کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۴۷۷
تاریخ خبر:

پارکه | می‌توانیم برای ازدواج بدون اذن پدر اقدام کنیم؟

پارکه | می‌توانیم برای ازدواج بدون اذن پدر اقدام کنیم؟

آیا می‌توانم بدون دستور قضایی فیلم دوربین‌های مداربسته را در اختیار پلیس قرار بدهم؟

هفت صبح|  این هفته ضمن انتشار پیام یک زندانی در این ستون، به دو سوال مطرح شده در سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

سوال یک:  من با دوستم که ۱۶ ساله بوده با رضایت دوطرفه رابطه داشتیم و ایشان از من حامله است. حالا می‌خواهد با من ازدواج کند. آیا به این دلیل که ایشان دیگر باکره نیست می‌توانیم برای ازدواج بدون اذن پدر اقدام کنیم؟

 

پاسخ: طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی، نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدری او است و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آن‌ها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

 

بنابراین در مورد شما این فرد نیازی به اذن ندارد اما بایستی با مراجعه به پزشکی قانونی، گواهی لازم برای عدم بکارت را اخذ کند که این موضوع نیاز به یک دستور قضایی دارد. هر دستور قضایی در این خصوص نیز منجر به اقرار به جرم رابطه نامشروع می‌شود. بنابراین استفاده از این مسیر، علاوه بر اینکه منطبق با مصالح خانوادگی شما و این دختر خانم نیست؛ از نظر قانونی نیز مقدور نیست و تقریبا می‌توان با اطمینان کامل گفت که هیچ دفترخانه‌ای نیز حاضر به ثبت چنین عقدی نخواهد بود.

 

سوال دو:  چند روز پیش ماموران کلانتری با مراجعه به درب منزل ما اعلام کردند از منزل یکی از همسایه‌ها دزدی شده و ماموران رد دوربین‌های مداربسته منازل رو گرفته‌اند و چون سارقان از جلوی منزل ما رد شده‌اند، در صورت امکان، به هر شکلی که خودم مایل هستم فیلم ۲ ساعت از یک روز مشخص دوربین مداربسته منزل را در اختیارشان بگذارم.

اطلاع داشتم که ارائه فیلم دوربین مداربسته نیاز به دستور قضایی دارد اما در این مورد با توجه به اینکه قصد همکاری دارم و همسایگان هم همکاری کرده‌اند اگر بدون دستور قضایی و صرفا به اتکای مراجعه ماموران قسمتی از فیلم ضبط شده که مورد نظر ماموران بود را در اختیار آن‌ها قرار بدهم، ممکن است در آینده مشکل حقوقی برای من ایجاد شود؟

 

پاسخ: خیر. اگرچه ماموران مکلف‌ هستند که برای این کار دستور قضایی داشته باشند ولی شما موظف نیستید که صرفا با دستور قضایی با ماموران همکاری کنید بنابراین اگر هویت آنان برای شما معلوم است و مشخص است که ماموران کلانتری هستند؛ می‌توانید با رعایت شرط رضایت سایر همسایگان، فیلم را در اختیار آنان بگذارید. 

 

پیام یک مخاطب

آقای حسین عباسقلی‌زاده، که مددجو در زندان کاشان هستند مجددا با ارسال نامه‌ای خطاب به روزنامه، تقاضا کردند که درخواست او خطاب به ریاست قوه قضائیه منتشر شود. این مددجو با بیان اینکه چند بار به رئیس قوه قضائیه نامه نوشته ولی این نامه‌ها به دست خود ایشان نرسیده و تاثیری نداشته بیان کردند هزینه‌های وکیل در توانشان نیست و قضات پرونده به ایشان و بسیاری از افراد دیگر که محکوم مالی هستند؛ به چشم بزهکار نگاه می‌کنند نه بدهکار. ایشان گفته‌اند: ۲۲ بهمن ماه سال گذشته ریاست محترم قوه قضائیه در زندان مرکزی اصفهان دستوراتی برای زندانیان مالی صادر کردند ولی هیچکدام اجرا نشد. من می‌خواهم صدایم به گوش ایشان برسد.

 

پارکه دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهد. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۶۴۴۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر