کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۴۱۸
تاریخ خبر:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار موبایل

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار موبایل

تعرفه واردات‌ تلفن‌ همراه، کاهش پیدا کرد و اثرش را ‌روی موبایل‌های گران‌قیمت گذاشت

هفت صبح| ‌بازار موبایل دچار تلاطم زیادی است. از یک طرف مدل‌های محدودی در بازار باقی مانده‌اند که علت آن عدم‌تخصیص ارز از پنج‌ماه قبل تاکنون به واردکنندگان بوده و از طرف دیگر خبر افزایش عجیب تعرفه‌های ورودی بازار موبایل به‌ویژه برای گوشی‌هایی که قیمت آنها بالای 600دلار است، باعث شد تا قیمت تلفن‌همراه در تیرماه با افزایش بسیار چشم‌گیری مواجه شود. با همه این‌ها، تعیین تعرفه‌های جدید برای موبایل، باعث شد تا گوشی‌هایی که نسبتا لوکس و گران‌قیمت به‌حساب می‌آید، در روزهای اخیر کاهش چشم‌گیری را تجربه کنند.

 

این گوشی‌ها در همین دو، سه‌روز گذشته، حوالی چهار میلیون تومان ارزان شده‌اند. انتظار می‌رود با تغییر در تعرفه‌های موبایل، قیمت‌ها در بازار به تعادل برسد. البته همین حالا، انواعی از گوشی‌های موبایل در بازار با قیمت کمتری از آنچه بعد از تغییرات قیمت پیدا می‌کنند، فروخته می‌شوند. به‌نظر می‌رسد این موبایل‌ها واردات قدیمی و با ارز نیمایی باشند. ما اینجا با احتساب تعرفه‌های جدید و با قیمت دلار روز چهارشنبه، سوم مرداد در بازار آزاد ارز، قیمت انواع موبایل‌های محبوب و جدید در بازار را مرور کردیم.

 

‌معضل ثبت سفارش موبایل

ظهر چهارشنبه خبرگزاری‌ها از توقف ثبت سفارش‌های جدید موبایل خبر دادند. این خبر در حالی اعلام شد که در یک ماه اخیر، گزارش‌هایی در مورد کاهش 27درصدی واردات گوشی تلفن‌همراه منتشر می‌شد و هم‌زمان، اگر به بازار موبایل سر می‌زدید یا قصد خرید آنلاین گوشی‌های همراه را داشتید، متوجه می‌شدید که بسیاری از کالاها با کمبود مواجه شده‌اند. گاهی موبایل‌های محبوب تنها در یکی، دو رنگ محدود موجود بودند و تنوع زیادی از بابت میزان حافظه داخلی در بین گوشی‌های موجود در بازار دیده نمی‌شد.

 

این اتفاقات در شرایطی افتاد که از پنج‌ماه گذشته، تخصیص ارز مرتبط با ثبت سفارش‌های اسفند ۱۴۰۲ در حالت تعلیق بوده است. طبق بررسی‌های انجام شده که خبرگزاری تسنیم منتشر شد، ثبت سفارش‌های موبایل زیر ۶۰۰دلار به تخصیص ارز منتهی نشده و عرضه فعلی کالا به بازار براساس کالاهای ترخیص شده در گذشته انجام می‌شود. براساس اعلام گمرک ایران واردات تلفن‌همراه نسبت به چهارماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، به لحاظ حجم واردات نزدیک به ۳۰درصدی (حدود یک میلیون دستگاه) کاهش داشته است. نکته جالب توجه اینکه، تخصیص ارز برای رویه واردات در مقابل صادرات،‌ که تنها شامل موبایل لوکس بالای ۶۰۰دلار می‌شود، بدون معطلی در صف تخصیص انجام می‌شود. قسمت عمده واردات مربوط به کالای بالای ۶۰۰دلار مربوط به آیفون ۱۳ بازتولید شده است.

 

ثبت‌کنندگان سفارش‌ها، اخیرا می‌گویند که در پیام سامانه جامع تجارت اعلام شده، صرفا برای کد تعرفه‌های اعلام شده توسط وزارت صمت، امکان ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی امکان‌پذیر است. به نظر می‌رسد این توقف ثبت سفارش مرتبط با اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت باشد که در آن ثبت سفارش تلفن‌همراه صرفا برای واحدهای تولیدی لحاظ شده بود اما با وجود نگرانی‌ها، دیروز کمی بعد از انتشار خبر اولیه، عبدالمهدی اسدی، ماجرا را اختلال سیستمی دانست و در گف

 

ت‌وگو با ایسنا گفت: «طی روزهای اخیر این مشکل به دلیل اختلال سیستمی ایجاد شده و به‌زودی رفع خواهد شد.» او البته نظری در مورد اینکه وضعیت تخصیص ارز به چه شکل پیش می‌رود نداشت اما گفت:‌ «برای ثبت سفارش‌های اسفندماه به بعد هنوز تخصیص ارزی صورت نگرفته و واردکنندگان بیش از ١۵٠روز است که در صف هستند.» این درحالیست که نمی‌دانیم این وضعیت برای همه واردکنندگان است یا نه؟

 

کاهش تعرفه‌ها

کاهش تعرفه‌ها در بخشنامه جدید گمرک برای واردات تجاری و واردات مسافری موبایل، این احتمال را ایجاد کرده که در آینده نزدیک شاهد روند کاهشی قیمت گوشی در بازار باشیم. چندی پیش، دولت در مصوبه‌ای، سود بازرگانی واردات آیفون ۱۳ به قبل را ۹۶درصد و حقوق ورودی آن‌ها را ۱۰۰درصد تعیین کرده بود. این اتفاق همزمان با خبرهایی در مورد کاهش واردات موبایل و مسئله تخصیص ارز به افزایش قیمت موبایل منجر شد.

 

مثلا در اواسط فروردین‌ماه اگر می‌خواستید آیفون 13 بخرید، قیمت برای مدل‌های 128گیگابایتی نزدیک به 38میلیون و 900هزار تومان بود. این قیمت در ماه‌های بعدی بالا رفت، تا جایی‌که در روزهای ابتدایی تیرماه، گوشی آیفون 13 با قیمت 49میلیون و 300هزار تومان فروش می‌رفت. قیمت در روز 12تیر تا 53میلیون و 500هزار تومان هم بالا رفت. البته در روزهای اخیر، هم‌زمان با کاهش اندک قیمت ارز و خبرهای کاهش تعرفه، قیمت این مدل، کاهش یافت. آیفون 13 با ظرفیت داخلی 128گیگابایت که روز 31تیرماه با قیمت 47میلیون و 995هزار تومان فروخته می‌شد، دیروز به 43میلیون و 700هزار تومان رسیده بود.

 

طبق آخرین تعرفه‌های اعلام شده برای موبایل، اعداد و ارقام نسبت به آخرین خبرهایی که در تیرماه باعث مقداری التهاب در بازار شده بود، به میزان چشم‌گیری کاهش پیدا کرد. مثلا حق ورود گوشی‌هایی که کمتر از 150دلار یا هشت میلیون و 750هزار تومان (با احتساب دلار 58هزار و 335تومانی در عصر روز چهارشنبه سوم مرداد) 10درصد تعیین شده است. البته این رقم، مربوط به زمانی است که واردات به صورت تجاری صورت گرفته باشد. برای واردات مسافری، حق ورودی برای موبایل‌های ارزان‌قیمت، 16درصد اعلام شده.

 

گوشی‌های تلفن همراهی که قیمتشان بین 150 تا 600دلار است یا حدودا بین 9میلیون تا 35میلیون تومان در بازار جهانی قیمت دارند، پنج‌درصد تعیین شده است. البته اگر همین موبایل‌ها، توسط مسافران وارد شوند، حقوق ورودی آنها، شش‌درصد خواهد بود. از طرف دیگر گوشی‌های موبایلی با قیمت بالاتر از 600دلار یا همان 35میلیون تومان، 15درصد حقوق ورودی دارند که این رقم مربوط به واردات تجاری است.

 

اگر این موبایل‌ها بخواهند به‌صورت مسافری وارد شوند، حقوق ورودی آنها 30درصد خواهد بود. این میزان قبلا 100درصد اعلام شده بود که با یک شوک عمیق به بازار موبایل باعث گرانی مدل‌های گران‌قیمت شد. البته بد نیست بدانید که ممنوعیت واردات انواع آیفون جدید یعنی مدل‌های 14 و 15 کماکان برجای خود باقی است.

 

ارزانی چهار میلیون تومانی گوشی‌های گران‌قیمت

پس از اعلام خبر کاهش تعرفه‌های ورودی و بعد از وعده حل مشکلات ثبت سفارش موبایل تا روزهای آینده، در «هفت صبح» با عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن‌همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران به گفت‌وگو نشستیم. او خبر حل اختلاف ایجاد شده در ثبت سفارش تلفن همراه را تایید کرد و گفت: «این موضوع در روزهای پیش‌رو، حل خواهد شد.» اسدی تاکید کرد: «در نامه‌ای که به انجمن ارسال شده، مشکل سیستمی، دلیل این اتفاق دانسته شده است.»

 

او همچنین، خبرهایی در مورد تغییر تعرفه‌های ورودی گوشی‌های موبایل داد: «پس از اعلام رقم تعرفه‌های جدید، گوشی‌های برند سامسونگی که در گمرک بودند با ارقام جدید تعرفه‌ای ترخیص شدند. البته در مورد گوشی‌های برند اپل، نیاز به نامه گمرک برای اعلام ورودی‌های جدید وجود دارد تا کاهش میزان تعرفه‌ها برای گوشی‌های آیفون هم اعمال شود.» اسدی در ادامه توضیح داد: «قیمت گوشی‌های بالای 600دلار اخیرا با انتشار خبر تعرفه‌ 96درصدی بالا رفته بود. این نوع موبایل‌ها با انتشار خبر کاهش تعرفه‌ها، در روز چهارشنبه کاهش قیمت چهارمیلیون تومانی را تجربه کردند.

 

عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران در پاسخ به هفت‌صبح در مورد اینکه این خبرها و کاهش میزان تعرفه‌ها چه اثری بر بازار موبایل دارد، گفت: «در بازار گوشی‌های آیفون هرچقدر تقاضا کمتر باشد، قیمت پایین‌تر می‌آید اما در مورد موبایل‌هایی که قیمت متفاوتی دارند،‌ با اعمال تعرفه‌های جدید و پس از حل مشکلاتی که در زمینه ثبت‌سفارش و تخصیص ارز وجود دارد، انتظار می‌رود که قیمت موبایل در لایه‌های پس از واردات و برای خریداران متعادل شود.»

 

برای بررسی کاهش قیمت موبایل‌های بالای 600دلار سری به فروشگاه‌های اینترنتی زدیم که رقم‌ها تا حدی زیادی این کاهش قیمت را تایید می‌کردند. قیمت آیفون 13 با ظرفیت داخلی 128گیگابایت‌ که در ابتدای مردادماه بیش از 47میلیون تومان بود، به کمی بیش از 43میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت همین مدل با حافظه داخلی 256گیگابایت تا 63میلیون و 500هزار تومان از اواسط تیرماه بالا رفته بود و تا پایان ماه اول تابستان ادامه داشت.

 

اما در نهایت، روز گذشته، قیمت به 60میلیون و 900هزار تومان رسیده بود. از دیگر موبایل‌های گران‌قیمت بازار، گلکسی اس 24 اولترا است که قیمت آن در میانه تیرماه تا 66میلیون و 800هزار تومان بالا رفت اما در نهایت، خریداران دیروز برای خرید این موبایل با حافظه داخلی 256گیگابایت، 60میلیون و 900هزار تومان تا 61میلیون تومان هزینه کرده‌اند.

 

پیش‌بینی قیمت موبایل با تعرفه‌های تازه

شاید بد نباشد که میزان قیمت گوشی‌های موبایل پرفروش را پس از اعمال تعرفه ورودی جدید برای آنها حدس بزنیم. ممکن است این قیمت تا رسیدن به دست مشتری در فروشگاه‌ها، تغییراتی داشته باشد.یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های موبایل این روزها، از برند سامسونگ و گلکسی A15 است که امسال به بازار آمده و توانسته طرفداران موبایل‌های ارزان را به خود جلب کند. قیمت این موبایل در بازار جهانی حدودا 114دلار است و با این حساب، حقوق ورودی آن 10درصد محاسبه می‌شود.

 

قیمت این گوشی با قیمت روز دلار و احتساب پنج درصد حق ورودی به حدود هشت میلیون و 569هزار تومان می‌رسد. البته همین حالا فروشگاه‌های اینترنتی که قبلا این موبایل را وارد کرده‌اند، آن را حدودا با قیمت هشت میلیون و 400هزار تومان می‌فروشند. از دیگر موبایل‌هایی که در بازار ایران مورد توجه است، پوکو X6 پرو با ظرفیت داخلی 512گیگابایت است که یکی از مدل‌های جدید برند شیائومی به‌حساب می‌آید. قیمت این موبایل در بازار 318دلار است که با قیمت دلار امروز و بدون ارز نیمایی و ...، به 22میلیون و 817هزار تومان می‌رسد.

 

اما تفاوت قیمت چشم‌گیرتر، بیشتر برای موبایل‌های بالای 600 دلار یا موبایل‌های لوکس در بازار مفهوم دارد. این قیمت البته با احتساب پنج درصد تعرفه ورودی محاسبه شده. قیمت آیفون 13 با حافظه داخلی 128گیگابایت در بازار جهانی 599دلار است. با این‌حساب ما باید تعرفه آن را 10درصد محاسبه کنیم. در این شرایط، قیمت آیفون 13 با حافظه داخلی 128گیگابایت باید حوالی 45میلیون تومان باشد که البته نگاهی به بازار می‌گوید تغییر تعرفه‌ها و خبرهای مرتبط با واردات باعث شده تا این موبایل از این هم ارزان‌تر در بازار موجود شود و 34میلیون و 190هزار تومان به‌فروش برسد.

 

اما قبل از این اتفاقات، در همین ماه قبل قیمت چنین موبایلی تا بیش از 53میلیون تومان هم بالا رفته بود. ناگفته نماند که قیمت فعلی، مربوط به گوشی‌هایی است که قبلا و با دلار ارزان‌تر وارد شده بودند. قیمت مدل 256گیگابایتی همین گوشی، 699دلار است که با احتساب تعرفه ورودی پنج درصدی، ‌50میلیون و 154هزار تومان، با قیمت ارز روز چهارشنبه دوم مرداد، تمام می‌شود.

 

این درحالیست که همین حالا، آیفون 13 مدل 256گیگابایتی با وجود کاهش قیمت در روزهای اخیر بیش از 60میلیون تومان در فروشگاه‌های اینترنتی فروخته می‌شود. قیمت گلکسی اس‌24 اولترا، پرچمدار امسال سامسونگ با حافظه داخلی 256گیگابایت، 860 دلار قیمت دارد. با اصلاح تعرفه‌ها انتظار می‌رود که قیمت این مدل با قیمت ارز روز گذشته 61میلیون و 706 هزار تومان باشد. این موبایل البته در حال حاضر با قیمت کمتر از 61 میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود.

 

کدخبر: ۵۶۳۴۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر