کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۵۲۲
تاریخ خبر:

انجمن ستاره‌های مدرسه‌ساز

انجمن ستاره‌های مدرسه‌ساز

کدام سلبریتی‌ها به ساخت و ساز مدارس علاقه دارند؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | یک قانون نانوشته میان سلبریتی‌های هالیوود، ستاره‌های دنیای ورزش و چهره‌های پولساز تلویزیونی آمریکا وجود دارد و آن حضور و مشارکت در فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه است.

 

این فعالیت‌ها گاه با کمک‌های مستقیم مالی این افراد همراه است و گاه حضور این افراد برای برجسته‌ کردن مسائل سبب می‌شود تا توجه مردم به آن مسئله خاص جلب شود و برای حل آن بکوشند. بخش دیگری از فعالیت‌های این افراد تحقق بخشیدن به آرزوهای کودکی خود است. برای مثال اپرا وینفری، تیلور سوئیفت، توبیاس هریس و بسیاری دیگر از افراد، تجربه سخت و تلخی از دوران تحصیل خود در مدرسه دارند.

 

بخشی از این تلخی مربوط به امکانات زهوار در رفته و محدود و فضای تاریک و محقر ساختمان مدرسه بود که سبب می‌شد روزهای تحصیل این افراد با رویای بزرگ حضور در مدرسه‌ای روشن با امکانات بی حد و حصر سپری شود، رویایی که اکنون آن را با مشارکت خود برای بچه‌های دیگر و نسل‌های بعدی محقق کردند.

 

از سال ۲۰۱۱ و با پا گذاشتن ستاره و پادشاه ان‌بی‌ای، لبرون جیمز در این عرصه، موجی شکل گرفت و نگاه بسیاری به مسئله تحصیل و مدرسه‌سازی معطوف شد. لبرون جیمز و بنیاد خیریه او در سال ۲۰۱۱ مدرسه عمومی آکرون را در حاشیه فقیر‌نشین شهر بزرگ اوهایو برای تحصیل بچه‌هایی ساخت که نه تنها از سنین پایین مجبور به کار کردن و یاری رساندن به تامین مخارج زندگی خانواده بودند بلکه به طور معمول فرصت و انگیزه‌ای برای تحصیل نداشتند و به مدرسه نمی‌رفتند.

 

لبرون خود با حضور در آن محله و صحبت با پدران و مادران و نیز سر و کله زدن با بچه‌ها و بسکتبال بازی کردن با آن‌ها و سخنرانی‌های انگیزشی خود، شوری برای تحصیل و پیشرفت در دل‌های بچه‌ها به راه انداخت و اکنون بچه‌های سال‌های اول مدرسه آکرون با حمایت‌های مالی لبرون و بنیادش، وارد دبیرستان شده‌‌اند و به زودی به دانشگاه خواهند رسید. لبرون به دنبال ایجاد بورسیه‌ای در بنیادش برای تامین مخارج تعدادی از این بچه‌ها برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آمریکاست. در هر پایه از مدرسه لبرون جیمز ۱۱۰۰ دانش‌آموز در حال تحصیل هستند.

 

جورج کلونی، ستاره و بازیگر مطرح هالیوود و پیت‌بول، خواننده و رپر آمریکایی به دنبال موجی که لبرون ایجاد کرد رفتند و هر دو با سرمایه‌گذاری شخصی وارد این عرصه شدند. کلونی با پرداخت بیعانه، ساخت مدارس متحد مناطق محروم و حاشیه‌نشین شهر متمول و پر زرق و برق لس‌آنجلس به نام مدارس زنجیره‌ای «مگنت» را کلنگ زد و مدارس زنجیره‌ای پیت‌بول به نام «اسلم» نیز که تمرکزشان بر پرورش استعدادهای ورزشی دانش‌آموزان بود در سه ایالت ساخته شد.

 

ابتدا در رسانه‌ها و فضای مجازی این بحث شکل گرفت که فعالیت‌های خیریه سلبریتی‌های مدرسه‌ساز یک نوع ژست اجتماعی فریبنده است و در اصل هر کدام از این افراد با این عمل فریبنده از پرداخت مالیات‌های هنگفت خود معاف شدند اما با پیگیری و اصرار این افراد و گسترش فعالیت‌های خود در این عرصه، آتش منتقدان هم فروکش کرد و در ادامه و به منظور حمایت، با آن‌ها همراه شدند.

 

برای مثال جورج کلونی در ماه گذشته تیمی با دن چیدل و میندی کالینگ تشکیل داده و اکنون در حال ساخت مدرسه‌ای به نام مدرسه هنر، سینما و تلویزیون در حاشیه لس‌آنجلس است و طبق اعلام کلونی قرار است در آن دانش‌آموزانی که در عرصه سینما و هنر استعداد دارند تحصیل کنند و با حمایت او وارد این عرصه شوند. گفتنی است مدارس زنجیره‌ای مگنت اکنون ۵۵۰۰ دانش‌آموز دارد.

 

پیت‌بول در سال ۲۰۱۲ اولین مدرسه خود را در حاشیه شهر میامی تاسیس کرد و با برپایی همایش‌هایی، استعدادهای ورزشی را در میان دانش‌آموزان زیر خط فقر شناسایی و آن‌ها را در مدرسه خود ثبت‌نام کرد. رفته رفته تعداد مدارس پیت‌بول بیشتر شد و به ایالت‌های دیگر هم رسید.

 

فارغ‌التحصیلان مدارس او علاوه بر تحصیل در رشته‌های اصلی ورزشی، در رشته‌های وابسته از پزشکی ورزشی گرفته تا خبرنگاری ورزشی و نیز از بازاریابی ورزشی تا معماری ورزشی در دانشگاه‌ها تحصیل کردند و اکنون با کمک و حمایت او وارد بازار کار شدند.

 

مدارس پیت‌بول اکنون به تعداد حیرت‌انگیز ۲۰۰ مدرسه بزرگ در ۵ ایالت با بیش از ۵۰هزار دانش‌آموز رسیده است و او قصد دارد به زودی یک آکادمی به همین نام ثبت کند و فعالیت‌های خیریه خود را با بورسیه افراد در این دانشگاه ادامه دهد.

 

اکنون دولتمردان آمریکا از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید خبر می‌دهند و در میان بحث‌های شکل گرفته در رسانه‌ها و فضای مجازی این نگرانی وجود دارد که به دلیل مسائل اقتصادی به وجود آمده در دوران کرونا، مشکلات و موانع عدیده‌ای بر سر مسیر ادامه تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان قشر آسیب‌پذیر وجود داشته باشد، به همین دلیل لبرون جیمز، جورج کلونی و پیت‌بول از همکاران خود خواسته‌اند وارد میدان شوند و انجمن سلبریتی‌های مدرسه‌ساز را تشکیل دهند.

 

کدخبر: ۵۵۳۵۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر