کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۹۰۵
تاریخ خبر:

بازار مکاره رجیستری| به نظر می‌رسد همه راه‌ها به آیفون ۱۵ ختم می‌شوند

بازار مکاره رجیستری| به نظر می‌رسد همه راه‌ها به آیفون 15 ختم می‌شوند

از آیفون 15 رجیستر نشده چطور می‌توان استفاده کرد؟

هفت صبح، سهیل اشراقی |‌ فاصله قیمت حداقل 20 میلیون تومانی بین آیفون 13 و آیفون 15، بازار سیاه بزرگی درست کرده. بازاری که در آن وسوسه می‌شوید پول کمتری بدهید و مدل جدیدتر آن را بخرید؛ البته با این امید و آرزو که مشکل آنتن دهی آن را با یک تا شش میلیون تومان حل کنید.

 

همین امید و آرزو در اینستاگرام، توییتر، تلگرام، وب سایت‌ها و بازارهای بزرگ موبایل مارکت غیررسمی رجیستری کردن آیفون 15 را بزرگ‌تر از قبل کرده.  از طرف دیگر سود بازرگانی 96 درصدی که امسال هم برای آیفون 13 تصویب شد عملا بازار غیررسمی آیفون 15 را جذاب‌تر کرد و همین باعث شد رجیستری تبدیل به شغل دوم بسیاری از موبایل فروشی‌ها شود.

 

هر جای دنیا این دو راهی را مقابل یک خریدار قرار دهید که بین آیفون قدیمی گران‌تر و مدل جدید ارزان‌تر یکی را انتخاب کند، کاملا گیج می‌شود. اما ما دیگر می‌دانیم که ممنوعیت واردات مدل‌های جدید و  از آن طرف سود بازرگانی بالای  مدل‌های قدیمی در گمرک باعث شد آیفون 15 قاچاقی، حتی ارزان‌تر از آیفون 13 به فروش برسد. الان اگر بخواهید یک آیفون 15 پرومکس سفارش اروپا با حافظه 256 گیگابایتی بخرید حدودا 78 میلیون تومان پول می‌پردازید.

 

ولی وقتی دو مدل پایین‌تر بیایید و سراغ همین مشخصات در آیفون 13 پرومکس باشید، با قیمت 98 میلیون تومان و بیشتر از آن مواجه می‌شوید.  البته گوشی‌های اپل در ایران با توجه به سری و سفارش ساختشان قیمت‌های بسیار متفاوتی دارند مثلا سفارش چین از بقیه ارزان‌تر است یا برخی سری‌ها برنامه فیس تایم را ندارند.

 

خلاصه با انتخاب‌های زیادی مواجهید اما در هر صورت قیمت 13 ارزان‌تر از 15 درمی‌آید. این تفاوت قیمت آنقدر زیاد است که باعث شده گروهی از مشتریان وفادار آیفون هزینه‌های جانبی رجیستری غیررسمی آن را به جان بخرند و از راه و بیراهه‌های دیگری عبور کنند تا یک مدل 15 داشته باشند. از آیفون رجیستر نشده چطور می‌توان استفاده کرد؟

 

بخوانید:
چه خبر از ژنرال‌های بازار موبایل؟| ‌سایه چای دبش روی سر واردات موبایل

 

یکی از افرادی که همه راه‌ها برای رسیدن به آنتن آیفون 15 را امتحان کرده می‌گوید:

‌شما در ماه اول خرید و از لحظه سیم کارت انداختن در گوشی رجیستر نشده تا یک ماه هیچ مشکلی نخواهید داشت و بدون مشکل استفاده می‌کنید. همان ابتدا یک پیامک از سامانه مبنی بر رجیستری نشدن گوشی تلفن همراهتان ارسال می‌شود و دقیقا بعد از یک ماه با پیامک دوم بعد از چند ساعت آنتن شما قطع خواهد شد. مرحله بعدی آغاز موش و گربه بازی دور زدن رجیستری است.

 

‌دور زدن رجیستری هم سختی‌های خودش را دارد و برای آن هم بازار سیاه ایجاد شده. مثلا اصطلاحا با نصب پروفایل که یک خدمت نرم‌افزاری است فروشندگان تضمین می‌دهند شش ماه یا یک سال شما آنتن داشته باشید. هزینه نصب پروفایل هم از یک میلیون و پانصد هزار تومان شروع می‌شود و تا 6 میلیون تومان. این دیگر تبدیل به یک کسب و کار معمولی شده. ساختن پروفایل برای کاربران کمی حرفه‌ای‌تر کار سختی نیست و خودشان معمولا بدون هزینه انجام می‌دهند. 

 

  معمولا روش‌های غیر قطعی و موقتی دیگری هم وجود دارد که برخی کاربران از آن روش‌ها برای برگرداندن آنتن استفاده می‌کنند اما خب همان طور که گفتیم موقتی بوده و نمی‌شود رویش حساب کرد. برای مثال با خاموش و روشن کردن و درآوردن سیمکارت یا با چند بار زدن روی ایرپلین (هواپیما) می‌توان این کار را کرد.

 

 تا همین چند روز پیش سیم‌کارت‌های یک اپراتور مجازی تلفن همراه در کشور نیز بدون قطعی به گوشی‌های رجیستر نشده آنتن می‌داد که این اپراتور هم دسترسی را قطع کرد تا دیگر هیچ اپراتوری در حالت معمول به این گوشی‌ها خدمات ندهد. 

 

 تشویق مردم به قاچاق؟

از همان ابتدا، تصویب 96 درصدی سود بازرگانی واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل به این معنی بود که قیمت آیفون‌ها در مقایسه با نرخ جهانی تقریبا دو برابر به دست مشتری برسد. این مصوبه مثل همه ممنوعیت‌های دستوری واردات خودرو، لوازم خانگی و... درواقع مردم به رجیستری نکردن تشویق و استفاده از گوشی‌های قاچاق را تقویت کرد.

 

برای همین هم همیشه راهی برای دور زدن رجیستری و بقیه ممنوعیت‌های قانونی پیدا خواهد شد. طوری که طرفداران آیفون 15 می‌گویند همه این خرج و مخارج را هم بکنند باز از نظر اقتصادی داشتن مدل آخر برایشان به صرفه‌تر از خرید آیفون 13 است.  بیایید اینطور نگاه کنیم. اگر بودجه شما از حدود 70 میلیون تومان بالاتر باشد، با 75 تا 80 میلیون تومان می‌توانید یا یک گوشی سه سال کار کرده آیفون 13 پرومکس بخرید یا اینکه یک آیفون 15 پرومکس نو تهیه کنید که رجیستر نشده.

 

انتخاب بین این دو راهی راحت نیست. اما اگر حتی 6 میلیون تومان هم برای رجیستری هزینه کنید باز سود بیشتری کرده‌اید. چرا که آیفون 15 حداقل 20 میلیون تومان ارزان‌تر از 13 است. آنهایی که آیفون 15 دارند می‌گویند با این انتخاب هم گوشی مدل بالاتری هم دستتان می‌گیرید و هم آیفون 15 برایتان تبدیل به یک سرمایه می‌شود. می‌توانید منتظر روزی باشید که بالاخره قانونی شود. آن وقت گوشی که قاچاقی و خیلی ارزان‌تر از آیفون 13 خریده ‌اید احتمالا افزایش قیمت پیدا می‌کند و از مدل پایین‌تر هم گران‌تر می‌شود.

 

 آنتن دود می‌شود و به هوا می‌رود

با این حال همه با این گزینه ارزان‌تر راحت نیستند. یکی دیگر از افرادی که آیفون 15 داشته و از انتخاب خود پشیمان است اینطور می‌گوید: راه‌های زیادی برای استفاده از آیفون 15 وجود دارد ولی خب مثلا در برخی مناطق از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح آنتن نداری. برگشتن آنتنت در مکان‌هایی مثل مترو به سادگی گوشی‌های معمولی نیست. 

 

رجیستری هم تبدیل به بازاری برای موبایل‌فروشی‌ها شده که پول بگیرند و وعده دهند که آنتن‌تان را برمی‌گردانیم. همه‌ هم شیوه‌های مشترک دارند که به قیمت‌های مختلف ارائه می‌دهند. بعضی هم راه و روش آن را رایگان در اینستاگرام می‌گذارند که از طریق جذب مخاطب و فالوئر و بالا بردن اینترکشن، پیج‌شان را پر بازدید کنند و به شکل دیگری از این راه سود ببرند.  خلاصه اینطور نیست که گوشی‌های۱۴ یا ۱۵ آیفون قابل استفاده نباشند ولی استفاده از آنها سخت است.

 

 

کدخبر: ۵۶۳۹۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر