کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۰۳۹
تاریخ خبر:

۱۰ چهره از سال ۲۰۲۳

۱۰ چهره از سال 2023

از بشار اسد تا تیلور سوئیفت؛ تصویر جهان ما در سال میلادی رو به پایان را چه کسانی ساختند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| سال ۲۰۲۴ دقیقا از ساعت صفر روز دوشنبه ۱۱ دی‌ماه آغاز خواهد شد و این آخرین صفحه ترند فضای مجازی ما در سال ۲۰۲۳ است. سالی که مثل همه سال‌های دیگر پر از قصه و ماجرا بود و تقریبا همه این ماجراها هم شخصیتی به‌عنوان نقش اول داشت که می‌توان در روزهای پایانی آن سال، آن‌ها را به‌عنوان شخصیت‌های سال معرفی کرد. 

 

ما در اینجا ۱۰ شخصیت بین‌المللی را انتخاب کردیم که از نظرمان، چهره سال ۲۰۲۳ را می‌سازند. تنوع لازم را در این فهرست مدنظر قرار دادیم و از دنیای هنر تا سیاست را در آن دخیل کردیم تا حتی اگر کسی ۱۰ سال دیگر و در آغاز سال ۲۰۳۴ این روزنامه را بخواند، تصویری روشن از سال ۲۰۲۳ در ذهن او ایجاد شود. برای اینکه هیچگونه شائبه‌ای به‌وجود نیاید؛ این فهرست را به‌ترتیب حروف الفبای انگلیسی تنظیم کردیم. 

 

یک: بشار اسد 
قبول می‌کنیم که بشار اسد چهره محبوبی نیست ولی به‌هر‌حال بخش مهمی از تصویر روابط بین‌الملل به‌خصوص در خاورمیانه در سالی که گذشت با محوریت او شکل گرفته است. چشم‌پزشک ۵۸‌ساله سوری حالا بیست و چهارمین سال ریاست جمهوری خود را آغاز می‌کند. با این حال او در این مدت، روزگار سختی را پشت‌سر گذاشته است.

 

اول که اصلا قرار نبود کار به او برسد و درگذشت برادر بزرگش، باسل باعث شد که او ناگهان از چشم‌پزشکی در بیمارستان وسترن لندن به گزینه اول جانشینی پدر در دمشق برسد. در ابتدای دوران حضورش در سیاست، مسئولیت حضور نظامی سوریه در لبنان به او سپرده شد، در سال اول ریاست جمهوری‌اش با اعتراضاتی موسوم به‌ «بهار دمشق» روبه‌رو شد

 

و برای حفظ قدرت خود با آن برخورد کرد، در سال ۲۰۰۵ اعتراضات لبنانی‌ها پس از ترور رفیق‌حریری، نخست‌وزیر فقید این کشور سوریه را به عقب‌نشینی از این کشور مجبور کرد و در نهایت از ۲۴ اسفند ۱۳۸۹، اعتراضاتی در سوریه آغاز شد که زمینه‌ساز جنگ داخلی سوریه شد که تاکنون نیز ادامه دارد و باعث مرگ حدود ۶۰۰ هزار نفر ازجمله ۳۰۰ هزار غیرنظامی شده و ۱۴ میلیون سوری را آواره کرده

 

که بزرگ‌ترین بحران پناهجویی در جهان است.  اما چه شد که بشار اسد در سال ۲۰۲۳ به یک چهره مهم تبدیل شد؟ در این سال مشخص شد که بشار اسد توانست با مقابله با اعتراضات و ناآرامی‌ها  و البته با کمک روسیه و ایران در برخورد با جنگ داخلی در این کشور، تمام نظریات قبلی در مورد پایان دوره ریاستش بر سوریه را باطل کند

 

و حتی در ماه مه امسال بتواند اتحادیه عرب را قانع کند که مجددا عضویت سوریه را بپذیرد. با پذیرش این عضویت بود که بشار اسد در ۱۹ ماه مه یعنی ۲۹ اردیبهشت بعد از حدود ۱۳ سال مجددا برای حضور در اجلاس اتحادیه عرب سوار هواپیما شد و در این اجلاس در عربستان به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. 

 

دو: یحیی السنوار 
طوفان الاقصی احتمالا مهم‌ترین واقعه در عرصه جهانی در سال ۲۰۲۳ است که آن را می‌توان در وهله نخست محصول مشترک فرماندهی یحیی السنوار و محمدالضیف دانست. اولی رئیس حماس در نوار غزه است و دومی فرمانده بخش نظامی حماس.

 

السنوار ۶۱ ساله است و از سال ۲۰۱۷ رئیس حماس در غزه است.   او متولد خان یونس است. شهری که این روزها تمرکز حملات اسرائیل روی آن قرار دارد. البته اصالت خانوادگی او مربوط به شهر عسقلان یا اشکلون است. شهری در نزدیکی نوار غزه که در روزهای ابتدایی جنگ به‌طور مکرر هدف حملات فلسطینی‌ها قرار گرفت. 

 

سنوار تحصیلات خود را در دانشگاه اسلامی غزه و در رشته علوم عربی به پایان رساند و از همان زمان جذب اندیشه حماس شد که فعالیت خود را از عرصه دانشجویی آغاز کرده است. او نخستین‌بار در سال ۱۹۸۲ و پس از آن در سال ۱۹۸۵ در جریان مبارزات ضداسرائیلی بازداشت شد

 

ولی در سال ۱۹۸۹ به اتهام سازماندهی ربودن و کشتن دو سرباز اسرائیل و چهار فلسطینی که به همکاری با اسرائیلی‌ها مظنون بودند، به چهار بار حبس ابد محکوم شدند ولی ۲۲ سال بعد از صدور این حکم او با ۱۰۲۵ زندانی فلسطینی دیگر در برابر یک سرباز اسرائیلی یعنی گیلعاد شلیط آزاد شدند. این آزادی همان چیزی است که این روزها اسرائیلی‌ها خود را به‌شدت بابت آن سرزنش می‌کنند. 

 

سنوار بعد از آزادی به یکی از مقامات ارشد حماس تبدیل شد تا جایی‌که در سال ۲۰۱۵ مورد تحریم آمریکا قرار گرفت. دو سال بعد اسرائیل برای نخستین بار اقدام به ترور او کرد و در مه سال ۲۰۲۱ نیز یک حمله دیگر به قصد کشتن او انجام شد ولی ۱۲ روز بعد، او در یک کنفرانس مطبوعاتی حضور پیدا کرد و خطاب به وزیر دفاع اسرائیل گفت که پیاده به خانه خود خواهد رفت و او را به یک مبارزه دعوت کرد تا اگر می‌تواند و جراتش را دارد او را ترور کند. 

 

در جریان نبرد الاقصی تاکنون چند خبر از السنوار پخش شده است. اسرائیل دو بار مدعی شده که پناهگاه او را کشف کرده است ولی بعدا مشخص شد که این حرف مبنایی نداشته است. اسرائیل حالا ۴۰۰ هزار دلار جایزه برای ارائه هرگونه اطلاعات در مورد مکان او پرداخت می‌کند. این در حالی است که اولین گروه‌های اسرائیلی‌هایی که با اسرای فلسطینی مبادله شدند گفتند که سنوار در روزهای اولیه جنگ با آن‌ها دیدار کرده و با زبان عبری با آنان صحبت کرده و قول داده که آسیبی به آن‌ها نرسد. 

 

سه: ترکی آل‌الشیخ 
دو سه ماه مانده بود به پایان سال ۲۰۲۳ که پژوهشی از سوی مرکز مطالعات ورزشی دانمارک منتشر شد که نشان داد مقام‌های عربستان ۳۱۲ قرارداد بزرگ و هنگفت در ۲۱ رشته ورزشی در یک سال اخیر، منعقد کردند و تلاش دارند که تا سال ۲۰۳۰ عربستان سعودی را به یکی از اصلی‌ترین مراکز برگزاری رویدادهای ورزشی جهان تبدیل کنند. ۸۳ قرارداد از این ۳۱۲ قرارداد مربوط به فوتبال بوده و ورزش‌های موتوری با ۳۴ قرارداد و گلف با ۳۳ قرارداد هنگفت جهانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

البته بسیاری هستند در جهان که معتقدند این رویکرد از سوی عربستان نه برای ذات ورزش که برای تغییر چهره این کشور در عرصه بین‌المللی است. آن‌ها بر این اساس اقدامات عربستان را نوعی «ورزش‌شویی» می‌خوانند که یعنی استفاده از جذابیت ورزش برای اینکه توجه جهان به وضعیت حقوق اقلیت شیعیان در این کشور، حقوق زنان، جنایت جنگی در یمن

 

یا قتل یک روزنامه‌نگار به‌نام خاشقچی در ساختمان کنسولگری مملکت در استانبول معطوف نشود. عده دیگری نیز هستند که از این انتقاد می‌کنند که چرا سعودی برای فعالیت در عرصه ورزش و سرگرمی تا جایی پیش رفته که امسال حاضر نشده فستیوال موسوم به ریاض را به‌خاطر رنج مردم غره حتی کمی به تعویق بیندازد. 

 

ولی از این موارد گذشته، باید به نقش ترکی آل‌الشیخ به‌عنوان رئیس فعلی اداره کل سرگرمی عربستان و مغز متفکر تبدیل عربستان به کشور تفریح اشاره کرد. او که ۴۲ سال سن دارد؛ در رشته علوم امنیتی فارغ‌التحصیل شده و تا سال ۲۰۲۵ هم اغلب در عرصه‌های نظامی و امنیتی بوده ولی با روی کار آمدن بن سلمان از حدود سال ۲۰۱۵ به سطح اول دربار سلطنتی سعودی راه پیدا کرد و حالا ۶ سال است که به‌عنوان رئیس بخش سرگرمی در عربستان، پروژه تبدیل این کشور به مرکزی جهانی برای تفریح و سرگرمی را پیش می‌برد.

 

چهار: سم آلتمن 
بسیاری معتقدند که هوش مصنوعی پدیده سال ۲۰۲۳ بوده است و برخی که جزئی‌نگرتر هستند می‌گویند سالی که گذشت به‌طور مشخص سال چت‌جی‌پی‌تی بود. مشهورترین سرویس هوش مصنوعی متعلق به شرکت اوپن‌آی که مایکروسافت هم سرمایه‌گذاری سنگینی روی آن کرده است. 

 

آلتمن یهودی ۳۸‌ساله مثل بسیاری دیگر از چهره‌های مشهور دنیای آی‌تی یک دانشجوی انصرافی است که بعد از خروج از دانشگاه (استنفورد) تجربه یکی دو شکست تجاری داشت ولی ناگهان فصل برداشت زحمات او رسید. زحماتی که البته با پول کلان ثمر داد. حقیقت این است که اوپن‌آی برای پروژه هوش مصنوعی در همان ابتدای سال کار خود در سال ۲۰۱۵ یک میلیارد دلار جمع کرده بود. آلتمن در آن زمان خود یکی از سرمایه‌گذاران روی این پروژه بود و در سال ۲۰۱۹ وارد حوزه مدیریتی آن شد. 

 

در سال ۲۰۲۳، رونق هوش منصوعی و به‌طور مشخص چت جی‌پی‌تی به‌جایی رسید که آلتمن دیگر با بزرگان می‌نشست و برمی‌خاست. فقط در ماه مه امسال، به ۲۲ کشور جهان سفر کرد و با افرادی از‌جمله نخست‌وزیر بریتانیا، رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر اسپانیا، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر هند، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و رئیس کمیسیون اروپا ملاقات کرد و در یک جلسه سنای آمریکا هم حضور پیدا کرد تا به نگرانی‌های سناتورها در مورد هوش مصنوعی پاسخ دهد.

 

قدرت او در این سال آن‌قدر زیاد شد که وقتی هیات مدیره اوپن‌آی به‌خاطر عدم هماهنگی، عذر آلتمن را خواست؛ کارمندان چت جی‌پی‌تی با تهدید به استعفای دسته‌جمعی، باعث شدند که او در شرکت باقی بماند و هیات مدیره‌ای که آلتمن را برکنار کرده بودند از این شرکت بروند. 

 

پنج: شی جین پینگ 
آن روزها که کرونا در جهان جولان می‌داد و اقتصادهای قوی جهان را یکی پس از دیگری به خاک می‌افکند، عده‌ای با توجه به وضعیت مناسب اقتصاد چین این تئوری توطئه را پرورش می‌دادند که کرونا، ویروسی چینی است برای اینکه اقتصاد دیگر کشورها را نابود کند و چین در این رقابت پیروز شود. اما وقایع سال ۲۰۲۳ نشان داد که معادلات اقتصادی در جهان به این سادگی حل نمی‌شود. 

 

۸ روز پس از آغاز سال ۲۰۲۳، چین کووید ۱۹ را به یک بیماری عفونی رده بی تقلیل داد و طیف گسترده‌ای از محدودیت‌ها و مقررات که با هدف مهار شیوع ویروس برقرار شده بود را لغو کرد. حتی صدور انواع ویزا برای سفرهای بین‌المللی هم امکان‌پذیر شد ولی ترسی که کرونا به‌جان چینی‌ها انداخت، باعث شده که هنوز میزان مصرف به‌خصوص در صنایعی مثل رستوران و هتلداری افزایش پیدا نکند و به‌طور مشخص در تعطیلات سال نوی چینی که فصل اوج خرید و سفر در این کشور است؛ بسیاری از مردم خانه‌نشینی را انتخاب کردند. 

 

مشکلات دیگری هم وجود دارد. نرخ صادرات و واردات یا به‌عبارتی تجارت خارجی کشور دست‌کم تا پایان ماه نوامبر نسبت به سال قبل میلادی ثابت و بدون تغییر باقی مانده است، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تا پایان ماه اکتبر نزدیک به ۱۰‌درصد کم شده است، نرخ رشد اقتصادی با وجود اینکه در حال حاضر ۵ و نیم درصد است ولی دست‌کم در دو فصل ابتدای سال نتوانست به رقم پیش‌بینی شده ۵‌درصدی برسد و تولید ارزش افزوده در صنعت و تولید چین در طول سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل، نسبتا ثابت باقی مانده است. 

 

مجموع این شرایط باعث شده که بگوییم آقای شی در هفتاد سالگی خود و در حالی‌که دهمین سال ریاست جمهوری خود در چین را پشت‌سر می‌گذارد با بحرانی اقتصادی روبه‌رو شود که باعث تغییرات عمده در سیاست‌های او شده است. مثلا روی خوشی که او امسال به بایدن نشان داد و سفری که به سانفرانسیسکو داشت یا تلاشی که برای ایجاد صلح در خاورمیانه داشت (البته پیش از طوفان الاقصی) و قرارداد صلحی که میان عربستان و ایران منعقد کرد. 

 

شش: پپ گواردیولا 
شاید باور‌کردنی نباشد ولی از سال ۲۰۰۷ که گواردیولا، مربیگری را آغاز کرده، فقط در ۳ فصل نتوانسته قهرمانی لیگی شود که تیمش در آن بازی می‌کند. او مربیگری را با تیم ب بارسلونا آغاز کرد و این تیم صدرنشین دسته سوم لیگ اسپانیا شد و به دسته دوم صعود کرد. پس از آن بود که گواردیولا به تیم اصلی بارسلونا آمد.

 

چهار سال در این تیم بود و چهارده جام گرفت ازجمله سه قهرمانی در لالیگا. بعد از آن به بایرن‌مونیخ رفت و در سه سالی که آنجا بود توانست سه بار قهرمان بوندس‌لیگا شود و حالا از سال ۲۰۱۶ در لیگ انگلیس، مربیگری منچسترسیتی را به‌عهده دارد و فقط دو بار قهرمان نشده است. البته امسال هم ممکن است آرسنال آرتتا یا حتی لیورپول کلوپ، این آمار را به سه برسانند. ولی به‌هر‌حال چنین رکورد فوق‌العاده‌ای برای هر مربی یک آرزوست. 

 

فقط در نظر داشته باشید که گواردیولا در سال ۲۰۲۳ برای منچسترسیتی توانسته لیگ برتر انگلیس و جام‌حذفی این کشور و لیگ قهرمانان اروپا و سوپرجام اروپا و جام باشگاه‌های جهان را فتح کند. یعنی ۵ جام یا به‌عبارت دیگر تقریبا هر دو ماه و نیم یک جام. 

 

البته از سوی دیگری هم می‌توان به این سال نگاه کرد و آن‌هم موفقیت مربیان اسپانیایی است. در پایان نیم‌فصل اول لیگ سال ۲۰۲۳، ۴ تیم صدرنشین در ۵ لیگ معتبر اروپا (لیگ برتر انگلیس، سری آ، بوندس‌لیگا، لیگ فرانسه و لالیگا) مربیان اسپانیایی دارند. لوئیس انریکه روی نیمکت پاری‌سن‌ژرمن، ژابی آلونسو با هدایت بایرلورکوزن، میکل آرتتا با مربیگری آرسنال به‌ترتیب صدرنشین لیگ‌های فرانسه، بوندس‌لیگا و لیگ برتر انگلیس هستند. میشل سانچز سرمربی خیرونا هم با ۴۴ امتیاز با رئال صدرنشین هم امتیاز است.

 

هفت: گرتا گرویگ 
آخرین آمارهای باکس‌آفیس نشان می‌دهد که فیلم سینمایی باربی با نمایش در ۴ هزار و ۳۳۷ سالن سینما از ۲۱ جولای سال ۲۰۲۳، تاکنون توانسته به رقم فروش ۶۳۶ میلیون دلاری برسد که حدود ۵۲ میلیون دلار بیش از فیلم رتبه دوم یعنی سوپرماریوی جدید است. 

 

باربی محصول فیلمنامه‌ای است که خانم گرتا گرویگ، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ۴۰‌ساله آمریکایی با مشارکت همسر خود یعنی نوآ بامباک نوشت. خود خانم گرویگ هم این فیلم را کارگردانی کرد. تهیه‌کنندگی فیلم متعلق به زوج دیگری بود یعنی خانم مارگو رابی و همسرش تام آکرلی که به همراه دیوید هیمن، تهیه‌کننده فیلم‌های معروف هری پاتر این فیلم را تولید کردند. البته خانم مارگو رابی، نقش اول فیلم هم بودند. 

 

خانم گرویگ البته سال بسیار شلوغی داشته است. در زندگی شخصی، او در فوریه سال ۲۰۲۳ برای دومین‌بار مادر شد و یک پسر دیگر به‌دنیا آورد و از سوی دیگر در دسامبر همین سال بعد از دوازده سال زندگی با همسر خود، مراسم رسمی ازدواج خود با او را در تالار شهر نیویورک برگزار کرد. 

 

از سوی دیگر در زندگی حرفه‌ای نیز او سال شلوغی را داشت چرا که حالا مشخص شده که او قرار است نویسنده و کارگردان دو فیلم اقتباسی از داستان سفید برفی و ماجرای دنیایی به‌نام نارنیا باشد. به این ترتیب او دوباره به سمت استفاده از یک آیکون شخصیت‌پردازی شده و ثابت شده از نظر محبوبیت و جذابیت رفته و تلاش خواهد کرد تا با داستانی جدید و احتمالا امروزی تصویر جدیدی از این داستان کلاسیک برای کمپانی دیزنی بسازد.

 

هشت: ایلان ماسک 
ثروتمندترین فرد در جهان در پایان سال ۲۰۲۳ یعنی در ۵۲ سالگی، ۲۲۲ میلیارد دلار و به روایتی دیگر ۲۴۴ میلیارد دلار پول داشت ولی در این سال؛ چندان اقدام مثبتی نکرد و بیشتر با جنجال، در صدر خبرها قرار گرفت. 
 

البته که او در مارس این سال یک شرکت برای هوش مصنوعی تاسیس کرد و دو بار نیز، بزرگ‌ترین موشک جهان را برای ارسال فضانوردان به ماه امتحان کرد ولی این اقدامات چندان خبرساز نبود. برعکس، آنچه بسیار خبرساز بود، یک توئیت بسیار کوتاه ماسک در توئیتر بود که تاثیر بسیار وسیعی روی درآمد توئیتر و او داشت. 
 

ماجرا این بود که در میانه جنگ غزه، ایلان ماسک در توئیتر، توئیتی را تایید کرد که حاوی نظریه «جایگزینی بزرگ سفیدپوستان» است. این نظریه که از سال ۱۹۹۵ توسط فردی به‌نام دیوید لین مطرح شد می‌گوید یهودیان تلاش می‌کنند با اقداماتی مثل تشویق به مهاجرت گسترده غیر‌سفیدپوستان، باروری زیر سطح جایگزینی برای سفیدپوستان یا تشویق به سقط جنین باعث شوند نسل سفیدپوستان منقرض شود. 
 

پس از آن شرکت‌های بزرگ دنیای رسانه و فناوری اعلام کردند به‌خاطر تایید این نظریه که در ادبیات رسانه‌ای غربی، نظریه توطئه و نادرست خوانده می‌شود، دیگر تبلیغی به ایکس یا توئیتر نخواهند داد. این شرکت‌ها شامل والت دیزنی، برادران وارنر، ان‌بی‌سی، کامکست، آی‌بی‌ام، پارامونت و حتی اپل بودند. کاخ سفید هم بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام ایلان ماسک صادر کرد. 
 

بعد از آن در حالی‌که مدیرعامل توئیتر تلاش می‌کرد که ارتباط این شرکت با تبلیغ‌دهندگان را درست کند، ماسک در یک اظهارنظر تند و بی‌ادبانه اعلام کرد که به این آگهی‌ها نیازی ندارد. او البته بعدا با شکایت از شرکتی رسانه‌ای به‌نام مدیامترز نشان داد که اتفاقا به این پول‌ها نیاز دارد. این شرکت رسانه‌ای، توئیتر را به یهودستیزی متهم کرده بود و حالا ایلان ماسک با شکایت از این شرکت به دادگاه مدعی شده که این ادعا باعث شده بخش قابل‌توجهی از درآمد این شرکت از بین برود و خواستار جبران آن شده است. 

 

9 : کیریاکوس میتسوتاکیس 
یونان امسال برای سومین‌بار توانسته از سوی اکونومیست به‌عنوان اقتصادی مطرح شود که بهترین عملکرد را در سطح جهانی داشته است. این در حالی است که این کشور حدود ۱۶ سال پیش، سرآمد بحران اقتصادی در جهان بود. 

 

البته هنوز هم نمی‌شود گفت که بحران به‌طور کامل برطرف شده است. یونان در سال ۲۰۱۳ توانست به مازاد بودجه برسد و یک سال بعد به بازار اوراق قرضه جهانی برگشت و در همان سال به رشد اقتصادی رسید ولی اقتصاد کشور هنوز ۲۰‌درصد کوچک‌تر از سال ۲۰۰۸ است و این در حالی است که اقتصاد منطقه یورو در مدت مشابه ۱۲‌درصد رشد داشته است. هنوز هم میزان بدهی یونان ۱۶۶‌درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور است. 

 

با این حال نشانه‌های مثبت بیشتر است. در طی ماه‌های گذشته سه آژانس رده‌بندی اقتصادی، رتبه اعتباری این کشور را افزایش دادند، بیکاری به ۱۱‌درصد یعنی کمترین میزان در دهه اخیر رسیده در حالی‌که در سال ۲۰۲۳، ۲۸‌درصد بوده است.

 

در سال ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا در این کشور ۳۰‌میلیارد دلار یورو سرمایه‌گذاری کرده، مایکروسافت در حال ساخت یک دیتاسنتر یک میلیارد یورویی در شرق آتن است، فایزر در شمال این کشور یک مرکز تحقیقاتی با ۶۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در حال ساخت دارد و در تابستان امسال بیش از ۱۰ میلیون گردشگر وارد یونان شده که ۲۱ میلیارد یورو برای این کشور درآمد به ارمغان آوردند. 

 

یکی از عوامل بیرون آمدن از این بحران این بوده که یونانی‌ها در یازده سال اخیر، فقط ۳ نخست وزیر داشتند که رکوردی خوب برای یک کشور بحران‌زده با نظامی پارلمانی است.در چهار سال گذشته زعامت این کشور با یک نخست وزیر متولد ۱۹۶۸ است به‌نام کیریاکوس میتسوتاکیس که از ۳۲ سالگی، فعالیت اقتصادی را کنار گذاشت و وارد حوزه سیاست شد و توانست ۱۹ سال بعد، به عالی‌ترین سطح سیاست در این کشور یعنی یونان برسد و در چهار سال فعالیت خود هم، برای سه سال این کشور را به شاخص بهترین عملکرد اقتصادی در جهان برساند. 

 

10: تیلور سوئیفت 
و در نهایت برسیم به خانم تیلور آلیسون سوئیفت ۳۵‌ساله که حتی نشریه تایم او را به‌عنوان چهره سال معرفی کرد. سوئیفت در سال ۲۰۲۳، توری به‌نام اراس را آغاز کرد. این تور پس از انتشار دهمین آلبوم استودیویی او به‌نام نیمه‌شب‌ها به‌طور مشخص در روزهای آخر اسفند سال گذشته آغاز شد و قرار است در دسامبر سال ۲۰۲۴ در ونکوور کانادا به پایان برسد.

 

هر کنسرت بیش از سه ساعت و نیم طول می‌کشد و ۴۴ آهنگ در آن اجرا می‌شود. این تور شامل ۱۵۱ برنامه در پنج قاره جهان است و نخستین تور کنسرت در جهان است که درآمد آن بیش از یک میلیارد دلار است. سوئیفت فعالیت هنری خود را در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد ولی در سال ۲۰۰۸ به شهرت رسید.

 

او تاکنون ۲۰۰ میلیون آلبوم یا تک‌آهنگ فروخته و پردرآمدترین زن در نرم‌افزار موسیقی اسپاتیفای و اپل‌موزیک و نخستین میلیاردی در عالم موسیقی است که این میزان ثروت را به‌طور عمده از همین صنعت به‌دست آورده است. از سوی دیگر او تاکنون ۱۲ جایزه گرمی، ۱ جایزه امی، ۴۰ جایزه بیلبورد و ۲۳ جایزه ام تی‌وی را کسب کرده است. 

 

تاثیر سوئیفت در سال ۲۰۲۳ به حدی بود که برخی گفتند در هنگام برگزاری تور کنسرت‌های او در یک شهر تورم در آن شهر افزایش پیدا می‌کرد و برخی از شهرداران و رهبران کشورها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای او پیام فرستادند و از او خواستند که در این تور، در شهر یا کشور آن‌ها نیز برنامه‌ای اجرا کند.

 

از سوی دیگر با انتشار شایعاتی در مورد ماجرای عاشقانه او با یک بازیکن فوتبال آمریکایی درآمد آن باشگاه و حتی لیگ فوتبال آمریکایی آن‌قدر بالا رفت که برخی حتی با توهم توطئه این ماجرای عاشقانه را بخشی از یک بیزنس پلن تجاری برای احیای فوتبال آمریکایی در آمریکا دانستند!

 

کدخبر: ۵۵۲۰۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر