کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۶۴۴
تاریخ خبر:

مقایسه قیمت هواپیما با ‌اتوبوس و قطار

مقایسه قیمت هواپیما با ‌اتوبوس و قطار

هزینه سفر به مقاصد مهم در تابستان چقدر است؟

هفت صبح| قیمت بلیت هواپیما تبدیل به موضوعی مورد بحث شده است. برخی، خبر از بالا رفتن نجومی قیمت‌ها می‌دهند. تابستان است و فصل سفر داغ شده و پیدا کردن بلیت هواپیما با قیمت مصوب، در بیشتر مسیرها کمی دشوار است. مثلا اگر مسافر مشهد باشید، این ماه، قیمت بلیت هواپیما به شدت تحت‌تاثیر ماه محرم قرار می‌گیرد و در اغلب روزها، گران‌تر از قیمت تعیین شده برای چنین سفری، فروخته می‌شود. اما کماکان اگر محدودیتی برای تعیین روز سفر خود نداشته باشید، می‌شود بلیت را با قیمت مصوب هم در برخی از روزهای هفته پیدا کرد.

روزهای نزدیک به تعطیلات قیمت بلیت هواپیما در اکثر مسیرهای مهم کشور بالاتر می‌رود. اخیرا بحث سلب اختیار از وزارت راه در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما مطرح شده است که نگرانی بابت بالا رفتن چشم‌گیر قیمت بلیت را ایجاد کرده. بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی در پاسخ به سوالی در رابطه با حکم جدید دیوان عدالت اداری مبنی بر سلب اختیار از وزارت راه در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما گفت: «متاسفانه اتفاق تلخی که در روزهای گذشته رخ داده است؛ این است که دیوان عدالت اداری با استناد به احکام برنامه پنجم توسعه، رای صادر کرده که بر اساس آن از وزارت راه برای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما سلب اختیار شده است و از رئیس قوه‌قضاییه و سرپرست ریاست‌جمهوری درخواست کرده‌ایم که در خصوص توقف این حکم تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.»

‌ مسیر تهران- مشهد

کسانی که قصد دارند این ماه برای خرید بلیت تهران- مشهد اقدام کنند، احتمالا سفرشان تحت تاثیر شروع ماه‌محرم قرار بگیرد. ماه محرم از 17تیرماه شروع خواهد شد و تا پایان تیرماه، اثر آن بر بازار بلیت هواپیما مشخص است. در برخی از روزهای این ماه، می‌توانید بلیت هواپیما در مسیر تهران- مشهد را کمی بیش از 300هزار تومان گران‌تر از قیمت مصوب و یک میلیون و 700هزار تومان تهیه کنید. در واقع این پایین‌ترین قیمت برای بلیت چنین مسیری است.

در روزهای عاشورا و تاسوعا، ممکن است مجبور شوید بابت خرید بلیت هواپیما، 3میلیون و 257هزار تومان هزینه کنید. در بیشتر روزهای ماه اما قیمت بلیت بین 2میلیون تومان تا 2میلیون و 800هزار تومان است. شما برای چنین سفری، باید یک ساعت و 10دقیقه در راه باشید. با قطار 11ساعت در راه خواهید بود و در کوپه قطار پنج ستاره، صندلی و تخت راحت و در اختیار خواهید داشت. ارزان‌ترین بلیت قطار کمی بیش از 200هزار تومان تا 230هزار تومان فروخته می‌شود و مربوط به قطار اتوبوسی است.

اما اگر بخواهید بلیت قطار چهار ستاره و کوپه‌ای بخرید، باید 475هزار   و 400تومان هزینه کنید. قیمت بلیت اتوبوس در چنین مسیری 240هزار تومان است. اگر بخواهید بلیت اتوبوس با صندلی تخت‌خواب‌شو بخرید به 400هزار تومان پول نیاز خواهید داشت. اتوبوس‌ها اغلب 25نفره و از نوع وی‌آی‌پس هستند که می‌توانید با استفاده از مانیتور پشت صندلی، فیلم ببینید یا از صندلی تخت‌خواب‌شو استفاده کنید. سفر با اتوبوس در مسیری که حرفش را می‌زنیم بین 11 تا 13ساعت زمان می‌برد که تقریبا مشابه همان‌ زمانی می‌شود که در قطار خواهید گذراند.

 

مسیر تهران- رشت

از عمر قطار مسیر تهران- رشت خیلی نمی‌گذرد؛ با این‌حال، این مسیر تقریبا پرتردد به‌حساب می‌آید. قیمت بلیت یک طرفه در مسیر تهران و رشت، با قطار پنج ستاره رجا، 446هزار و 900تومان است. قطار پنج ستاره، کوپه‌ای بوده و امکانات صوتی و تصویری و صندلی‌های تخت‌شوی راحت در اختیارتان قرار می‌گیرد. برای این سفر شما تقریبا 4ساعت و 45دقیقه در راه خواهید بود. البته بعید نیست که بتوانید همین سفر را با بلیت قطار به قیمت 161هزار و 900تومان هم انجام دهید.

این مبلغ مربوط به بلیت‌ قطارهای اتوبوسی است. از آنجایی که مسیر تهران- رشت کوتاه به شمار می‌رود، تعداد کسانی که سراغ بلیت ارزان‌تر می‌روند، کم نیست. بلیت هواپیما در همین مسیر، 906هزار تومان فروخته می‌شود. در واقع بلیت هواپیما برای رشت تغییر محسوسی از سال قبل، تاکنون نداشته است. البته چون ظاهرا پروازها در مسیر مدنظر ما زیاد نیستند، پیدا کردن بلیت هواپیما با کمی دردسر همراه است.

سفر هوایی در مسیر تهران- رشت یک ساعت و پنج دقیقه از شما زمان می‌برد. قیمت بلیت اتوبوس در این مسیر، 145هزار تومان است و نوع اتوبوس وی‌آی‌پی و 32نفره اعلام شده. در طول سفر می‌توانید صندلی تخت‌خواب‌شو را باز کرده و استراحت کنید. اما اغلب اتوبوس‌های این مسیر فاقد مانیتور برای تماشای فیلم هستند. مدت زمان رسیدن از تهران به رشت با اتوبوس حدودا 5ساعت است و اغلب اوقات، تقریبا راحت‌ می‌توانید اتوبوس برای چنین مسیری پیدا کنید.

مسیر تهران- اهواز

سفر به جنوب ایران در هوای گرم محبوبیت کمتری دارد. اما به‌هرحال هنوز هم مسیر تهران- اهواز، جزو مسیرهای مهم و پررفت‌وآمد به حساب می‌آید. اگر کسی بخواهد بلیت قطار برای تابستان را داشته باشد، باید بداند که قیمت بلیت 332هزار و 500تومان است. شرکت رجا این سفرها را انجام می‌دهد و قطارهای سه‌ستاره کوپه‌ای و چهار تخته انتظارتان را می‌کشند. این قطارها امکانات صوتی و تصویری دارند. سفر با قطار در مسیر تهران- اهواز حدوا 16ساعت از زمان شما را می‌گیرد.

برای سفر هوایی در مسیر یاد شده، باید حداقل یک میلیون و 218هزار تومان هزینه کنید. البته در روزهای کمی می‌شود با چنین پولی سفر کرد. در واقع اگر دنبال بلیتی ارزان باشید، از الان باید برای مردادماه اقدام کنید. قیمت مصوب امسال برای بلیت هواپیما در مسیر یاد شده، همان یک میلیون و 218هزار تومان است. نگاهی به بلیت در ماه تیرماه به ما می‌گوید در بهترین حالت اگر مسافر مسیر تهران- اهواز باشید، می‌توانید سفر خود را با پرداخت یک میلیون و 550هزار تومان انجام دهید.

اما با وجود اینکه فصل گرماست، قیمت بلیت اغلب بین 2میلیون و 200هزار تومان تا 2میلیون و 929هزار تومان است. در برخی از مواقع تنها پرواز موجود در این مسیر مربوط به بخش بیزینس هواپیماست که قیمت بلیت آن 3میلیون و 392هزار تومان محاسبه می‌شود. هر چقدر سفر زمینی در مسیر تهران- اهواز زمان‌بر است، مسیر هوایی آن را جبران کرده. یعنی شما دقیقا در یک ساعت می‌توانید این سفر را انجام دهید و خسته هم نشوید. اگر بخواهید به‌جای این دو گزینه سراغ اتوبوس بروید، بلیت برایتان 410هزار تومان تمام می‌شود. مسیر بیش از 800کیلومتر است و شما باید 12ساعت در راه بمانید. اتوبوس‌هایی که مسیر تهران – اهواز را می‌روند، هم مانیتور دارند و هم برایتان یک وعده غذایی درنظر گرفته‌اند و هم‌زمان، امکان شارژ موبایل را هم برای شما فراهم کرده‌اند.

 

مسیر تهران- اصفهان

برای سفر ریلی بین تهران و اصفهان می‌توانید سراغ قطارهای پنج ستاره بروید. قیمت بلیت 641هزار و 350تومان است. شما در این مسیر باید 8ساعت در راه باشید تا در نهایت به مقصد برسید. قطارهای پنج ستاره دارای امکانات صوتی و تصویری و امکان شارژ موبایل هستند و شرکت نوالرضا شما را به این سفر می‌برد و کوپه‌هایش هم 4نفره است. البته بلیت ارزان‌تر همیشه موجود است. می‌توانید با استفاده از قطار چهار ستاره و چهار تخته غدیر، در مسیر موردنظر سفر کنید و تنها 25هزار و 550تومان پول بدهید.

بلیت هواپیما در مسیر تهران- اصفهان به صورت مصوب 982هزار و 600تومان است. اگر نگاهی به سایت‌های آنلاین فروش بلیت بیندازید، متوجه خواهید شد که تقریبا در دو ماه تیر و مرداد شما برای چنین سفری باید 982 هزار تومان تا 983 هزار تومان هزینه کنید. در عوض سفر تنها در یک ساعت انجام می‌شود و نیازی ندارید تا زمان زیادی در راه باشید.

هواپیمایی‌هایی مانند وارش و آسمان و ماهان در مسیر مدنظر ما پرواز دارند؛ در صورتی که بخواهید سفر اصفهان هزینه کمی برایتان داشته باشد، می‌توانید سراغ بلیت اتوبوس بروید که بلیت یک طرفه آن 197هزار تومان قیمت دارد. سفر با اتوبوس وی‌آی‌پی که 25نفر گنجایش دارد، انجام می‌شود و در عین‌حال، در اغلب ماشین‌ها احتمالا شاهد مانیتور نخواهید بود. جالب است بدانید که با اتوبوس سفر به اصفهان کمتر از 5ساعت زمان می‌برد که معقول‌تر از زمانی است که سفر ریلی از شما می‌گیرد.

 

تهران- شیراز

برای اینکه بتوانید سفر به شیراز را تجربه کنید، یکی از گزینه‌های پیش روی شما سفر ریلی است. قطارهای رجا کار جابه‌جایی مسافر را در چنین مسیری برعهده دارند و قطارها 4ستاره هستند. در هر کوپه این قطارها 4نفر جا می‌شوند و امکانات صوتی و تصویری برای مسافران در نظر گرفته شده است. اگر بخواهید با قطار در مسیر تهران- شیراز حرکت کنید باید برای یک سفر پانزده و نیم ساعته آماده شوید.

قیمت بلیت برای قطار تهران– شیراز، 467هزار و 300تومان است. این بلیت‌ها در اسفند هم به همین قیمت فروخته می‌شدند. قیمت بلیت هواپیما در همین مسیر یک میلیون و 337هزار تومان در کمترین حالت که نزدیک به 2هزار تومان کمتر از قیمت مصوب است، تعیین شده است. پروازها با شرکت‌های هواپیمایی مانند تابان و زاگرس و آسمان و آتا انجام می‌شود و شما یک ساعت و پنج دقیقه در راه خواهید بود. البته قیمت‌های بالاتر هم کم نیست. در بیشتر روزهای همین ماه خریداران بلیت هواپیما باید بین دو میلیون و 400هزار تومان تا دو میلیون و 900هزار تومان برای خریدشان هزینه کنند.

گاهی هم مبلغ برای سفر در قسمت بیزینس تا بیش از 3میلیون تومان بالا می‌رود. شما با هواپیما یک ساعت و 10دقیقه در مسیر شیراز- تهران سفر خواهید کرد. قیمت بلیت اتوبوس تهران- شیراز، 400هزار تومان است. این سفر با اتوبوس‌های ولوو وی‌آی‌پی با ظرفیت 25نفر انجام می‌شود و در برخی ماشین‌ها، صندلی تخت‌خواب‌شو و شارژر اختصاصی برای هر صندلی تعبیه شده است. برای رسیدن از تهران به شیراز یا برعکس، باید 12ساعت در راه باشید که هرچند طولانی به‌نظر می‌رسد اما از نظر زمانی، از سفر ریلی 17ساعته، کمتر است.

 

تهران- بندرعباس

برای خرید بلیت اتوبوس در مسیر تهران- بندرعباس، باید 530هزار تومان پول بدهید البته پیدا کردن چنین بلیتی چندان آسان به‌نظر نمی‌رسد. مسیر تهران- بندرعباس هزار و 300کیلومتر است و سفرتان با اتوبوس بین 13 تا 15ساعت زمان می‌برد. اتوبوس‌ها وی‌آی‌پی هستند و صندلی‌های تخت‌خواب‌شو دارند و امکان شارژ گوشی برایتان فراهم است. قیمت بلیت هواپیما در چنین مسیری به‌طور مصوب یک میلیون و 712هزار و 100تومان است.

اگر سری به سایت‌های فروش آنلاین بزنید، متوجه خواهید شد که سفر بین تهران- اهواز با هواپیما، از یک میلیون و 550هزار تومان شروع می‌شود. البته بلیت در بیشتر روزهای ماه، بین دو میلیون و 200هزار تومان تا نزدیک به سه میلیون تومان فروخته می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی وارش، آروان، قشم‌ایر و تابان سفر را انجام می‌دهند. با هواپیما از تهران تا بندرعباس یا برعکس دو ساعت و 55 دقیقه زمان می‌برد. قیمت بلیت قطار در این مسیر از 471هزار و 200 تومان گفته می‌شود و سوار قطار چهار ستاره غزال از شرکت رجا شوید که کوپه‌هایش چهار نفره است. سفر با قطار یک تجربه تقریبا 20 ساعته خواهد بود که اگر کم‌حوصله باشید حسابی شما را خسته خواهد کرد.

 

 

کدخبر: ۵۶۱۶۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر