کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۰۳۷
تاریخ خبر:

در آرزوی فست‌فود، لباس و کنسرت

در آرزوی فست‌فود، لباس و کنسرت

در سال‌های گذشته چه چیزی را به خاطر گرانی‌ها از دست دادید؟

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| نه جیبی که از پس خرید فست‌فود بر بیاید، نه پولی که صرف یک فنجان قهوه در شهر شود؛ اوضاع مالی از بیخ خراب است. کاربری در شبکه اجتماعی ردیت (reddit) سوال کرده که چه چیزهایی آن‌قدر گران شده که خریدن آن صرف نمی‌کند؟ مردم همه دنیا هم به آن موضوع (تاپیک)  جواب داده‌اند.

 

نه یکی و دو تا بلکه 20هزار کامنت برای این سوال ثبت شده. بیشترین چیزی که در گرانی‌ها مردم از دست داده‌اند خوراکی‌های فست‌فود است. یکی از کامنت‌هایی بسیار دیده شده این بوده که نه تنها کیفیت فست‌فود سال‌به‌سال پایین آمده، بلکه هم قیمت آن افزایش یافته و هم ضرر و زیان زیادی برای سلامت افراد دارد. حالا به جز فست‌فود دیگر چه چیزی از دست رفته؟

 

دوم: لباس دست‌دوم 
این یکی خیلی بین ایرانی‌ها رایج نیست ولی در اروپا و آمریکا قبلا می‌شد با چند یورو ناقابل یک کفش مارکدار یا کت گران‌قیمت را خرید ولی حالا گویا به گفته کاربران ردیت این لباس‌ها هم‌قیمت جنس نو شده‌اند یا حتی بیشتر از آن افزایش قیمت داشته‌اند. 


سوم: کنسرت 
این مشکل بین ایران و آمریکا مشترک است. همین امروز بلیت کنسرت‌های پاپ و سنتی تهران را اگر چک کنیم به طور میانگین هر صندلی 400هزار تومان فروش می‌رود. مثلا بلیت کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در مرکز همایش‌های برج میلاد 500 تا 800هزار تومان قیمت دارد. 

 

بلیت‌های کنسرت اشوان و حمید حاجیلی از 200هزار تومان شروع می‌شود تا 800 هزار تومان ادامه می‌یابد. از طرف دیگر محل برگزاری کنسرت علیرضا قربانی هم بلیت‌ها را بین 400 تا 800 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده. کنسرت‌های بهمن ماه تهمورس پورناظری از 120هزار تومان بالکن دوم شروع می‌شود تا 800هزار تومان وی آی پی ادامه دارد.

 

ارکستر موسیقی ملی ایران بلیت صندلی‌های کنار جایگاه نور و صدا را 140هزار تومان می‌فروشد ولی بلیت همکف 500هزار تومان قیمت دارد. حالا برویم آن سوی دنیا یعنی آمریکا. یک سایت اقتصادی معروف (بیزینس اینسایدر) نوشته کنسرت‌های تیلور سوئیفت از 50 دلار تا 900 دلار قیمت داشته.

 

در بازار سیاه این نرخ تا سه هزار دلار هم پیش رفته است. این تور البته جزو پرفروش‌ترین تورهای تاریخ بود که سایت‌های فروش بلیت نتوانستند از پس کار بر بیایند و قبل از مردم ربات‌ها بودند که بلیت را می‌خریدند و بعد در بازار ثانویه می‌فروختند.

 

 جالب اینکه اروپایی‌ها مشکلی در رابطه با بلیت ندارند و چندین کاربر نوشته‌اند که کنسرت اینجا نه تنها گران نیست بلکه خیلی هم ارزان است. برخی از آنها نوشته‌اند که قدیم‌ها کنسرت پینک‌فلوید 13 پوند و یا U2 14 یورو بوده و حالا خواننده‌ها به جز تور و کنسرت راهی برای کسب درآمد ندارند چراکه عملا دیگر کسی آلبوم موسیقی نمی‌خرد و رایگان از پلتفرم‌های موسیقی به آخرین تک آهنگ منتشر شده گوش می‌دهد.

 

چهارم: سینما و تئاتر 
در پردیس شهرزاد تهران بلیت یک تئاتر 150هزار تومان و تئاتر شهر، 200هزار تومان است. در اروپا و آمریکا بحث گرانی بلیت یک طرف قرار دارد اما بحث دیگر این است که بیزینس اچ بی او، نتفلیکس و بقیه استریم‌های پخش فیلم اجازه نمی‌دهند که آدم‌ها به سمت سینما رفتن قدم بردارند.

 

پنجم: خانه 
در این شبکه اجتماعی شکایت‌های زیادی از قیمت خانه و اجاره ثبت شده است. رتبه هفتم و هشتم و نهم محصولات و کالاهای از دست رفته مربوط به کلاب، رستوران و کافه رفتن بوده. به‌طور میانگین یک دست چلوکباب با کیفیت معمولی حدودا 190هزار تومان با نوشابه و سالاد و مالیات 300 هزار تومان هزینه دارد.
 

اوضاع رستوران طوری نیست که همه اروپایی و آمریکایی‌ها بر سر گران شدن آن تفاهم داشته باشند. یک کاربر آمریکایی در کامنتی که بازخورد زیادی داشته نوشته که رشد غذاهای چینی و هندی در این کشور باعث شده که بتوانند تجربه‌های ارزان‌تری داشته باشند.

ضمن اینکه کاربران اروپایی تاکید کرده‌اند اگرچه میانگین هزینه خوردن غذا در یک رستوران باکیفیت 100 دلار است اما همچنان می‌توانند غذاخوری‌های به صرفه‌تری هم در شهر پیدا کنند. یک کاربر اروپایی اشاره دارد که رستوران‌ها مقرون‌به‌صرفه‌ای هم در شهر هستند که با 30دلار غذای باکیفیت دست مشتری می‌دهند.

 

کدخبر: ۵۵۲۰۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر