کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۳۵۸
تاریخ خبر:

مصالحه با غول بدقول کره‌ای| گوشی‌های سامسونگ مجوز اینترنت پرسرعت را به ایران دادند

مصالحه با غول بدقول کره‌ای| گوشی‌های سامسونگ مجوز اینترنت پرسرعت را به ایران دادند

از اواخر سال جاری میلادی، در ایران و خاورمیانه شبکه 5g روی گوشی‌های این شرکت در ایران فعال می‌شود

هفت صبح| ‌ اگر به علامت اینترنت بسته‌ای خود روی گوشی دقت کرده باشید، معمولا با نشانه 3g، 4g  یا گاهی LTE  نمایش داده می‌شود. حالا دیروز شرکت کره‌ای سامسونگ رسماً تأیید کرد که از اواخر سال جاری میلادی، در ایران و خاورمیانه شبکه 5g روی گوشی‌های این شرکت در ایران فعال می‌شود. این خبر را برای اولین بار وبسایت «دیجیاتو» منتشر کرد. این موضوع دقیقا چه معنی می‌دهد؟ یعنی آن علامت اینترنت در گوشه موبایل قرار است دیگر به 5gتبدیل شود و سرعت شما یک پله افزایش یابد. ممکن است با این خبر اول خیلی خوشحال شوید اما بگذارید شرط و شروط آن را همین حالا روشن کنیم.

 

مشکل اصلی اول ما این است که هنوز هم شبکه 5G در ایران پوشش گسترده‌ای ندارد. ایرانسل و همراه اول هرکدام هزار سایت دارند که می‌تواند اینترنت ‌5g را پوشش دهد. یعنی از 40 هزار سایتی که همراه اول در کل کشور دارد هزار منطقه آن این سرعت را ساپورت می‌کند. برای مثال نزدیک به محدوده دفتر اصلی همراه اول یا کتابخانه ملی این سرعت را پوشش می‌دهد. حالا در این مناطق چه افرادی می‌توانستند از این امتیاز بهره ببرند؟ آنهایی که گوشی با این قابلیت داشته باشند. ربطی به جدید یا قدیمی و ارزان یا گران بودن آن هم ندارد.

 

مثلا یک گوشی شیائومی قدیمی می‌تواند در این سایت‌ها به 5g برسد. افراد تا امروز باید تنظیمات گوشی را روی حالتی قرار می‌دادند که آنتن گوشی به صورت خودکار مطابق با آن منطقه سرعت را تقویت کند. حالا با فعال شدن نسل پنجم روی گوشی‌های سامسونگ قرار است به جز گزینه‌های 3g  و 4g ، با آپدیت‌های رابط کاربری One UI یک مورد 5g  هم در گوشی‌ موبایل سامسونگ ایرانی‌ها اضافه ‌شود. البته طبق این خبر، این اتفاق قرار است به تدریج رخ دهد اما حتی تدریجی بودن آن از اهمیت خبر کم نمی‌کند. چرا که سامسونگ سهمی 60 درصدی در بازار موبایل کشور دارد. 

 

جلسات از خرداد شروع شده بود

این پیشرفت هم گویا مرهون مذاکرات ایران و کره است. امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی نوشت ۹۱ درصد گوشی‌های 5G سامسونگ در ایران غیرفعالند. یعنی از این 60 درصدی که سامسونگ در ایران قبضه کرده، 91 درصد امکان استفاده از شبکه‌های 5G ایران را ندارند. رگولاتوری ایران جلسات خود را با نماینده سامسونگ از خردادماه شروع کرده بود. تا پیش از این عمدتاً برندهای چینی قابلیت استفاده از شبکه 5G ایران را داشتند اما حالا می‌توان انتظار داشت سامسونگ در آپدیت‌های بعدی، امکان استفاده از شبکه‌ 5G ایران را فعال کند. در کدام مناطق؟ پوشش 5G فعلا مسئله اصلی اپراتورها خواهد بود. در حال حاضر پوشش شبکه 5G تنها در تعداد بسیار ناچیزی از شهرها فعال شده.

 

ارزشش را داشت؟

اگر برایتان سوال شده که مگر فرق این دو سرعت چقدر است، باید به خاطر بیاورید که مثلا 10 سال پیش وقتی هنوز سرعت اینترنت 3g بود، ما امکان تماشای آنلاین ویدئو، تماس تصویری شرکت در وبینار یا جلسه آنلاین در خیابان، کوچه، پارک و بقیه فضاهای عمومی نداشتیم. با اینترنت 5G می‌توان به سرعت‌هایی تا 10 گیگابیت بر ثانیه فکر کرد. تفاوت بعدی اینترنت 4G و 5G، در زمان تأخیر آنهاست. زمان تأخیری که اینترنت‌های 4G دارند چیزی برابر تا 40 تا 60 میلی ثانیه است اما این زمان تأخیر در اینترنت‌های 5G برابر حداکثر 10 میلی ثانیه است.

 

 سایت همراه اول درباره اهمیت این سرعت به زندگی گیمرها اشاره کرده و نوشته «به طور مثال گیمرها، برای بازی‌های آنلاین خود، حتی برای مقیاس‌های کمتر از ثانیه هم ارزش قائل‌اند. یا در مثال دیگر، در دوربین‌های امنیتی و نظامی که نیاز به دریافت تصاویر لحظه‌ای است، کاهش این تأخیر می‌تواند بسیار اثر مثبتی داشته باشد. علاوه بر این‌ها، در وسایل نقلیه بدون راننده که در آینده به تولید انبوه می‌رسد، این ثانیه‌ها ارزش بسیار بالایی دارند.»

 

به عنوان آخرین مزیت اعلام شده درباره اینترنت 5G می‌توان به ظرفیت بیشتر آن اشاره کرد. هر روزه تعداد وسایلی که نیاز به اتصال به اینترنت را دارند افزایش پیدا می‌کند. پیش‌بینی شده که تعداد آنها در یکی دو سال آینده به بیش از 45 میلیارد برسد.

 

 

کدخبر: ۵۶۳۳۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر