کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۵۶۶
تاریخ خبر:

چه کسی پنیر مرا جا‌به‌جا کرد؟

چه کسی پنیر مرا جا‌به‌جا کرد؟

ارزان‌ترین پنیر بازار 15هزار تومان و گران‌ترین پنیر، یک میلیون و 300هزار تومان قیمت دارد

هفت صبح| سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفته در حال‌حاضر، بیش از 200نوع پنیر در ایران تولید می‌شود، اما مردم فقط چند نوع پنیر موجود در بازار را می‌شناسند که خیلی از آنها، پنیر را فقط وعده‌ای برای صبحانه می‌دانند. به همین‌دلیل، قرار است جشنواره‌ای به نام پنیر، سینما و موسیقی از سوم تا ششم تیرماه در برج میلاد برگزار کنند تا مردم با پنیر بیشتر آشنا شوند.

 

قرار است در این جشنواره برنامه‌های متنوعی مثل اجرای زنده گروه‌های موسیقی مشهور، اکران فیلم‌های سینمایی، رالی شهری و بازی‌های ویژه کودکان برگزار شود ولی ما در این مطلب، اصلا کاری به بقیه ماجرا نداریم و داستان را از پنیرهای موجود در بازار شروع می‌کنیم.

 

ارزان‌ترین‌ها، پرفروش‌ترین‌ها و گران‌ترین پنیرهای بازار را معرفی و قیمت پنیرهای خاص موجود در بازار را بررسی می‌کنیم.

 

پنیرهایی که شاید حتی اسمشان را هم نشنیده باشید. مثلا پنیر گورگونزولا که برای خرید یک کیلو از آن باید نزدیک به یک میلیون و 100هزار تومان هزینه کنید، یا پنیرهای مخصوص گیاه‌خواران که با شیر سویا و کنجد درست می‌شود.

 

 

پرفروش‌ترین پنیرهای بازار

 

اگر تا چند سال پیش پنیر تبریزی، تنها پنیر سفره صبحانه ایرانی‌ها بود، حالا گزینه آنقدر زیاد شده که این پنیر دیگر جایی در بین پرفروش‌های بازار ندارد. در حال‌حاضر، پنیر فتا مقام اول را در بین پنیرهای پرطرفدار و محبوب بازار دارد. فتا یک پنیر لطیف و نرم است که معمولا از شیر کامل گوسفند یا از مخلوط شیر گوسفند و بز تهیه و در آب‌نمک فرآوری می‌شود.

 

پنیر فتا 400گرمی هراز، با قیمت 51هزار و 800تومان، پرفروش‌ترین پنیر بازار است. پنیر سفید ایرانی پگاه 400گرمی نیز یکی دیگر از پنیرهای پرطرفدار بازار است که با قیمت 44هزار و 400تومان به فروش می‌رسد. پنیر خامه ای ویلی یک کیلویی که هم برای صبحانه استفاده می‌شود و هم برای درست‌کردن چیزکیک گزینه مناسبی است، در جدول پرفروش‌های بازار جایگاه محکمی دارد. قیمت این پنیر یک کیلویی حدود 158هزار تومان است.

 

پنیر لبنه کالین 300گرمی با قیمت 48هزار تومان یکی دیگر از پنیرهای مخصوص صبحانه است که توانسته محبوبیت زیادی بین صبحانه‌خورها پیدا کند. پنیر 5ستاره آمل کلاسیک 350گرمی، پنیر تازه پاک 400گرمی و پنیر سفید کم‌چرب روزانه 515گرمی هم جزو پرفروش‌های بازار هستند که به ترتیب با قیمت 59هزار و 500تومان، 48هزار تومان و 84هزار تومان به فروش می‌رسند.

 

اما در بین پنیرهای پرفروش بازار، وجود پنیر ورقه‌ای مخصوص ساندویچ هم خودنمایی می‌کند؛ پنیر ورقه‌ای کالین 180گرمی که با قیمت 73هزار تومان فروخته می‌شود. البته قیمت مناسب این پنیر نقش زیادی در پرفروش‌شدن آن داشته، چون قیمت پنیرهای ورقه‌ای دیگر برندها که برای ساندویچ و لازانیا و پاستا تولید شده؛ زیر 150هزار تومان نیست.

   

ارزان‌ترین پنیرهای بازار

 

محصولاتی که سایز و وزن کوچکی دارند و برای یک وعده تولید می‌شوند، جزو ارزان‌های بازار هستند. برای پنیرها هم همین موضوع صدق می‌کند. چون هرچه وزن پنیر، کم و بسته‌بندی آن کوچک شود، قیمت هم پایین می‌آید.

 

مثلا پنیر تازه پرچرب دامداران 100گرمی حدود 15هزار تومان قیمت دارد. پنیر خامه‌ای 100گرمی پگاه با قیمت 16هزار و 500تومان فروخته می‌شود و پنیر خامه‌ای 100گرمی رامک نیز 18هزار تومان قیمت دارد. در بین پنیرهایی که بیشتر برای صبحانه و عصرانه استفاده می‌شوند، پنیر دودی 100گرمی آلیما هم جایگاه ویژه‌ای دارد. این پنیر مخصوص ساندویچ و پیتزاست و به دلیل وزن کمی که دارد در گروه ارزان‌ترین‌ها قرار گرفته است. پنیر پارمسان 100گرمی آلیما با قیمت 26هزار تومان یکی دیگر از پنیرهای مخصوص پخت‌وپز است که در جدول پنیرهای ارزان برای خودش جای محکمی دست‌وپا کرده.

 

پنیرهای مثلثی که هرکدام برای یک وعده مناسب هستند هم جزو پنیرهای ارزان به حساب می‌آیند، چون بیشتر این پنیرها با وزن کم تولید می‌شوند. مثلا پنیر 120گرمی مثلثی روزانه با قیمت 31هزار تومان به فروش می‌رسد. پنیر سفید دانمارکی پگاه 210گرمی با قیمت حدود 33هزار تومان یکی دیگر از پنیرهای ارزان بازار است. پنیر دیپ گودا 100گرمی که با قیمت 35هزار تومان فروخته می‌شود، جزو پنیرهای محبوب و ارزان است. پنیر دیپ نوعی چاشنی است که از ترکیب چند نوع پنیر ذوب‌شده تولید می‌شود.

 

از این پنیر کنار غذا و تنقلاتی مثل چیپس، کراکر، چوب‌شور و میوه و سبزیجات استفاده می‌کند. دیپ چدار هم ترکیبی از پنیر لبنه و پنیر چدار است. پنیر کره‌ای پگاه 180گرمی و پنیر گردویی رامک 200گرمی به‌ترتیب با قیمت 40 و 41هزار تومان جزو پنیرهای ارزان بازار به حساب می‌آیند.

   

گران‌ترین پنیرهای بازار

 

پنیر شایربلو کاله 250گرمی در حال‌حاضر، یکی از پنیرهای گران‌قیمت بازار است که با قیمت 317هزار تومان فروخته می‌شود. یعنی قیمت 250گرم از این پنیر از قیمت نیم‌کیلو گوشت خورشی گوساله که حدود 650هزار تومان قیمت دارد، بیشتر است. اصل این پنیر متعلق به اسکاتلند است و در حال‌حاضر در ایران هم تولید می‌شود. شایربلو نوعی پنیر رگه آبی است که از شیر پاستوریزه گاو و مایه پنیر گیاهی تهیه می‌شود. این پنیر طعمی تند و قوی دارد و برای طعم‌دارکردن انواع غذای گوشتی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

 

پنیر گورگونزولا با قیمت 280هزار تومان برای 200گرم، یکی از انواع پنیرهای گران‌قیمت است. گورگونزولا یکی از قدیمی‌ترین پنیرهای بلوچیز جهان است، این پنیر که با نامی خیلی‌سخت تلفظ می‌شود، متعلق به مردم شهر گورگونزولا ایتالیاست و از شیر گاو تولید می‌شود؛ ساختار نرم و خمیری دارد و دولایه است، لایه زرد کم‌رنگ و لایه آبی یا سبز. طعم پنیر گورگونزولا، شور و کمی تلخ است و به دلیل داشتن قارچ و باکتری‌، بوی خاصی هم دارد.

 

پنیر گورگونزولا به عنوان یکی از پنیرهای دارای طعمی قوی برای استفاده در سالاد، سوپ‌، سس و انواع پاستا تولید می‌شود. به طور کلی، 3 تا 4ماه طول می‌کشد تا این پنیر به بلوغ کامل برسد. پنیر تازه موزارلا توپی کاله با وزن 500گرم با قیمت 257هزار تومان فروخته می‌شود. این پنیر ایتالیایی است و بافتی گوشتی دارد. از این پنیر در تهیه پیتزا، پاستا و دیگر غذاهای ایتالیایی استفاده می‌کنند و جزو پنیرهایی به حساب می‌آید که پروتئین بالایی دارند. این پنیر حتما باید تازه مصرف شود و اگر زیاد در یخچال بماند، طعم و کشسانی‌اش را از دست می‌دهد. به همین دلیل زمان خرید پنیر، به تاریخ تولید و انقضای آن باید دقت کنید.

 

یک بسته 300گرمی پنیر گودا پستو سبز و قرمز پراتو کاله با قیمت 246هزار تومان به فروش می‌رسد. پنیر پارمسان کالین 200گرمی با قیمت 242هزار تومانی نیز یکی دیگر از پنیرهای گران‌قیمت بازار است. از این پنیر بیشتر برای پاستا و انواع سالاد استفاده می‌شود. یک کیلو پنیر پارمسان نزدیک یک میلیون و 200هزار تومان قیمت دارد.

 

پنیر فرانسوی کممبر 200گرمی کاله با اسم سختی که دارد نیز جزو پنیرهای گران‌قیمت به شمار می‌آید. این پنیر مال فرانسوی‌هاست و یکی از پنیرهای محبوب و پرطرفدار مردم این کشور است، اما در سرتاسر جهان هم کاملا شناخته‌شده و چند سالی هم هست که در ایران کلی طرفدار پیدا کرده. این پنیر بافت بسیارنرم و کرم‌مانندی دارد و از شیر گاو تهیه می‌شود. مثل پنیرهای معمولی می‌توانید این پنیر را با انواع نان بخورید، خود فرانسوی‌ها که اینطوری مصرف می‌کنند؛ اما روی بعضی از غذاهای گوشتی و حتی سوپ هم می‌ریزند، چون طعم خوبی به غذا می‌دهد. پنیر امنتالر طبیعی کالین 200گرمی هم جزو پنیرهای گران‌قیمت بازار است که حدود 202هزار تومان قیمت دارد، یعنی هر یک گرم از این پنیر، هزار تومان قیمت دارد. پنیر امنتالر یک نوع پنیر سفت است که از شیر گاو غیرقابل تصفیه درست شده و به آن پادشاه پنیر هم می‌گویند؛ چون یک چرخ آن، وزنی بین ۷۵ تا ۱۲۰کیلوگرم دارد. برای تهیه یک کیلوگرم از این پنیر به حدود ۱۲لیتر شیر نیاز است. به همین دلیل قیمت بالای آن بی‌دلیل نیست. حالا از این پنیر با اسم عجیب و غریبش در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟ هر غذایی که به پنیر ذوب‌شده نیاز داشته باشد، مثل پاستا، ساندویچ پنیر کبابی، ماکارونی و تخم مرغ با امنتالر خوشمزه‌تر می‌شود. همچنین این پنیر را می‌توانید به صورت سرد، لایه‌لایه‌شده در ساندویچ استفاده کنید. پنیر اسرم 250گرمی کاله با قیمت 200هزار تومان را هم باید جزو پنیرهای گران‌قیمت حساب کنیم. خاستگاه این پنیر به دانمارک برمی‌گردد. اسرم دارای ظاهری زردرنگ و روغنی است و عطر و طعم کره‌ای این پنیر با طولانی‌شدن دوران رسیدن آن بهتر و قوی‌تر می‌شود. برای تهیه هر یک کیلوگرم از این پنیر، از ۱۵کیلوگرم شیر تازه گاو استفاده می‌شود. این پنیر سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و انواع ویتامین‌هاست و برای رسیدن به دو ماه زمان نیاز دارد. از پنیر اسرم برای تهیه انواع ساندویچ‌های گرم و سرد، به صورت اسلایس همراه با کراکر استفاده می‌کنند. این پنیر طعم کره‌ای دارد، به همین دلیل از آن برای پخت سوپ و پاستا هم استفاده می‌شود. پنیر لیقوان 800گرمی زاغک نیز با قیمت 350هزار تومان پنیر سنتی گران‌قیمت بازار است. پنیر سنتی 400گرمی می‌ماس که از شیر گوسفند تولید شده نیز با قیمت حدود 160هزار تومان یکی دیگر از پنیرهای گران قیمت بازار به حساب می‌آید.

    پنیرهای کبابی

اگر جگرخور حرفه‌ای باشید، حتما پنیرکبابی هم کنار جگر خورده‌اید، چون چند سالی است سروکله این پنیر در جگرکی‌ها پیدا شده و به عنوان یک خوراکی لذیذ و پرطرفدار شناخته می‌شود. پنیر کبابی یا هالومی نوعی پنیر نیمه‌سخت است که از شیر بز، گوسفند یا گاو تهیه می‌شود. این پنیر بافت سفتی دارد به همین دلیل وقتی کباب می‌شود، مزه خوبی پیدا می‌کند. قبرسی‌ها صاحب این پنیر هستند،‌ اما حالا در بیشتر کشورهای دنیا پنیر کبابی تولید می‌شود و یکی از خوراکی‌های اصلی باربیکیو و منقل‌های خانگی و رستوران‌های بزرگ و کوچک به حساب می‌آید. پنیر کبابی یا هالومی را می‌توان به صورت خام یا پخته به سالادها اضافه کرد، چون طعم شور آن به ترکیب سبزیجاتی که در سالاد استفاده می‌شود، تنوع و طعم خاصی می‌دهد. پنیر کبابی معمولا در بسته‌های 400 تا 450گرمی تولید شده. مثلا برند کالین پنیر 400گرمی تولید کرده که قیمت آن حدود 155هزار تومان است. پنیر کبابی 450گرمی کاله نیز با قیمت 220هزار تومان به فروش می‌رسد.

   پنیرهای مخصوص گیاه‌خواران

گیاه‌خوارانی که وگان هستند و از هیچ محصول حیوانی استفاده نمی‌کنند، باید پنیری بخرند که در آن از شیر گوسفند یا گاو استفاده نشده باشد. پایه همه پنیرها هم که شیر گاو و گوسفند و بز است. با این اوصاف، چند برند تولیدکننده پنیر، برای این افراد هم پنیرهای مخصوصی تولید کرده‌اند. پنیرهای گیاهی یا همان پنیر غیرلبنی بیشتر از دانه‌های سویا، برنج، بادام، مغز آفتابگردان وکنجد و شیر نارگیل و بادام تولید می‌شود. البته در ایران پنیری که از شیرنارگیل، سویا و کنجد درست شده باشد، در دسترس‌تر است. یک بسته پنیر 450گرمی توفو که از شیر سویا تهیه شده از برند بکر با قیمت 112هزار تومان فروخته می‌شود. پنیر آفتابگردان 230گرمی دانسپند با قیمت 116هزار تومان به فروش می‌رسد و کسانی‌که دنبال پنیر بادام هندی هستند، برای یک بسته 100گرمی باید حداقل 180هزار تومان هزینه کنند. پنیر سویا سوسیسی 100گرمی از برند آلیما نیز با قیمت 26هزار تومان فروخته می‌شود. پنیر سویا مدل خامه‌ای هم دارد که برای خرید یک بسته 250گرمی از برند آلیما باید 47هزار تومان بپردازید. پنیر سویا با طعم سبزیجات از همین برند نیز با قیمت 58هزار تومان به فروش می‌رسد.

کدخبر: ۵۶۰۵۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر