کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۳۸۰
تاریخ خبر:

درباره کسب‌وکار «اتاق تولد» که این روزها بازارش داغ است

درباره کسب‌وکار «اتاق تولد» که این روزها بازارش داغ است

غوغای بادکنک‌ها در حضور خاله فروزن و عمو پاتریک

هفت صبح| انگار جشن‌های تولد ساده با کاغذرنگی‌های آویزان‌شده از سقف از مد افتاده، حالا بازار تم تولد و بادکنک‌های هلیومی و استندهای رنگی مد شده است. این روزها خاله فروزن، خاله راپونزل و سیندرلا با عمو پاتریک و عمو باب اسفنجی و عمو اسپایدرمن مهمانی را دستشان می‌گیرند و بساط بازی هم در یک فضای مخصوص و بزرگ و پر از بادکنک و خوراکی و وسیله بازی مهیا است.

 

برای همین نام اتاق تولد کنار تالار و باغ‌های مخصوص عروس و عقد نشسته است. اتاق‌هایی که مخصوص برگزاری جشن تولد است و در یکی از طبقات پاساژها و مال‌های بزرگ قرار دارند. مسئولان این اتاق‌ها، تخصصشان تولد گرفتن است. یک جوری کار را جمع می‌کنند که آب در دل میزبان تکان نخورد. طوری‌که نه استرس پذیرایی از مهمان را داشته باشد، نه نگران دیر رسیدن کیک و غذا. البته این آرامش خاطر، هزینه دارد.

 

به قول آقای زمانی که حدود هفت سال است در زمینه برگزاری جشن تولد، اجرای تم تولد و اجاره اتاق تولد فعالیت می‌کند، این کار از اول تا آخرش هزینه است. یعنی کسی که می‌خواهد در اتاق تولد جشن بگیرد، یا اینکه در خانه خودش تم تولد باشکوهی بپا کند، می‌داند چقدر باید خرج کند اما طرفداران برگزاری جشن تولد در این اتاق‌ها در چند سال گذشته، چند برابر شده؛ همین موضوع کار و کاسبی این افراد را داغ‌داغ کرده است. چون خانواده‌ها ترجیح می‌دهند یک شب تولد به فرزندشان خوش بگذرد و کنار خاله‌ها و عموهای انیمیشنی، تولدشان را جشن بگیرند.

 

به گفته آقای زمانی حداقل هزینه برگزاری یک جشن تولد با 30 نفر مهمان،‌ همراه با تزئین و بادکنک‌آرایی و تم تولد، گریم کودک، استفاده از وسایل بازی، خاله و عموی انیمیشنی، عکاس و فیلمبردار به همراه پذیرایی و البته دیجی مخصوص کودکان بسته به منویی که انتخاب می‌کنند، بین 12 تا 30میلیون تومان برای سه‌ساعت است.

 

 

وقتی کسی از شما می‌پرسد، اتاق تولد اصلا چی هست؟ در جوابش چه می‌گویید؟

 

می‌گویم اگر حوصله و توان برنامه‌ریزی یک جشن شیک و مرتب را نداری، ما در اتاق تولد برایتان انجام می‌دهیم. همه چیز را به ما بسپرید و خودتان مثل مهمان سر وقت بیایید و ساعت برگزاری جشن که تمام شد، کادوهایتان را بردارید و تشریف ببرید. یعنی ما یک فضای بزرگ، شیک و تزئین شده را آماده می‌کنیم تا کودک یا هر فرد بزرگسالی تولدش را با خیال راحت جشن بگیرد. برگزاری یک جشن تولد چون جزئیات زیادی دارد، کار هر کسی نیست و در یک خانه چند نفر باید مشغول باشند، آخر سر هم یک ناهماهنگی کوچک و دیر رسیدن کیک یا غذا کلی اعصاب میزبان را خراب می‌کند و نمی‌گذارد از جشن لذت ببرد.

 

در اتاق تولد چه کارهایی انجام می‌دهید؟

 

بستگی دارد که تولد چه کسی باشد. اگر تولد کودکان بالای چهار سال باشد، کلی داستان داریم. چون این بچه‌ها برای خودشان صاحب نظر هستند. دختر و پسرها تا 10سال، عاشق شخصیت‌های کارتونی هستند. مثلا سه تا پنج ساله‌ها، بیشتر شخصیت‌های حیوانی مثل کیتی، میکی موس، ماشا و خرس تدی را دوست دارند. بچه‌های بزرگتر دنیای متفاوتی دارند. بعضی از دختر بچه‌ها عاشق اسب تک شاخ هستند. بعضی‌ها فروزن و سیندرلا و سوفیا و موآنا را دوست دارند. پسرها عاشق باب اسفنجی و پاتریک و اسپایدرمن و دزد دریایی هستند. برای همین بسته به علاقه بچه‌ها باید تم اتاق تولد را تغییر بدهیم. برای همین چند پکیج درست کردیم و به مشتری‌ها پیشنهاد می‌دهیم.

 

پکیج‌ها شامل چه مواردی می‌شوند؟

 

ما سه پکیج داریم که مشتری با توجه به بودجه‌ای که دارد، یکی از آنها را انتخاب می‌کند. اول از همه اینکه اتاق تولد به زیر 10نفر مهمان تعلق نمی‌گیرد، یعنی اصلا برای ما صرف نمی‌کند که سه ساعت اتاق را در اختیار 10نفر بگذاریم. پکیج‌ها به اسم صورتی،‌ آبی و سبز نامگذاری شده. پکیج صورتی هزینه کمتری دارد و برای هر مهمان بین 200 تا 250 هزار تومان دریافت می‌شود.

 

یعنی هزینه شام و کیک؟

 

نه؛ ما اصلا شام نمی‌دهیم. پذیرایی ما به شکل غذاهای فینگرفودی است. یعنی چلوکباب و زرشک پلو و باقالی پلو سرو نمی‌کنیم. بیشتر اوقات کیک را خود مشتری سفارش می‌دهد، گاهی اوقات هم از ما می‌خواهند، برایشان سفارش بدهیم. این بسته صورتی مختص کیک و فینگر فود است.فینگرفودها بیشتر غذاهایی هستند که بچه‌ها دوست دارند، پیراشکی گوشت، کیک مرغ، پیتزا و ساندویچ‌های کوچک الویه. آب و نوشابه هم داریم. نوشیدنی پذیرایی چای و دمنوش است. حالا اگر روی پکیج صورتی از ما بخواهند که از مهمان‌ها پذیرایی کنیم، 500هزار تومان به هزینه نهایی اضافه می‌شود. چون بعضی از مشتری‌ها خودشان دوست دارند از مهمان‌هایشان پذیرایی کنند، این گزینه را به صورت انتخابی گذاشته‌ایم و کسی مجبور نیست برای میزبانی پول بدهد. اگر مشتری بخواهد برای بچه‌های مهمان بازی هم تدارک ببیند، استفاده از وسایل بازی برای سه ساعت حدود 800هزار تومان هزینه دارد.

 

قیمت پکیج‌های دیگر چقدر است؟

 

پکیج آبی منوی مفصل‌تری دارد. مثلا به غیر از پیراشکی گوشت، پیتزا و الویه، لقمه مخصوص گوشت و سبزیجات، ظرف میوه فصل، پاپ کورن و کوکی‌های کوچک مخصوص بچه‌ها و همچنین کاپ‌کیکی که هم رنگ تم جشن باشد، هم داریم. نوشیدنی‌ها، آب، نوشابه، آب میوه فصل، چای و دمنوش است. قیمت این پکیج برای هر نفر بین 350 تا 400 هزار تومان است. اگر بخواهند از مهمان‌ها پذیرایی کنیم، تا زیر 30 نفر هزینه پذیرایی یک میلیون و 500هزار تومان است، اگر تعداد مهمان‌ها بالای 50نفر باشد، هزینه پذیرایی حدود دو میلیون و 500هزار تومان تا سه‌میلیون تومان است. اگر بخواهند از وسایل بازی هم استفاده کنند، باید به ازای هر یک ساعت بازی حدود یک میلیون تومان بپردازند. پکیج سبز هم داریم که از دو پکیج صورتی و آبی مفصل‌تر و پر هزینه‌تر است. مثلا منوی غذا به غیر از پیراشکی و پیتزا، الویه، سالاد ماکارونی، کیک مرغ، رول سوسیس، مینی برگر و چیز برگر هم دارد. برای دسر مینی دونات رنگی و کاپ کیک داریم. برای پذیرایی بچه ها پاپ کورن و میوه‌های پوست‌کنده در نظر گرفته شده. از بزرگترها هم با آجیل و بستنی مخصوص پذیرایی می‌کنیم. هزینه این پکیج هم برای هر نفر بین 500 تا 550هزار تومان است. اگر پذیرایی بخواهند روی هزینه نهایی بین سه‌میلیون و 500هزار تومان تا پنج میلیون تومان حساب می‌کنیم. هزینه استفاده از وسایل بازی برای یک ساعت نیز یک میلیون و 500 هزار تومان است.

 

دیجی و عمو و خاله سر پکیج‌ها هستند؟

 

نه این هزینه‌ها که گفتم فقط برای منوی پذیرایی عصرانه است. اگر مشتری بخواهد برای جشن تولد فرزندش، شخصیت‌هایی که لباس قهرمان‌های انیمیشن را می‌پوشند، حضور داشته باشند باید برای هر شخصیت بین دو تا سه میلیون تومان برای سه ساعت بپردازند. هزینه دیجی هم جداست. چون دیجی دم و دستگاه خودش را دارد. برای همین بسته به حضور دیجی، بین 45 دقیقه تا یک‌ ساعت‌ونیم حداقل باید بین سه‌میلیون و 500هزار تومان تا چهار میلیون تومان هزینه کنند. بیشترمشتری‌ها برای کیک بریدن و شمع فوت کردن دیجی می‌خواهند که ترانه‌های مخصوص تولد را پخش کنند. بعضی‌ها خودشان یک اسپیکر بزرگ بلوتوثی می‌آورند و خودشان آهنگ تولد می‌گذارند.

 

گریمور هم دارید؟

 

بله ولی گزینه ثابت منوهای ما نیست. بچه‌های زیر پنج سال و بیشتر دخترها دوست دارند روی صورتشان نقاشی شود. نقاشی‌ها هم با وسایل کاملا استاندارد و گیاهی مناسب پوست بچه‌هاست. گریمور هم بسته به اینکه روی صورت چند کودک نقاشی کند، بین یک تا یک‌و نیم میلیون تومان دریافت می‌کند.

 

برسیم به اصل داستان. هزینه تم تولد و بادکنک‌آرایی و گل‌آرایی چقدر است؟

 

جزئیاتش خیلی مفصل است. چون وقتی تم خاصی مثلا تم مینیون برای جشن تولد انتخاب می‌شود، همه وسایل و تزئیناتی که در اتاق تولد استفاده می‌شود باید با تم هماهنگ باشد. مثلا شمع، ریسه تزئین، بادکنک، لیوان‌های آب و نوشیدنی، کاپ‌های مخصوص پاپ کورن، ظرف میوه، کارت دعوت مهمان‌ها، حتی آویز در اتاق تولد هم باید از تم باشد. چاقو و قاشق و چنگال، کاردی که کیک را با آن می‌برند، بشقاب‌های مخصوص پذیرایی، رومیزی، کلاه بچه‌ها و... به همین دلیل نمی‌توانم دانه‌دانه قیمت هرکدام از وسایل را بگویم. در واقع خودمان هم تم‌ها را به صورت یک بسته کامل با مشتری حساب می‌کنیم. بعضی‌ها همه جزئیات را می‌خواهند. بعضی‌ها فقط ظرف‌های پذیرایی و شمع و بادکنک و ریسه را سفارش می‌دهند. هزینه وسایل مربوط به تم باز هم بسته به اینکه تعداد مهمان‌ها چقدر باشد، نزدیک یک میلیون تومان تا دو میلیون تومان می‌شود. چون به تعداد مهمان‌ها باید بشقاب و لیوان و کارد و چنگال و دستمال و ... داشته باشیم.

 

مشتری‌های شما بیشتر چه کسانی هستند، پدر و مادرهایی که برای فرزندانشان تولد می‌گیرند یا افراد بزرگسال؟

 

فکر می‌کنم هنوز استفاده از اتاق تولد برای افراد بزرگسال خیلی جا نیفتاده. نه اینکه مشتری نداشته باشیم، داریم ولی مشتری ما بیشتر پدر و مادرهایی هستند که برای فرزندانشان جشن می‌گیرند. البته یک موضوع برای من خیلی جالب است، اینکه انگار دختر بچه‌ها بیشتر به تولد و تم و کیک و بادکنک و بازی علاقه دارند. اگر بگویم 80درصد تولدهایی که برگزار کرده‌ایم، برای دختر بچه‌ها بوده، اغراق نکرده‌ام. گویا پسر بچه‌ها خیلی به تولد و این جور جشن‌ها علاقه ندارند. ولی دخترها عاشق پوشیدن لباس‌های مدل سیندرلا، فروزن و یونیکورن و شخصیت‌های دیگر هستند. مثلا دختربچه پنج ساله روی رنگ بادکنک و رنگ ظرف‌های پذیرایی و مدل کیک نظر می‌دهد، ولی پسر بچه‌ها فقط یک اسپایدرمن داشته باشند یا شخصیت پاتریک یک جای کار حضور داشته باشد، کافی است؛ دیگر چیزی برایشان مهم نیست!

 

بین افراد بزرگسال بیشتر چه کسانی مشتری شما هستند؟

 

بیشتر زوج‌های جوان. البته در این قسمت هم بیشتر خانم‌ها مشتری هستند و همسرشان را سوپرایز می‌کنند. در بین افراد دیگر هم خانم‌های جوان بیشتر در اتاق تولد جشن می‌گیرند تا مردهای جوان. در بین بزرگسالان هم از هفت سال پیش که در این کار هستم، فقط یک مورد تولد پیرمرد 80 ساله داشتیم که نوه‌هایش سوپرایزش کردند.

 

جشن تولد گرفتن در خانه به صرفه‌تر است یا اتاق تولد؟

 

من به هیچ‌وجه نمی‌خواهم کار خودم را تبلیغ کنم و بگویم اینجا بهتر است ولی بسته‌های ما به شکلی است که مشتری‌ها با بودجه خیلی کم هم می‌توانند برای فرزندشان تولد بگیرند. مثلا پکیج صورتی اگر فقط کیک و پذیرایی غذا با تزئینات ساده باشد با 30نفر مهمان نزدیک هفت میلیون تومان می‌شود. ولی اگر بخواهید در خانه، برای 30نفر غذا بپزید، کیک پنج کیلویی بخرید و خانه را تزئین کنید و بادکنک‌آرایی کنید و میوه و نوشیدنی بخرید، زیر 10میلیون تومان نمی‌توانید کار را جمع کنید.

بعضی از شرکت‌هایی که کارهای تزئین و بادکنک‌آرایی و گل‌آرایی انجام می‌دهند، بسته به کاری که انجام می‌دهند، بین پنج تا 12میلیون تومان فقط برای بادکنک آرایی می‌گیرند. کسانی‌که گل و شمع و بادکنک و استند را با هم سفارش می‌دهند که هزینه خیلی بالاتر هم می‌رود. تازه داستان عکاسی و فیلمبرداری هم هست. همین حالا یک عکاس برای چند فریم عکس و یک تصویربرداری یک ساعته زیر 10میلیون تومان دستمزد نمی‌گیرد. این را یکی از مشتری‌هایم گفت که برای دختر بزرگترش در خانه تولد گرفته بود. مشتری می‌گفت از یک هفته قبل داشته برنامه‌ریزی می‌کرده، خانه تمیز می‌کرده، مهمان دعوت می‌کرده و روز تولد هم از صبح تا شب مشغول آشپزی کردن و پذیرایی از مهمان‌ها بوده و هیچی از تولد دخترش متوجه نشده، بعد از مهمانی هم یک روز کامل ظرف شسته و خانه تمیز کرده. ولی در اتاق تولد میزبان، مثل مهمان می‌آید و همه چیز آماده است. نه قرار است برای چیزی حرص بخورد، نه باید کار کند و خسته شود. تمام وقت کنار فرزندش جشن می‌گیرد.

 

کسانی که اتاق تولد دارند، خدمات تزئین و پذیرایی در خانه را هم قبول می‌کنند؟

 

بقیه را نمی‌دانم ولی ما همه این کارهایی را که در اتاق تولد خودمان انجام می‌دهیم، در خانه مشتری هم انجام می‌دهیم.

 

هزینه‌ها متفاوت است، یعنی ارزان‌تر و به صرفه‌تر است برای مشتری؟

 

هزینه بادکنک آرایی و تم و غذا و حضور شخصیت‌ها و گریمور همان است. فقط فضای بازی نداریم. یعنی چیزی حدود یک میلیون تا سه میلیون تومان کمتر می‌شود. البته همه مشتری‌ها در اتاق تولد از وسایل بازی استفاده نمی‌کنند یا همه آن‌ها گریمور و شخصیت انیمیشنی نمی‌خواهند.

 

حالا با این اوصاف در روز چند مراسم تولد برگزار می‌کنید؟

 

بستگی به زمانش دارد. ما عملا سه ماه در سال که نمی‌توانیم جشن برگزار کنیم ولی بعضی از روزها بین دو تا سه بار تولد داریم. بعضی روزها یک جشن و یک روز هم می‌شود که رزروی برای جشن تولد نداریم.

 

حالا با همین تعداد روی چه در آمدی در ماه حساب می‌کنید؟

 

سود خالص اگر منظورتان هست، چیزی بین 35 تا 40 میلیون تومان حالا کمی بالا و پایین. ولی درآمد یعنی پولی که به دست می‌آوریم، گاهی بالای 100میلیون تومان هم می‌شود. ولی خب دستمزد نیرو داریم، اجاره اتاق تولد ماهی 25میلیون تومان است. هزینه‌های خرید مواد اولیه و دستمزد آشپز و هزینه بادکنک آرایی و تم هم هست.

 

کدخبر: ۵۵۸۳۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر