کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۰۴۹
تاریخ خبر:

پارکه| چطور می‌توانم تجاوز به دخترم را پیگیری کنم؟

پارکه| چطور می‌توانم تجاوز به دخترم را پیگیری کنم؟

پاسخ به سوالاتی درباره وصیت، تهدید به قتل توسط برادر و مسئول پرداخت دیه در شرایطی که گواهینامه نداریم

هفت صبح| این هفته به یک سوال مطرح شده توسط مخاطبین روزنامه و سه سوال مطرح شده در سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

 

سوال یک: مادرم چند ماه قبل فوت کرده و شوهر خواهرم وصی اوست. مادرم وصیت کرده یک سوم از دارایی‌اش خرج امور خیریه شود. آیا وصی مادرم می‌تواند بدون اطلاع وراث، یک سوم دارایی او را خرج کند؟

 

پاسخ: در صورتی‌که وصیت به صورت رسمی انجام شده و وصی در وضعیت قانونی بوده (یعنی مثلا حواسش بوده که چه می‌کند) و وصی هم شرایط لازم را داشته باشد (بالغ، مسلمان و قابل اعتماد) این اقدام قانونی است و نمی‌توان مانع آن شد. البته مسئله تقویم اموال مادر باید از طریق رسمی صورت گیرد و وصی نمی‌تواند به خودی خود یک سوم از اموال را جدا کند؛ مگر اینکه مال خاصی را معین کرده باشد.

 

سوال دو:   دختر من ۱۶ساله است. با یک پسر ۹ماه دوست بوده و آن دوست با ترفندی او را به خانه برده و با او رابطه داشته و از رابطه فیلم گرفته است. ۹ماه هم با همان فیلم تهدیدش کرده است. دفعات بعد دخترم با گریه از او خواسته کاری نکند ولی او توجهی نکرده است. با پسر حرف زدیم و می‌گوید من دوست بودم ولی کاری نکرده‌ام. دختر من هم فیلمی که پسر برایش فرستاده را پاک کرده و هم چت‌هایی که او را تهدید کرده. باید چه کنیم؟

 

پاسخ: شما هم باید رابطه را ثابت کنید که با توجه به اینکه مدتی از آن گذشته، امکان جمع‌آوری دلیل و مدرک برای آن تقریبا غیرممکن است و هم اجبار به رابطه را. تنها راه ممکن، اقرار پسر است و با توجه به آنچه گفتید؛ این ادعا برای دادگاه کافی نخواهد بود.

 

سوال سه:  من ۳۸ساله و مجرد هستم و خواهرم ۲۸ساله و مجرد. برادرهایمان ما را به شدت آزار و اذیت داده‌اند و ما را در خانه حبس کرده‌اند. می‌خواهیم خانه بخریم و جدا زندگی کنیم ولی آن‌ها می‌گویند هر جا خانه بخرید، شما را پیدا می‌کنیم و می‌کشیم. آیا می‌توانند از طریق دادگاه از بنگاه‌ها استعلام بگیرند یا به دروغ بگویند که ما مفقود شدیم و ما را از طریق کد ملی پیدا کنند؟

 

پاسخ: ممکن است که ادعای مفقودی به کلانتری کنند و ممکن است چنین درخواستی هم به دادگاه داشته باشند ولی پذیرش آن توسط دادگاه، منطقی نیست. بهتر است به جای این کار، نخست از برادرانتان به جرم آزار و اذیت و حبس در خانه و تهدید به قتل شکایت کنید.

 

سوال چهار: من با موتور با یک موتورسوار دیگر تصادف کردم. دلیل تصادف، سرعت زیاد طرف بود ولی من از مکان نامناسبی دور می‌زدم و مقصر شدم. الان طرف دچار دو جراحت در صورت و دست شده ولی بیمه هزینه دیه را قبول نمی‌کند. آیا بیمه وظیفه پرداخت دیه را ندارد؟ ضمنا بگویم که من گواهینامه ندارم.

 

پاسخ: طبق قانون، شرکت‌های بیمه موظف هستند که خسارت زیان‌دیده را تحت هر شرایطی پرداخت کنند، اما در حالتی که راننده مقصر فاقد گواهینامه باشد یا به هر دلیلی اجازه رانندگی نداشته باشد، شرکت بیمه بعد از پرداخت خسارت مبلغ را از راننده خاطی دریافت می‌کند.

 

 پارکه دوشنبه هر هفته در همین صفحه، به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهد. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

 

کدخبر: ۵۶۶۰۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر