانی‌ها باعث شده تا فشارها بر بوئینگ افزایش یابد. بار پیشین که هواپیماهای مدل ۷۳۷ مکس در ماه مارس ۲۰۱۹ به خاطر دو سانحه مرگبار به مدت ۲۰ ماه زمین‌گیر شده بودند، شرکت بوئینگ را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرد. گفتنی است این دو سانحه مرگبار هوایی در سال ۲۰۱۹ منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر شد.

 

سه: در همین زمان، فرجه زمانی بوئینگ برای رفع نقوص فنی هواپیماهای «ترکیش ایرلاین» به پایان رسید و این کمپانی اعلام کرد در پی طولانی شدن فرآیند رفع نقص، شرکت بوئینگ از اولین روز سال نوی میلادی تولید هواپیمای مسافربری مدل ‌۷۳۷مکس را متوقف کرد. در همین حال شرکت هواپیمایی تُرکیش از موافقت بوئینگ برای جبران خسارت این شرکت در پی زمین‌گیر شدن ۱۲ هواپیمای ۷۳۷مکس و تاخیر در تحویل سفارش‌های پیشین این هواپیمایی خبر داد.

 

چهار: اتفاق عجیب آنکه در فرایند بررسی حادثه کنده شدن درب هواپیمای بوئینگ حین پرواز، مقامات آمریکایی گفتند که داده‌های مربوط به صدای کابین خلبان هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس خطوط هوایی آلاسکا که روز جمعه در حین پرواز یک تکه از بدنه خود را از دست داده بود، پاک شده است. این خبر باعث شد که برخی این گمانه‌زنی را مطرح کنند که بوئینگ در حال دسیسه‌چینی برای پاک کردن شواهدی است که می‌تواند فضا را بیشتر علیه این کمپانی بزرگ به خط کند.

 

در همین دوران اما خبری همچون خنجری تیز بر پیکر بوئینگ فرود آمد. جان بارنت، یکی از مدیران بوئینگ پس از قطع همکاری با این شرکت اعلام کرد قصد دارد اقدامات حقوقی خود را علیه این کمپانی کلید بزند. او می‌گفت «علائم نگران ‌کننده‌ای از تخطی از استانداردها» در تولیدات این شرکت مشاهده کرده است. بارنت ادعا می‌کرد دلیل بی‌توجهی به استانداردها این است که این غول صنعت هوایی برای مونتاژ هواپیماهای خود «عجله» دارد و «شتابزده» عمل می‌کند.

 

وی همچنین ادعا کرده بود که کارمندان خط تولید هواپیما در چارلستون، قطعات غیراستاندارد و ضایعاتی را که باید در یک سطل بزرگ دور ریخته می‌شدند برداشته و در ساخت هواپیماها استفاده کرده‌اند. بوئینگ اتهامات بارنت را رد کرد و گفت که با وجود یافتن شماری از سیستم‌های اکسیژن معیوب در هواپیما، آنها را از خط تولید خارج کرده تا در هیچ هواپیمایی نصب نشوند.

 

پنج: اما در پی این اتهامات اداره هوانوردی فدرال از تاسیسات کارخانه بوئینگ در چارلستون بازدید کرد و متوجه شد که بیش از ۵۰ قطعه «غیرمنطبق» مفقود شده است. چیزی که به نظر می‌رسد به ادعاهای بارنت در مورد استفاده از قطعات ضایعاتی اعتبار می‌بخشد. به گفته برایان نولز، وکیل آقای بارنت، قرار بود روز جمعه سومین جلسه میان وی و وکلای بوئینگ در خصوص نگرانی‌های ایمنی در کارخانه چارلستون برگزار شود. آقای نولز گفت که او روز پنجشنبه در جلسه پرسش و پاسخ با وکلای بوئینگ شرکت کرد و سپس روز جمعه نیز با وکیلش به صحبت پرداخت، اما روز شنبه در جلسه حاضر نشد و به تماس‌ها پاسخ نداد.

 

حالا مقامات آمریکایی می‌گویند جسد یکی از مدیران داخلی سابق بوئینگ که پیش‌تر در مورد استانداردهای کیفی این شرکت سازنده هواپیما دست به افشاگری زده بود، روز شنبه در کارولینای جنوبی پیدا شده است. بدن بیجان «جان بارنت» ۶۲ ساله در حالی در کامیون خود در پارکینگ هتلی در شهر چارلستون یافت شد که تنها چند روز از آغاز اقدام حقوقی وی علیه بوئینگ می‌گذشت. دفتر پزشکی قانونی ایالتی در بیانیه‌ای گفته است که آقای بارنت به دلیل آنچه «زخم گلوله حاصل از یک خودزنی» به نظر می‌رسد، درگذشته است. (یورونیوز)

 

کدخبر: ۵۵۴۷۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر