کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۸۹۴
تاریخ خبر:

پیروزی بزرگ ولادیمیر پوتین؛ آودیوکا سقوط کرد

پیروزی بزرگ ولادیمیر پوتین؛ آودیوکا سقوط کرد

پرچم روسیه جای پرچم اوکراین را در شهر آودیوکا گرفت. پوتین رسما تسخیر آودیوکا را اعلام کرد

شهر کوچک آودیوکا در دونباس، سرانجام به اشغال ارتش روسیه درآمد تا ژنرال اولکساندر سیرسکی، فرمانده جدید نیروهای مسلح اوکراین در اولین آزمون بزرگ خود شکست بخورد.

سیرسکی که در پی برکناری ژنرال «والری زالوژنی» جانشین او در فرماندهی ارتش اوکراین شد روز چهارشنبه و به همراه «رستم اومروف» وزیر دفاع این کشور به خطوط مقدم جنگ در شرق اوکراین رفته و وضعیت را «شکننده» توصیف کرده بود. او در کانال تلگرام خود نوشت: «محیط عملیاتی شدیدا پیچیده و پر استرس است. روس‌ها همچنان به تشدید تلاش‌های خود ادامه می‌دهند و دارای برتری عددی در پرسنل نظامی هستند. ما هر گونه اقدام ممکن را انجام می‌دهیم تا جلوی پیشروی دشمن به عمق خاکمان را گرفته و مواضع اشغال شده را نگه داریم».

نبرد بر سر این شهر صنعتی که در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال دونتسک قرار دارد، از ماه اکتبر (مهر) شدت گرفت. نیروهای روسیه هفته گذشته موفق شدند به خطوط دفاعی اوکراین در شمال و جنوب این جبهه نفوذ کنند و سرسکی به‌جای عقب‌کشاندن نیروهای خود از آودیوکا، نیروهای کمکی را راهی این منطقه کرد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هم وعده «توجه و حمایت حداکثری» از آودیوکا را داده بود ما سرانجام شهر به اشغال نیروهای ارتش روسیه درآمد تا تجربه‌ای مشابه ماجرای باخموت رقم بخورد. اوکراین در نبرد باخموت نظامیان باتحربه خود را از دست داد تا جایی که مقام‌های آمریکایی می‌گویند این اتفاق باعث شد ضدحمله تابستانی اوکراینی‌ها تضعیف شود.

پیش از این فایننشال تایمز تصرف آودیوکا را مهم‌ترین پیروزی نظامی برای «ولادیمیر پوتین»، در فاصله کوتاه باقیمانده تا برگزاری انتخابات روسیه دانسته بود.

آودیوکا دروازه دونتسک محسوب می‌شود؛ شهری که از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل روسیه و نیروهای هم‌پیمان آن قرار دارد. آودیوکا دارای استحکامات قدرتمندی بوده اما پیشروی روس‌ها از سمت شرق، جنوب و شمال، این شهر را تقریبا بی‌دفاع کرد. سقوط آودیوکا امیدهای اوکراین برای پس‌گرفتن دونتسک را کم‌رنگ‌تر از گذشته می‌کند و توپخانه اوکراین را به عقب خواهد راند.

کدخبر: ۵۵۳۸۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر