کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۴۶۱
تاریخ خبر:

اگر نوسان ولتاژ‌ دارید گزارش کنید| توضیح صنعت برق درباره آسیب افت ولتاژ‌ به وسایل برقی

اگر  نوسان ولتاژ‌ دارید گزارش کنید| توضیح صنعت برق درباره آسیب افت ولتاژ‌ به وسایل برقی

از نظر فنی ما متعهد به تامین برق در یک دامنه ولتاژی هستیم و نه یک ولتاژ‌ به خصوص

هفت صبح| ‌ قطعی‌های نه چندان کوتاه در ساعت‌های مختلف روز تنها شکایتی نیست که ساکنان شهرهای بزرگ در موضوع برق دارند بلکه نوسان ولتاژ‌ هم ماجرای دیگری است که گزارش‌های مردمی زیادی درباره آن شنیده می‌شود و بازتاب آن را در شبکه‌های اجتماعی هم می‌بینیم مثل این توئیت از کاربری به نام علی هدیه لو: «حضرات ولتاژ برق رو آوردن پایین،‌ یعنی ولتاژی که باید بین ۲۱۰ تا ۲۳۰ باشه، الان روی ۱۸۰ الی ۱۹۰ ولت هست. کلی جاها که چیلر و داکت‌اسپیلت دارن دستگاه‌هاشون دچار مشکل شده یا خنک نمی‌کنه. دستگاه‌های صنعتی دوفاز میشن و از کار میفتن. دستگاه‌های الکترونیکی آسیب می‌بینن. دور و بر خودم چندتا از دوستان بین ۲۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومن آسیب دیدن بابت نوسان ولتاژ.»

 

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در مورد اینکه آیا واقعا چنین کاهش ولتاژی در جریان برق شهرهای بزرگ مخصوصا تهران ایجاد می‌شود یا نه می‌گوید: «از نظر فنی ما متعهد به تامین برق در یک دامنه ولتاژی هستیم و نه یک ولتاژ‌ به خصوص. کارشناسان ما ممکن است جایی که لازم است دست به کاهش یا افزایش ولتاژ بزنند و طبیعی است که وقتی با مشکل کمبود برق مواجه هستیم کاهش ولتاژ‌ صورت بگیرد اما همانطور که گفتم این کاهش در دامنه به خصوصی انجام می‌شود. طبق پروتکل‌های ما ولتاژ‌ استاندارد ۲۲۰ است اما افزایش تا ۵ درصد و کاهش تا ۱۰ درصد مجاز است یعنی کاهش تا حدود ۲۰۰ ولت و افزایش تا حدود ۲۳۰ ولت مجاز خواهد بود.»

 

او درباره اینکه آیا این میزان کاهش و افزایش به وسایل برقی مردم آسیب وارد می‌کند یا نه می‌گوید: «نه آسیبی نخواهد داشت چون اگر دقت کنید روی وسایل برقی هم دامنه ولتاژ نوشته شده و این میزان نوسان مشکلی نخواهد داشت اما بیشتر و کمتر از این مقدار می‌تواند مشکل ساز باشد.»

 

رجبی مشهدی در جواب اینکه آیا مواردی وجود دارد که کاهش ولتاژ بیشتر از مقدار مجاز رخ دهد، می‌گوید: «بله متاسفانه چنین اتفاقی می‌تواند بیفتد مخصوصا در این روزها که با مشکل کمبود برق مواجه هستیم اما این کار نه تنها عمدی نیست بلکه تمام تلاش کارشناسان و متخصصان ما این است که از نوسان بیشتر از حد مجاز جلوگیری شود اما اگر شهروندان با چنین مواردی مواجه شدند می‌توانند گزارش کنند و ما حتما رسیدگی می‌کنیم. این رسیدگی هم از طریق قرائت کنتر ممکن است یعنی کنتر برق کاملا نشان می‌دهد که چه ولتاژ ورودی داشته و اگر نوسان بیشتری از حد مجاز وجود داشت ماموران ما با ثبت گزارش حتما به آن رسیدگی می‌کنند. اگر هم به دلیل نوسان ولتاژ وسیله‌ای آسیب ببیند شهروندان می‌توانند با ثبت شکایت و بعد پیگیری خسارت دریافت کنند چون خدمات بیمه‌ای برای این دست اتفاقات در نظر گرفته شده است.»

 

نوسان ولتاژ قابل کنترل است

محمد باقری کارشناس برق شهری در مورد اینکه برای جلوگیری از خسارت نوسان برق چه باید کرد می‌گوید: «یک سری تجهیزات نه چندان گران قیمت وجود دارند که می‌توان در مسیر برق ساختمان یا واحد قرار داد و از مشکلات ناشی از نوسان برق جلوگیری کرد، ابزارهایی مانند استابلایزر و ترانس. این وسایل نوسان را جبران می‌کنند و اجازه نمی‌دهند ولتاژ بالاتر یا پایین‌تر وارد مسیر برق شود. به هر حال نوسان برق وقتی که در شبکه برق کمبود وجود دارد یک اتفاق عادی است. هر چقدر هم اداره برق بگوید که ما مراقبت می‌کنیم واقعیت این است که نمی‌توانند جلوی نوسان را بگیرند. به هر حال جریان برق افت می‌کند بنابراین بهتر است که این تجهیزات در نظر گرفته شود.»

 

باقری در مورد یک سوال دیگر که در ارتباط با برق در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود،‌ یعنی ارتباط قطعی برق و پریدن آنتن تلفن‌های همراه هم می‌گوید: «دکل‌های مخابراتی هم به برق وابسته هستند البته قاعده این است که همه آنها به یو پی اس یا همان باطری پشتیبان مجهز باشند که در صورت قطعی برق اختلالی در کار دکل پیش نیاید اما اولا یو پی اس واقعا قطعه گران قیمتی است و ممکن است که در بعضی نقاط که دخل و خرج ارائه خدمات مخابراتی یکی نیست بعضی از اپراتورها از نصب آن صرف نظر کنند مثلا جاهایی که کاربران کمتری دارد ممکن است اصلا یو پی اس نصب نشود و اپراتور با خودش بگوید که اگر اختلال برق به وجود آمد می‌توان تا تعمیر و رفع مشکل منتظر بود.

 

در مواردی هم یو پی اس‌ها دزدیده می‌شوند چون همانطور که گفتم گران قیمت هستند و تا اپراتور در سرکشی‌های دوره‌ای متوجه فقدان یو پی اس شود ممکن است زمان ببرد. همچنین ممکن است یو پی اس خراب شده باشد. بنابراین اگر جایی که تمرکز کاربر زیاد است چنین اتفاقی بیفتد طبیعی است و حتما مشکلی برای یو پی اس رخ داده است یا اپراتور کوتاهی بزرگی کرده. مثلا طبیعی نیست که در مرکز تهران که یک محدوده اداری هم هست چنین اتفاقی بیفتد. بهترین واکنش به چنین اتفاقی گزارش کردن آن است تا اگر خرابی یا دزدی اتفاق افتاده اپراتور نسبت به رفع مشکل اقدام کند. البته خود اپراتور متوجه اختلال در عملکرد دکل‌ها می‌شود اما گزارش دادن می‌تواند روند کار را تسریع کند.»

 

 

 

کدخبر: ۵۶۴۴۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر