کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۹۴۹
تاریخ خبر:

چطور از اهرم سیگنال بگیریم؟

چطور از اهرم سیگنال بگیریم؟

راهنمای پیش‌بینی شاخص کل در روز کاری بعد با کمک معاملات صندوق سرمایه‌گذاری اهرم

هفت صبح| صندوق‌های سرمایه‌گذاری ساعت کار طولانی‌تری نسبت به کلیت بازار دارند. ساعت 12:30 معاملات سهام در بورس و فرابورس به پایان می‌رسد اما صندوق‌ها تا ساعت 15 همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. در این بازه دو ساعت و نیم اضافی، ممکن است هزار و یک اتفاق بیفتد و قیمت واحدهای صندوق‌های ETF از این رو به آن رو شود. صندوق‌های اهرمی از این قائده مستثنا نیستند، با این تفاوت که تغییرات قیمت این صندوق‌ها در ساعات تعطیلی بورس، می‌تواند سیگنال‌های مهمی به همراه داشته باشد. برای مثال اگر خبری در این ساعات منتشر شود که بورس را تحت تاثیر بگذارد، برخلاف دیگر نمادها، معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری همچنان ادامه‌دار است و می‌تواند نسبت به این خبرها واکنش نشان دهد. واکنش‌های اینچنینی در صندوق‌های اهرمی بسیار سریع‌تر است. از جمله صندوق‌های اهرمی ETF فعال در بازار می‌توان به اهرم، شتاب، جهش، توان و ... اشاره کرد که بیشترین ارزش معاملات روزانه در بین آنها مربوط به صندوق اهرم است که از بقیه قدیمی‌تر و شناخته‌شده‌تر محسوب می‌شود.

  

حواستان به معاملات در تایم تعطیلی بازار باشد

 

از ساعت 12:30 تا ساعت15  معاملات بورس متوقف شده و برهمین اساس اصولا نباید تغییری در ارزش و قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق‌های اهرمی ایجاد شود‌ اما چه دلیلی باعث می‌شود که حتی در این ساعات که بازار تعطیل است، همچنان معاملات صندوق‌ها ادامه پیدا کند و قیمت آنها نوسان داشته باشد؟ شاید از همین نوسانات بتوان برای پیش‌بینی روز بعد کمک گرفت.

 

نمودار پیش رو، مقایسه تغییرات قیمت واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری اهرم متعلق به شرکت کاریزما (نمودار سبزرنگ) و تغییرات شاخص کل (نمودار قرمزرنگ) است. تایم‌فریم این نمودار یک ساعته است و به این معناست که هرکدام از کندل‌های نمودار اهرم، تغییرات قیمت در یک ساعت را نشان می‌دهد. محدوده‌های آبی رنگ مشخص شده در نمودار، زمان‌هایی را نشان می‌دهد که بازار تعطیل شده اما معاملات صندوق‌ها ادامه دارد. همانطور که قابل مشاهده است، در این بازه‌های زمانی، نمودار بنفش که مربوط به شاخص کل می‌شود، تغییری ندارد اما شاهد نوسانات در نمودار شمعی صندوق اهرم هستیم.

 

اهرم چطور ادامه روند نزولی بورس تا آخر مرداد را پیش‌بینی کرد؟

 

همانطور که قابل مشاهده است، در تایم تعطیلی تا 24 اردیبهشت شاهد آن هستیم که روند صعودی صندوق اهرم همچنان ادامه پیدا کرده است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که به احتمال زیاد آغاز روز کاری بعد با کاهش شاخص کل همراه باشد. اتفاقی که دقیقا افتاده و در تاریخ 25 اردیبهشت شاهد رشد شاخص کل (نمودار سبز) بودیم و این اولین روز مثبت بورس بعد از دو هفته است و نشان می‌دهد چطور می‌شد معکوس شدن روند شاخص کل را از طریق معاملات وقت اضافه 24 اردیبهشت پیش‌بینی کرد.

 

شناسایی تغییر روند با کمک اهرم

 

به طور کلی در روزهایی که روند تغییرات قیمت واحدهای صندوق‌های اهرمی بعد از ساعات معاملات معکوس می‌شود، می‌توان با احتمال زیادی پیش‎بینی کرد که در اولین ساعات روز آینده شاهد تغییر روند کل بازار باشیم. اتفاقی که هم در جهت صعودی و هم در جهت نزولی صادق است. از طرفی همچنین می‌توان این موضوع را از اختلاف قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی در وقت اضافه معاملات مشاهده کرد. برای مثال در روزهایی که ساعت 2 بعد‌از‌ظهر بازار را باز می‌کنید و می‌بینید قیمت پایانی صندوق‌های اهرمی منفی دو درصد و قیمت آخرین معامله آنها مثبت یک درصد است، بهتر است در همان قیمت‌ها دست به خرید بزنید. چراکه این خودش به خوبی نشانه‌ای برای رشد بازار در روز کاری آینده خواهد بود.

 

پیش‌بینی جهش بورس با معاملات در ساعات تعطیلی

 

معاملات صندوق اهرم در ساعات تعطیلی بازار در آخرین روز هفته گذشته به خوبی به ما نشان می‌دهد که چطور باید منتظر رشد بورس در معاملات امروز باشیم. چهارشنبه 26 اردیبهشت و بعد از پایان ساعت کاری بازار سرمایه، قیمت هر واحد صندوق اهرم روند صعودی در پیش گرفته و نوید شنبه‌ای روشن را برایمان به همراه دارد.

 

احتمال آرامش در روز شنبه

 

اهرم در ساعات تعطیلی آخرین روز کاری هفته گذشته یعنی چهارشنبه 8 شهریور، روند ثابتی را در پیش گرفت. موضوعی که می‌تواند احتمال آرام بودن اوضاع حداقل در اولین ساعات کاری روز شنبه را به همراه داشته باشد. به هر صورت این نکات همگی تنها یک سیگنال هستند که می‌توان از آن کمک گرفت اما طبیعتا نباید از آن انتظار وقوع 100درصدی داشت. کمااینکه هر اندیکاتور و سیگنالی ممکن است به درصدی از احتمال اتفاق بیفتد و پیش‌بینی‌های صندوق اهرم هم از این قائده مستثنا نیست.

 

کدخبر: ۵۵۸۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر