کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۲۲۲
تاریخ خبر:

دوره ما دارد تمام می‌شود| دفاتر ازدواج جمع می‌شود؟

دوره ما دارد تمام می‌شود| دفاتر ازدواج جمع می‌شود؟

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق پیش‌بینی کرد

هفت صبح| حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیدابوالقاسم حسینی ابهری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با ایسنا مصاحبه‌ای کرده و از شرایط سخت این شغل گلایه داشته است. صحبت‌های او را بخوانید. در کنار این مطلب هم می‌توانید تعرفه دفاتر ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۳ را ببینید: 

تعرفه

 

در گذشته دفاتر ازدواج و طلاق از هم جدا بودند یعنی یک دفترخانه ازدواج و یک دفترخانه طلاق داشتیم ولی پس از تصویب نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق،  هر کسی که به عنوان سردفتر انتخاب شود، می‌تواند دفاتر ازدواج و طلاق را با هم داشته باشد.

 

اکنون دیگر دفاتر سنتی ازدواج و طلاق جمع شده است و ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده است. ما اسامی هر کسی که برای ازدواج و طلاق به دفاتر مراجعه می‌کند، را وارد سامانه می‌کنیم و در نهایت سند تک برگ برای او صادر می‌شود.

 

ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق بسیار خوب است و از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری می‌کند. دفاتر سنتی ازدواج و طلاق تخلفات زیادی داشت ولی اکنون دیگر ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده و اثر انگشت افراد ثبت می‌شود و مشخص می‌شود که خود شخص آمده و سند تنظیم و نهایی می‌شود و بعد پرینت را می‌گیریم ودر نهایت سند صادر می‌شود.

 

ثبت وقایع طلاق و ازدواج برای دفاتر سهمیه‌ای شده است و تعداد خاص و سهمیه‌ای برای دفاتر در نظر گرفته می‌شود و اگر سهمیه دفترخانه‌ای پر شود، اشخاصی که به آن دفتر مراجعه می‌کنند باید به دفاتر دیگر هدایت شوند یعنی دفاتری که مراجعاتشان کم بوده و آمارشان به حد نصاب نرسیده است.

اکنون طلاق فراوان و ازدواج کم است. متاسفانه از هر ۵ ازدواج ۲ مورد منجر به طلاق می‌شود البته اخیرا طلاق هم کم شده است. تهران  و خراسان دارای بیشترین طلاق و  یزد کمترین طلاق را دارد. البته آمار دقیق درباره ثبت وقایع ازدواج و طلاق را  باید از ثبت احوال بگیرید و ما آماری در این زمینه نداریم.

 

دفاتر اسناد، حقوق بازنشستگی و بیمه و مزایای دیگر دارند و حق خرید و فروش دفاتر را دارند ولی دفاتر ازدواج وطلاق تا زمانی که می‌توانند کار می‌کنند و زمانی که سردفتری فوت کرد یا از کار افتاده شد، سازمان ثبت دفاتر را می‌گیرد. 

 

من ۳۵ سال است که سردفتر هستم ولی هنوز بیمه ندارم و تعرفه‌هایمان بسیار اندک است. دفاتر ازدواج و طلاق مثل دفاتر اسناد نیست وهیچ گونه درآمدی ندارند. ما اکنون تعرفه‌هایمان کم است و هنوز سازمان ثبت برای ما هیچ کاری انجام نداده وناچارا متوسل به قوه قضائیه شدیم و از آقای اژه‌ای خواستیم که دستورات لازم را برای افزایش تعرفه‌ها بدهند.

 

فرضا تعرفه ثبت ازدواج ۸۵۰ هزار تومان است و ثبت واقعه طلاق یک میلیون و  صدور اجراییه ۳۰۰ هزار تومان و… که  بسیار کم است و امور دفترخانه‌ها با این هزینه‌ها به سختی می‌گذرد و اکثر سردفتران به دلیل نداشتن درآمد استعفا دادند و یا در حال استعفا هستند. 

 

فکر می‌کنم  که در آینده نه چندان دور، دفاتر ازدواج جمع شود و تحویل سازمان ثبت احوال شود و دفاتر ازدواج و طلاق در آینده نخواهیم داشت چرا که اکثر دفاتر ازدواج و طلاق از عدم ثبت ازدواج نالان هستند. طلاق وجود دارد ولی طلاق صرفا کفایت نمی‌کند و امور دفترخانه به سختی می‌چرخد. ن شخصا کارمندی ندارم و اگر کارمند هم داشته باشم باید ماهانه ۱۰ میلیون به او حقوق بدهم و او را بیمه کنم؛ در صورتی که خودم امورم  را به سختی انجام می‌دهم.

 

کدخبر: ۵۶۳۲۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر