کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۴۸۴
تاریخ خبر:

مورد شگفت‌انگیز نیکی...

مورد شگفت‌انگیز نیکی...

گزارش‌ها نشان می‌دهد در صورت رویارویی هیلی و بایدن، کاخ سفید قرمز می‌شود

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| بر اساس گزارش پولیتکو از نظرسنجی‌های اخیر و داده‌هایی که توسط چارلز فرانکلین ارائه شده است، دونالد ترامپ و نیکی هیلی، دو نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ که رتبه‌های اول و دوم را در اختیار دارند، ائتلاف‌های مختلف انتخاباتی را در رقابت با بایدن تشکیل داده‌اند و هیلی نسبت به پیروزی بر ترامپ و کسب عنوان نامزد نهایی حزب در رویارویی با بایدن ناامید نیست.

 

در ادامه، هیلی در سخنرانی‌ها و گردهمایی‌های انتخاباتی‌اش به این نکته اشاره کرده که بخت او برای غلبه بر بایدن، بیش از بخت ترامپ و تکرار انتخابات جنجالی ۲۰۲۰ است‌. هیلی،  هفته گذشته به شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت: «من در برخی از نظرسنجی‌ها با ۱۰ تا ۱۳‌درصد اختلاف از جو بایدن جلوترم و از این حیث نامزد اصلح برای رقابت او به‌شمار می‌روم.»

 

البته این ادعای هیلی، ادعای گزافی نیست و بررسی‌های پولیتیکو از ۴ نظرسنجی معتبر اخیر، این ادعا را تصدیق کرد. نظرسنجی‌های فاکس‌نیوز، سی‌ان‌ان، اس‌اس‌آر‌اس و مارکیت همگی نشان دادند که هیلی در برابر بایدن قوی‌تر از ترامپ است.برای درک اینکه چرا هیلی از ترامپ در برابر بایدن بهتر عمل می‌کند، به آنچه رای‌دهندگان در انتخابات بایدن-هیلی می‌نامیم، نگاهی انداختیم.

 

ابتدا افرادی که پیش‌تر در انتخابات ۲۰۲۰ شرکت کرده بودند و بین ترامپ و بایدن به یکی از آن‌ها رای داده بودند، مورد پرسش قرار گرفتند. طبق نظرسنجی مارکیت، ۴۳‌درصد از رای‌دهندگان در انتخابات ۲۰۲۴ به بایدن و ۴۷‌درصد نیز به ترامپ رای می‌دهند. اما اگر ترامپ در رقابت با بایدن باشد، از ۱۰‌درصد آرای باقیمانده، ۷‌درصدشان به بایدن رای می‌دهند تا دوباره ترامپ وارد کاخ سفید نشود و از آن ۳‌درصد تنها ۱درصد به ترامپ رای می‌دهند و ۲ درصد ترجیح می‌دهند به سمت نامزد دیگری بروند. با این اوصاف آرای بایدن به ۵۰‌درصد می‌رسد، در حالی که آرای ترامپ میزان ۴۸‌درصدی را نشان می‌دهد.

 

نکنه دیگری که باید در نظر داشت، رقابت در ایالت کلیدی یا شناور است. داده‌های مارکیت که شامل یک نظرسنجی ملی و یک نظرسنجی در ایالت نوسانی کلیدی ویسکانسین است، نشان می‌دهد که هیلی در حال به دست آوردن دل رای‌دهندگان بر اساس خطوط حزبی و ایدئولوژیک است، به گونه‌ای که ترامپ چنین نیست. در سطح ملی نیز، ۱۶ درصد از رای‌دهندگانی که می‌گویند مستقل هستند اما به حزب دموکرات تمایل دارند در دسته رای‌دهندگان بایدن-هیلی قرار می‌گیرند.

 

اما همین میزان در ویسکانسین، رقم ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد و می‌گوید که آرای هیلی در این ایالت ۲ درصد بهتر از عملکرد ملی اوست. مکان دیگری که هیلی، نظر برخی از رای‌دهندگان به بایدن را به‌خود جلب می‌کند، در میان افرادی است که برداشت ضعیف‌تری از عملکرد شغلی رئیس‌جمهور دارند. در نظرسنجی ملی مارکیت، ۱۷‌درصد از رای‌دهندگانی که عملکرد شغلی بایدن را تا حدی تایید نمی‌کنند، در اردوگاه بایدن-هیلی قرار می‌گیرند. در نظرسنجی ویسکانسین، ۲۰ درصد از رای‌دهندگان تا حدودی با عملکرد بایدن در شغل ریاست‌جمهوری مخالف هستند و از این حیث هم وضعیت هیلی ۳ درصد نسبت به بایدن بهتر است.

 

البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که این پدیده مشابه انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ است و چندان قابل اتکا نیست. در آن زمان نظرسنجی‌ها نشان می‌داد تمام رای‌دهندگانی که تا حدودی موافق بایدن نیستند، در انتخابات دست رد به سینه نامزد‌های حزب دموکرات نزدند و آرای‌شان به طور مساوی بین نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره تقسیم شد. 

 

شاید تعجب‌آور نباشد که دیدگاه‌ها درباره ترامپ که با وجود تسلط کلی‌اش بر حزب جمهوری‌خواه، منتقدان درون‌حزبی زیادی دارد، به‌نفع بایدن کار کند. نتایج نظرسنجی‌ها در سطح ملی نشان می‌دهد که ۱۴‌درصد از رای‌دهندگانی که نظر بسیار نامطلوب نسبت به ترامپ داشتند، هم در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و هم در انتخابات کنگره ۲۰۲۲ به رغم تعلق خاطرشان به حزب جمهوری‌خواه، به بایدن و هم‌حزبی‌هایش رای دادند‌.

 

اما در صورت رقابت هیلی با بایدن، چنین اتفاقی دیگر رقم نخواهد خورد. گفتنی است، رای ۱۴ درصدی حامیان حزب جمهوری‌خواه به بایدن و یارانش، در سطح ملی ارزشی حدود ۵ درصد دارد و ۵ درصد از آرای کلی بایدن می‌کاهد. همچنین شواهدی وجود دارد که هیلی برخی از رای‌دهندگان ناراضی را که قصد شرکت در انتخابات را ندارند نیز جذب خواهد کرد.

 

در ویسکانسین، ۱۹ درصد از رای‌دهندگان گفته‌اند که درباره شرکت پای صندوق‌های رای انتخابات ۲۰۲۴ خیلی مشتاق نیستند، اگر هیلی جایگزین ترامپ شود، پای صندوق‌ها حاضر خواهند شد. نکته دیگر، قدرت افزون هیلی نسبت ترامپ در به خط کردن گروه‌ها و خطوط مختلف جمعیتی است؛ تقسیماتی که ترامپ با آن با مشکل مواجه است. برای مثال، نظرسنجی‌ها، چه در سطح ملی و چه در ویسکانسین، نشان داد که مردان و زنان سهم برابری از رای‌دهندگان به بایدن دارند اما برای رای به ترامپ، زنان حامی حزب جمهوری‌خواه از تمایل کمتری برخوردارند.

 

در صورتی که هیلی جایگزین ترامپ ‌شود، آرای زنان نسبت به او مضاعف خواهد شد. در نظرسنجی ماه گذشته فاکس‌نیوز که نشان می‌داد ترامپ بر بایدن غلبه خواهد کرد، ترامپ با ۱۳ درصد از بایدن در میان مردان و بایدن با ۴ درصد در میان زنان از ترامپ پیشی گرفته بودند. حال اگر هیلی نامزد شود، با اختلاف آرای ۱۶‌درصدی بین مردان و ۵‌درصدی بین زنان، بایدن را شکست خواهد داد. با این حساب آرای هیلی در میان زنان نسبت به ترامپ، ۹ درصد رشد خواهد کرد‌.

 

به طور کلی، پتانسیل هیلی برای از بین بردن شکاف جنسیتی و حفظ سلطه حزب جمهوری‌خواه در میان مردان، محاسبات انتخاباتی هر دو حزب را به طرز چشمگیری تغییر خواهد داد. جالب است بدانید، بر اساس برآوردهای شرکت داده‌پردازی کاتالیست، بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، ۵۷ درصد آرای زنان و ۴۷ درصد آرای مردان را کسب کرد و در میان زنان برتری ۱۰ درصدی نسبت به مردان داشت.

 

کدخبر: ۵۵۱۴۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر