کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۶۰۷
تاریخ خبر:

روزنامه‌خوانی در شصت سال پیش | دکتر ماه منیر و دکتر آلنوش

روزنامه‌خوانی در شصت سال پیش | دکتر ماه منیر و دکتر آلنوش

پلیس خرمشهر به دنبال پیدا کردن یک دختر 15 ساله کولی به نام ناجیه است که ...

هفت صبح| ‌29 شهریور 1343. جالب‌ترین خبر صفحه اول این است که دو خانم به مقام استادی دانشگاه تهران رسیدند. یکی دکتر ماه منیر نفیسی استاد دانشکده ادبیات و دیگری هم دکتر آلنوش طریان در دانشکده علوم. ماه منیر نفیسی 48 ساله بود و برادرزاده سعید نفیسی ادیب مشهور ابتدای قرن بوده. ماه منیر سال‌ها در فرانسه و سوئیس به تحصیل و زندگی پرداخت و در دهه بیست به ایران آمد.

 

او سال‌ها در دانشگاه تهران درس داد و در شهریور 1343 از مقام دانشیاری به درجه استادی ارتقا یافت. بعدها در سال 1349 در حالیکه رئیس دپارتمان زبان فرانسه در دانشگاه تهران بود بازنشست می‌شود و در سال 1370 و در سن 75 سالگی فوت می‌کند. آلنوش طریان هم زنی ارمنی تبار بود که در خانواده‌ای فرهیخته متولد شد.

 

و پس از گرفتن لیسانس در دانشگاه تهران در رشته فیزیک با هزینه پدر به دانشگاه سوربن رفت و آنجا دکترای فیزیک گرفت و در سال 43 با مقام استاد تمامی در دانشگاه تهران مشغول به کار شد. آلنوش را مادر فیزیک نجوم و فیزیک اختر ایران لقب می‌دهند. او در سال 1389 و در 89 سالگی درگذشت. خبری کار شده مبنی بر این که امروز شب وفات حضرت زهرا است و در کنارش آگهی هتل مرمر کار شده مبنی بر برنامه‌های رقص همه شب در سالن خاص این هتل. در صفحه هفت هم خبری کار شده مبنی بر خشک شدن اکثر چاه‌های آب اصفهان و وقوع بی‌آبی در این شهر.

 

 30 شهریور 1343. خانم معصومه رسولی اهل محلات و ساکن تهران برنده جایزه اصلی بلیت‌های اعانه ملی این هفته شده است. در معدن نوآره مشهد ریزش معدن موجب حبس شدن یازده کارگر شده است. فیلم پرستاره شب لطیف است ساخته هنری کینگ با بازی جنیفرجونزو جون فونتین اکران شده است. فرح رفته و در مراسم افتتاح دبستان و پیش دبستان  مجللی به نام  جهان کودک واقع در سه راه ونک شرکت کرده.

 

جالب است که بعدها این قسمت از اتوبان نام جهان کودک را به خود می‌گیرد. اعلام شده که از پس فردا درهای دانشگاه‌ها به روی 14 هزار دانشجو بازخواهد شد. فقط 14 هزارتا! چه عالی‌! باز هم راننده تاکسی‌ها. یک راننده به‌نام هوشنگ لامی(لامعی؟) یک مادر و دختر 14 ساله‌اش را که عازم وحیدیه بودند سوار می‌کند و به سمت بیابان‌های تهرانپارس می‌برد و با خشونت قصد آزار و تعدی به آنها را داشته که توسط گشت ژاندارمری بازداشت می‌شود.

 

یک مطلب مفصل با عکس و تفصیلات کار شده مبنی بر این که آقای محمد بهرامی پس از دو ماه توقف برای مطالعه در امور چاپ و گراور به ایران بازگشت! محمد بهرامی از اساتید حرفه‌ای و غیرآکادمیک چاپ و گرافیک در ایران بوده که چهره‌هایی مثل آیدین آغداشلو و محمد احصایی و علی اکبر صادقی و مرتضی ممیز و پرویز کلانتری  هرکدام در دوره‌هایی در آتلیه او مشغول به کار بوده‌اند و از تجربه‌های او سود برده‌اند. او متولد 1305 رحمت‌آباد رودبار است و از قرار در قید حیات هستند.  

 

31 شهریور 1343. غلامرضا پهلوی به درجه سرهنگ دومی رسیده و عکسش در کیهان منتشر شده است. وزیر آب گفته که بزرگ‌ترین مشکل مملکت آب و برق است. درست گفتی آقای وزیر هنوز هم بزرگ‌ترین مشکل همین دوتاست. یک سری ترفیعات ارتشی انجام شده که آشناترین نام برای ما ارتقای سرتیپ خسروانی در رسته ژاندارمری به درجه سرلشگری است. پلیس خرمشهر به دنبال پیدا کردن یک دختر 15 ساله کولی به نام ناجیه است که حرفه‌اش آواز خواندن بوده و دیروز در خرمشهر توسط سرنشینان یک اتومبیل ربوده شده است. نام سرنشینان اتومبیل طالب و جاسم و علی و محمد ذکر شده و پلیس به دنبال آنهاست.  

 

کدخبر: ۵۶۶۶۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر