کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۹۳۸
تاریخ خبر:

روایت یک شاهد عینی از تب خرید طلا در روز ۱۳ صفر

روایت یک شاهد عینی از تب خرید طلا در روز 13 صفر

یک‌ سال پیش همین موقع‌‌ها قیمت طلا دو میلیون و 263هزار تومان بود

هفت صبح، آبان فرزیان|  اتفاقی که به بهانه شایعه 13صفر روز یکشنبه در بازار طلا رخ‌داده واقعا شگفت‌انگیز و باورنکردنی است. معلوم نیست کی با سوءاستفاده از احساسات مذهبی آدم‌ها رفته یک متن نوشته و در آن مدعی شده خرید طلا به توصیه امام صادق(ع) در چنین روزی شگون دارد. آنهایی که ماجرا را دنبال کرده‌اند، می‌گویند چنین حرفی صحت ندارد. اصلا سندی که بتوان به کمکش ثابت کرد خرید طلا در روز 13صفر توصیه شده، وجود ندارد. حتی برعکس؛ روایت‌هایی موجود است از افراد معتبر که از قول همان امام معصوم به کراهت روز خاص اشاره کرده‌اند.

 

چند روز قبل از این واقعه وقتی دوستی برایم متن را ارسال کرد، خیلی آن را جدی نگرفتم. به نظرم وقتی قیمت هرگرم طلا حدود 3/5میلیون تومان است، نباید ماجرا را جدی گرفت. یکی، دو روز رد جست‌وجوهای اینترنتی را گرفتم و متوجه شدم، مردم کم‌کم دارند پی ماجرا را می‌گیرند. دوباره به تابلو قیمت‌ها نگاه انداختم و با خودم زمزمه کردم خبری نمی‌شود.

 

ظهر روز یکشنبه، دوستم که اولین‌بار برایم ماجرا را تعریف کرده بود، چند عکس فرستاد. خودش گرفته بود. عکس‌ها، راسته طلافروش‌ها در بازار را نشان می‌داد و خب، نسبت به حالت عادی هر روز، یکشنبه هفته آخر ماه چیزهایی غیرعادی در آن مشاهده کردم. خواستم کم نیاورم و با اعتمادبه‌نفس زیاد پیغام دادم: «چقدر خوب.» نوشت: «چی؟» تایپ کردم: «اگه می‌خوای طلا بخری، همین‌الان بخر!»

 

گوشی صدا داد و توانستم قبل خاموش‌شدن نمایشگر، پیام دوستم را بخوانم: «به نظر تو هم شگون داره؟» گوشی را گذاشتم زمین و کف دست‌هایم را به صورتم فشار دادم. هروقت کلافه باشم یا حوصله‌ام سر برود، ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهم. همچنین احتمال دارد صدایی مثل «هوف» از دهنم خارج کنم. اگر کش‌دار و بلند باشد، یعنی حوصله‌ام بیش از اندازه سر رفته. این بار هوف واقعا طولانی بود. طوری که خودم ترسیدم.

 

ماوس را تکان دادم تا کامپیوتر از خواب بلند شود. رفتم سراغ منابعی که معمولا قیمت طلا را از آنجا چک می‌کنم. قسم می‌خورم آنچه قرار است در ادامه بخوانید واقعیت دارد.قیمت طلا 18عیار در اولین روز ماه صفر، سه‌میلیون و 520هزار تومان بوده. لابد بهتر از من می‌دانید که صفر، یکی از ماه‌های حرام است. معمولا کنار محرم می‌نشیند و در آن بازارها از جمله طلافروش‌ها به احترام واقعه کربلا چند روزی کار را تعطیل می‌کنند. صفر هم وضعیتی مشابه دارد و اوضاع تا اربعین همین است.

 

قیمت طلا در ششمین روز صفر، تحت‌تاثیر سایر وقایع و اتفاقات، کانال سه میلیون و 500هزار تومان را ترک می‌کند. نمی‌گویم ارزان شد، چون سه‌میلیون و 500هزار تومان برای یک گرم طلای 18عیار عدد زیادی است. یک‌سال پیش همین موقع‌‌ها قیمت طلا دو میلیون و 263هزار تومان بود.

 

طلا آشفته و پریشان راه خودش را ادامه داده و در هفته دوم ماه صفر، بیشتر در محدوده دو میلیون و 470هزار تومان دیده شده است. 30هزار تومان اختلاف قیمت، چیز دندان‌گیری نیست؛ حداقل نه آنقدر که کسی بخواهد به‌خاطرش ریسک کند. نمودارها می‌گویند اول امسال، هرگرم طلا، سه میلیون و 263هزار تومان ارزش داشته و هرگز حاضر نشده از سه میلیون و 223هزار تومان پایین بیاید. این عدد را کف قیمت بازار در سال 1403 می‌دانند و بعضی از کارشناس‌ها می‌گویند اگر در باقی روزهای سال دیدید نمودار دوباره به سمت آن محدوده حرکت می‌کند، فرصت را از دست ندهید.

 

حدس بزنید در ساعات ابتدایی روز یکشنبه 28 مرداد که از قضا 13صفر هم بود، چه اتفاقی افتاده؟ مجبور شدم چشم‌هایم را با دست بمالم. چند مرتبه هم با انگشت اشاره دست راست، محکم زدم توی سر دکمه F5 کیبورد اما فرقی نداشت. طلا که روز شنبه با قیمت سه‌میلیون و 477هزار و 500تومان به کار خاتمه داده بود، صبح روز 13صفر تا سه‌میلیون و 430هزار تومان عقب‌نشینی کرد. گوشی را برداشتم و برای دوستم نوشتم: «خنگ! منظورم قیمته. طلا داره ارزون می‌شه.» نوشت: «راست می‌گی؟»

 

خواستم برایم چند تا عکس از بازار بفرستد تا اگر لازم شد در گزارشم استفاده کنم. آفتاب رسیده بود وسط آسمان. دکمه F5 را زدم. نمایشگر یک‌لحظه کوتاه سیاه شد یعنی دارم به‌روزرسانی انجام می‌دهم. صفحه بالا آمد و توانستم جلوی قیمت طلا، عدد سه میلیون و 417هزار تومان را بخوانم. شماره دوستم را گرفتم و با هیجان گفتم: «بخر! هرچی داری طلا بخر!» اصواتی نامفهوم از آن طرف خط به گوشم رسید. 

 

تماس قطع شد. دوباره شماره گرفتم؛ ولی فایده نداشت. مشترک موردنظر در دسترس نبود. دکمه F5 کامپیوتر را زدم و اتفاقات را زیر نظر گرفتم. یواش‌یواش بقیه بچه‌ها از راه رسیدند و هرکدام تکه‌ای از ماجرا را تعریف می‌کردند. یک نفر توی واگن مترو به اکرم گفته بود انگشتر بدل بخرد. مهسا تعریف کرد دوستش جاکلیدی خریده یا به قول خودش جاسوئیچی طرح پژو 206 و در 13صفر نیت کرده سال آینده همین موقع پول خرید خود 206 را داشته باشد.

 

دو ساعت بعد موبایلم زنگ خورد. دوستم بود و گفت توی صف مانده اما بالاخره توانسته وارد مغازه شود و یک‌ دستبند چرم با قطعه‌ای طلا به وزن هشت دهم گرم به قیمت چهارمیلیون و 200هزار تومان بخرد. ادای ذوق‌زده‌ها را درآوردم و تقریبا فریاد زدم: «مبارکه!» سایت رفرش شد و اطلاع داد کف و سقف قیمت طلا 18عیار، در ساعات پایانی روز 13صفر به ترتیب به معادل سه‌میلیون و 541هزار و 250تومان و سه‌میلیون و 549هزار و 300تومان رسیده است.  

 

کدخبر: ۵۶۴۹۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر