کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۱۹۸
تاریخ خبر:

خاورمیانه در میان دود و خون؟

خاورمیانه در میان دود و خون؟

پیش‌بینی می‌شود جنگ اسرائیل و حماس برای مدتی قابل توجه در سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد.

روزنامه هفت صبح| جهان در حالی آخرین روز ۲۰۲۳ را پشت سر گذاشت و جشن‌های سال نو میلادی از شرق دنیا آغاز شد که جنگ اسرائیل در غزه همچنان ادامه دارد و صلیب سرخ جهانی در پیامی به مردم جهان می‌گوید: «هنگام آغاز سال جدید، به‌خاطر داشته باشید که بیش از دو میلیون نفر در غزه، در مبارزه‌‌ای روزانه برای بقا دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»


دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، می‌گوید که ارتش در حال انجام تنظیماتی برای استقرار در نوار غزه است، زیرا پیش‌بینی می‌کند که جنگ طولانی علیه حماس طی سال آینده میلادی نیز ادامه داشته باشد. به گزارش رویترز، او همچنین اعلام کرد که برخی سربازان ذخیره همین هفته به شهر و به مشاغل خود باز خواهند گشت.
 

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فرانسه، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، خواستار بازگشت شهرک‌نشینان به نوار غزه پس از پایان جنگ شد. او به رادیو ارتش اسرائیل گفت که «برای دستیابی به امنیت، باید قلمرو خود را کنترل کنیم و برای کنترل نظامی بلندمدت، به حضور غیرنظامی نیاز داریم.»


در آخرین روز ۲۰۲۳، ریاض مالکی، وزیر خارجه دولت خودگردان فلسطینی، با انتشار پیامی در اکس با تاکید بر لزوم آتش‌بس فوری، نوشت: «در حالی به استقبال سال نو و پنجاه و نهمین سالگرد آغاز انقلاب فلسطین می‌رویم که زخم‌های مردم ما به دلیل استمرار حرکت ماشین جنگی اسرائیل در جنگی با هدف نسل‌کشی، ویرانی و آوارگی، در حال خونریزی است.»


از سوی دیگر، حسام زوملوت، سفیر فلسطین در بریتانیا، نیز در پیامی در اکس نوشت که جهان می‌خواهد درباره «روز بعد از تجاوز اسرائیل به غزه، بحث کند، اما ما نیازمندیم که روز قبل از آن درک شود و نیاز داریم که به نسل‌کشی پایان داده شود.»
 

در حالیکه چشم‌اندازی از آتش‌بس و مبادله گروگان‌ها در کوتاه‌مدت وجود ندارد، نگرانی از گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه افزایش یافته است. باید در نظر داشته باشیم که تنش پراکنده بین حزب‌الله لبنان و نظامیان اسرائیل از زمان حمله خونبار به غزه در مرز شمالی این کشور تشدید شده است و ممکن است در صورت طولانی‌تر شدن جنگ و ادامه جنایات ارتش اسرائیل، آتش جنگ به لبنان هم کشیده شود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، معاون رهبر حزب‌الله لبنان، روز یکشنبه گفت که اسرائیل در موقعیتی نیست که ترجیحات خود را درباره حضور این گروه در منطقه مرزی با اسرائیل، تحمیل کند. اسرائیل برای عقب‌نشینی حزب‌الله از حدود ۳۰ کیلومتری شمال مرز لبنان با اسرائیل فشار می‌آورد تا ساکنان اسرائیلی تخلیه‌شده از این منطقه به خانه‌هایشان بازگردند.
 

همچنین در جنوب مناطق درگیری نیز حوثی‌های یمن نیز به تهدیدات آمریکا و ائتلافی که این کشور سعی دارد بر علیه یمنی‌ها تشکیل دهد، وقعی ننهاده‌اند و حمله به کشتی‌های تجاری را تشدید کرده‌اند. همین امر سبب شد که در روز  یکشنبه با حمله نیروهای آمریکایی به قایق‌های نیروهای حوثی یمن در جنوب دریای سرخ، دست‌کم ۱۰ رزمنده حوثی کشته و دو نفر دیگر زخمی شوند


و به احتمال فراوان این تنش‌ها وارد فاز جدیدی شود چرا که حوثی‌ها در واکنش به این حمله تهدید کردند که آمریکا با عواقب شدید آن روبه‌رو خواهد شد. همچنین حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که به حمله‌های خود به کشتی‌هایی که با اسرائیل در ارتباط‌ باشند یا به سمت بندرهای اسرائیل حرکت ‌کنند، ادامه خواهند داد.
 

ساندی‌تایمز نیز نوشت که  بریتانیا و آمریکا بیانیه‌ای بی‌سابقه در هشدار به حوثی‌های یمن منتشر می‌کنند و افزود که بریتانیا در هماهنگی با نیروهای آمریکایی، برای حمله به مواضع حوثی‌های یمن آماده می‌شود. باید به این وقایع، درگیری‌هایی نیز در هفته‌های گذشته بین نیروهای محور مقاومت و نیروهای ائتلاف به‌رهبری آمریکا در عراق و سوریه گزارش شده است را هم بیافزاییم.


جولین بورگر با اشاره به این تحولات در گاردین نوشت: «خاورمیانه به سمت پرتگاه یک جنگ منطقه‌ای می‌لغزد» و نگرانی اصلی این است که خواسته یا ناخواسته، شاهد رویارویی آشکار و مستقیم اسرائیل و کشورهایی باشیم که محور مقاومت نامیده می‌شوند؛ احتمالی که می‌تواند خاورمیانه را وارد درگیری‌های گسترده‌ای کند که پای آمریکا و کشورهای اروپایی نیز به آن کشیده شود. (ایندیپندنت)

 

کدخبر: ۵۵۲۱۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر