کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۱۳۳
تاریخ خبر:

دعوت به مراسم برق‌اندازی! | ‌همه هزینه‌های پولیش‌کاری و سرامیک کردن و دیتیلینگ

دعوت به مراسم برق‌اندازی! | ‌همه هزینه‌های پولیش‌کاری و سرامیک کردن و دیتیلینگ

همه نکاتی که باید درباره دیتیلینگ و هزینه پولیش‌کاری، لیسه‌گیری و سرامیک ماشین بدانید

هفت صبح| ‌ دیتیلینگ نوعی تمیزکاری با ظرافت است؛ درست مثل اسمش، خیلی ظریف به جزئیات می‌پردازد. خط‌وخش‌های کوچک روی بدنه را می‌پوشاند، رنگ‌پریدگی‌ها را از بین می‌برد و داخل ماشین، داشبورد و صندلی‌ها را جرم‌گیری می‌کند و برق می‌اندازد. شاید در ظاهر شبیه کار صافکار و نقاش‌ و از طرف دیگر هم با کارواشی‌ها تداخل داشته باشد، اما در واقع کسانی‌که در این کار هستند، توجهشان بیشتر به جزئیات است. مثلا حتی رینگ ماشین را هم تمیز و رنگ می‌کنند و با موادی که دارند، چرم صندلی را بازسازی می‌کنند و فرمان پوسته‌پوسته شده را صاف و یک دست تحویل می‌دهند.

 

دیتیلینگ شامل پولیش‌کاری، لیسه‌گیری، سرامیک کردن و ... می‌شود. به همین دلیل جزو شغل‌های پردرآمد است؛ چون به گفته آقای زمانی کسانی که ماشین مدل بالا دارند، بیشتر دنبال بزک و تمیز کردن و از بین بردن خط و خش روی بدنه هستند، وگرنه کسانی‌که ماشین معمولی و مدل پایین سوار می‌شوند، اصلا سراغ این کارها نمی‌آیند. برای همین هم هست که افرادی که این کارها را در گوشه‌ای از کارواش یا صافکاری انجام می‌دادند، برای خودشان مغازه جداگانه زده‌اند و کار دیتیلینگ را به صورت مستقل انجام می‌دهند.

 

پرطرفدارترین کاری که در مغازه انجام می‌دهید، چه کاری است؟

کار ما دیتیلینگ است؛ یعنی داخل و خارج ماشین را اول تمیز می‌کنیم و بعد ایرادهایش را برطرف می‌کنیم و بعد از اینکه ایرادها برطرف شد، با چند مدل کار ماشین را زیباتر می‌کنیم. ولی پولیش‌‌کاری نسبت به بقیه کارها، طرفدار بیشتری دارد؛ چون بعضی از مشتری‌ها معتقدند فقط ظاهر ماشین به چشم می‌آید و داخلش مهم نیست. برای همین بیشتر معایب روی کاپوت و بدنه را درست می‌کنند.

 

پولیش‌کاری هم به همین دلیل طرفداران بیشتری دارد؛ چون بیشتر ماشین‌هایی که خسارت جزئی دیده‌اند، یا سنگ از زیر لاستیک در رفته و به بدنه ماشین خورده، یا زیر آفتاب دچار سوختگی سطحی شده‌اند، پیش ما می‌آیند. در واقع با پولیش هم فقط می‌توان خراش‌های سطحی و رنگ‌پریدگی‌هایی که رنگ اصلی بدنه را از بین نبرده، ترمیم کرد. من اگر ببینم با پولیش می‌شود کار را درآورد، قبول می‌کنم و الکی مشتری را سر کار نمی‌گذارم.

 

چون یک سری کارها را باید صافکار و نقاش انجام دهد. من اول بررسی می‌کنم و بعد کار را قبول می‌کنم. من به مشتری‌هایم می‌گویم که پولیش قرار نیست معجزه کند، چون خودم در بعضی از تصادف‌ها دیده‌ام که مردم برای این که سر و صدا بخوابد، می‌گویند این که چیزی نیست با یک پولیش درست می‌شود! ولی واقعیت این است که درست کردن تورفتگی‌های عمیق که باعث دیدن فلز بدنه می‌شود، کار ما نیست.

 

‌پولیش‌کاری هم انگار چند مدل مختلف دارد؟ اصلا چطوری کار می‌کند؟

چیز عجیبی نیست. یک دستگاه است که چند مدل سَری دارد که بسته به نوع آسیب استفاده می‌کنیم. باید متناسب با نوع آسیب‌دیدگی بدنه از پد و ماده پولیش مناسب استفاده کنیم، چون ممکن است کار را خراب تر کند. ماده پولیش هم قسمت آسیب دیده را می‌ساید و هم آن را برق می‌اندازد. من از پولیش نرم برای محو کردن خط و خراش‌های جزئی و کم‌عمق استفاده می‌کنم. ولی بعضی از خراش‌ها، فقط با پولیش زبر از بین می‌روند. پولیش زبر، سایندگی بالایی دارد و برای از بین بردن خط و خش‌های عمیق‌تر استفاده می‌شود ولی وقتی از این پولیش استفاده می‌کنیم، ممکن است سطح بدنه ماشین کمی مات و کدر شود که دوباره یک مرحله پولیش نرم روی آن قسمت می‌کشیم.

 

 هزینه پولیش ماشین‌های مختلف چقدر است؟

ما پولیش را به تنهایی انجام نمی‌دهیم. بعد از پولیش از واکس بدنه خودرو هم استفاده می‌کنیم. بعد از پولیش معمولا واکس‌کاری هم می‌کنیم که برای زیبایی و براق شدن بدنه زده می‌شود. هزینه واکس و پولیش و اجرت ماشین ایرانی با ماشین خارجی یا شاسی بلند متفاوت است. مثلا برای ماشین ایرانی با مواد ایرانی حدود یک میلیون تومان دستمزد می‌گیریم. خودروهای شاسی بلند و پیکاپ یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا دو میلیون تومان.

 

برای خودروهای خارجی سواری با مواد ایرانی دو میلیون تومان دستمزد می‌گیریم. اگر شاسی بلند بزرگ مثل لندکروز و پاجرو باشد، بین سه میلیون تومان تا سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان دستمزد می‌گیریم. البته باید یک موضوع را هم در نظر بگیریم. بعضی از ماشین‌ها، یک پولیش تک مرحله‌ای نیاز دارند و کارشان تمام می‌شود. ولی بعضی وقت‌ها، کار تک مرحله‌ای تمام نمی‌شود. اگر خراش ماشین زیاد باشد باید از پولیش سه مرحله‌ای استفاده کنیم که قیمت‌ها بالا می‌رود.

 

مثلا چقدر؟

مثلا روی همان هزینه‌هایی که گفتم برای ماشین‌های ایرانی حدود ۵۰۰هزار تومان و برای ماشین‌های خارجی بین یک تا دو میلیون تومان. یک چیزی که مهم است، من نمی‌توانم قیمت دقیق بدهم. باید نوع کار مشخص باشد. چه پولیشی می‌زنیم، از چه نوع واکسی استفاده می‌کنیم، واکس‌های مایع، ‌نرم و سخت داریم که قیمت هرکدام متفاوت است.

 

من معمولا از خود مشتری می‌پرسم که چقدر می‌خواهد هزینه کند، بعد از مواد استفاده می‌کنم. البته اگر به من باشد به مشتری‌ها توصیه می‌کنم که تا جایی که می‌توانند ماشینشان را پولیش نکنند و بیشتر از واکس استفاده کنند؛ چون قبل از پولیش‌کردن بدنه خودرو پوست ساییده می‌شود و لایه کلر روی رنگ نازک می‌شود. این یعنی خودروهای ارزان‌قیمت که کیفت خوبی ندارند، بعد از چند بار پولیش لایه روی بدنه نازک می‌شود و باید به نقاشی و صافکاری سر بزنند.

 

بعد از پولیش و واکس‌کاری، چه کارهایی پرتقاضا هستند؟

عرض کردم کار ما تمیزکردن داخل و خارج ماشین است. بعد از پولیش و واکس‌کاری، توشویی داخل کابین و صندوق مشتری دارد. توشویی داخل کابین یعنی تمیز کردن با جزئیات همه وسایل داخل ماشین از زیرپایی و صندلی، دنده، داشبورد و فرمان گرفته تا تودوزی درها و غبارگیری لای شیشه‌ها و ... . بعضی از صندوق‌عقب ماشین‌ها مثل انباری می‌ماند؛ پر از آت و آشغال. چند روز پیش صندوق یک پژو پارس را تمیز کردیم، داخلش پر از لجن و خزه بود.

 

می‌گفت حدود سه ماه است ماشینش را در پارکینگ خانه مادرش در شمال پارک کرده. اول صندوق را بخارشویی کردیم و بعد با مواد مخصوص داخل آن را برق انداختیم. داشبورد و فرمان هم جز قسمت‌های داخلی ماشین هستند که بعد از چند سال جرم زیادی می‌گیرند. سقف ماشین و دستگیره‌های در هم کثیف می‌شوند و جرم می‌گیرند. صفرشویی داخل کابین همه این کارها را انجام می‌دهیم.

 

بعضی وقت‌ها، خود مشتری‌ها از تمیزشدن صندلی‌ها و سقف ماشین به وجد می‌آیند. باورشان نمی‌شود که ماشینشان اینقدر کثیف بوده. یعنی ما با صفرشویی ماشین را یک حمام درست و حسابی می‌بریم. کارواشی‌ها هم ماشین را می‌شویند  و توشویی هم دارند ولی کار ما خیلی متفاوت است و اصلا قابل‌مقایسه نیست. کارواشی‌ها داخل ماشین را با یک دستمال تمیز می‌کنند و با جاروشارژی لای صندلی‌ها را جارو می‌کشند ولی ما دستگاه‌های بخار و وکیوم داریم و با مواد شوینده مخصوص صفرشویی را انجام می‌دهیم.

 

هزینه صفرشویی چقدر است؟

هزینه صفرشویی ماشین به نوع و مدل اتومبیل شما بستگی دارد. ماشین هاچبک یک قیمتی دارد، ماشین لوکس یا شاسی بلند، ماشین معمولی، ماشینهای بزرگ هم هزینه صفرشویی متفاوتی دارند. باورتان نمی‌شود ماشینهای شاسی بلندی که به کویر یا جنگل می‌روند، چقدر تمیزکردنشان سخت است.

 

گِل، شن، ماسه، برگ درخت و گرد و غبار همه ماشین، چه داخل و چه خارج از آن را می‌گیرد. برای همین می‌گویم باید ماشین را ببینم و بعد نظر بدهم. ولی اگر بخواهم میانگین بگیرم بین یک تا چهار میلیون تومان. چهار میلیون تومان را از کسی می‌گیرم که رفته کویر و ماشینش را نابود کرده و باید چند ساعت وقت بگذاریم شن‌های کویر را از لای فرمان و دنده و صندلی بیرون بیاوریم.

 

 دیگر چه کارهایی مخصوص دیتیلینگ کارهاست؟

لیسه‌گیری یا لیسه‌کاری.

 

چی هست؟

لیسه‌گیری هم مثل پولیش فقط برای قسمت‌هایی انجام می‌شود که رنگ اصلی بدنه از بین نرفته باشد. این کار بدون بتونه انجام می‌شود و به اصطلاح ماشین را از قیمت نمی‌اندازد. برای لیسه‌گیری کد رنگ ماشین را اگر صفر باشد به کارگاه‌های رنگ‌سازی می‌دهیم و نمونه رنگ را می‌گیریم. برای ماشین‌های مدل پایین هم به خاطر اینکه رنگ به دلیل کهنگی و نور آفتاب کدر می‌شود، از در باک بنزین استفاده می‌کنیم.

 

در باک را باز می‌کنیم و به رنگ‌سازی می‌فرستیم و بعد رنگ جدید را تحویل می‌گیریم و لیسه‌گیری را انجام می‌دهیم. لیسه‌گیری ماشین به رنگش هم ارتباط دارد. اگر ماشین سفید یا مشکی باشد، کار خیلی تمیز در می‌آید. هزینه لیسه‌گیری را هم حتما می‌خواهید بپرسید که بسته به نوع ماشین و اندازه آسیبی که دیده از دو میلیون تومان شروع می‌شود. البته یک نکته‌ای را هم باید بگویم؛ این کارهای لیسه‌گیری و عیب‌گیری را بیشتر نمایشگاه‌دارها و دلال‌های ماشین انجام می‌دهند.

 

مثلا پاک کردن رنگ بدنه.  مثلا یک ماشین چند میلیاردی مثل بنز و بی‌ام‌و به دلیل یک کف دست ضربه روی گلگیر یا در یا صندوق که قبلا رنگ و صافکاری شده بین ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیون تومان افت قیمت پیدا می‌کند. وقتی مشتری ماشین را برای کارشناسی ببرد، قیمت ماشین به‌خاطر همان یک کف دست ضربه کلی کم می‌شود ولی با لیسه‌گیری با دستگاه کارشناسی، رنگ قسمت آسیب دیده را پیدا می‌کنیم و با مواد حلال رنگی که روی رنگ فابریک کارخانه زدند، پاک می‌کنیم و به آسیب اصلی می‌رسیم و بعد آن قسمت را  بدون بتونه لیسه می‌کنیم. بعد در کارشناسی جدید آن قسمت که قبلا رنگ شده بوده و باعث ریزش قیمت ماشین می‌شده، دیگر دیده نمی‌شود. بعد برای نمایشگاه دار یا دلال هم کلی سود دارد و ماشین را دیگر با ۱۰۰میلیون تومان ضرر نمی‌فروشد.

 

 از این کارهای بزک‌کردن ماشین و سرامیک و برق انداختن ماشین هم انجام می‌دهید؟

بله؛ سرامیک کردن بدنه ماشین خیلی مد شده است. البته بیشتر ماشین‌های خارجی مدل بالا را سرامیک می‌کنند. البته بعضی‌ها برای اینکه مشتری جمع کنند، می‌گویند سرامیک و کاور نانویی باعث می‌شود مقاومت بدنه در تصادف و ضربه بالا برود. ولی تجربه به من ثابت کرده اصلا چنین چیزی نیست و فقط جنبه زیبایی دارد. گول تبلیغات فضای مجازی هم نخورید. بعضی از کسانی که سیار کار می‌کنند، می‌گویند سرامیک و کاور جلوی آسیب نور و اشعه یو وی را می‌گیرد ولی اصلا این طور نیست.

 

بعضی‌ها با پیچ‌گوشتی و آچار به بدنه ماشین ضربه می‌زنند و با کلید روی بدنه ماشین می‌کشند که تمام این کارها نمایشی است. فکر نکنید با سرامیک کردن ماشینتان ضدضربه می‌شود و ... . نه، فقط قشنگ می‌شود. سرامیک هم بیشتر در ماشین‌های رنگ تیره استفاده می‌شود و باعث درخشش آن می‌شود. البته پوشش سرامیکی در برابر خراش‌ها و خش‌های سطحی مقاومت دارد، اما اگر ضربه‌های شدید ببیند یا سنگ به آن بخورد، آسیب می‌بیند.

 

سرامیک چی هست؟

پلیمر مایع. این مواد را روی بدنه ماشین می‌کشند. مواد سرامیک هم انواع مختلفی دارد. بعضی‌ها از نانو سرامیک حاوی دی‌اکسید سیلیکون و دی‌اکسید تیتانیوم استفاده می‌کنند. بعضی‌ها هم موادشان دی‌اکسید سیلیکون است. برای همین قیمت‌ها بسته به مواد و نوع ماشین فرق می‌کند. مثلا از سه میلیون تومان شروع می‌شود تا ۲۵میلیون و ۳۰میلیون تومان.

 

مثلا اگر بخواهید پژو پارس یا دنا را سرامیک کنید، باید بین پنج میلیون تومان تا هشت میلیون تومان بپردازید. اما سرامیک یک ماشین خارجی مدل بالا ممکن است ۶۰ تا ۷۰میلیون و حتی بیشتر هم هزینه داشته باشد. کاورهای مات و براق و طرحدار هم جدیدا مد شده که هزینه بیشتری نسبت به سرامیک دارد ولی هنوز مثل سرامیک خیلی بین ماشین بازها پرطرفدار نشده است. هزینه این کاورها هم بسته به نوع ماشین بین ۱۰میلیون تومان تا ۶۰میلیون تومان است.

 

مشتری‌های شما چه کسانی هستند؟

هم کسانی که صاحب ماشین هستند و هم نمایشگاه دارها و دلال‌ها. چون دلال‌ها دست روی ماشین ارزان قیمت می‌گذارند و بعد برای آن خرج می‌کنند. یعنی ماشین کلاسیکی که چند سال تو حیاط بوده و آفتاب خورده یا در پارکینگ پوسیده را می‌خرند و از نظر ظاهری کاری می‌کنند که مشتری وقتی ماشین را می‌بیند، دیگر به قسمت فنی آن دقت نمی‌کند و براقی و زیبایی و تمیزی ماشین چشمش را می‌گیرد. برای همین نباید گول ظاهر ماشین را بخورید. ظاهر هم خیلی‌مهم است اما باید حواسشان به موتور و گیربکس و ... هم باشد.

 

کدخبر: ۵۶۵۱۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر