کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۶۸۵
تاریخ خبر:

شکست اپل در برابر آقای کیانی

شکست اپل در برابر آقای کیانی

شرکت تجهیزات پزشکی مَسیمو قصد دارد جا پای بزرگان بازار ساعت هوشمند بگذارد

روزنامه هفت صبح،‌ مهلا جوادپور| اپل تا چند روز دیگر فروش اپل واچ سری 9 و اپل واچ اولترا 2 را در بازار آمریکا متوقف می‌کند. چرا؟ چون شرکت تجهیزات پزشکی مسیمو به رهبری جو کیانی از بزرگترین شرکت تکنولوژی جهان شکایت کرده است.

 

دعوای حقوقی این دو کمپانی بیش از دو سال قدمت دارد و مسیمو برای متوقف کردن تولید و فروش ساعت‌های هوشمند اپل حدود 65میلیون دلار هزینه کرده است. این حکم 4 دی ماه اجرایی می‌شود اما این کمپانی زودتر دست به کار شده و پیشاپیش این خبر را تایید کرده است.

 

حکمی که علیه اپل صادر شده تنها زمانی نقض می‌شود که جو بایدن آن را وتو کند و بایدن تنها تا روز کریسمس وقت دارد این تصمیم بزرگ را بگیرد: یا طرفِ بزرگترین و ارزشمندترین شرکت تکنولوژی جهان بایستد یا به نفع بزرگترین حامی مالی خود یعنی شرکت مسیمو و دوست نزدیکش جو کیانی، دو نوع اپل واچ را از بازار حذف کند. اما ماجرای این شکایت چیست و این شرکت تجهیزات پزشکی دقیقا چه اهمیتی در دنیای تکنولوژی دارد؟

 

جو کیانی مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت مسیمو می‌گوید اپل نه‌ تنها پتنت‌های مسیمو (مالکیت فکری و اختراع) را نقض کرده بلکه اسرار تجاری این شرکت را به سرقت برده است. مسیمو یکی از بهترین حسگرهای سنجش اکسیژن خون را می‌سازد. همان دستگاه‌های کوچکی که دوران کرونا ارزش و اهمیت بالایی پیدا کرد.

 

در سال 2013، مدت کوتاهی پس از عرضه‌ اولین پالس اکسی‌متر (اکسیژن سنج خون) مسیمو که سازگار با گوشی بود، اپل با این شرکت تماس گرفت تا درباره‌ همکاری احتمالی مذاکره کند. کیانی به ساختمان اصلی اپل مراجعه و در آنجا جلسه‌ای برگزار کرد، اما جلسه نتیجه‌ خاصی در پی نداشت.

 

مسیمو حالا ادعا می‌کند که آن جلسه فقط برای این برنامه‌ریزی شده بود تا اپل از کارکنان و قابلیت‌های مسیمو سوءاستفاده کند. قبل از عرضه اولیه اپل واچ، اپل واقعا چندین کارمند مسیمو را به استخدام خود درآورد. در همان سال مدیر ارشد پزشکی مسیمو به اپل ملحق شد و به‌دنبال آن در سال ۲۰۱۴ مدیر ارشد فناوری یکی از شرکت‌های اسپین‌آف مسیمو هم به اپل پیوست.

 

بعد از آن اپل در ساعت‌های هوشمند خود ویژگی سنجش اکسیژن خون را معرفی کرد که حالا موضوع اصلی این دعوای بزرگ حقوقی است. کیانی می‌گوید اپل چند پتنت ثبت کرده که مبتنی‌ بر فناوری‌های مسیمو هستند. این کمپانی در سال ۲۰۲۰ از اپل شکایت کرد و پس از مدت‌ها، حکم کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده اعلام کرد که فروش ساعت‌های جدید اپل باید متوقف شود.

 

ارتباط قوی مسیمو با دموکرات‌ها
برخی معتقدند ارتباط نزدیک جو کیانی با خانواده بایدن و همینطور حمایت مالی شرکت مسیمو از دموکرات‌ها می‌تواند تاثیر بزرگی روی تصمیم بایدن داشته باشد چرا که موافقت بایدن با حکم صادر شده علیه اپل می‌تواند سود بزرگی برای مسیمو و در نتیجه خودش داشته باشد.

 

با این حال جو کیانی و بسیاری دیگر از آمریکایی‌ها معتقدند که قانون بالاتر از هر چیزی‌ست و نمی‌شود با امضای رئیس‌جمهور نظر قاضی را دور زد. کیانی بارها زیر بال خانواده بایدن را گرفته. همین چند ماه پیش بود که هانتر بایدن پسر دوم رئیس‌جمهور آمریکا برای فرار از رسانه‌ها و اتهامات سنگین مالی و ... به ویلای لوکس کیانی پناه برده بود.

 

جدا از حمایت‌های معنوی، شرکت مسیمو از این خانواده و حزب دموکرات حمایت‌های مالی زیادی هم کرده است. ارتباط کاری آن‌ها ابتدا در دوران رئیس‌جمهوری اوباما و زمانی که بایدن معاون او بود شروع شد. زمانی هم که بایدن برای ریاست جمهوری اقدام کرد شرکت مسیمو نزدیک به سه میلیون دلار به کارزار انتخاباتی او اهدا کرد.

 

در سال 2021 روابط کاری بایدن و کیانی به مرحله جدیدی وارد شد و کیانی توسط جو بایدن به عضویت شورای مشاوران رئیس‌جمهور در علم و فناوری در ‌آمد. در مارس ۲۰۲۲ واشنگتن فری بیکن گزارش داد که شرکت مسیمو از زمان روی کار آمدن چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا، میلیون‌ها قرارداد دولتی دریافت کرده است.

 

مسیمو دقیقا چه کار می‌کند؟
این کمپانی یک شرکت فناوری سلامت و لوازم الکترونیکی است که در ایروین کالیفرنیا واقع شده. مسیمو عمدتا در تولید دستگاه‌ها و فناوری نظارت بر بیمار فعالیت می‌کند. دستگاه‌هایی مانند حسگرهای غیر تهاجمی، مدیریت بیمار، مدیریت کودک از راه دور و ... . یکی از برترین تولیدات مسیمو همین دستگاه‌های سنجش اکسیژن خون است و بسیاری از بیمارستان‌های جهان از جمله آمریکا از این دستگاه استفاده می‌کنند.

 

با شیوع ویروس کرونا بازار سهام مسیمو رشد عجیبی پیدا کرد و تقاضا برای این فناوری افزایش یافت. به طوری که سهام مسیمو از سال ۲۰۲۰ تا اواخر ۲۰۲۱ حدودا ۸۵ درصد رشد کرد و باعث شد ارزش بازار این شرکت به بیش از ۱۶میلیارد دلار برسد.

 

با همه‌گیری ویروس کووید، مسیمو پالس‌ اکسی‌متر جدیدی را ازطریق دستبندی هوشمند که با یک اپلیکیشن موبایلی ارتباط برقرار می‌کرد دردسترس قرار داد. صدها بیمارستان آمریکایی این دستبند هوشمند را به بیماران کووید ۱۹ ارائه دادند تا بیماران بتوانند در خانه به‌طور مداوم روی بیماری خود نظارت کنند. فعالیت‌های مسیمو به تجهیزات پالس اکسی‌متر محدود نمی‌شود.

 

این شرکت اکنون دستگاهی دارد که می‌تواند به روش غیرتهاجمی (بدون نیاز به سوزن) روی هموگلوبین خون نظارت کند. همچنین اخیرا سیستم مانیتورینگ نوزادان را بیرون داده که به‌طور مداوم سطح اکسیژن خون، ضربان قلب، دمای سطح پوست و ... را بررسی می‌کند.

 

این شرکت به دنیای تکنولوژی هدفون‌ها هم ورود کرده و در سال 1400 یک شرکت بزرگ تولید اسپیکر و هدفون به نام سَوند یونایتد را با پرداخت بیش از یک میلیارد دلار تصاحب کرد. او قصد دارد فعالیت‌های سوند یونایتد را به بازارهایی فراتر از هدفون‌ها گسترش دهد تا این شرکت سراغ تولید سمعک و هدفون‌های پیشرفته‌تر برود.

 

 ورود مسیمو به بازار ساعت هوشمند مربوط به سال گذشته است. این کمپانی در سال 1401 اولین ساعت هوشمند خود را به قیمت ۴۹۹ دلار و با نام Masimo Advanced Health Tracking در بازار عرضه کرد. این ساعت هوشمند سطح اشباع اکسیژن خون، سرعت نبض، ضربان قلب، میزان آب بدن و موارد این‌چنینی را اندازه‌گیری می‌کند.

 

هنوز تعداد کسانی که از این ساعت هوشمند استفاده می‌کنند زیاد نیست اما برخی افراد خاص ممکن است در آینده مشتری اصلی این برند بشوند. ساعت‌های مسیمو می‌توانند توجه گروه خاصی از ورزشکاران را به خود جلب کنند.

 

مثلاً افرادی که برای ورزش‌های سه‌گانه و دو ماراتن تمرین می‌کنند به دستگاهی نیاز دارند که داده‌های حیاتی بدن را با دقت بالا اندازه بگیرد. البته جو کیانی معتقد است علاوه بر ورزشکاران، خواننده‌ها هم علاقه دارند از ساعت مسیمو برای انداز‌ه‌گیری میزان آب بدن‌شان استفاده کنند، چون این موضوع بر کیفیت صدای آن‌ها اثر می‌گذارد.

 

کدخبر: ۵۵۱۶۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر