کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۷۳۵
تاریخ خبر:

صدای پای ترامپ...

صدای پای ترامپ...

چرا بایدن برای غلبه بر ترامپ کار سخت‌تری در پیش دارد؟

روزنامه هفت صبح|  یک ضرب‌المثل سیاسی قدیمی آمریکایی می‌گفت که انتخابات مقدمات‌، دعواهای خانوادگی است و دعوا که تمام شود، تمام اعضای خانواده، موافق یا مخالف، پیروز یا بازنده، پشت نماینده نهایی خود جمع می‌شوند در زمین انتخابات عمومی به مبارزه با یکدیگر می‌پردازند. اگرچه کم‌وبیش این ضرب‌المثل در انتخابات‌های پیشین کاربرد داشت و می‌توان مصادیق بسیاری برای آن پیدا کرد،

 

اما باید بگوییم گذر سال‌ها و تغییر شرایط سبب شده است تا این رویه نیز رنگ ببازد و تغییر کند. اگر بخواهیم با تمسک بر این ضرب‌المثل قدیمی، انتخابات ریاست‌جمهوری‌۲۰۲۴ را تعریف کنیم، باید بگوییم اگر خانواده‌ای هم پشت هریک از نامزدها باقی مانده باشد، خانواده‌ای از هم پاشیده و ناکارآمد است. برای مثال می‌توانیم به انتشار خبر انصراف و کناره‌گیری نیکی هیلی از ادامه رقابت‌های انتخاباتی و واکنش دونالد ترامپ به این خبر رجوع کنیم.

 

ترامپ، سفیر سابق دولتش در سازمان ملل را نامزدی شکسته خورده توصیف کرد که همان آرای اندکش را نیز مدیون «دموکرات‌های رادیکال چپ» است که به‌خاطر تنفر از ترامپ به پای هیلی ریختند، وگرنه هیلی به‌خودی‌خود عرضه و توانایی کسب یک رأی را هم نداشت. از این‌رو، ترامپ تن به نقض غرض نداد و اعلام کرد طرفداران و حامیان هیلی را نمی‌‌خواهد و از آنان برای حمایت از خود دعوت نکرد؛ البته حزب دموکرات و نیز کمپین انتخاباتی جو بایدن بیکار ننشستند و از این فرصت انشقاق و افتراق پیش آمده در خانواده جمهوری‌خواهان بهره بردند و از نیکی هیلی به‌دلیل «شجاعت» او تمجید کردند.

 

بایدن پس از انصراف هیلی در بیانیه‌ای گفت: «نامزدی برای ریاست‌جمهوری شجاعت زیادی می‌طلبد، این شجاعت به‌ویژه در حزب جمهوری‌خواه امروز صادق است، جایی که تعداد کمی جرأت می‌کنند درباره دونالد ترامپ حقیقت را بیان کنند و در مقابل او بایستند.» بایدن و حزب دموکرات با این رویکرد سعی‌ داشتند علاوه بر دامن‌زدن به شکاف میان جمهوری‌خواهان، بخشی از حامیان این حزب را که دل در گروی ترامپ ندارند را نیز به سمت خود جذب کنند، اما چرا ترامپ در این رقابت تنگاتنگ، قید دعوت از هواداران هیلی و خواندن آن‌ها به سوی خود را زد؟

 

باید بگوییم ترامپ در حبابی زندگی می‌کند که بسیاری از امور حتی بر رسیدن دوباره وی به کاخ سفید از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. در حبابی که رو آن سوار است، وفاداری حرف اول و آخر را می‌زند و این امر تنها در یک جهت جریان دارد؛ «به سمت او». ترامپ بیش از آنکه محتاج آرای هواداران رقبای خود، مانند هواداران نیکی هیلی باشد، شیفته اطاعت است و چیزی که می‌خواهد تسلیم است.

 

این اتفاق را می‌توان در سخنان رد‌و‌بدل شده بین ترامپ و کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه رصد کرد. ترامپ در سخنانی که با لحن تهدیدآمیز به زبان می‌آورد، خطاب به کمیته ملی حزب گفت «در این حزب برای کسی که ترامپ را در آغوش نمی‌کشد، هیچ فضایی وجود ندارد.» ترامپ حتی به ران دسانتیس که بخش قابل‌توجهی از حزب پشت‌سرش صف کشیده بودند و از او حمایت می‌کردند، هم رحم نکرد. ترامپ در روزگاری که دسانتیس از او جلو افتاده بود و گمان می‌رفت که نامزد نهایی حزب شود، روزی را تصویر کرد که دسانتیس شمشیرش را جلوی پایش می‌اندازد و در مقابل ترامپ زانو می‌زند و انگشترش را به نشانه احترام می‌بوسد. همین اتفاق هم رخ داد و ترامپ آنجا هم از حامیان دسانتیس نخواست که به او بپیوندند.

 

‌تفاوت طریق و باریک‌تر از مو در همین‌جاست. بایدن و حزب دموکرات محتاج تک‌تک آرایی هستند که می‌توانند به هر طریقی به سمت خود جذب کنند. کمپین بایدن رأی می‌خواهد، آرای دموکرات‌ها، آرای مستقل، آرای جمهوری‌خواهان و هر رأی دیگری. او می‌داند که تنها در یک صورت می‌تواند برنده این رقابت‌ها باشد و عنوان ریاست‌جمهوری را نزد خود حفظ کند و آن ائتلاف‌سازی است.

 

به‌عبارت دیگر بایدن باید تلاش کند که تمام پایگاه‌های آرای خود در سال۲۰۲۰ را بخش قابل‌توجهی از آن را مانند پایگاه آرای جوانان، مسلمانان و... را از دست داده، دوباره به‌دست بیاورد، اما کار ترامپ به‌مراتب راحت‌تر به نظر می‌رسد؛ چراکه پایگاه رأی او آماده است. تمام اعضای جنبش ماگا با افتخار و بغضی که از این حس نشأت می‌گیرد، نام پادشاه‌شان را روی برگه رأی می‌نویسند و به صندوق می‌اندازند. از اینرو ترامپ روی تریبون لم می‌دهد، باد در غبغب می‌اندازد و با قلدری و تمسخر و توهین، برای هر رقیبی رجز می‌خواند.

 

جن اومالی دیلون و جولی چاوز رودریگز، مدیران کمپین انتخاباتی بایدن در روزهای گذشته و طی یک یادداشت تحلیلی نوشتند: «ترامپ بسیار خوب می‌داند که نمی‌تواند دامنه آرای خود را به فراتر از پایگاه ماگا گسترش دهد. در نظرسنجی اخیر، او تنها در میان محافظه‌کارترین رأی‌دهندگان پایگاه رای دارد.»

 

این یادداشت همچنین بر مشکلات ترامپ در میان میانه‌روهای حومه شهرها یا گروهی از رأی‌دهندگان که از سال‌۲۰۲۰ و ماجراهای تلخ بعد آن، ماگا را ترک کردند نیز اشاره کرد، اما مسئله اصلی این است که ترامپ با همین اعضای وفادار ماگا، می‌تواند بایدن را شکست دهد. بایدن در خانه و میان خانواده خود، مشکلات عدیده‌ای دارد. اقتصاد در حال رشد است، اما به‌نظر می‌رسد رأی‌دهندگان هنوز این را احساس یا باور ندارند. بایدن اکنون ۸۱‌ساله است و تنها ۴‌سال از ترامپی بزرگتر است که اشتباهاتش در این روزها کم است.

 

از بایدن نیست، اما مسئله سن و سال و پیری و از کارافتادگی، چیزی است که تنها گریبان بایدن را گرفته است. تهاجم نظامی گسترده اسرائیل به غزه و حملات و جنایات هولناک آن‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین نیز بین بایدن و رأی‌دهندگان جوان و مترقی که او در ائتلاف نوامبر خود به آنها نیاز دارد، شکاف عمیقی ایجاد کرد. تمام این شکاف‌ها موجب ریزش ۱۹ ‌درصدی پایگاه رأی بایدن شده است و اگر او نتواند این شکاف‌ها را مرتفع کند، قافله را به ترامپ و اعضای وفادار جنبش ماگا باخته است. با این حساب باید بگوییم بایدن کار بسی دشوارتر و سخت‌تر از ترامپ در پیش دارد.

 

کدخبر: ۵۵۴۷۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر