کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۰۰۸
تاریخ خبر:

شروع شمارش معکوس برای قطار، هواپیما و اتوبوس

شروع شمارش معکوس برای قطار، هواپیما و اتوبوس

ماراتن سفر نوروزی شروع شده؛ اگر دست نجنبانید نوروز کسالت‌باری در انتظارتان خواهد بود

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|   وارد ماه اسفند شده‌ایم و دیگر وقتش رسیده برای خرید بلیت سفرهای نوروزی اقدام کنید. فکر می‌کنید زود است؟ آنهایی که دستی برآتش دارند می‌دانند حتی امکان دارد برای خرید بلیت هواپیما به مقصد برخی از شهرها همین حالا هم دیر شده است. قیمت بلیت اتوبوس و قطار برخلاف برخی شایعات، تا پایان امسال تغییر نمی‌کند و بنابراین کسانی که می‌خواهند هفته اول عید را در سفر باشند، به محض باز شدن امکان خرید بلیت‌ها، می‌توانند خریدشان را با قیمت‌های سال 1402 انجام دهند.

 

بلیت هواپیما در اغلب مسیرها به‌طور چشم‌گیری بالاتر است. اما در برخی از مسیرها مانند اصفهان تفاوت قیمت بین سفر زمینی و هوایی تنها 300 هزار تومان است. جالب است بدانید که در تعدادی از مسیرها، اگر با قطار سفر کنید، باید زمان نسبتا بیشتری را در مقایسه با اتوبوس در راه بمانید. در عوض به‌خاطر اینکه قطارهای پنج ستاره لوکس و چهارستاره کوپه‌ای در مسیرهای پرتردد حرکت می‌کنند،‌ سفر ریلی احتمالا راحت‌تر از سفر با اتوبوس‌هایی است که 25 نفر گنجایش دارند.

 

از آنجایی که وضعیت خرید بلیت هواپیما، قطار و حتی اتوبوس کمی قمر در عقرب است و ممکن است از سفر جا بمانید، بهترین کار این است که از همین حالا برنامه‌ریزی مالی خود را انجام دهید و به‌محض باز شدن امکان خرید بلیت سفر زمینی، بلیت بخرید. اگر امکان سفر با هواپیما را دارید، بهتر است از همین حالا اقدام کنید تا در روزهای پیش رو با پیام هیچ بلیتی در این مسیر برای فروش وجود ندارد روبه‌رو نشوید و بتوانید با خیال راحت در عید نوروز سفر بروید.

 

‌ مسیر تهران – مشهد

کسانی که قصد دارند برای هفته اول عید سفری به مشهد داشته باشند، همین حالا می‌توانند بلیت هواپیما را برای روزهای اسفند تهیه کنند. مثلا قیمت بلیت برای هواپیمای ماهان، یک میلیون و 314 هزار و 800 تومان است. برای چنین سفری شما باید یک ساعت و 10 دقیقه در راه باشید. امکان خرید بلیت قطار فعلا وجود ندارد. اما اگر کمی صبور باشید، می‌توانید برای روزهای آخر ماه، بلیت قطار لوکس از شرکت نورالرضا که با سرعت 200 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند را به قیمت 792 هزار تومان تهیه کنید.

 

با این قطار شما 11 ساعت در راه خواهید بود و در کوپه قطار پنج ستاره صندلی و تخت راحت و در اختیار خواهید داشت. وضعیت اتوبوس هم مشابه است و فعلا نمی‌توانید بلیتی برای هفته آخر از پایتخت به سمت مشهد پیدا کنید. اما بد نیست بدانید که قیمت بلیت سفر زمینی در این مسیر 320 هزار تومان است. اتوبوس‌ها اغلب 25 نفره و از نوع وی‌آی‌پی هستند که می‌توانید با استفاده از مانیتور پشت صندلی، فیلم ببینید یا از صندلی تخت‌خواب‌شو استفاده کنید. سفر با اتوبوس در مسیری که حرفش را می‌زنیم بین 11 تا 13 ساعت زمان می‌برد که تقریبا مشابه همان‌ زمانی می‌شود که در قطار خواهید گذراند.

 

مسیر تهران – رشت 

از عمر قطار در مسیر تهران – رشت خیلی نمی‌گذرد. با این‌حال این مسیر تقریبا پرتردد به‌حساب می‌آید. قیمت بلیت قطار در چنین مسیری را نمی‌توانید از حالا برای روزهای آخر سال تهیه کنید. اما به‌زودی با باز شدن امکان خرید بلیت‌ها، می‌توانید به‌سرعت دست‌به‌کار شوید. قیمت بلیت یک طرفه در مسیر تهران و رشت، با قطار پنج ستاره رجا، 316 هزار و 150 تومان است. قطار پنج ستاره، کوپه‌ای بوده و امکانات صوتی و تصویری و صندلی‌های تخت‌شوی راحت در اختیارتان قرار می‌گیرد. برای این سفر شما تقریبا چهارساعت و 45 دقیقه در راه خواهید بود.

 

قیمت بلیت هواپیما در همین مسیر حدودا 900 هزار تومان فروخته می‌شود. البته چون ظاهرا پروازها در مسیر مدنظر ما زیاد نیستند، پیدا کردن بلیت هواپیما با کمی دردسر همراه است. سفر هوایی در مسیر تهران – رشت یک ساعت و پنج دقیقه از شما زمان می‌برد. قیمت بلیت اتوبوس در این مسیر، 140 هزار تومان است و نوع اتوبوس وی‌آی‌پی و 25 نفره اعلام شده. در طول سفر شما می‌توانید صندلی تخت‌خواب‌شو را باز کرده و استراحت کنید. اما اغلب اتوبوس‌های این مسیر فاقد مانیتور برای تماشای فیلم هستند.

 

مسیر تهران – اهواز

سفر به جنوب ایران پیش از آنکه هوا حسابی گرم شود، می‌تواند یکی از گزینه‌های جالب برای تعطیلات نوروز باشد. اگر کسی بخواهد بلیت قطار برای آخرین هفته اسفند، یعنی روزهای 26 اسفند به‌بعد را بخرد، فعلا باید دست نگه‌دارد. اما به‌طور کلی اگر قصد سفر به اهواز را با استفاده از قطار دارید، باید بدانید که قیمت بلیت 317 تا 332 هزار تومان است. شرکت رجا این سفرها را انجام می‌دهد و قطارهای سه‌ستاره کوپه‌ای و چهار‌ستاره کوپه‌ای انتظارتان را می‌کشند. این قطارها امکانات صوتی و تصویری دارند و کوپه‌ها چهار نفره هستند. سفر با قطار در مسیر تهران – اهواز حدوا 16 ساعت از زمان شما را می‌گیرد.

 

برای سفر هوایی در مسیر یاد شده، شما باید دو میلیون و 12 هزار تومان بابت بلیت یک طرفه پول بدهید. هواپیمایی‌های وارش،‌ زاگرس و آسمان و ایران‌ایر این پرواز را انجام می‌دهند. هر چقدر سفر زمینی در مسیر تهران – اهواز زمان‌بر است، مسیر هوایی آن را جبران کرده. یعنی شما دقیقا در یک ساعت می‌توانید این سفر را انجام دهید و خسته هم نشوید.

 

اگر بخواهید به‌جای این دو گزینه سراغ اتوبوس بروید، بلیت برایتان 410 هزار تومان تمام می‌شود. مسیر بیش از 800 کیلومتر است و شما باید 12 ساعت در راه بمانید. اتوبوس‌هایی که مسیر تهران – اهواز را می‌روند هم مانیتور دارند و هم برایتان یک وعده غذایی درنظر گرفته‌اند و همزمان، امکان شارژ موبایل را هم برای شما فراهم کرده‌اند.

 

مسیر تهران – اصفهان

برای سفر ریلی بین تهران و اصفهان می‌توانید سراغ قطارهای پنج ستاره بروید. قیمت بلیت 641 هزار و 350 تومان است. شما در این مسیر باید هشت ساعت در راه باشید تا در نهایت به مقصد برسید. قطارهای پنج ستاره دارای امکانات صوتی و تصویری و امکان شارژ موبایل هستند و شرکت نوالرضا شما را به این سفر می‌برد و کوپه‌هایش هم چهار نفره است.

 

بلیت هواپیما در مسیر تهران – اصفهان تقریبا 974 هزار تومان است و حدودا 300 هزار تومان گران‌تر از سفر ریلی تمام می‌شود. در عوض سفر تنها در یک ساعت انجام می‌شود و نیازی ندارید تا زمان زیادی در راه باشید. هواپیمایی‌هایی مانند وارش و آسمان و ماهان در مسیر مدنظر ما پرواز دارند. البته بلیت‌های ماهان سخت‌تر پیدا می‌شود و بعید است موفق شوید از ایران‌ایر بلیت به آسانی بلیت تهیه کنید.

 

در صورتیکه بخواهید سفر اصفهان هزینه کمی برایتان داشته باشد، می‌توانید سراغ بلیت اتوبوس بروید که بلیت یک طرفه آن 197 هزار تومان قیمت دارد. سفر با اتوبوس وی‌آی پی که 25 نفر گنجایش دارد انجام می‌شود و در عین حال در اغلب ماشین‌ها احتمالا شاهد مانیتور نخواهید بود. جالب است بدانید که با اتوبوس سفر به اصفهان کمتر از پنج ساعت زمان می‌برد که معقول‌تر از زمانی است که سفر ریلی از شما می‌گیرد.

 

تهران – شیراز

برای اینکه بتوانید بهار شیراز را تجربه کنید، یکی از گزینه‌های پیش روی شما سفر ریلی است. قطارهای رجا کار جابه‌جایی مسافر را در چنین مسیری برعهده دارند و قطارها چهار ستاره هستند. در هر کوپه این قطارها چهار نفر جا می‌شوند و امکانات صوتی و تصویری برای مسافران در نظر گرفته شده است. اگر بخواهید با قطار در مسیر تهران – شیراز حرکت کنید باید برای یک سفر 15 و نیم ساعته آماده شوید.

 

قیمت بلیت برای قطار تهران – شیراز، 467 هزار و 300 تومان است. قیمت بلیت هواپیما در همین مسیر یک میلیون و 550 هزار تومان تعیین شده است. پروازها با شرکت‌های هواپیمایی مانند تابان و زاگرس و آسمان و آتا انجام می‌شود و شما یک ساعت و پنج دقیقه در راه خواهید بود. قیمت بلیت اتوبوس تهران – شیراز 400 هزار تومان است.

 

این سفر با اتوبوس‌های ولوو وی‌آی‌پی با ظرفیت 25 نفر انجام می‌شود و در برخی ماشین‌ها صندلی تخت‌خواب‌شو و شارژر اختصاصی برای هر صندلی تعبیه شده است. برای رسیدن از تهران به شیراز یا برعکس، باید 12 ساعت در راه باشید که هرچند طولانی به‌نظر می‌رسد اما از نظر زمانی، از سفر ریلی کمتر است.

 

تهران – بندرعباس

 برای خرید بلیت اتوبوس در مسیر تهران – بندرعباس، باید 530 هزار تومان پول بدهید. البته در حال حاضر نمی‌توانید برای هفته آخر اسفند این بلیت را بخرید و باید کمی صبر به‌خرج دهید. مسیر تهران – بندرعباس هزار و 300 کیلومتر است و سفرتان با اتوبوس بین 13 تا 15 ساعت زمان می‌برد. اتوبوس‌ها وی‌آی‌پی هستند و صندلی‌های تخت‌خواب‌شو دارند و امکان شارژ گوشی برایتان فراهم است.

 

قیمت بلیت هواپیما در چنین مسیری حدودا دو میلیون و 108 هزار تومان تا دو میلیون و 738 هزار تومان است و شرکت‌های هواپیمایی وارش، آروان، قشم‌ایر و تابان سفر را انجام می‌دهند. با هواپیما از تهران تا بندرعباس یا برعکس دو ساعت و 55 دقیقه زمان می‌برد. قیمت بلیت قطار در این مسیر تقریبا مشابه همان قیمت اتوبوس است. یعنی شما برای طی کردن این راه طولانی، باید 540 هزار و 700 تومان هزینه کنید و سوار قطار چهار ستاره غزال از شرکت رجا شوید که کوپه‌هایش چهار نفره است. سفر با قطار یک تجربه تقریبا 20 ساعته خواهد بود که اگر کم‌حوصله باشید حسابی شما را خسته خواهد کرد.

 

مسیر تهران – تبریز

سفر با هواپیما از تهران به تبریز یا برعکس مستلزم پرداخت یک میلیون و 140 هزار تومان برای خرید بلیت است. بیشتر پروازها با ایران‌ایر و ماهان انجام می‌شوند و پیدا کردن بلیت در این مسیر کار سختی است. کسانی که سوار هواپیما می‌شوند تا چنین مسیری را طی کنند، باید یک ساعت و نیم روی صندلی هواپیما دوام بیاورند.

 

قیمت بلیت قطار در مسیر تهران – تبریز، ارزان به حساب می‌آید. مسافران با پرداخت 180 هزار و 800 تومان می‌توانند برای چنین سفری بلیت بخرند. البته فعلا امکان خرید بلیت وجود ندارد و باید تا روزهای آینده صبر کنید. سفر با قطار رجا سه و چهار ستاره انجام می‌شود. اگر انتخابتان قطار چهار ستاره باشد، قیمت بلیت 325 هزار و 800 تومان تمام می‌شود. در مسیر تهران – تبریز با استفاده از قطار باید تقریبا 13 ساعت در راه باشید که زمان زیادی به‌نظر می‌رسد.

 

اگر حوصله نشستن در قطار در مدت طولانی را ندارید، می‌توانید با اتوبوس همین مسیر را هفت یا هشت ساعته طی کنید. قیمت بلیت اتوبوس در مسیر تهران- تبریز 218 هزار تومان تا 275 هزار تومان است و اتوبوس‌ها اغلب مانیتور و امکان شارژ موبایل را دارند و برخی از آنها از صندلی تخت‌خواب‌شو بهره برده‌اند.

 

مسیر تهران – کرمان

کرمان در سال‌های اخیر حسابی توانسته خودش را در دل سفر دوستان جا کند. برای اینکه بتوانید نوروز را در این شهر بگذرانید، می‌توانید بلیت قطار را با قیمت 792 هزار تومان بخرید و با قطار پنج ستاره نورالرضا سفر کنید. این قطار تهویه مناسبی دارد و از امکانات صوتی و تصویری و صندلی‌های تخت‌خواب‌شوی راحت برخوردار است و در عین‌حال دارای کوپه‌های چهار نفره است.

 

البته یک راه دیگر این است که سوار قطار چهار ستاره شوید و با 392 هزار تومان به چنین سفری بروید. این سفر حدودا 11 ساعت زمان می‌برد. اگر کم‌حوصله باشید،‌ احتمالا ترجیح بدهید با هواپیما و در یک ساعت و 15 دقیقه در مسیر تهران- کرمان حرکت کنید. قیمت بلیت برای چنین سفری بین یک میلیون و 321 هزار تومان تا یک میلیون و 786 هزار و 600 تومان است. شرکت‌هایی مانند زاگرس و ماهان این پرواز را به انجام می‌رسانند.

 

قیمت بلیت اتوبوس در مسیر تهران – کرمان 410 هزار تومان تعیین شده است و صندلی‌ها تخت‌خواب‌شو هستند. اتوبوس‌ها در مسیر موردنظرمان اغلب دارای شارژر یو‌اس‌بی در کنار صندلی بوده و کار مسافر را راحت می‌کنند. زمانی که باید با اتوبوس در راه باشید، مشابه قطار است و 11 ساعت طول می‌کشد تا از تهران به کرمان یا برعکس سفر کنید.

 

 

کدخبر: ۵۵۴۰۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر