کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۳۳
تاریخ خبر:

راهنمای اورژانسی خرید خانه

راهنمای اورژانسی خرید خانه

فهرست شرایط و امکاناتی که کمتر به چشم می‌آیند ولی می‌توانند شیرینی صاحبخانه شدن را به زهر تبدیل کنند.

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌ ماه‌های آخر سال بازار مسکن شرایط ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ کسانی که از اول سال دنبال خانه بودند و هنوز موفق نشده‌اند، گزینه موردنظرشان را پیدا کنند، از ترس تورم و تغییر قیمت‌ها در سال آینده، زورشان را می‌زنند تا هر طور شده کار را تمام کنند. همین عجله شاید باعث شود خانه‌ای بخرند که در ظاهر مشکلی ندارد ولی وقتی اسباب‌کشی تمام شد تازه یکی‌یکی ایراداتش بیرون می‌زند.


خریداران تازه متوجه می‌شوند اصلا حواسشان نبوده که خانه نورگیر نیست و روزهای دلگیری را باید پشت سر بگذارند و هیچ امیدی به سبز شدن گل و گیاه نداشته باشند. یا خانه پارکینگ اختصاصی ندارد و هر شب برای جای پارک باید کلی مصیبت بکشند. یا اینکه روز اول سن ساختمان را نپرسیده‌اند و بعد از سند زدن تازه متوجه می‌شوند یک خانه قدیمی با لوله‌کشی توکار پوسیده خریده‌اند که هر آن ممکن است، یک جا نم پس بدهد و ...


همه این‌ها و خیلی موارد دیگر، نکات مهمی است که باید قبل از خرید خانه در نظر داشته باشید چون همانطور که خریدار برای خرید خانه در دو ماه آخر سال عجله دارد، صاحبخانه هم در این رکود مسکن عجله دارد و می‌خواهد خانه پر ایرادش را که روی دستش مانده با قیمت کمتر بفروشد و خلاص شود. پس اگر می‌خواهید خدای ناکرده یک آپارتمان پردردسر و پرماجرا شبیه آپارتمان فیلم اجاره‌نشینها نخرید، حتما به این موارد دقت کنید. 


سیستم گرمایش و سرمایش 
سرما و گرما شوخی ندارد، هوا که گرم می‌شود حتما باید یک وسیله‌ای برای خنک شدنتان داشته باشید. هوای سرد هم وسایل گرمایشی می‌خواهد. اگر یکی از این وسایل خوب کار نکند چه تابستان باشد چه زمستان به هر حال دردسر است. پس برای اینکه در سرمای زمستان بید بید نلرزید و تابستان شرشر عرق نریزید یا نگران قبض بالای کولر باشید یا سر و صدای کولر آزارتان ندهد، قبل از خرید خانه همه چیز را چک کنید. 
 

پکیج شیک و تمیز است، قبول ولی دردسرش هم زیاد است. به خصوص وقتی که می‌خواهید از آب گرم و حمام استفاده کنید آن هم در هوای سرد، ‌همه اعضای خانه باید به آب دست نزنند که خدای ناکرده کسی که در حمام است سرما نخورد چون ایراد پکیج این است که وقتی کسی در حمام است، یک نفر در آشپزخانه بخواهد ظرف بشوید، آب گرم حمام قطع می‌شود و طرف زیر آب سرد یخ می‌زند.
 

موتورخانه هم برای خودش داستان دارد. بیشتر مجتمع‌‌های مسکونی قدیمی بالای 20سال  ساخت، موتورخانه دارند. به غیر از سروصدا و خرابی‌های مکرر و اعصاب‌خردکن، هزینه انرژی موتورخانه خیلی بالاست. به خصوص اینکه از سال آینده قیمت گاز و برق هم افزایش پیدا می‌کند و یک خرج اضافه روی دستتان می‌گذارد. 
 

اسپیلت‌های سرد و گرم هم قاتل انرژی هستند و هر ماه باید کلی پول قبض برق بدهید. کولر گازی خنکی دلپذیری دارد، ولی وقتی قبض برق را تحویلتان می‌دهند همه آن حال خوش را فراموش می‌کنید. کولر آبی همچنان برای آپارتمان بهترین گزینه است چون هم هزینه تعمیراتش کمتر است و هم اینکه قبض برق سنگینی روی دستتان نمی‌گذارد.

 

اما همین کولر آبی گاهی وقت‌ها می‌تواند مخل آسایش باشد. مثلا اگر خانه‌ای که می‌خواهید بخرید طبقه آخر باشد، در تابستان باید صدای چند کولر را با هم تحمل کنید، تازه اگر تسمه یکی از این کولرها خراب شود روی پشت‌بام سمفونی راه می‌افتد،‌ گوش خراش. اگر طبقه اول هم باشید زور کولر نمی‌رسد تا باد خنک را تا طبقه اول بفرستد. پس بهتر است زمان خرید واحد مسکونی حواستان باشد در چه طبقه‌ای خانه می‌خرید.
 

‌پارکینگ نامشخص 
کسانی که ماشین دارند، مهمترین دغدغه‌شان این است که شب ماشین بیرون نماند چون اگر خیالشان از بابت امنیت ماشین راحت نباشد، خواب به چشم‌هایشان نمی‌آید. پس تا قبل از روشن نشدن تکلیف پارکینگ با صاحب ملک دست ندهید چون اگر پارکینگ مشخصی که در سند ذکرشده نداشته باشید، بعد از خرید خانه تازه ماجراها شروع می‌شود.


بعضی از صاحبخانه‌ها برای اینکه ملکشان را بفروشند می‌گویند، این واحد پارکینگ ندارد ولی می‌توانید کنار باغچه پارک کنید. وقتی کنار باغچه پارک می‌کنید، همسایه‌های خوش ذوق که به گل‌ها آب می‌دهند خاک و گل به ماشین شما می‌پاشد. از طرف دیگر اگر جلوی انباری‌ها پارک کنید، هر لحظه باید منتظر آسیب دیدن ماشینتان باشید چون وقتی همسایه‌ها می‌خواهند چیزی از انباری بردارند یا در انباری بگذارند ممکن است، یک تماسی هم با ماشین شما داشته باشند


و بعد خط و خشی که روی ماشین افتاده اعصاب شما را خرد می‌کند و کلی توی خرج صافکاری می‌افتید. بعضی وقت‌ها هم صاحب ملک یک جای مشخص به شما نشان می‌دهد و می‌گوید اینجا پارکینگ شماست، ولی در سند جای آن قید نشده است. این پارکینگ پردردسرترین است چون هر شب باید سر جای پارک با یکی از همسایه بحث کنید. پس خانه‌ای بخرید که جای پارک ماشینتان در سند قید شده تا اسیر این ماجراها نشوید و با خیال راحت پارک کنید و بروید پی کارتان. 


 آسانسور 
آسانسور خیلی مهم است. هم داشتنش و هم اینکه کانالش دقیقا کجا قرار گرفته و چقدر با واحد شما فاصله دارد. اگر برای خرید خانه خیلی هول هستید و صاحبخانه یک واحد در طبقه چهارم یا پنجم نشان می‌دهد، حتما چشم بگردانید و آسانسور را پیدا کنید.


اگر آسانسور نداشت با یک بهانه با صاحبخانه خداحافظی کنید و بروید چون هر روز حداقل باید یک بار چهار پنج طبقه را پایین بیایید و دوباره موقع بازگشت به خانه همان مسیر را بالا بروید. به غیر از اینکه داشتن آسانسور خیلی مهم است، جای قرارگیری کانال آسانسور هم اهمیت زیادی دارد چون وقتی موتور آسانسور به کار می‌افتد و سیم‌بکسل‌ها کار لیفت اتاق را انجام می‌دهند، اگر کانال کوچک و تنگ باشد صدای حرکت اتاق در همه طبقات شنیده می‌شود.


همچنین صدای ایستادن اتاق آسانسور در هر طبقه به شکلی است که انگار یک چیزی روی زمین کوبیده می‌شود، شاید در روز این صدا خیلی احساس نشود، اما در سکوت شب وقتی همسایه‌ای کلید آسانسور را می‌زند، تازه متوجه می‌شوید که چه اشتباهی کرده‌اید. پس وقتی واحد مسکونی می‌خرید، حواستان به فاصله واحدتان تا کانال آسانسور باشد.

 

تلفن، موبایل و اینترنت 
شاید به نظرتان گنجاندن این سه مورد در این مطلب کمی عجیب باشد ولی وقتی متوجه شوید همین سه مورد چقدر اهمیت دارند، زمان خرید خانه حواستان را جمع می‌کنید. مثلا همین تلفن ساده دردسر بزرگی برای بعضی‌ها درست کرده چون ممکن است خانه‌ای که می‌خرید در محلی باشد که پورت خالی برای وصل خط جدید نباشد و باید چندماه در صف بمانید تا مخابرات به شما خط تلفن بدهد.


همین موضوع برای اینترنت هم اتفاق می‌افتد. گاهی وقت‌ها تلفن هست اما نمی‌توانید اینترنت بگیرید و هر وقت با شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی تماس می‌گیرید به شما جواب می‌دهند مخابرات منطقه شما پورت خالی ندارد، باید در نوبت بمانید، یا اینکه درحال پیگیری رانژه کردن خط هستند و  مشکل سراسری است.


پس یعنی برای خرید سرویس پرسرعت ADSL و اینترنت هم مشکل دارید. گاهی وقت‌ها داستان از این چیزها هم می‌گذرد و ساختمان موردنظر در نقطه کور آنتن‌دهی قرار گرفته و هر بار با مخابرات تماس می‌گیرید، کاری از دستشان بر نمی‌آید و شما می‌مانید و خانه‌ای که نه اینترنت دارد، نه موبایل آنتن می‌دهد و نه تلفن ثابت وصل می‌شود. 

 

آفتاب و پنجره‌ها 
نور همیشه مهم است. بهار و تابستان و پاییز و زمستان هم ندارد. نور آفتاب که می‌افتد روی قالی خانه جان می‌گیرد و روشن می‌شود. پس اگر عاشق نور هستید حواستان به نورگیر بودن و شمالی و جنوبی بودن واحد مسکونی موردنظرتان باشد. واحدهای جلویی که پنجره‌های بزرگ دارند،‌ نورگیر هستند ولی واحدهای پشت که نور را از نورگیر پشت‌بام یا حیاط پشتی دریافت می‌کنند نور خوبی ندارند.


زمانی که خانه را برانداز می‌کنید، به سایز پنجره سالن و اتاق‌ها باشد چون نور خوب به غیر از جان دادن به خانه، حال گیاهان را هم خوب می‌کند زیرا عاشق نورند. پس اگر اهل نگه داشتن گل‌های آپارتمانی و به خصوص بنفشه‌های آفریقایی هستید که یک روز نورشان کم و زیاد شود از بین می‌روند، بهتر است حواستان به نور خانه باشد.


البته هنگام خرید آپارتمان به غیر از نورگیر بودن باید به پنجره‌ها هم دقت کنید. نور خوب است، درست اما سروصدا که خوب نیست. همانطور که نور از پنجره رد می‌شود، صدا هم قدرت عبور دارد. خوب دقت کنید که اگر خانه شما رو به حیاط است پنجره‌ها دو جداره باشند وگرنه خودتان باید هزینه کم کردن سروصدای خانه جدید را بپردازید. 

 

محل قرارگیری خانه 
یکی از مهمترین نکات خرید خانه همین محل قرار گرفتن آپارتمان است. موردی که شاید خیلی به چشمتان نیاید ولی بعضی وقت‌ها آنقدر برای ساکنان دردسر درست کرده که مجبور شده‌اند خانه را بفروشند یا آن را اجاره بدهند و بروند یک جای دیگر. مثلا اگر جلوی ساختمان سطل بزرگ آشغال است، قید آن خانه را بزنید چون همیشه یک صحنه زشت و کثیف جلوی چشمتان است.


گاهی وقت‌ها گربه‌ها کیسه‌های زباله را پاره می‌کنند و همه آشغال‌های سطل زباله تا نزدیک در ورودی ساختمان پخش می‌شود و هر روز باید محتویات کیسه زباله همسایه‌ها را ببینید. خیابان‌های یک‌طرفه هم همیشه شلوغ و پرترافیک هستند، فقط کافی است یک نفر خلاف جهت وارد خیابان یک‌طرفه شود، سروصداست که به پا می‌شود و شما باید هر روز شاهد این صحنه‌ها باشید.


خانه‌ای که نبش خیابان واقع شده هم دردسرهای خاص خودش را دارد. از سروصدای عابران گرفته تا ماشین‌ها. تصور کنید ساعت سه نیم شب در خواب خوش هستید، ناگهان یک ماشین که اگزوزش را سوراخ کرده از خیابان رد می‌شود، شما می‌مانید و پریدن از خواب و تپش قلب بعد از آن. وقتی می‌گوییم به محل قرار گرفتن خانه دقت کنید یعنی حواستان باشد در همسایگی مدرسه خانه نخرید.


به خصوص مدرسه ابتدایی چون از صبح زود صدای جیغ و سروصدای بچه‌ها می‌آید تا شیفت عصر هم باید این صداها را تحمل کنید. این موضوع درباره بیمارستان و مسجد هم صدق می‌کند چون هر دو این اماکن سروصداهایی دارند که برای بعضی‌ها قابل تحمل نیست. خرید خانه در محدوده طرح ترافیک هم دردسرهای خاص خودش را دارد.


فقط یک‌بار در روز می‌توانید وارد طرح شوید و یک‌بار خارج شوید و داستان زیاد است. خرید واحد مسکونی در اطراف مال‌های بزرگ و مجتمع‌های تجاری هم سختی‌های مخصوص به خودش را دارد. شلوغی و رفت‌وآمد و همیشگی است. روز تعطیل و غیرتعطیل هم ندارد، تصور کنید خانه‌ای که می‌خرید در یک خیابان شلوغ و پرترافیک باشد که برای رفتن به خانه یا خارج شدن از آن همیشه مشکل داشته باشید. 

 

دردسر خانه‌های قدیمی 
معماری خانه‌های قدیمی خیلی خاص و زیباست. آجرهای بهمنی و کاشی‌های رنگی آشپزخانه و موکت‌های نوستالژیک و ... اما خرید خانه قدیمی همان‌قدر که برای آدم‌های خاطره‌باز دلنشین است، می‌تواند همان‌قدر هم هزینه داشته باشد. لوله‌کشی خانه‌های قدیمی بالای 20سال تو کار است و در این مدت لوله‌ها در شرف پوسیدن هستند و هر لحظه باید منتظر یک نشتی از یک جای خانه باشید.


البته فقط لوله‌کشی نیست که دردسر درست می‌کند، سیم‌کشی و دیگر تاسیسات خانه هم قدیمی شده و با یک اتصالی خراب می‌شود و باید دوباره از نو سیم‌‎کشی کنید. کابینت‌ها هم ممکن است پوسیده باشد، یا لوله‌کشی جداگانه برای ماشین ظرفشویی و لباسشویی نداشته باشد و مجبور باشید خودتان کلی هزینه کنید. 

 

کنتور مشترک آب و برق و گاز 
بعضی از خانه‌ها فرقی ندارد نوساز یا قدیمی باشند، انشعاب برق و گاز و آب مشترکی دارند. این‌جور خانه‌ها همیشه برای همسایه‌ها دردسر درست می‌کنند چون بعضی‌ها از این اشتراک سوءاستفاده می‌کنند و حق همسایه‌های دیگر ضایع می‌شود. مثلا یک خانواده پرجمعیت آب بیشتری مصرف می‌کنند. تعداد ظرف‌های این خانواده بیشتر است، بیشتر حمام می‌روند و بیشتر لباس می‌شویند.

 

قطعا تعداد وسایل گرمایشی گازسوز آنها بیشتر است. حتی مدت زمانی که این خانواده غذا درست می‌کنند از یک خانواده دو نفره خیلی بیشتر است. کنتور برق ساختمان‌ها جداست،‌ اما آپارتمان‌ها یک کنتور برق هم دارند که چراغ‌های پارکینگ و برق در پارکینگ و آسانسور را تامین می‌کند اما بعضی از همسایه‌ها وسایل برقی مثل موتورهای برقی خود را در پارکینگ شارژ می‌کنند.

 

یا همسایه‌ای که در طبقه ششم زندگی می‌کند، به دلیل استفاده بیشتر از آسانسور از همسایه طبقه اول برق بیشتری مصرف می‌کند. بعضی از همسایه‌ها مدت زمان زیادی در انباری مشغول هستند و با برق مشترک چراغ انباری ساعت‌ها روشن است. یا اینکه ساعت‌ها در پارکینگ ماشینشان را تمیز می‌کنند و برق می‌اندازند در صورتی که لامپ پارکینگ روشن است و شیر آب هم باز. 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۰۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر